The effect of using a program based on micro-training in the development of E-teaching skills among student teachers History Division

Authors

1 Faculty of Education, Cairo, Al-Azhar University

2 Department of curriculum and Instruction, Faculty of Education, Al-Azhar University

3 Department of curriculum and Instruction, Faculty of Education,

Abstract

The research aimed to reveal the effectiveness of using a program based on micro-training in the development of E-teaching skills in students teachers history division, the research group consisted of (60) students from the 3rd Division of the History Division, Divided into a control group and the experimental group, a list of E-teaching skills was prepared, a guide for the trainer and a guide for the participant, then the research tools were built consisting of a Rating card, a performance note card, pre-applied to the research group, then the application of the research was conducted and post-applied, The results confirmed that there is a statistically d difference between the average grades of students of the control group and the experimental group grades in the post-application To measure the performance of E-teaching skills at a semantic level (0.05) for the experimental group, There is a statistical difference between the average grades of the experimental group in pre and post application in favor of the post application, and the size of the effect was high, and this confirms the effectiveness of the use of micro -training, and the recommendations of the research emphasize the need to pay attention to the development of E-teaching skills among students teachers history division.

Keywords

Main Subjects


أمل مختار الحنفي. (2010). برنامج قائم على السبورة الذکية في تنمية بعض مهارات التدريس الإلکتروني لدى الطلاب المعلمين بشعبة الرياضيات، رسالة ماجستير، کلية التربية، جامعة المنوفية.
خالد عبد اللطيف عمران. (2010). فاعلية مقرر إلکتروني مقترح في طرق تدريس الدراسات الاجتماعية على التحصيل وتنمية مهارات التواصل الإلکتروني والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى طلاب کلية التربية. دراسات في المناهج وطرق التدريس، مصر، 2(158)، 204-261.
رشدي أحمد طعيمه. (2006). المعلم، کفاياته، إعداده، تدريبة. ط2 مصر، دار الفکر العربي.
رونالدا مادان موهانا. (1997). " تفريد التعليم والتعلم في النظرية والتطبيق" ترجمة ابراهيم محمد الشافعي، الکويت: مکتبة الفلاح.
سعود الزهراني. (2006). تطوير استراتيجيات تدريس التاريخ في التعليم العام، ورقة عمل مقدمة إلى مؤتمر التاريخ في التعليم ما قبل الجامعي والجامعي،24 -26 ابريل.
شاکر محمد فتحي، همام بدراوي زيدان. (2003). التربية المقارنة المنهج والأساليب التطبيقات، القاهرة: مجموعة النيل العربية، ط1.
الصافي يوسف شحاته. (2019). فاعلية استخدام تطبيقات الويب 2.0 في تنمية بعض مهارات التدريس الإلکتروني والاتجاه نحو التعلم القائم على الويب لدى طلاب جامعة السويس، مجلة کلية التربية، جامعة أسيوط،35، (3)، 588-618.
عاصم محمد إبراهيم. (2012). برنامج تدريبي مقترح لتنمية کفايات استخدام أدوات الجيل الثاني للتعليم الإلکتروني في تعليم العلوم وتعلمها لدى الطلاب المعلمين. مجلة التربية العلمية، مصر، 15(1)، 65-134.
عبد الرحيم أحمد سلامة. (2003). أثر تدريب معلمي العلوم قبل الخدمة على مهارة التعامل مع المتفوقين باستخدام التدريس المصغر على اکتسابهم واستخدامهم لها في تدريس العلوم. مجلة القراءة والمعرفة، 141-164.
فهد خليل زايد. (2013). فن الإشراف والتوجيه الحديث. عمان: دار يافا للنشر والتوزيع.
ماهر عيسى حبيب. (2017). التدريس الإلکتروني المتعدد الوسائط وتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها: بحث تطبيقي. التعريب-سوريا، 27، (53)، 195-224.
محمد محمود رسلان. (2012). فاعلية برنامج مقترح قائم على تکنولوجيا المعلومات والاتصال في تنمية بعض مهارات التدريس الالکتروني لدي طلاب شعبة الرياضيات بکلية التربية، رسالة ماجستير، کلية التربية، جامعة المنوفية، مصر.
