Problems of Educational Loss Exacerbation in Secondary Education in Light of (Covid-19) Pandemic and Suggestions of Treatment in the State of Kuwait from the Viewpoints of Students, Teachers and Supervisors

Author

PhD in Curricula and Teaching Methods of Islamic Education, Faculty of Education, Alexandria University. Ministry of Education, State of Kuwait

Abstract

         The present study aimed to identify the problems of exacerbating educational loss in light of the pandemic (Covid-19) and present some proposals of treatment to reduce educational loss in secondary education in the State of Kuwait from the viewpoints of students, teachers and supervisors. The study made use of the descriptive approach to develop a questionnaire concerning the problems of exacerbating educational losses in light of (Covid-19) pandemic. The questionnaire consists of four dimensions related to (the educational administration, teacher, learner, and the curriculum), and (65) sub-items, and it was administered to a sample consisting of (145) teachers and supervisors who were randomly selected from all governorates of the State of Kuwait, and (266) female students from Al-FarwaniyahSecondary School for Girls. The data was analyzed using (SPSS), and a number of results were revealed. The most severe problems that exacerbate educational losses in the secondary education system in the State of Kuwait were the absence of school administration interest in activities and students' psychological conditions, and teachers' negativity towards blended education and its ineffectiveness. Furthermore, there were no integrative relationship (between the teacher and the parents). Moreover, there was clear absence of interaction in the learning environment that would raise students’ response to learning, and that some curricula need practical applications that the current educational system lacks, and that the content of some of them needs a comprehensive change because it does not keep pace with developments, facts and ongoing events in the world, and does not help the teacher to innovate. The study also provided some proposals to reduce educational losses, the most important of which are activating blended education, providing mixed models of education, including programs to support language learning, supporting teaching and summer education, and implementing programs after the official school hours.

