The Training Needs of Faculty Members at Colleges of Education from Their Perspective as an Approach to Developing the University Education System

Document Type : Original Article

Author

Lecturer, Department of Foundations of Education, Faculty of Education – Tanta University.

Abstract

The training needs of faculty members in colleges of education from their point of view as an introduction to developing the university education to developing the university education system, and to determine the extent to which those needs differ according to the different variables, the gender of faculty member, his Job degree, and number of years of experience and previous training courses presenting some proposals that could contribute to meeting the training needs of faculty members in the faculties of education, which are necessary to achieve developing the university education system. The research used the descriptive approach, and the questionnaire was used as a tool for collecting field study data, and the questionnaire was applied on a sample of (316) faculty members in the faculties of education. In its results, the research reached the approval of the sample members of the faculty on the degree of (Large) importance of the statements of the four axes that make up the tool, one of the most important results of the research was the existence of a high degree of training needs among faculty members in all areas of the study, the most prominent of which was in the field of teaching and the least in the field of scientific research the study also confirmed that the most important skills in need of training from the perspective of faculty members were the development of higher thinking skills and life skills among learners, analyzing test results and using them in course development, and managing lectures on educational plat forms efficiently and effectively, the field study showed that there were no statistically significant differences between the responses of the sample members due to the variables of gender and degree, and there were statistically significant differences between the responses of the sample member sue to the variable of the number of years of experience and enrollment in training courses before in light of the results of the field study, the researcher presented asset of recommendations and proposals that she hopes will help decision makers in colleges of education to develop training programs that meet the actuals.

Highlights

- ابن عثمان، خديجة (2018): أدوار أعضاء هيئة التدريس بالجامعات، مجلة القراءة والمعرفة، جامعة عين شمس، كلية التربية، جمعية القراءة والمعرفة.
- ابن منظور، جمال الدين محمد (1997) لسان العرب، ط3، بيروت، دار صادر.
- أل زهران، علي (2005): برامج التطوير المهني لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية، مجالاتها وطرق ومعوقات نجاحها، رسالة دكتوراه، جامعة أم القرى.
- الأسمري، محمد بن عوض (2020): الاحتياجات التدريسيَّة لأعضاء هيئة التدريس بجامعة تبوك في ضوء متطلبات جودة التعليم الجامعي، مركز رفاد للدراسات التربويَّة والنفسيَّة، مركز رفاد للدراسات والأبحاث، مج 7، ع (3)، ص ص 454 – 472.
- البحراني، ماهر بن أحمد (2019): تحديد الاحتياجات التدريسيَّة لأعضاء هيئة التدريس، دراسة على أعضاء هيئة التدريس العمانيين بكليات العلوم التطبيقية، مجلة رماح للبحوث والدراسات، مركز البحث وتطوير الموارد البشرية برماح، العدد (38)، ص 121.
- البلادي، منى (2015): دور الأستاذ الجامعي في خدمة المجتمع من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية بمنطقة مكة المكرمة، رسالة دكتوراه، جامعة أم القرى، http://byoth.com/wp.content/uploads/2015/10
- التركي، عثمان تركي (2010): متطلبات استخدام التعليم الإلكتروني في كليات جامعة الملك سعود من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، مجلة العلوم التربويَّة والنفسيَّة، المجلد 11، العدد1، كلية التربية جامعة البحرين، المنامة، ص ص 151 – 174.
- التويجى، أحمد عبد السلام مهيوب (2018): مستوى الاحتياجات التدريبيَّة لأعضاء هيئة التدريس بجامعة عدن من وجهة نظرهم، المجلة العربيَّة لضمان جودة التعليم الجامعي، مج11، ع38، جامعة العلوم والتكنولوجيا، ص ص 133 – 141.
- الخطيب، رداح (1995): تحديد الاحتياجات التدريسيَّة، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، العدد26،1995م، ص 660.
- الخولي، علياء عبد الله (2004): تصور مقترح لتحسين جودة التعليم الجامعي الفلسطيني، ورقة عمل أعدت لمؤتمر النوعية في التعليم الجامعي الفلسطيني الذي عقده برنامج التربية دائرة ضبط النوعية في جامعة القدس المفتوحة – رام الله.
