Discriminative Psychological Skills of Female Volleyball Players in Jordan

Document Type : Original Article

Author

Physical Education Department, Sports Sciences Faculty, Mutah University, Jordan.

Abstract

The study aimed to identify the most important psychological skills characteristic of female volleyball players in Jordan and to identify the most important psychological skills distinguished for female volleyball players in Jordan according to the study variables (years of experience, playing center), the researcher used the descriptive approach and the study sample consisted of (45) female volleyball players in Jordan. The Mahoney scale of psychological skills for athletes was used. The scale included (43) items within six dimensions: motivation (8 items), confidence (8 paragraphs), anxiety control (7 paragraphs), psychological preparedness (6 paragraphs), team appearance (7 paragraphs) and focus attention (7 paragraphs). The following statistical treatments were used: arithmetic mean, standard deviation, percentages, Cronbach's alpha and one-way analysis of variance. The results of the study showed that the level of psychological skills distinct for volleyball players in Jordan came to a high degree with an arithmetic mean (3.54) and a percentage (70.38%), and the psychological skills of volleyball players in Jordan were ranked according to the study tool as follows: motivation, confidence, concentration of attention. Psychological readiness, team appearance, anxiety control.            The results also indicated that there were statistically significant at the significance level ( α ≥0.05) in the psychological skills of female volleyball players in Jordan according to the variable of years of experience and in favor of (less than 5 years) category in the two domains (team appearance and anxiety pressure), and according to the variable of the playing position and in favor of the (attack position) in the domains of the study (motivation, confidence and team appearance), as well as the overall level of the domains of psychological skills under study. The most important recommendations indicated the need to emphasize the importance of psychological skills as one of the factors for success and achieving the best sports results.
 

Highlights

 

 

Keywords


 

