The Impact of Action Research Applications in Practicum on the Development of Geographical Skills in Teaching among Student Teachers

Authors

Department of Curriculum and Instruction, Faculty of Education, Al-Azhar University.

Abstract

The current research aimed to reveal the effectiveness of using action research applications in practicum to develop geographical skills in teaching among the student teachers. The research sample consisted of (30) students and made use of the experimental design based on one group pre-post test. A list of geographical skills in teaching has been prepared, a teacher's guide and a guide for the participant. The research instruments were developed to assess cognitive achievement and the performance, and they were administered to the research sample before and after the treatment. The results of the research confirmed that there were statistically significant differences between the mean scores of students research group in the pre and post administration of the cognitive achievement test and the performance observation checklist at (0.05) level in favor of the post test. The results of the effect size in the cognitive achievement test was (0.92) and in the cecklist was (0.98), which confirmed the effectiveness of action research. The research recommended emphasizing the need for attention to the development of geographical skills in teaching among the student teachers and the use of action research in practicum.

Keywords

Main Subjects


المراجع
إبراهيم صابر عبد الرحمن. (2008). برنامج مقترح في التربية العملية لطلاب کلية التعليم الصناعي في ضوء المعايير الدولية، المؤتمر الأول العلمي الخامس عشر " إعداد المعلم وتنميته آفاق التعاون الدولي واستراتيجيات التطوير" کلية التربية، جامعة حلون، (1)، 53-122.
حسن ابن عايل يحيى. (2005). الجغرافيا التربوية. عمان، الأردن: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
حسين محمد عبد الباسط. (2008). فعالية استخدام نظم المعلومات الجغرافية في تنمية بعض المفاهيم والمهارات الجغرافية لدى طلاب کلية التربية. رسالة دکتوراه، کلية التربية بقنا، جامعة جنوب الوادي.
حمدي محمد مرسي، مجدي خير الدين کامل. (2007). فاعلية برنامج مقترح في المتطلبات الرياضياتية اللازمة لتدريس المهارات الجغرافية لدى الطلاب المعلمين شعبة التعليم الابتدائي. مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، مصر، (12)، 15-45.
حنان عبد السلام عمر. (2020). برنامج في الکفايات التکنولوجية قائم على کائنات التعلم الرقمية لتنمية مهارات إنتاجها واستخدامها في تدريس الجغرافيا لدى طلاب الدبلوم العام، المجلة التربوية، کلية التربية، جامعة سوهاج، (77)، 1589-1630.
دعاء محمد درويش. (2017). فاعلية برنامج تدريبي مقترح في البحوث الإجرائية لتنمية مهارات إدارة الصف وخفض قلق التدريس لدى الطالبات المعلمات شعبة الجغرافيا. مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، مصر، (89)، 106-148.
زينب السيد أحمد. (2015). فاعلية البحوث الإجرائية في تنمية الأداء التدريسي وتحسين الکفاءات الذاتية لدي الطالب المعلم شعبة التعليم التجاري بکلية التربية جامعة حلوان في ضوء المعايير المهنية للمعلم. دراسات تربوية واجتماعية، مصر، 21، (3)، 499-564.
سارة بنت بدر العتيبي. (2016). فاعلية برنامج تدريبي مقترح في تنمية مهارات البحث الإجرائي لدى معلمات الصفوف الولية قبل الخدمة. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، السعودية، (69)، 85-102.
عبد الله فرحان عبد الله. (2017). برنامج مقترح لتنمية المهارات الجغرافية لدى معلمي مادة الاجتماعيات للمرحلة الابتدائية، مجلة الأطروحة للعلوم الإنسانية، العراق،2، (8)، 385-425.
محمد حميد المسعودي. (2018). المفاهيم والمهارات في تدريس الجغرافيا. عمان، الأردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.
محمد فرج مصطفى. (2018). فاعلية برنامج الکتروني مقترح في الخرائط الرقمية قائمة على المرئيات الفضائية والصور الجوية لتنمية بعض المهارات الجغرافية والوعي بالمستحدثات التکنولوجية لدى طلاب کلية التربية جامعة الأزهر. رسالة دکتوراه، کلية التربية، جامعة الأزهر.
هشام عاطف أحمد. (2016). تأثير التنوع الثقافي في منهج التاريخ على تنمية بعض القيم لدى معلمي وتلاميذ الصف الثاني الإعدادي "بحث إجرائي". رسالة دکتوراه، کلية التربية، جامعة عين شمس.