- الدهشان، جمال السيد (2020): رؤية مقترحة لتحويل الجامعات المصرية إلى جامعات ذكية في ضوء مبادرة التحول الرقمي للجامعات، المجلة التربويَّة بكلية التربية، ع 87، جامعة سوهاج، ص ص 1250 – 1344.
- الرشيد، مشاعل بنت ناصر بن سعد (2021): واقع تحقيق برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم في جامعة الملك سعود للتطوير المهني، مجلة التربية، مج 37، ع 4، جامعة أسيوط، ص ص 91-122.
- الرواشدة، علاء (2011): دور الجامعة في خدمة المجتمع المحلي من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسيَّة وعلاقته ببعض المتغيرات الشخصيَّة لديهم – جامعة البلقاء نموذجًا "مجلة جامعة أم القرى"، مكة، مج3، ع 22.
- الزنفلي، أحمد محمود (2012): التخطيط الاستراتيجي للتعليم الجامعي دوره في تلبية متطلبات التنمية المستدامة، سلسلة التربية والمستقبل العربي، القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.
- السهلي، إيمان عيد (2012) الاحتياجات التدريبيَّة اللازمة لمعلمات الجغرافيا بالمرحلة الثانويَّة في مجال تقنيات التعليم بمدينة جدة، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أم القرى.
- السيد، محمود أحمد (2002): من مشكلات النظام التربوي العربي، ط1، دمشق، وزارة التربية. 
- الشخيبي، علي السيد (2012): آفاق جديدة في التعليم الجامعي العربي، ط1، القاهرة، دار الفكر العربي للنشر
- الصغير، إبراهيم بن صالح (2010): تقويم جودة الأداء وإصلاح الجامعات والمؤتمر العربي الثالث للجامعات العربيَّة – التحديات والآفاق – شرم الشيخ – مصر.
- الصغير، أحمد حسين (2005): التعليم الجامعي في الوطن العربي تحديات الواقع ورؤى المستقبل، عالم الكتب، القاهرة.
- العبادي، هاشم فوزي (2008): إدارة التعليم الجامعي، مفهوم حديث في الفكر الإداري المعاصر، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، الأردن.
- العتيبي، سارة بنت بدر محسن (2015): الاحتياجات التدريسيَّة لأعضاء هيئة التدريس في ضوء مهارات التدريس الفعَّال بكلية العلوم بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، المجلة التربويَّة الدوليَّة المتخصصة، مج 4، ع6، ص ص 183 – 202.
- العجاج، فهد سليمان (2001): تحديد الاحتياجات التدريسيَّة لمديري المدارس الحكومية في محافظة الغربيات من وجهة نظر المديرين أنفسهم، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة اليرموك، إربد، الأردن، 2001، ص 22.
- العنزي، سعود عيد الحثربي (2010): الاحتياجات التدريبيَّة لأعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية الناشئة من وجهة نظرهم، مجلة القراءة والمعرفة، ع 190، كلية التربية، كلية التربية جامعة عين شمس، ص ص 236 – 262.
- الغامدي، عبد الخالق بن هجاد (1442هـ): تقييم الاحتياجات التدريسيَّة لتطوير الأداء التدريسي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الباحة في ضوء رؤية المملكة العربيَّة السعوديَّة 2030، مجلة الجامعة الإسلاميَّة للعلوم التربويَّة والاجتماعيَّة، الجامعة الإسلاميَّة بالمدينة المنورة، ع2، ص ص 94-159.
- المتولي، محمد عبد النبي أحمد (2022): الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس الجدد بكليات التربية جامعة الأزهر في ضوء متطلبات التحول الرقمي، مجلة تطوير الأداء الجامعي، جامعة المنصورة، مج 17، ع1، ص ص 123 – 168.
- المليجي، رضا إبراهيم (2011): معجم المصطلحات في الإدارة التربويَّة والمدرسيَّة، (د، ط) دار الجامعة الجديدة، الإسكندرية.
- المنظمة العربيَّة للتربية والثقافة والعلوم (2008): الاستراتيجيَّة العربيَّة لتنمية الإبداع في التعليم العالي.
- المهدى، سوزان (2004): آليَّات مقترحة لمواجهة مشكلة بطالة خريجي الجامعات في مصر، بحث منشور في كتاب الأصول الاجتماعيَّة للتربية، قسم أصول التربية، كليات البنات جامعة عين شمس.
