Technological self-efficacy and self-regulated learning as predictors of academic achievement among university students

Document Type : Original Article

Author

Department of Mental Health, Faculty of Education for Boys in Cairo, Al-Azhar University.

Abstract

     The study aimed to examine the relationship between technological self-efficacy, self-regulated learning and academic achievement among university students, and the extent to which academic achievement can be predicted through technological self-efficacy and self-regulated learning, the study sample consisted of (278) Students from Faculty of Education for Boys in Cairo, Al-Azhar University, with a mean age (21,25), and a standard deviation (0,44). the researcher used technological self-efficacy scale Prepared by Miltiadou & Yu, 2000 (translated by the researcher), self- regulated learning scale Prepared by Barnard, et al.,2009 (translated by the researcher) and grades of students in the first and second terms to measure academic achievement, results indicated that there was a statistically significant correlation between technological self-efficacy and both self-regulated learning and academic achievement, and there was a statistically significant correlation between self-regulated learning and academic achievement among the study sample, results also showed that academic achievement can be predicted through technological self-efficacy and self- regulated learning.
 
 

Highlights

 

 

Keywords


 

 
الحسينان، إبراهيم عبدالله (2017). التعلم المنظم ذاتياً: المفهوم والتصورات النظرية. المجلة العربية، المملکة العربية السعودية.
جابر، عبد الحميد جابر (1990). نظريات الشخصية: البناء – الديناميات – النمو – طرق البحث و التقويم. القاهرة: دار النهضة العربية.
زکي، حسام محمود (2011 ) . فاعلية الإرشاد بالواقع لتنمية فاعلية الذات الاجتماعية لدي عينة من الطلبة المتأخرين دراسياً(رسالة دکتوراه غير منشورة). کلية التربية، جامعة المنيا. 
الشحات، مجدي محمد وثابت، عصام محمود والرشيدي، سميحان وأحمد، محمود (2012). فاعلية الذات وعلاقتها بالتوافق الدراسي والانجاز الأکاديمي لدي طلاب جامعة الملک فيصل. مجلة بحوث کلية الآداب، جامعة المنوفية، 23(90)، 344-476.                                                                                                                                                                                                               
الردادي، فهد بن عايد (2019). التعلم المنظم ذاتياً والتحصيل الدراسي. المدينة المنورة، مرکز الناسخ للطباعة.
الزهراني، محمد رزق الله (2020). الفاعلية الذاتية الأکاديمية وعلاقتهــا بالعــادات العقلية والتحصيل الدراســي لــدى طــلاب المرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة. مجلة کلية التربية، جامعة الأزهر،186(3)، 787-844.
العزب، محمد سامح (2004 ). الأنشطة المدرسية وعلاقتها بفاعلية الذات لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي (رسالة ماجستير غير منشورة). معهد الدراسات والبحوث التربوية، جامعة القاهرة .