The competencies of teaching Islamic culture among its teachers in al- azhar institutes

Authors

1 Al-Azhar University/College of Education/Cairo/Boys

2 Curriculum and Instruction Department, Faculty of Education, Al-Azhar University in Cairo.

Abstract

The study aimed to evaluate the teaching performance of teachers of Islamic culture in Al-Azhar institutes in the light of the competencies necessary for them. The study tools were applied to a sample of (70) male and female teachers of Islamic culture at the preparatory and secondary levels of Al-Azhar, and they were selected from (25) affiliated institutes. For Al-Azhar regions (Al-Menoufia, Cairo, and Giza), the study used the following tools: (a cognitive test in the cognitive competencies related to preparation and planning - an analysis form for the daily lesson plans for teachers of Islamic culture - a note card for the performance of teachers of Islamic culture). Follows Application of the study tools the study found the following    •There is no statistically significant difference at the level (0.05) or less between the average scores of Islamic culture teachers in possessing the competencies of their teaching and the hypothetical average of the required performance level.

Keywords

Main Subjects


-       المراجـــع العربيـــة:
ابن جماعة: تذکرة السامع والمتکلم في آداب العالم والمتعلم، حیدر آباد، الهند، |۱۳۰۳ه، ص۱۷۷.
ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مکرم، لسان العرب، الدار المصرية للتأليف والترجمة، القاهرة، د..ت
أبو حرب، يحيى (2005): الکفايات التدريسية اللازمة لمعلمات مرحلة ما قبل المدرسة في ضوء تطوير نماذج المنهج للقرن الحادي والعشرين. دراسة منشورة، مؤتمر الأطفال والشباب في (87-52) الشرق الأوسط، دبي.
أبي شعيشع، غادة زين العابدين. (2007) دراسة تقويمية لمهارات تحليل النص القرآني لدى معلمي العلوم الشرعية بالمرحلة الثانوية الأزهرية وعلاقتها بتحصيل طلابهم، رسالة ماجستير غير منشورة، کلية الدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر.
الأربش، ناصر& الوهابي، وليد، المذکرة التربوية للوظائف الإشرافية- الکفايات التربوية-، وزارة التربية، التوجيه الفني العام للاجتماعيات، الکويت، 2018.
أندراوس، تيسير،(2009) الکفايات التعليمية، بحوث ومقالات، مجلة التربية، قطر.
البداح، فهد بن عبدالرحمن،.(2006)م مدى توافر الکفايات التعليمية لدى معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة الابتدائية في المملکة العربية السعودية، رسالة ماجستير غير منشورة، کلية التربية، جامعة صنعاء، اليمن.
الحارثي، أماني بنت سعد،(2007)، مدى تمکن معلمات التربية الإسلامية من مهارات تدريس القرآن الکريم في الصفوف الثلاثة الأخيرة من المرحلة الابتدائية بالعاصمة المقدسة، رسالة ماجستير غير منشورة، کلية التربية، جامعة أم القرى، مکة المکرمة.
الدباس، ريا أحمد، (2007م) الثقافة مفهومها وخصائصها ومکوناتها، رسالة المکتبة، الأردن،.
الريس، إبراهيم حماد، وآخرون(2012)، المدخل إلى الثقافة الإسلامية، مقرر جامعي، قسم الدراسات الإسلامية، جامعة الملک سعود، السعودية.
زيتون، حسن حسين (۲۰۰۳). استراتيجيات التدريس: رؤية معاصرة لطرق التعليم والتعلم، القاهرة، عالم الکتب.
زيتون، کمال عبد الحميد، التدريس نماذجه ومهاراته، القاهرة، عالم الکتب، 2005 م.
سالم, خضرة محمد (2003). برنامج مقترح لتنمية بعض مهارات التدريس لدى معلمات العلوم الشرعية وأثره على الأداء التدريسي والتفکير الناقد، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية الدراسات الإنسانية, جامعة الأزهر.
الطنطاوي، عفت مصطفی (۲۰۱۱). التدريس الفعال (تخطيطه. مهاراته - استراتيجياته - تقويمه). عمان، دار المسيرة،