- الوزان، محمد (1991): الاحتياجات التدريبيَّة بين النظريَّة والتطبيق بجهاز الشرطة، المجلة العربيَّة للتدريب، المجلد 4، العدد 8، المركز العربي للتدريب، الرياض، ص 66.
- بدوي، أحمد زكي (1977): معجم مصطلحات العلوم الاجتماعيَّة، مكتبة لبنان، بيروت.
- برهوم، أحمد حمدان محمد (2017): الاحتياجات التدريبيَّة لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات الفلسطينية، الجامعة الإسلاميَّة دراسة حالة، مجلة الجامعة الإسلاميَّة للدراسات التربويَّة والنفسيَّة، مج 25، ع4، شئون البحث العلمي والدراسات العليا بالجامعات الإسلاميَّة، غزة، فلسطين، ص ص 347 – 369.
- بنى سلمان، نسيبة حسني (2014): مستوى توافر أبعاد برامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد في الجامعات الحكومية الأردنية في إقليم الشمال على أدائهم الوظيفي من وجهة نظرهم، (رسالة ماجستير)، كلية الاقتصاد والعلوم الإداريَّة، إربد، جامعة اليرموك.
- حامد، محمد عبد السلام وآخرون (2008): تمويل التعليم الجامعي واتجاهاته المعاصرة، عالم الكتب، القاهرة.
- جلمبو، هشام عمر (2011): دور البحث العلمي في تحسين جودة الأداء الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات الفلسطينية، في أعمال مؤتمر "البحث العلمي: مفاهيمه – أخلاقياته – توظيفه – الجامعة الإسلاميَّة بغزة فلسطين، ص ص 31-62.
- حميدي، زقاي (2019): دور التعليم العالي في تنمية الموارد البشرية في الدول العربيَّة، مجلة نور للدراسات الاقتصاديَّة، جامعة طاهر مولاي سعيدة، الجزائر، العدد1، المجلد (5).
- دياب، سهيل (2006): المدرس الجامعي في ظل تحديات القرن الحادي والعشرين، المؤتمر العلمي للمعارف الألفية الثالثة، الجامعة الإسراء، الأردن.
- سالم، أحمد عبد العظيم (2015): تحديد الاحتياجات التدريبيَّة لأعضاء هيئة التدريس بالجامعة الإسلاميَّة بالمدينة المنورة، دراسة ميدانية، مجلة الثقافة والتنمية، جمعية الثقافة من أجل التنمية، المجلد (15)، العدد (91)، ص 98.
- سعد، أمل عبد المطلب (2011): التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس الجامعي في ضوء الخبرة الأسترالية، مجلة كلية التربية، جامعة المنصورة، العدد (75)، الجزء الأوَّل، ص 125
- سكران، محمد محمد (2016): معوقات البحث العلمي في مصر، المؤسسة العربيَّة للاستشارات العلميَّة وتنمية الموارد البشرية، العدد (20). 
- سلامى، أسماء (2016): إدارة الأزمات والكوارث البيئة، الواقع والتحديات، مجلة الندوة للدراسات القانونية، العدد 9.
- عامر، طارق عبد الرؤوف (2011): الجامعة وخدمة المجتمع توجهات عالمية معاصرة، مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع، القاهرة.
- عبد الرحمن، إيمان عبد الفتاح (2019): الاحتياجات التدريبيَّة لأعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء التطبيقية في ضوء الاتجاهات المعاصرة، دراسات العلوم التربويَّة، مج 46، عمارة البحث العلمي، الجامعة الأردنية، ص ص 1- 22.
- عبد المطلب، أحمد محمود محمد (2005): بعض الأنماط الحديثة للتعليم الجامعي ومدى تحقيق معايير الجودة فيها، بحث مقدم للمؤتمر التربوي الخامس "جودة التعليم الجامعي" من 11-13أبريل، كلية التربية، جامعة البحرين-مملكة البحرين، 2005.
- عبد المحسوب، أيمن (1995): أساليب تدريب معلمي الحلقة الثانية من التعليم الأساسي (دراسة ميدانية على محافظات وسط الدلتا)، ماجستير، تربية بنها، 1995، ص 39.
