Developing Auditory Perception to Improve Expressive Language Skills among Children with Auditory Processing Disorder

Author

Lecturer of Psychology, Faculty of Human Studies, Al-Azhar University

Abstract

Abstract: This study aimed to identify the effectiveness of a training program to improve auditory perception and expressive language skills among children with auditory processing disorder. Twenty children with auditory processing disorder were sampled for this study. They were divided into two matched groups: An experimental group and a control one، each of which consisted of (10) subjects. To collect data، auditory processing disorder scale، auditory perception scale and expressive language scale were used. In addition، participants in the experimental group received the training intervention for (17) weeks. The results indicated that there were statistically significant differences between the mean scores attained by the experimental group on the pre- and post-tests of auditory perception and expressive language in favor of the post one. There were statistically significant differences between the mean scores attained by the experimental and control groups on the post-test of auditory perception and expressive language in favor of the experimental group. There were no statistically significant differences between the mean scores attained by the experimental group on the post- and follow-up (after two months) tests of auditory perception and expressive language. Limitations of the current study and suggestions for further research were discussed.

Keywords

Main Subjects


أولا: المراجع العربية:
الرفاعى، نهلة عبد العزيز (1994). تصميم اختبار باللغة العربية لتقويم لغة الطفل (رسالة دکتوراه) کلية الطب، جامعة عين شمس.
العباد، سمية (2006). سيکولوجية القراءة بين الجانب المعرفي والتطبيقي. القاهرة، مکتبة الفلاح للنشر والتوزيع.
علي، أماني؛ الخريبي، هالة (2006). بنية المفاهيم للمهارات اللغوية وطرق تدريسها لطفل ما قبل المدرسة. القاهرة: دار الفضيلة.
عمر، عمرو؛ إبراهيم، نجاح (2008). التحقق من استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية في علاج العُسر القرائي " الديسلکسيا ". المجلة المصرية لعلوم المراهقة، العدد الأول، ص 14.
فراج، إيمان محمد (2003). تنمية بعض المهارات اللغوية للأطفال المعاقين عقليا من القابلين للتعلم باستخدام برامج الحاسوب (رسالة ماجستير). معهد الدراسات العليا للطفولة بجامعة عين شمس.
کامل، محمد (2008). صعوبات التعلم الأکاديمية بين الاضطراب والتدخل السيکولوجي. القاهرة، دار الطلائع.
اللبودي، منى (2005). صعوبات القراءة والکتابة – تشخيصها واستراتيجيات علاجها. القاهرة، مکتبة زهراء الشرق.
محمد، عادل (2007). دراسات في سيکولوجية غير العاديين. القاهرة، دار الرشاد.
يوسف، جمعة (1990). سيکولوجية اللغة والمرض العقلي. الکويت: المجلس الوطني للفنون والآداب.
ثانيا: المراجع الأجنبية:

Agnew، J.، Dorn، C.، & Eden، G. (2004). Effect of intensive training on auditory processing and reading skills. Original Research Article Brain and Language، 88 (1)، 21-25.

Allen، S. G. (2016). Auditory perception test for the hearing impaired. Plural Publishing، Incorporated.
Bellis، T.، & Bellis، J.(2015). Central auditory processing disorders in children and adults. Handbook of clinical neurology12 (9)،  537-556.
Brenneman، L.، Cash، E.، Chermak، G. D.، Guenette، L.، Masters، G.، Musiek، F. E.، . .. & Gonzalez، J. (2017). The Relationship between Central Auditory Processing، Language، and Cognition in Children Being Evaluated for Central Auditory Processing Disorder. Journal of the American Academy of Audiology، 28(8)، 758-769.
Colletti، L.، Shannon، R.، & Colletti، V. (2015). The Development of Auditory Perception in Children after Auditory Brainstem Implantation. Audiology & Neurotology19(6)،  386-394.

Erin A.، Catherine، M.، Krista، L.، & Trent، N. (2003). Learning impaired children exhibit timing deficits and training-related improvements in auditory cortical responses to speech in noise. Exp Brain Res، 157، 431 – 441.