 
ابراهيم، شعبان و بدر الدين طارق (2001). العوامل النفسية المسهمة فى الإنجاز الرياضى للاعبى كرة السلة، نظريات وتطبيقات، العدد 42 ، كلية التربية الرياضية للبنين، جامعة الإسكندرية.
أبو زيد، مصطفى (1990). العوامل المرتبطة بالسلوك القيادى فى المجال الرياضى، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية الرياضية للبنين بالقاهرة، جامعة حلوان.
أبو عبده، حسن السيد (1993). دراسة العلاقة بين سمة القلق التنافسى وبعض مصادر الضغط النفسى لدى ناشئ كرة القدم، المجلة العلمية للتربية البدنية والرياضة، بحوث مؤتمر رؤية مستقبلية للتربية البدنية والرياضة فى الوطن العربى، كلية التربية الرياضية للبنين، بالقاهرة، جامعة حلوان.
أبو عبية، محمد حسن (1986). المنهج فى علم النفس الرياضى، دار المعارف، الإسكندرية، 1986.
الحماحمي، محمد (1983). معوقات ممارسة الأنشطة والهوايات الترويحية لدى طلبة الجامعة ، مجلة البحوث التربوية ، كلية التربية ، جامعة طنطا.
خليفة ، إبراهيم عبد ربه (1985). الصفات الحركية والقياست الحسية والسمات الدافعية المميزة لمتسابقى الميدان والمضمار ، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية الرياضية للبنين بالقاهرة، جامعة حلوان.
الخيكاني، عامر سعيد (2008) . سيكولوجية كرة القدم ، ط1،النجف الاشرف ، دار الضياء للطباعة والتصميم.
راتب، أسامة كامل (1990). دوافع التفوق فى النشاط الرياضى، دار الفكر العربى ،القاهرة.
راتب، أسامة كامل (1997). الإعداد النفسى لتدريب الناشئين ـ دليل المدربين وأولياء الأمور، دار الفكر العربى ، القاهرة.
راتب، أسامة كامل (1997). قلق المنافسة (ضغوط التدريب ـاحتراق الرياضى) ، دار الفكر العربى، القاهرة.
راتب، أسامة كامل (2000). تدريب المهارات النفسية وتطبيقاتها فى المجال الرياضى ، دار الفكر العربى ، القاهرة.
راتب، أسامة كامل (2000). علم نفس الرياضة (المفاهيم ـ التطبيقات)، دار الفكر العربى، القاهرة.
راتب، أسامة كامل. مرسي، مصطفى محمد (1991). السمات الانفعالية لدى السباحين والسباحات الناشئين وعلاقتها بالإنجاز الرقمى، نظريات وتطبيقات، العدد الثانى عشر ، كلية التربية الرياضية للبنين، بالإسكندرية،.
سالم، محمود محمد (1999). سمات الدافعية الرياضية المميزة لمراكز اللعب فى كرة السلة، بحث منشور ، المجلد الحادى عشر، كلية التربية الرياضية للبنات ، بالقاهرة، جامعة حلوان.
سلطان، نادية و محمود، نبيلة ( 1999). السلوك القيادى للمدرب الرياضى وعلاقته بالسمات الدافعية الرياضية لناشئات كرة اليد بمحافظة الإسكندرية، المؤتمر العلمى الدولى الثالث،رياضة المرأة وعلوم المستقبل بين التأثير والتأثر، كلية التربية الرياضية للبنات، جامعة الإسكندرية.
شمعون، محمد العربى (1979). السمات الانفعالية وعلاقتها بمفهوم الذات لدى الرياضيين ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية الرياضية للبنين بالقاهرة، جامعة حلوان.
شمعون، محمد العربي (1995). التدريب العقلى ـ الطريق إلى البطولة، الاتحاد العربى للطب الرياضى ، مجلة علوم الطب الرياضى، البحرين، العدد الثانى.
شمعون، محمد العربي (1996). التدريب العقلى فى المجال الرياضى ، دار الفكر العربى ، القاهرة.
صقر، صباح على (1994). قلق المنافسة الرياضية والسمات الانفعالية وعلاقتها بنتائج البطولات لدى المبارزين ، المجلة العلمية للتربية البدنية والرياضة، بحوث مؤتمر الرياضة والمبادئ الأوليمبية و التراكمات والتحديات، كلية التربية الرياضية للبنين بالقاهرة ، جامعة حلوان.
الطالب، نزار و لويس، كامل (2000). علم النفس الرياضي، ط2، الموصل، دار الكتب للطباعة والنشر. 
عرب، محمد جسام و كاظم، حسين علي (2009). علم النفس الرياضي ،ط1،النجف الاشرف،دار الضياء للطباعة والتصميم. 
علاوي، محمد حسن (1979). علم التدريب الرياضى، دار المعارف، القاهرة.
علاوي، محمد حسن (1983). سيكولوجية التدريب والمنافسات ، ط2 ، دار المعارف.
علاوي، محمد حسن (1994). علم النفس الرياضى، ط9 ، دار المعارف، القاهرة.
علاوي، محمد حسن (1997). علم نفس المدرب والتدريب الرياضى، دار المعارف.
علاوي، محمد حسن (1998). مدخل فى علم النفس الرياضى، مركز الكتاب للنشر ، القاهرة.
علاوي، محمد حسن (1998). موسوعة الاختبارات النفسية للرياضة ، مركز الكتاب للنشر، القاهرة.
علاوي، محمد حسن و رضوان، محمد نصر الدين (1987). الاختبارات المهارية والنفسية فى المجال الرياضى، دار الفكر العربى، القاهرة.
عنان، محمود عبد الفتاح (1995). سيكولوجية التربية البدنية والرياضة "النظرية والتطبيق والتجريب"، دار الفكر العربى، القاهرة.
فاضل ، بثينة محمد (1999). الفروق  فى المهارات العقلية لدى ناشئات كرة اليد طبقاً لنتائج المباريات ، مجلة كلية التربية ، جامعة طنطا، العدد 27.
فاضل ، بثينة محمد (2000). البروفيل النفسى للمستويات الرياضية العالية، مقال علمى مقدم للجنة العلمية الدائمة لترقية الأساتذة ، المجلس الأعلى للجامعات ، كلية التربية الرياضية للبنات ، جامعة الإسكندرية،.
فكري، سلوى عز الدين (1991). تأثير برنامج لتمرينات الاسترخاء على تحسين كل من القدرة على الاسترخاء ودقة تصويب الرمية الجزائية من السقوط فى كرة اليد ، نظريات وتطبيقات، العدد العاشر، كلية التربية الرياضية للبنين، جامعة الإسكندرية.
فوزي، أحمد أمين (1986). بعض السمات الانفعالية المميزة للاعبى المراكز المختلفة فى كرة السلة، المؤتمر الرياضى الأول ، كلية التربية الرياضية، جامعة الأردن.
محمد ، صدقى نور الدين (1994). العلاقة بين الاتجاه التنافسى والثقة الرياضية  كسمة وكحالة لدى لاعبى كرة القدم، المجلة العلمية للتربية البدنية والرياضة، المؤتمر العلمى للرياضة والمبادئ الأوليمبية والتراكمات والتحديات، كلية التربية الرياضية للبنين بالقاهرة ، جامعة حلوان.
منسي، محمود عبد الحليم (1980). مقدمة فى الإحصاء النفسى والتربوى، دار المعارف.
النقيب، يحيى كاظم (1990). علم النفس الرياضى ، معهد إعداد القادة، اللجنة السعودية للتربية البدنية والرياضة.