- عبد المعطى، حسن الباتع (2009): تحديد الاحتياجات قاطرة التدريب، جريدة المعلوماتية ع21.
- عزازي، فاتن محمد (2015): العلاقة بين الأداء السياق لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية والتنمية المهنية لهم، المجلة العلميَّة لكلية التربية، جامعة أسيوط، مجلد (31)، العدد (4)، الجزء الثاني، ص ص 618 – 619.
- عزازي، فاتن محمد (2008): الأميَّة المعلوماتية لدى طلاب الجامعات المصرية، واقعها وآليات مواجهتها، مجلة مستقبل التربية العربيَّة، العدد (51).
- عطية، عماد محمد (2011): التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بجامعات الصعيد المصري في ضوء متطلبات الجودة (تصور مقترح)، المجلة العربيَّة للتربية، المنظمة العربيَّة للتربية والثقافيَّة والعلوم، مجلد (31)، ص 167.
- فروهو الد وولفجانج (2003): ثقافة المعرفة، أم سوق المعرفة، حول الأيدلوجية الجديدة للجامعة، مجلة فصلية للتربية المقارنة، مكتب التربية الدولي، اليونسكو، جنيف.
- مرسى، نادية سعد (2016): الوعي المعلوماتي لدى طلبة الدراسات العليا بجامعة طنطا، دراسة ميدانية "المجلة الدولية لعلوم المكتبات والمعلومات، العدد1، المجلد 3.
-أبو غمجة، طارق والشريف، زينب وغريبي، راشد (2013): أهميَّة أدوار الأستاذ الجامعي المتجددة في عمليَّة التدريس كمدخل لجودة الأداء في العمليَّة التعليميَّة، المؤتمر العلمي السادس: التعليم وآفاق ما بعد ثورات الربيع العربي، الجمعية المصرية لأصول التربية بالتعاون مع كلية التربية بجامعة بنها، مج 2.
-آل زاهر: علي بن ناصر (2005): برامج التطوير المهني لعضو هيئة التدريس في الجامعات السعودية، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
-يونس، محمد صديق محمد (2002): الإنترنت في خدمة العمليَّة التربويَّة، مجلة التربية، العدد 141.

Keywords


Ibn Uthman, K. (2018). Roles of university faculty members. Reading and Knowledge Journal, Faculty of Education, Ain Shams University, Reading and Knowledge Association.
Ibn Manzur, J. M. (1997). Lisan Al-Arab (3rd ed.). Beirut: Dar Sader.
Al-Zahran, A. (2005). Professional development programs for university faculty members in Saudi universities: Their areas, methods, and challenges to success (Doctoral dissertation, Umm Al-Qura University).
Al-Asmary, M. bin A. (2020). The teaching needs of faculty members at the University of Tabuk in light of university education quality requirements. Rifad Center for Educational and Psychological Studies, 7(3), 454–472.
Al-Bahrani, M. bin A. (2019). Identifying the teaching needs of faculty members: A study on Omani faculty members at colleges of applied sciences. Ramah Journal of Research and Studies, (38), 121.
Al-Baladi, M. (2015). The role of the university professor in community service from the perspective of faculty members in Saudi universities in the Makkah region (Doctoral dissertation, Umm Al-Qura University). Retrieved from http://byoth.com/wp.content/uploads/2015/10
Al-Turki, O. T. (2010). Requirements for using e-learning in the colleges of King Saud University from the perspective of faculty members. Journal of Educational and Psychological Sciences, 11(1), 151–174. College of Education, University of Bahrain, Manama.
Al-Tuwaiji, A. A. M. (2018). The level of training needs of faculty members at the University of Aden from their perspective. Arab Journal for Quality Assurance in University Education, 11(38), 133–141. University of Science and Technology.
Al-Khatib, R. (1995). Identifying teaching needs. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, (26), 660.
Al-Khouli, A. A. (2004). A proposed vision to improve the quality of Palestinian university education. A working paper presented at the Conference on Quality in Palestinian University Education, Quality Control Department, Al-Quds Open University – Ramallah.
Al-Dahshan, G. S. (2020). A proposed vision for transforming Egyptian universities into smart universities in light of the digital transformation initiative. Educational Journal, Faculty of Education, (87), Sohag University, 1250–1344.