Ghimenton، A. (2015). Reading between the code choices: Discrepancies between expressions of language attitudes and usage in a contact situation. The International Journal of Bilingualism19(1)، 115-136.
Hendriks، H.، & Hickmann، M. (2015). Finding One's Path Into Another Language: On the Expression of Boundary Crossing by English Learners of French. The Modern Language Journal، 99(1)،  14-31.

Iliadou، V.، Bamiou، D.، Kaprinis، S.، Kandylis، D.، Vlaikidis، N.، Apalla، K.، Psifidis، A.، Psillas، G.، & Kaprinis، G. (2007). Auditory Processing Disorder And Brain Pathology In A Preterm Child With Learning Disabilities. Journal of the American Academy of Audiology، 19(7)، 557-563.

Katz، H.، Said، L.، Feldman، L.، Miran، D.، Kushnir، D.، Muchnik، C.، & Hildesheimer، M. (2002). Treatment and Evaluation Indices of Auditory Processing Disorders. Theme Medical Publishers، 333(212)، 584-4662
Khamis، V. (2009). Classroom environment as a predictor of behaviour disorders among children with learning disabilities in the UAE. Academic Search Complete.                                
Loo، J. H. Y.، Bamiou، D. E.، & Rosen، S. (2013). The impacts of language background and language-related disorders in auditory processing assessment. Journal of Speech، Language، and Hearing Research، 56(1)، 1-12.
Loo، J. H. Y.، Rosen، S.، & Bamiou، D. E. (2016). Auditory training effects on the listening skills of children with auditory processing disorder. Ear and hearing، 37(1)           ، 38-47.
Ma، X.، McPherson، B.، & Ma، L. (2015). Behavioral assessment of auditory processing disorder in children with non-syndromic cleft lip and/or palate. International journal of pediatric otorhinolaryngology، 79(3)، 349-355.
Mazaher Yazdi، M.، Lotfi، Y.، Malayeri، S.، & Jafari، Z. (2004). Auditory perception test for mild to profound hearing-impaired individuals (5-20 years) in baghche-ban deaf school in karaj (2002). Razi Journal of Medical Sciences، 10(38)، 943-949.
Miller، C. A.، & Wagstaff، D. A. (2011). Behavioral profiles associated with auditory processing disorder and specific language impairment. Journal of communication disorders، 44(6)، 745-763.
Nullman، Susan L.، (2009). The effectiveness of explict individualized phonemic awareness instruction by a speech-language pathologist to preschool children with phonological speech disorders (Doctoral Dissertation). Florida International University.
Osisanya، A.، & Adewunmi، A. T. (2017). Evidence-based interventions of dichotic listening training، compensatory strategies and combined therapies in managing pupils with auditory processing disorders. International Journal of Audiology، 1-9.
Park، U، (2008). Characteristics of phonological processing، Reading، Oral language and auditory processing skills of children with mild TO moderate sensor neural hearing loss (Doctoral Dissertation). The Pennsylvania State University.
Rocha-Muniz، C. N.، Zachi، E. C.،Teixeira، R. A. A.، Ventura، D. F.، Befi، D. M.، & Schochat، E. (2014). Association between language development and auditory processing disorders1. Brazilian journal of otorhinolaryngology، 80(3)، 231-236.
Rosa-Lugo، L. I.، & Allen، S. G. (2011). Assessing listening skills in children with cochlear implants: Guidance for speech-language pathologists. The ASHA Leader، 16(3)، online-only.
Sharma، A.، Nash، A. A.، & Dorman، M. (2009). Cortical development، plasticity and re-organization in children with cochlear implants. Journal of communication disorders، 42(4)، 272-279.
Sharma، M.، Purdy، S. C.،& Kelly، A. S. (2012). A randomized control trial of interventions in school-aged children with auditory processing disorders. International journal of audiology، 51(7)، 506-518.
Tsai، Y. (2009). The impact of dialogic reading. Facilitating language acquisition of young children with hearing impairments in Taiwan (Doctoral Dissertation). The Pennsylvania State.

Veuillet، EMagnan، AEcalle، JThai-Van، H.، & Collet، L. (2007). Auditory processing disorder in children with reading disabilities: effect of audiovisual training. Brain. 130 (11)، 2915-2928.