The Interaction between the Feedback Pattern (Interpretive / Corrective) in the Interactive Video and the (Directed / Participatory) Electronic Discussion in the Flipped Classroom Environment on Developing the Skills of Designing E-learning Platforms among Graduate Students

Document Type : Original Article

Author

Department of Educational Technology, Faculty of Specific Education, Ain Shams University, Egypt.

Abstract

The aim of the research is to identify the interaction between the (explanatory / corrective) feedback pattern in the interactive video and the electronic discussion (controlled/ collaborative) in the flipped classroom environment and to measure the impact of their interaction on developing the skills of designing e-learning platforms among graduate students. The semi- experimental approach was used based on Global design (2x2), a list of e-learning platforms design skills was determined consisting of (7) main skills and (45) sub- skills. The research sample consisted of (40) male and female graduate students, master’s stage of educational technologies – second level - college Education - King Faisal University, Kingdom of Saudi Arabia. They were divided into (4) experimental groups, each consisting of (10) students, The study tools were an achievement test, and a performance note card for the skills of designing e-learning platforms. The flipped classroom environment was designed, and the experiment lasted for three consecutive weeks, via the Blackboard platform, then the results were monitored and processed statistically, and the results were valid for the group that was exposed to the explanatory feedback style in the interactive video and the collaborative electronic discussion method in the flipped classroom environment.