المراجع العربية مترجمة:
Ibrahim Saber Abdel Rahman. (2008). A proposed program in Practicum for students of the College of Industrial Education in the light of international standards, the fifteenth first scientific conference 'Teacher preparation and development, prospects for international cooperation and development strategies', Faculty of Education, Helwan University, (1), 53-122.
Hassan Ibn Ayel Yahya. (2005). Educational geography. Amman, Jordan: Al-Yazuri Scientific Publishing and Distribution House.
Hussein Mohamed Abdel Baset. (2008). The effectiveness of using geographic information systems in developing some geographical concepts and skills among students of the College of Education. PhD thesis, Faculty of Education, Qena, SouthValleyUniversity.
Hamdi Mohamed Morsi, Magdy Khair El Din Kamel. (2007). The effectiveness of a proposed program in the mathematics requirements necessary for teaching geographical skills among students, teachers, elementary education division. Journal of the Educational Society for Social Studies, Egypt, (12), 15-45.
Hanan Abdel Salam Omar. (2020). A program in technological competencies based on digital learning objects to develop their production skills and their use in teaching geography for general diploma students, Educational Journal, Faculty of Education, Sohag University, (77), 1589-1630.
Doaa Muhammad Darwish. (2017). The effectiveness of a proposed training program in Action research to develop classroom management skills and reduce teaching anxiety among female student teachers, geography department. Journal of the Educational Society for Social Studies, Egypt, (89), 106-148.
Zainab Sayed Ahmed. (2015). The effectiveness of Action research in developing teaching performance and improving self-efficiencies of the student teacher, Division of Commercial Education, Faculty of Education, Helwan University, in the light of the teacher's professional standards Educational and Social Studies, Egypt, 21, (3), 499-564.
Sarah bint Badr Al-Otaibi. (2016). The effectiveness of a proposed training program in developing the skills of action research among female teachers of the primary classes before service Arab Studies in Education and Psychology, Saudi Arabia, (69), 85-102.
Abdullah Farhan Abdullah. (2017). A proposed program for the development of geographical skills for teachers of social sciences for the primary stage, Al-Atheha Journal for Human Sciences, Iraq, 2, (8), 385-425.
Mohammed Hamid Al-Masoudi. (2018). Concepts and skills in teaching geography. Amman, Jordan: Dar Safaa for Publishing and Distribution.
Mohamed Farag Mostafa. (2018). The effectiveness of a proposed electronic program in digital maps based on satellite Images and Aerial photographs for the Development some geographical skills and awareness of technological innovations among students of the Faculty of Education, Al-Azhar University. PhD thesis, Faculty of Education, Al-AzharUniversity.
Hisham Atef Ahmed. (2016). The impact of cultural diversity in the history curriculum on the development of some values ​​for teachers and students of the second year of middle school, "action research". PhD Thesis, Faculty of Education, AinShamsUniversity.
Association of American Geographers (2001). Geography skills. Washington, DC: AAG publications.
Jenkins, K., & Reitano, P. (2015). Teaching principals’ stories. In Bush Tracks (pp. 119-133). Brill Sense
Lodico, M, et al. (2010). Methods in Educational Research from Theory to Practice, 2 nd , Ed, USA: John Wiley & Sons.
Malinen, O., Vaisanen, P. and Savolainen, H. (2012). Teacher Education in Finland: A Review of a National Effort for Preparing Teachers for the Future. Curriculum Journal 23 (4). 1-18.
Mertler, C. A., & Reinhart, R. V. (2016). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation. Taylor & Francis.‏