طنطاوي، مصطف  ى عبدالله، (2005م) بناء منهج لتعليم الثقافة الإسلامية لطلاب مرحلة ما بعد التعليم الأساسي، المؤتمر العلمي السابع عشر، مناهج التعليم والمستويات المعيارية، مصر.
طنطاوي، مصطفى عبدالله. (1998) تطوير برنامج الإعداد الأکاديمي لمعلمي العلوم الشرعية بکلية التربية جامعة الأزهر، رسالة دکتوراه غير منشورة, کلية التربية, جامعة الأزهر.
الطيب، أحمد،(2014) طليعة کتاب الثقافة الإسلامية المقرر على الصف الأول الثانوي.
الفتلاوي، سهيلة محسن کاظم(2003) کفايات التدريس "المفهوم، التدريب، الأداء" دار الشروق النشر والتوزيع، ط1، عمان الأردن،
فرج، محمود عبده، (2003م) أثر برنامج في الثقافة الإسلامية في تنمية القيم لمواجهة تحديات العولمة لدى طلاب کليات التربية، کلية التربية، جامعة الأزهر.
الکيلاني، أحمد محيي الدين.(2005). مستوى أداء معلمي التربية الإسلامية في الأردن لمهارات التدريس اللازمة لهم وعلاقته ببعض المتغيرات، مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، العدد(101)، ص 14- 37.
المالکي، مسفر بن عيضة بن مسفر.(١٤٣٣ه). دراسة تقويمية للأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية في ضوء معايير الجودة الشاملة. دراسة دکتوراه غير منشورة. قسم المناهج وطرق التدريس،کلية التربية،جامعة أم القرى:مکة المکرمة.
مرعى، توفيق، شرح الکفايات التعليمية، عمان الأردن، دار الفرقان للنشر والتوزيع، 2005 م.
مهنا، سالم محمد.(2012). کفايات معلمي التربية الإسلامية في المرحلة المتوسطة بدولة الکويت،
المؤتمر الدولي. (2004م) نحو إعداد أفضل لمعلم المستقبل، مسقط، کلية التربية، جامعة السلطان قابوس، المنعقد في الفترة من 1- 3 مارس.
المؤتمر العلمي السابع.(1999). تطوير نظم إعداد المعلم العربي وتدريبه في مطلع الألفية الثالثة، کلية التربية، جامعة حلوان، القاهرة.
المؤتمر العلمي السادس عشر. (2004م) تکوين المعلم، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس, القاهرة، المنعقد في دار الضيافة- جامعة عين شمس- في الفترة من 21- 22 يوليو.
-       ترجمة المراجــع باللغة الأجنبيــة:
Ibn Jama`ah: The Remembrance of the Listener and the Speaker in  the Etiquette of the Scholar and the Learner, Hyderabad, India, 1303 AH, p. 177.
Ibn Manzoor, Abu al-Fadl Jamal al-Din Muhammad ibn Makram, Lisan al-Arab, The Egyptian House of Composition and Translation, Cairo, d..t.
Abu Harb, Yahya (2005): Teaching Competencies Necessary for Pre-School Teachers in the Light of Developing Curriculum Models for the Twenty-first Century. Published study, Children and Youth Conference in (87-52) Middle East, Dubai.
Abi Shuaisha, Ghada Zain al-Abidin. (2007) An evaluation study of the skills of analyzing the Qur'anic text among teachers of Sharia sciences at the Al-Azhar secondary stage and their relationship to the achievement of their students, an unpublished master's thesis, Faculty of Human Studies, Al-Azhar University.
Al-Arbash, Nasser & Al-Wahhabi, Walid, The educational note for supervisory functions - educational competencies -, Ministry of Education, General Technical Direction for Sociology, Kuwait, 2018.
Andrew, Tayseer, (2009) Educational competencies, research and articles, Education Journal, Qatar.
Al-Badah, Fahd bin Abdul Rahman, (2006) The extent of educational competencies available to Islamic education teachers at the primary stage in the Kingdom of Saudi Arabia, an unpublished master’s thesis, College of Education, Sana’a University, Yemen.