Al-Rasheed, M. bint N. bin S. (2021). The reality of the implementation of the orientation and preparation program for new faculty members at King Saud University for professional development. Journal of Education, 37(4), 91–122. Assiut University.
Al-Rawashdeh, A. (2011). The role of the university in community service from the perspective of faculty members and its relationship to some of their personal variables: Al-Balqa University as a model. Journal of Umm Al-Qura University, 3(22).
Al-Zanfaly, A. M. (2012). Strategic planning in university education and its role in meeting the requirements of sustainable development. Education and the Arab Future Series, Cairo: Anglo Egyptian Library.
Al-Suhaily, I. E. (2012). Training needs of geography teachers at the secondary stage in the field of educational technologies in Jeddah (Master’s thesis, Faculty of Education, Umm Al-Qura University).
Al-Sayyid, M. A. (2002). Problems of the Arab educational system (1st ed.). Damascus: Ministry of Education.
Al-Sheikhy, A. A. (2012). New horizons in Arab university education (1st ed.). Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.
Al-Sughayer, I. bin S. (2010). Quality performance assessment and university reform. Third Arab Universities Conference – Challenges and Prospects, Sharm El-Sheikh, Egypt.
Al-Sughayer, A. H. (2005). University education in the Arab world: Challenges of reality and future visions. Cairo: Alam Al-Kutub.
Al-Abbadi, H. F. (2008). University education management: A modern concept in contemporary administrative thought. Jordan: Al-Warraq Publishing and Distribution.
Al-Otaibi, S. bint B. M. (2015). The teaching needs of faculty members in light of effective teaching skills at the College of Science, Princess Nourah bint Abdulrahman University. International Specialized Educational Journal, 4(6), 183–202.
Al-Ajjaj, F. S. (2001). Identifying the teaching needs of public school principals in Al-Gharbiyah Governorate from the perspective of the principals themselves (Master’s thesis, Faculty of Education, Yarmouk University, Irbid, Jordan), p. 22.
Al-Anazi, S. E. H. (2010). Training needs of faculty members in emerging Saudi universities from their perspective. Reading and Knowledge Journal, (190), Faculty of Education, Ain Shams University, 236–262.
Al-Ghamdi, A. K. H. (2020 [1442 AH]). Assessing the teaching needs for developing the instructional performance of faculty members at Al-Baha University in light of Saudi Vision 2030. Islamic University Journal of Educational and Social Sciences, Islamic University in Madinah, (2), 94–159.
Al-Metwally, M. A. N. (2022). The training needs of new faculty members at the Colleges of Education, Al-Azhar University, in light of the requirements of digital transformation. Journal of University Performance Development, Mansoura University, 17(1), 123–168.
El-Meligy, R. I. (2011). Glossary of terms in educational and school administration (No ed.). New University House, Alexandria.
Arab Organization for Education, Culture and Science. (2008). The Arab strategy for developing creativity in higher education.
Al-Mahdi, S. (2004). Proposed mechanisms for addressing the problem of university graduates’ unemployment in Egypt. In The social foundations of education, Faculty of Women, Ain Shams University.
Al-Wazzan, M. (1991). Training needs between theory and practice in the police force. Arab Journal of Training, 4(8), 66. Arab Center for Training, Riyadh.
Badawi, A. Z. (1977). Glossary of social science terms. Lebanon Library, Beirut.
Barhoum, A. H. M. (2017). Training needs of university faculty members: The Islamic University as a case study. Islamic University Journal of Educational and Psychological Studies, 25(4), 347–369.
Bani Salman, N. H. (2014). The extent to which orientation program dimensions are available for new faculty members in northern Jordanian public universities and their impact on job performance: Faculty perspective (Master’s thesis), Faculty of Economics and Administrative Sciences, Yarmouk University, Irbid.
Hamed, M. A. S., et al. (2008). University education funding and its contemporary trends. Alam Al-Kutub, Cairo.
Jalambo, H. O. (2011). The role of scientific research in improving academic performance of faculty members in Palestinian universities. In Proceedings of the Scientific Research Conference: Concepts, Ethics, Applications, Islamic University of Gaza, 31–62.