مروة محمد الباز.) ٢٠١٣. (فعالية برنامج تدريبي قائم على تقنيات الويب 2.0 في تنمية مهارات التدريس الإلکتروني والاتجاه نحوه لدى معلمي العلوم أثناء الخدمة. مجلة التربية العلمية، مصر، ١٦، (٢ (،١١٣ -١٦٠ .
وجيه المرسى أبو لبن. (2011). تدريس الأدب من خلال الحاسوب والمواقع الإلکترونية، متاحة بتاريخ 1/12/2019م على:                                            http://Kenanaonline.com/users/wageehelmorssi/posts/268330
المراجع العربية مترجمة للغة الأجنبية:
Amal Mukhtar Al-Hanafi. (2010). A program based on the smart board in developing some e-teaching skills among student teachers in the Mathematics Division, Master's Thesis, College of Education, Menoufia University.
Khaled Abdel Latif Imran. (2010). The effectiveness of a proposed electronic course in social studies teaching methods on achievement, development of electronic communication skills, and the trend towards the teaching profession among students of the College of Education. Studies in Curricula and Teaching Methods, Egypt, 2 (158), 204-261.
Rushdi Ahmed Toaima. (2006). The teacher, his competencies, his preparation, his training. 2nd Edition, Egypt, dar elfaker al-arabi.
Ronalda Madan Mohana. (1997). 'The Uniqueness of Teaching and Learning in Theory and Practice' Translated by Ibrahim Muhammad Al-Shafei, Kuwait: Al-Falah Library.
Saud Al-Zahrani. (2006). Developing Strategies for Teaching History in General Education, a working paper presented to the History Conference in Pre-University and University Education, April 24-26.
Shaker Mohamed Fathi, Hammam Badrawi Zeidan. (2003). Comparative Education, Curriculum and Applications, Cairo: The Arab Nile Group, 1st Edition.
Al-Safi Youssef Shehata. (2019). The effectiveness of using Web 2.0 applications in developing some e-teaching skills and the trend towards web-based learning among Suez University students, Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 35, (3), 588-618
Asim Muhammed Ibrahim. (2012). A proposed training program to develop the competencies of using the second-generation e-learning tools in science education and learning among student teachers. Journal of Scientific Education, Egypt, 15(1), 65-134.
Abdel Rahim Ahmed Salama. (2003). The effect of pre-service science teacher training on the skill of dealing with outstanding students using micro-teaching on their acquisition and use of it in science teaching. Journal of Reading and Knowledge, 141-164.
Fahad Khalil Zayed. (2013). The art of modern supervision and guidance. Amman: Dar Jaffa for Publishing and Distribution.
Maher Issa Habib. (2017). Multimodal e-teaching and teaching Arabic to non-native speakers: An applied research. Arabization - Syria, 27, (53), 195-224.
Muhammad Mahmoud Raslan. (2012). The effectiveness of a proposed program based on information and communication technology in developing some e-teaching skills among students of the Mathematics Division, Faculty of Education, Master's thesis, Faculty of Education, Menoufia University, Egypt.
Marwa Muhammad Al-Baz. (2013). The effectiveness of a training program based on Web 2.0 technologies in developing e-teaching skills and the attitude towards it among in-service science teachers. Journal of Scientific Education, Egypt, 16, (2) (113-160).
Wajeeh Al-Marsa Abu Laban. (2011). Teaching literature through computers and websites, available on 12/1/2019 at: http://Kenanaonline.com/users/wageehelmorssi/posts/268330
Somervell, M & Ambili, R. (2013). Microteaching, an efficient technique for learning effective teaching. Journal of Research in Medical Sciences, 18, (2), 158–163