Keywords

Main Subjects


أولاً / المراجع باللغة العربية:
إبراهيم عصمت مطاوع (2003) : الإدارة التربوية في الوطن العربي، دار الفکر، ط1، عمان، الأردن.
البنک الدولي (2019 أ). القضاء على فقر التعلم: هدف لحفز العمل على محو الأمية. مقالة متاحة على الموقع: https://www.albankaldawli.org/ar/news/immersive-story/2019/11/06/a-learning-target-for-a-learning-revolution, تاريخ الدخول للموقع: 9-12-2021.
البنک الدولي (2019 ب). هدف جديد: خفض فقر التعلم إلى النصف على الأقل بحلول عام 2030, مقالة متاحة على الموقع: https://www.albankaldawli.org/ar/news/press-release/2019/10/17/new-target-cut-learning-poverty-by-at-least-half-by-2030 , تاريخ الدخول للموقع: 10-12-2021.
بيومي محمد ضحاوي, ومحمد أبراهيم خاطر( 2014م ): رؤى معاصرة في إدارة المؤسسات التعليمية، القاهرة, دار الفکر العربي, ص22.
تقرير الأمم المتحدة(2020): موجز سياساتي: التعليم أثناء جائحة کوفيد - 19 وما بعدها. 
جيهان شعيب(2021): الفاقد التعليمي ضريبة کورونا يدفعها الطلاب, مقالة منشورة في صحيفة الخليج ومتاحة على الموقع:  https://www.alkhaleej.ae/2021, تاريخ الدخول: 11-12-2021.
حطاب، ابراهيم (2020). تقليل الفاقد التعلمي في التعليم عن بعد, مقالة متاحة على الموقع: https://bit.ly/3bYc153, تاريخ الدخول للموقع: 9-12-2021.
حنان رفعت سعد, هناء حسن المحرز, ومحمد علي إسماعيل, 2020: المشکلات التربوية التي تواجه الموجهين الاختصاصين في مدينة حمص من وجهة نظرهم, مجلة جامعة البعث, سلسلة العلوم التربوية,  مج42, ع56, سوريا, ص ص51-90.
الرمحي، رفاء (2021). الفاقد التعليمي…وجائحة کورونا, مقالة متاحة على الموقع:   https://www.maannews.net/articles/2037587.html : تاريخ الدخول للموقع: 11-12-2021.
سارة فهد ابن سعيد (2021): مستوى فاعلية تطبيق "علمني" لقياس فاعليته في معالجة الفاقد التعليمي لدى طلبة التعليم العام في المملکة العربية السعودية واتجاهاتهم نحوه, مجلة الآداب للدراسات النفسية والتربوية, جامعة ذمار, کلية الآداب, ع11, اليمن, ص ص67–124.
سلامة بن عواد بن علي العنزي (2021): مقترحات المعلمين والمشرفين التربويين لمعالجة الفاقد التعليمي: دراسة نوعية, المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب, المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية, ع23, ص ص227-255.
سمر قاضي(2021): الدول العربية تحتاج إلى مناهج جديدة في مرحلة ما بعد کوفيد -19, مقالة متاحة على الموقعhttps://www.al-fanarmedia.org/ar/2021/05 /   تاريخ الدخول للموقع: 5-12-2021.
شوقي حسان محمود(2008). تقنيات وتکنولوجيا التعليم – معايير توظيف المستحدثات التکنولوجية وتطوير المناهج- المجموعة العربية للتدريب والنشر، القاهرة.
صالح أويابة, ابو القاسم صالح (2020): تقييم تجربة التعليم عن بعد في ظل جائحة کورونا  من وجهة نظر الطلبة- دراسة حالة بجامعة غرداية بالجزائر. مجلة دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية, 26(3), ص ص133-159.
طارق السمهوري (2021): الفاقد التعليمي ما بعد الکورونا, مقالة متاحة على الموقع:   https://omran.org/ar : تاريخ الدخول للموقع: 7-12-2021.
عبد الله بن حمودة (2021): الفاقد التعليمي ضريبة کورونا يدفعها الطلاب, مقالة منشورة في صحيفة الخليج ومتاحة على الموقع:  https://www.alkhaleej.ae/2021, تاريخ الدخول: 11-12-2021.
عيسى، أحمد (2020). ما الفاقد التعليمي. مقالة متاحة على الموقع:    https://bit.ly/3oRO7NB, تاريخ الدخول للموقع: 11-12-2021.
الغريب زاهر إسماعيل(2009). التعليم الإلکتروني من التطبيق إلى الإحتراف والجودة، عالم الکتب، القاهرة.
مجد مالک خضر (2021): الفاقد التعليميّ وأثره في التعليم, تدوينة متاحة على الموقع:  https://www.manhajiyat.com/ar , تاريخ الدخول: 15/12/2021.
مجموعة البنک الدولي(2021):  مطلوب تحرک فعال وسريع لکبح تأثير فيروس کورونا على التعليم في جميع أنحاء العالم, متاح على موقع مجموعة البنک الدولي التالي: https://www.albankaldawli.org/ar/news/immersive-story/2021/01/22/urgent-effective-action-required-to-quell-the-impact-of-covid-19-on-education-worldwide.    تاريخ الدخول: 15-12-2021.
محمد بن عبدالله الزغيبي (2021): الفاقد التعليمي خلال جائحة فيروس کورونا: مفهومه وتقديره وآثاره واستراتيجيات استدراکه, مجلة العلوم التربوية، مج33, ع(3)، عدد خاص (التعليم في وقت الطوارئ والأزمات)، الرياض. ص ص543-577.
مها عبد الودود(2020). مفهوم الفاقد التعليمي وأسبابه…ما الفاقد التعليمي. الموسوعة العربية الشاملة. مقالة متاحة على الموقع:    https://www.mosoah.com/career-and-education/education/educational-wastage/, تاريخ الدخول للموقع: 12-12-2021.
ميساء محمد سالم بني خلف(2020): المشکلات التربوية التي تواجه طلبة المرحلة الثانوية في المدارس الحکومية في لواء الکورة بالأردن من وجهة نظر المعلمين ومقترحاتهم لعلاجها, مجلة العلوم التربوية والنفسية, مج4, ع17, ص ص54-77. 
وزارة التربية بدولة الکويت(2012): مشروع تطوير الإدارات المدرسية وتحقيق التنمية المهنية, دليل وزارة التربية بدولة الکويت, ص1.
يونيسف للشرق الأوسط وشمال أفريقيا (2021): الفاقد التعليمي الناجم عن جائحة کوفيد-19 ( إعادة تعزيز التعلُّم الجيد للجميع في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا ), متاح على موقع اليونسيف التالي: https://www.unicef.org/mena/ar,                           تاريخ الدخول: 12-12-2021.
ثانيا: المراجع العربية مترجمة:
Ibrahim Ismat Mutawa (2003): Educational Administration in the Arab World, Dar Al-Fikr, 1st Edition, Amman, Jordan.
The World Bank (2019a). Eradicating Learning Poverty: A goal to stimulate literacy work. Article available at: https://www.worldbank.org/ar/news/immersive-story/2019/11/06/a-learning-target-for-a-learning-revolution, accessed date: 9-12 -2021.
The World Bank (2019b). New target: at least halve learning poverty by 2030, article available at: https://www.worldbank.org/ar/news/press-release/2019/10/17/new-target-cut-learning -poverty-by-at-least-half-by-2030 , date of accessing the site: 10-12-2021.
Bayoumi, Muhammad Dahawy, and Muhammad Ibrahim Khater (2014 AD): Contemporary visions in the management of educational institutions, Cairo, Arab Thought House, p. 22.
United Nations Report (2020): Policy brief: Education during the COVID-19 pandemic and beyond.
Jihan Shuaib (2021): Educational loss is a corona tax paid by students, an article published in Al Khaleej newspaper and available on the website: https://www.alkhaleej.ae/2021, entry date: 11-12-2021.
Hattab, Ibrahim (2020). Reducing learning loss in distance education, article available on the website: https://bit.ly/3bYc153, date of entry to the site: 9-12-2021.
Hanan Rifaat Saad, Hana Hassan Al-Mahrez, and Muhammad Ali Ismail, 2020: Educational problems facing specialized mentors in the city of Homs from their point of view, Al-Baath University Journal, Educational Sciences Series, Vol. 42, p. 56, Syria, pp. 51-90.
 
