The Effectiveness of a Developed Educational Unit in Light of the Areas of Cultural Diversity in Developing the Values of Cultural Communication among Students of the Second Year Secondary Stage Students

Authors

1 Faculty of Education, Al-Azhar University

2 Curriculum and Instruction Department, Faculty of Education, Al-Azhar University

Abstract

The aim of the current research is to identify the effectiveness of an educational unit developed in light of the fields of cultural diversity in developing the values ​​of civilized communication among second-year secondary stage students. The research sample consisted of (64) students from the second year, secondary stage students at the Shubra El-Kheima Religious Institute in Cairo Governorate. Two groups were assigned: experimental, (totaling 31) students, studied according to the educational unit developed in light of the fields of cultural diversity, and the control one (totaling 33) students studied according to the usual content. The researcher prepared the instruments represented in the scale of cultural communication values. The results of the research revealed that there were statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post-measurement of the cultural communication values ​​scale in favor of the experimental group. The results showed that there are statistically significant differences at (0.05) level between the mean scores of the post measurements of the scale of cultural communication values ​​of the experimental group in favor of the post measurement. Accordingly, the research proved the effectiveness of the developed educational unit in light of the areas of cultural diversity in developing the values ​​of cultural communication among students of the second year, secondary school

Keywords

Main Subjects


القرآن الکريم
أحمد محمد الطيب (2018) ( منتدى شباب صناع السلام) قصر لامبث بالعاصمة البريطانية لندن في 16 يوليو 2018، مجلة الأزهر، مجمع البحوث الإسلامية، الجزء 2 ، السنة 92
أحمد يوسف الشوادفي (2010) تصور مقترح لمناهج التاريخ بالمرحلة الثانوية العامة في ضوء مرجعيات مقترحه للحوار الحضاري العالمي وأثره في تنمية العقلية العالمية، المجلة التربوية للدراسات الاجتماعية، العدد (26).
أماني السيد (2017) برنامج مقترح في التاريخ لتنمية قيم التسامح وقبول الأخر، المؤتمر الدولي للجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية ، التسامح وقبول الأخر، القاهرة، في الفترة من 3- 4 فبراير
حسن جوني (2010) تدمير الأعيان الثقافية أو احتلال التاريخ، مجلة الإنساني، للجنة الدولية للصليب الأحمر، العدد(47)
خميس محمد خميس (2016) فاعلية برنامج في الدراسات الاجتماعية قائم على مبادئ التعليم الاجتماعي في تنمية قيم التواصل الحضاري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، العدد86، ص ص 163- 216 .
سوى – هين تو (2002) بناء السلام والتعليم من أجل السلام، خبرات محلية وتأملات عالمية " ترجمة: أحمد عطية أحمد، في ) التعليم من أجل العيش معا ( مجلة مستقبليات، مکتب التربية الدولي بجنيف، مرکز مطبوعات اليونسکو بالقاهرة، المجلد(١٢١)، العدد(٣٢) -مارس، ص ص . 119- 120
شيماء مکي محمد(2019) برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم على أبعاد لمواطنة الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية التربية، جامعة أسيوط.
عاطف عجيب (2014) إدارة التنوع الثقافي والسلام الاجتماعي في البرامج التليفزيونية ، دراسة حالة تليفزيون السودان( 2005م -2013م ) ، رسالة دکتوراه غير منشورة، مرکز دراسات وثقافة السلام، الخرطوم، جامعة السودان للعلوم والتکنولوجيا.
عبدالخالق فتحي عبدالخالق (2013) تطوير منهج التاريخ للمرحلة الثانوية في ضوء أبعاد التواصل الحضاري، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية التربية، جامعة عين شمس.
علاء أحمد مرواد (2010) برنامج مقترح في ضوء مفهوم حوار الحضارات وأثره في تنمية مهارات التفکير الناقد وقيم التفاهم الدولي لدى طلاب شعبة التاريخ بکليات التربية ، رسالة دکتوراه غير منشوره، کلية التربية، دمياط
فيصل محمد الصالح،(2008) التنوع العرقي والثقافي في السودان، صحيفة الصحيفة، العدد (5297).
منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلوم والثقافة "اليونسکو" (2009) الاستثمار في التنوع الثقافي والحوار بين الثقافات .
المنظمة العربية للعلوم والثقافة(2003) الحوار بين الحضارات في عالم متغير متاح من خلال https://www.oudnad.net/spip.php?article1169
هشام عاطف أحمد (2013) تقويم مناهج التاريخ بمرحلة التعليم الأساسي في المدارس المصرية والأجنبية في ضوء أبعاد حوار الحضارات، رسالة ماجستير غير منشوره، کلية التربية، جامعة عين شمس.
وفاء بنت ناصر المبيريک (2007) التنوع الثقافي في منطقة القصيم، مجلة القصيم،
العدد 122،  السعودية.
ثانيًا: المراجع العربية مترجمة إلي الإنجليزية:
References:
The Holy Quran
Al-Tayeb, Ahmed Mohammed (2018) (Youth Peacemakers Forum) Lambeth Palace in London on July 16, 2018, Al-Azhar Journal, Islamic Research Academy, Year 92
Al-Shawadfi, Ahmed Youssef (2010) A proposal for history curriculum at the general secondary level in light of the suggested references for global civilizational discourse and their effect on the formation of the global mindset. The Educational Journal of Social Studies, No. (26).
Al-Sayed, Amani (2017) A suggested curriculum in history to instill tolerance and acceptance of others, the International Conference of the Educational Society for Social Studies, Tolerance and Acceptance of Others. Cairo, October 3-4.
Johnnie, Hassan (2010) Destroying cultural artifacts or occupying history, Al-Insani magazine, International Committee of the Red Cross, No. (47).
Khamis, Mohammed Khamis (2016) The efficacy of a social studies program based on social education principles in establishing cultural contact values among middle school students, Journal of the Educational Society for Social Studies, No. 86, pp. 163-216.
Sowa-Hin Tuo (2002) Peacebuilding and Peace Education: Local Perspectives and Global Perspectives. Ahmed Attia Ahmed, in "Education for Coexistence," Journal of the Futures, International Education Office in Geneva, UNESCO Publications Center in Cairo, Vol. (121), Issue (32) - March, pp. (119-120).
 