Al-Harthy, Amani Bint Saad, (2007), The extent to which Islamic education teachers master the skills of teaching the Noble Qur’an in the last three grades of the primary stage in the Holy Capital, an unpublished master’s thesis, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.
Al-Dabbas, Raya Ahmed, (2007 AD) Culture: Its Concept, Characteristics and Components, Library Message, Jordan.
Al-Rayes, Ibrahim Hammad, and others (2012), Introduction to Islamic Culture, University Course, Department of Islamic Studies, King Saud University, Saudi Arabia.
Zeitoun, Hassan Hussein (2003). Teaching Strategies: A Contemporary View of Teaching and Learning Methods, Cairo, World of Books.
Zaitoun, Kamal Abdel Hamid, Teaching Models and Skills, Cairo, World of Books, 2005 AD.
Salem, Khadra Muhammad (2003). A proposed program to develop some teaching skills for female teachers of Sharia sciences and its impact on teaching performance and critical thinking, an unpublished PhD thesis, Faculty of Human Studies, Al-Azhar University.
Al-Tantawi, Effat Mustafa (2011). Effective teaching (planning, skills, strategies, evaluation). Amman, Dar Al Masirah,
Tantawi, Mustafa Z Abdullah, (2005 AD) Building a Curriculum for Teaching Islamic Culture to Post-Basic Education Students, Seventeenth Scientific Conference, Curriculum and Standard Levels, Egypt.
Tantawi, Mustafa Abdullah. (1998) Developing the Academic Preparation Program for Teachers of Sharia Sciences, Faculty of Education, Al-Azhar University, an unpublished Ph.D. thesis, Faculty of Education, Al-Azhar University.
Al-Tayeb, Ahmed, (2014) The Vanguard of the Islamic Culture Textbook for the first year of secondary school.
Al-Fatlawi, Suhaila Mohsen Kazem (2003) Teaching Competencies "Concept, Training, Performance", Dar Al-Shorouk Publishing and Distribution, 1st Edition, Amman, Jordan.
Faraj, Mahmoud Abdo, (2003) The impact of a program in Islamic culture in developing values ​​to meet the challenges of globalization among students of the Faculties of Education, Faculty of Education, Al-AzharUniversity.
Al-Kilani, Ahmed Mohieldin. (2005). The level of performance of Islamic education teachers in Jordan for the teaching skills necessary for them and its relationship to some variables, Studies in Curricula and Teaching Methods Journal, Issue (101), pp. 14-37.
Al-Maliki, Misfir bin Aydah bin Misfer (1433 AH). An evaluation study of the teaching performance of Islamic education teachers at the secondary stage in the light of comprehensive quality standards. An unpublished doctoral study. Curriculum and Instruction Department, College of Education, Umm Al-QuraUniversity: Makkah Al-Mukarramah.
Marai, Tawfiq, Explanation of Educational Competencies, Amman, Jordan, Dar Al-Furqan for Publishing and Distribution, 2005 AD.
Muhanna, Salem Muhammad. (2012). Competencies of Islamic education teachers at the intermediate stage in the State of Kuwait.
International Conference. (2004 AD) Towards a better preparation for the future teacher, Muscat, College of Education, SultanQaboosUniversity, held from 1-3 March.
Seventh Scientific Conference. (1999). Developing Arab teacher preparation and training systems at the beginning of the third millennium, Faculty of Education, HelwanUniversity, Cairo.
Sixteenth Scientific Conference. (2004 AD) Teacher Training, The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, Cairo, held at the Guest House - AinShamsUniversity - from July 21-22.