Al Ramahi, Rafaa (2021). Educational loss … and the Corona pandemic, article available on the website: https://www.maannews.net/articles/2037587.html: Date of entry to the site: 11-12-2021.
Sarah Fahd Ibn Saeed (2021): The level of effectiveness of the “Educate me” application to measure its effectiveness in addressing educational loss among general education students in the Kingdom of Saudi Arabia and their attitudes towards it, Journal of Arts for Psychological and Educational Studies, Dhamar University, College of Arts, p. 11, Yemen, p. 67- 124.
Salama bin Awwad bin Ali Al-Anzi (2021): Suggestions of teachers and educational supervisors to address educational loss: a qualitative study, The Arab Foundation for Education, Science and Arts, The Arab Journal of Educational and Psychological Sciences, p. 23, pp. 227-255.
Samar qadi (2021): Arab countries need new approaches in the post-Covid-19 era, article available at: https://www.al-fanarmedia.org/ar/2021/05 / date of entry to the site: 5-12 -2021.
Shawqi Hassan Mahmoud (2008). Technologies and educational technology - criteria for employing technological innovations and developing curricula - The Arab Group for Training and Publishing, Cairo.
Saleh Ouyaba, Abul-Qasim Saleh (2020): Evaluating the experience of distance education in light of the Corona pandemic from the students’ point of view - a case study at the University of Ghardaia in Algeria. Journal of Studies in the Humanities and Social Sciences, 26(3), pp. 133-159.
Tariq Al-Samhouri (2021): The educational loss after Corona, an article available on the website: https://omran.org/ar: Date of accessing the site: 7-12-2021.
Abdullah bin Hamouda (2021): Educational loss is a corona tax paid by students, article published in Al Khaleej newspaper and available on the website: https://www.alkhaleej.ae/2021, entry date: 11-12-2021.
Issa, Ahmed (2020). What is the educational loss? Article available on the website: https://bit.ly/3oRO7NB , Date of accessing the site: 11-12-2021.
algharib, Zaher Ismail (2009). E-learning from application to professionalism and quality, World of Books, Cairo.
Majd Malik Khader (2021): Educational loss and its impact on education, post available on the website: https://www.manhajiyat.com/ar, entry date: 12/15/2021.
World Bank Group (2021): Effective and Fast Action Needed to Curb the Impact of COVID-19 on Education Worldwide Available on the following World Bank Group website: https://www.worldbank.org/ar/news/immersive-story/2021/ 01/22/urgent-effective-action-required-to-quell-the-impact-of-covid-19-on-education-worldwide. Entry date: 12-15-2021.
Muhammad bin Abdullah Al-Zughaibi (2021): Educational Loss during the Coronavirus Pandemic: Its Concept, Appreciation, Effects and Remedial Strategies, Journal of Educational Sciences, Vol. 33, p(3), Special Issue (Education in times of emergency and crises), Riyadh. pp. 543-577.
Maha Abdel-Wadood (2020). The concept of educational loss and its causes... What is educational loss. The comprehensive Arabic encyclopedia. Article available on the website: https://www.mosoah.com/career-and-education/education/educational-wastage/, date of accessing the site: 12-12-2021.
Maysa Muhammad Salem Bani Khalaf (2020): Educational problems facing secondary school students in government schools in Al-Koura District in Jordan from the point of view of teachers and their suggestions for treatment, Journal of Educational and Psychological Sciences, Vol. 4, p. 17, pp. 54-77.
The Ministry of Education in the State of Kuwait (2012): A project to develop school administrations and achieve professional development, guide of the Ministry of Education in the State of Kuwait, p. 1.
UNICEF Middle East and North Africa (2021): Educational Loss from the COVID-19 Pandemic (Reinforcing Quality Learning for All in the Middle East and North Africa Region), available at: https://www.unicef.org/mena/ar , Date of entry: 12-12-2021.
ثالثا : المراجع باللغة الأجنبية:
Deribe, D. K., Endale, B. D., & Ashebir, B. E. (2015). Factors contributing to educational wastage at primary level: The case of Lanfuro Woreda, SouthernEthiopia. Global journal of human-social science: linguistics and Education. 15 (1), 9, 20.
Kaume-Mwinzi, R. K. (2017). Causes of education wastage and mitigation strategies in public secondary schools in Kitui central sub county in Kitui county, Kenya. International Journal of Academic Research in Education, 3(1), 21-32.
Pier, L., Hough, H., Christian, M., Bookman, N., Wilkenfeld., B. & Miller, R. (2021). COVID-19 and the Educational Equity Crisis: Evidence on Learning Loss from the CORE Data Collaborative. PACE, Policy Analysis for California Education.