Mohammed, Shaima’a Makki (2019), A suggested history course based on aspects of digital citizenship for the development of cultural diversity values among first-year secondary students, unpublished Ph.D. thesis, Assiut University Faculty of Education.
Ajeeb, Atef (2014) Managing Cultural Diversity and Social Peace in Television Programs: A Case Study of Sudan Television (2005–2013), unpublished Ph.D. thesis, Khartoum, Sudan University of Science and Technology's Center for Peace Studies and Culture.
Abdul-Khaliq, Fathi Abdul-Khaliq (2013) Developing a secondary history curriculum in light of the aspects of cultural communication, unpublished PhD. thesis, Ain-Shams University Faculty of Education. Saudi Arabia, issue (122).
Merwad, Ala’a Ahmed (2010) A planned program in light of the concept of civilizational dialogue and its impact on the development of critical thinking skills and values of international understanding among students enrolled in the History Division of the Faculties of Education, an unpublished PhD thesis, Faculty of Education, Damietta, Malta.
Al-Saleh, Faisal Mohammed (2008) an ethnic and Cultural Diversity in Sudan, Al-Sahifah Newspaper, No (5297).
UNESCO, the United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (2009) Investing in cultural variety and intercultural communication.
The Arab Organization for Science and Culture (2003) Dialogue between Civilizations in an Available Changing World, through https://www.oudnad.net/spip.php?article1169
The International Conference of the Educational Society for Social Studies (2017) Tolerance and Acceptance of the Other, was held at the Ain-Shams University Guest House, October 3-4.
Ahmed, Hisham Atef (2013) Evaluation of History Curricula in Basic Education in Egyptian and Foreign Schools in Light of the Dimensions of Civilizational Dialogue, Unpublished Master's Thesis, Ain-Shams University Faculty of Education.
Al-Muberiq, Wafa’a Nasser (2007) Al-Qassim Journal, Cultural Diversity in the Al-Qassim Continent.
ثالثًا: المراجع الأجنبية:
Murgescu, M. L. (2002). Rewriting school textbooks as a tool of understanding and stability. Southeast European and Black Sea Studies2(1), 90-104
Spphir(2020)Diversity and managing Diversity springer mature Switzerland and AG part of springe Nature
Zehir Topkaya, E., & Yavuz, A. (2011). Democratic values and teacher self-efficacy perceptions: A case of pre-service English language teachers in Turkey. Australi