Hamidi, Z. (2019). The role of higher education in developing human resources in Arab countries. Noor Journal of Economic Studies, University of Taher Moulay Saida, Algeria, 5(1).
Diab, S. (2006). The university lecturer in the face of 21st-century challenges. In The Scientific Conference on Millennium Knowledge, Isra University, Jordan.
Salem, A. A. (2015). Determining the training needs of faculty members at the Islamic University in Madinah: A field study. Journal of Culture and Development, 15(91), 98.
Saad, A. A. (2011). Professional development of university faculty in light of the Australian experience. Journal of the Faculty of Education, Mansoura University, (75), Part I, 125.
Sakran, M. M. (2016). Obstacles to scientific research in Egypt. Arab Institution for Scientific Consultancy and Human Resource Development, (20).
Salami, A. (2016). Crisis and disaster management: Reality and challenges. Al-Nadwa Journal for Legal Studies, (9).
Amer, T. A. R. (2011). The university and community service: Contemporary global trends. Taibah Publishing and Distribution, Cairo.
Abdelrahman, I. A. F. (2019). The training needs of faculty members at Al-Balqa Applied University in light of contemporary trends. Dirasat: Educational Sciences, 46, University of Jordan, 1–22.
Abdel-Muttalib, A. M. M. (2005). Some modern models of university education and the extent to which they achieve quality standards. Paper presented at the Fifth Educational Conference “Quality of University Education,” College of Education, University of Bahrain, April 11–13.
Abdel-Mahsoub, A. (1995). Training methods for second-cycle basic education teachers: A field study in the Central Delta. (Master’s thesis), Faculty of Education, Benha.
Abdel-Moaty, H. B. (2009). Identifying needs: The engine of training. Informatics Journal, (21).
Ezzazy, F. M. (2015). The relationship between contextual performance of Egyptian university faculty members and their professional development. Scientific Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 31(4), Part 2, 618–619.
Ezzazy, F. M. (2008). Information illiteracy among Egyptian university students: Reality and mechanisms for addressing it. Future of Arab Education, (51).
Atteya, E. M. (2011). Professional development for faculty members at colleges of education in Upper Egypt in light of quality requirements: A proposed model. Arab Journal of Education, Arab Organization for Education, Culture and Science, 31, 167.
Froehwald, W. (2003). Knowledge culture or knowledge market? On the new ideology of the university. Comparative Education Review, UNESCO, Geneva.
Morsi, N. S. (2016). Information literacy among postgraduate students at Tanta University: A field study. International Journal of Library and Information Science, 3(1).
Abu Ghamja, T., Al-Sharif, Z., & Ghuraibi, R. (2013). The importance of renewed roles of the university professor in the teaching process as a gateway to quality performance. In Sixth Scientific Conference: Education and Post-Arab Spring Horizons, Egyptian Society for Educational Foundations in cooperation with Faculty of Education, Benha University, Vol. 2.
Al-Zaher, A. bin N. (2005). Professional development programs for faculty members in Saudi universities (Master’s thesis), Faculty of Education, Umm Al-Qura University, Makkah.
Younis, M. S. M. (2002). The internet in support of the educational process. Journal of Education, (141).
المراجع الأجنبيَّة
- Ali, SM, Al- swalha (2016): Training heads of faculty members in Al-hus on college for employing mult-media in teaching Journal of education and practice issn 2222 – 1735 paper issn (on line) No. 12, pp. 102 – 111.
- Hauer, J. & Quill, T. (2011): Educational needs assessment, development of learning objectives, and choosing a teaching approach journal of palliate med 14 (4).
- Hebert, C. & Kulkin, H. (2018): An Investigation of foster parent training needs child & family social, work, 23 (2).
- Lahtinen, M. & Weaver, B. (2015): Education for a digital future-walking three roads simultaneously, one analog and two digital, Lu, s Femte hogskon ferens, 26 November.
- Richard Son, A (2015): Study of teacher training processes at universities and pedagogic institutions in the English speaking Caribbean. Cave Hill campus Barbados university of the west indies. 
- Richard, M. & Felder, D. (2010): Helping new faculty members Get off to a Good stast. North Carolina state university. 
- Robert, M. & David, W. (2004): impact of containable agriculture on secondary school agricultural Education teachers and programs in the north control Region. Journal of Agri Cultural Education. 45 (2).