Diversification of Education Financing Sources in the Light of the Vision of Kingdom of Saudi Arabia 2030: An Analytical Study

Document Type : Original Article

Author

PhD Researcher in Educational Leadership and Administration, Department of Educational Administration, College of Education, Taibah University

Abstract

The study aimed to identify the dimensions of the vision of Kingdom 2030 which enhance trends towards diversifying higher education funding sources and the status-quo of spending on higher education in Kingdom of Saudi Arabia. It also identified the proposed sources of financing higher education in Kingdom of Saudi Arabia. The study depended on the descriptive approach based on collection and analysis of information included in the literature of previous studies related to financing of higher education in Kingdom of Saudi Arabia. The research included theoretical framework, in which the discussion was limited to Kingdom’s vision 2030 and shed light on regulations related to financing higher education in the Kingdom of Saudi Arabia. The researcher surveyed studies related to the subject by reviewing ten studies, and indicated that the study agrees with all previous studies in its emphasis on the importance of diversity in higher education funding sources as it has become an urgent necessity. It is difficult to continue relying on a unilateral state funding model. The current study was limited to suggesting various alternatives for financing education in public universities in Kingdom of Saudi Arabia. The researcher also developed a number of recommendations, the most prominent of which were: Saudi public universities should gradually impose tuition fees so that students and parents get used to participating in bearing part of the cost of education in all levels of higher education, as well as developing university endowments and benefiting from leading global and national models in field of endowments undergraduate, Saudi public universities should transfer student rewards to a bank that is invested in to enhance university’s funding and disbursement of it as needed in order to ensure equal opportunities for students. Ministry of Education should encourage the private sector to participate in the establishment of non-profit universities and colleges with modern specializations and required by labor market, similar to the colleges of Sulaiman Al-Rajhi. Privatizing some sectors within universities, especially services, and handing them over to private sector companies, leaving them to compete in implementing them in return for a financial cost to be paid to them. The study made a number of suggestions: Saudi universities should conduct a comprehensive study of structures, regulations and policies for selecting job cadres. And carrying out an evaluation study of its current programs, providing modern educational programs of high quality commensurate with labor market, and Saudi universities should conduct an in-depth study to attract international students from inside and outside Kingdom for a fee.   
 
 

Highlights

آل دربة، عبدالله بن علي؛ الجبري، يحيى عبدالله (2020). بدائل تمويل التعليم الجامعي في المملکة العربية السعودية في ضوء بعض التجارب العالمية. مجلة شباب الباحثين في العلوم التربية، (5)،جامعة سوهاج، کلية التربية:1791-1810.

البابطين، أماني أحمد عبد العزيز (2019). تنويع مصادر نظام تمويل التعليم بالمملکة العربية السعودية لمواکبة رؤية 2030 في ضوء التجربة الأمريکية. المجلة التربوية الدولية المتخصصة 8، (9)، 55-69.

الجابري، نياف بن رشيد (2006). مشارکة الکلفة في التعليم والإفادة منها في تمويل التعليم السعودي. مجلة المعرفة136، وزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية،122-137.

الحربي، محمد بن محمد أحمد (2015). بدائل مقترحة لتمويل التعليم في الجامعات الحکومية بالمملکة العربية السعودية "جامعة الملک سعود أنموذجا". مجلة کلية التربية جامعة بنها26، (103)، 141-172.

الدمخ، أمينة حمد؛ العتيبي، سامية تراحيب؛ البارقي، مصلحة حسين (2019). تصور مقترح لتطوير نظام تمويل التعليم بالمملکة العربية السعودية في ضوء رؤية ٢٠٣٠. دراسات عربية في التربية وعلم النفس (ASEP)، (110): 23-42.

الدهمش، خالد بن محمد (2019). تصور مقترح لتطوير تمويل التعليم الجامعي بالمملکة العربية السعودية في ضوء رؤية 2030.مجلة آفاق جديدة في تعليم الکبار، (26)، جامعة عين شمس، مرکز تعليم الکبار، 51-94.

الصالح، محمد عبد العزيز (2021). ورشة بعنوان: مشروع نظام الجامعات.

الغامدي، منال أحمد (2020). تنويع مصادر تمويل التعليم العالي بجامعة أم القرى في ضوء فلسفة الجامعة المنتجة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية،29، (1)، غزة: 703-729.

الفراج، لولوة صالح (2020). تمويل التعليم العالي في المملکة العربية السعودية التحديات والحلول. مجلة العلوم التربوية والإنسانية، جامعة شقراء، کلية التربية بالمزاحمية:            30-44.

المالکي، عبدالله بن محمد بن صالح (2013). بدائل تمويل التعليم العالي الحکومي في المملکة العربية السعودية. المجلة السعودية للتعليم العالي، (10)، 113-147.

المنقاش، سارة عبدالله؛ والمنقاش، غادة سالم (2018). تنويع مصادر التمويل في جامعة الملک سعود في ضوء جامعة أکسفورد. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، (22)،184-210.

هيئة الخبراء بمجلس الوزراء (2021). نظام الجامعات، (https://cutt.us/oAPxo).

وزارة المالية، (2021). الميزانية العامة للدولة. الميزانية العامة لعام 2021. الرياض.

 

Keywords