Keywords


أحمد, درويش، عمرو محمد محمد. (2016). مستوى التغذية الراجعة تصحيحية - تفسيرية في بيئة تعلم قائمة على الخرائط الذهنية الإلکترونية وأثره في تنمية المفاهيم الکيميائية والميول العلمية للطلاب ذوي صعوبات تعلم الکيمياء بالمرحلة الثانوية (ع26): الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم.
الاتربي، شريف. (2019). التعليم بالتخيل : إستراتيجية التعليم الإلکتروني وأدوات التعلم.القاهرة: دارالعربي.
السيد, الحفناوي، أحمد محمد محمد. (2017). معايير سهولة الوصول للمنصات التعليمية مفتوحة المصدر MOOCs لذوي الاعاقة بالتعليم الجامعي: المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب.
السيد, قحوف، سمير أحمد. (2019). أثر التفاعل بين توقيت عرض الفيديو وطريقة تقديمه ببيئة التعلم المقلوب على الأداء المهاري ومهارات التنظيم الذاتي للتعلم في مقرر الحاسوب في التعليم لدى طلاب کلية العلوم والآداب بشرورة جامعة نجران (ع19): جامعة کفر الشيخ - کلية التربية.
الشرمان,أبو حميد، عاطف. (2015). التعلم المدمج والتعلم المعکوس .عمان: دار المسيرة.
العربي, إسماعيل، زينب محمد. (2019). أثر التفاعل بين أسلوب التقويم ونمط التغذية الراجعة التصحيحية عبر المنصات الرقمية في تنمية فاعلية الذات البحثية واتخاذ القرار المهني لدى طلاب الدراسات العليا (ع 181): جامعة الأزهر - کلية التربية.
المنصور, الغامدي، هاله صالح ظافر. (2018). أثر اختلاف أساليب المناقشة الإلکترونية في بيئة التعلم عبر الإنترنت على تنمية مهارات التعلم التعاوني لدى طالبات المرحلة المتوسطة: المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية.
توفيق, زکى، مروة زکى. (2019). التفاعل بين مستويي الحضور الصوتي للمعلم (موجز / تفصيلي) بالفيديو الرقمي في بيئة الفصل المقلوب وبين مستويي التفکير فوق المعرفي (مرتفع / منخفض) وأثره على تنمية مهارات تصميم الاختبارات الإلکترونية لدى طالبات الدبلوم العام في التربية (ع29): الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم.
جابر, عسيري، محمد بن. (2019). أثر التفاعل بين استراتيجية التعلم المقلوب القائم على الفيديو التشارکي وأساليب التعلم (العميق، السطحي، والاستراتيجي) في تحصيل قواعد اللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الثالث الثانوي (ع30): جامعة الملک خالد - کلية التربية - مرکز البحوث التربوية.
جودة, محمد، أمل. (2019). نمطا المناقشة الإلکترونية (الموجهة والحرة) في فصول جوجل التعليمية وأثرها على تنمية معارف ومهارات تصميم وتطوير القصص الرقمية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم (ع29): الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم.
حامد, السلامي، زينب حسن. (2020). نوع الأسئلة الضمنية وتوقيت تقديمها بمحاضرات الفيديو التفاعلي في بيئة تعلم إلکتروني وأثر تفاعلهما على تنمية التحصيل المعرفي ومستوى التقبل التکنولوجي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم وتصوراتهم عنها (ع21): جامعة عين شمس - کلية البنات للآداب والعلوم والتربية.
خميس ,عطية، محمد. (2003). عمليات تکنولوجيا التعليم. القاهرة: دار الکلمة.
رمزي, شفيق، هاني. (2020). نمطا التغذية الراجعة (التصحيحية/التفسيرية) بالفيديو التفاعلي وأثر تفاعلهما مع توقيت تقديمها (متلازمة/نهائية) على تنمية مهارات التحرير الصحفي الإلکتروني لدى طلاب شعبة الإعلام التربوي. مجلة البحث العلمى فى التربية, 21(الجزء التاسع), 560-613.
رمضان, محمود، نيفين أسامة. (2019). فاعلية استراتيجية الصف المقلوب القائمة على المنصات التعليمية الالکترونية في تنمية بعض مهارات الکمبيوتر لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية: رسالة ماجستير غير منشورة ،کلية التربية، جامعة عين شمس.
رياض, والي، محمد فوزي. (2020). تصميم برنامج تعلم مصغر نقال قائم على الفيديو التفاعلي "المتزامن وغير المتزامن" وفاعليته في تنمية التحصيل ومهارات التعلم الموجه ذاتيا لدى طلاب کلية التربية: جامعة سوهاج - کلية التربية.
سليمان, حرب، سليمان أحمد. (2018). فاعلية نوعين من الفيديو الرقمي التفاعلي في تنمية مهارات التصوير الرقمي للشاشة ومونتاجه والتفکير البصري لدى طلبة کلية التربية في جامعة الأقصى بغزة (ع26): الجامعة الإسلامية بغزة - شئون البحث العلمي والدراسات العليا.
شائع, الدوسري، فؤاد فهيد. (2017). فاعلية تطبيق استراتيجية الصف المقلوب على التحصيل الدراسي لتعلم البرمجة في مقرر الحاسب وتقنية المعلومات لدى طلاب الصف الأول الثانوي (ع41): جامعة الإمارات العربية المتحدة - کلية التربية.
عبد العليم,علي، رجاء. (2017).أثر التفاعل بين مستوى تقديم التغذية الراجعة (تصحيحية – تفسيرية ) وأسلوب التعلم ( سطحى وعميق ) في بيئات التعلم الشخصية على التحصيل الدراسي وکفاءة التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم: الجمعية العربية لتکنولوجيا التعليم.
عبدالملک, نظير، أحمد عبدالنبي. (2020). التفاعل بين نمط الأسئلة المدمجة بالفيديو وتوقيت تقديمها في بيئة الفصل المقلوب وأثره على تنمية التحصيل والانخراط في التعلم والفهم العميق لدى طلاب تکنولوجيا التعليم (ع26): جامعة حلوان - کلية التربية.
عبدالوهاب, فخر، سلوى حمدي عبد الوهاب. (2019). أثر التغذية الراجعة التفسيرية داخل کائنات التعلم الرقمية على تنمية الجانب المعرفي وبعض مهارات التفکير التخيلي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية (ع11): جامعة الفيوم - کلية التربية.
عزمى, جاد، نبيل. (2014). تکنولوجيا التعليم الإلکتروني. القاهرة: دار الفکر العربي.ط2.
على, الأعصر، سعيد عبدالموجود. (2020). تأثير اختلاف مصدر تقديم التغذية الراجعة في بيئة التعلم المقلوب على الحمل المعرفي وقابلية استخدام المحتوى الإلکتروني لدى طلاب جامعة نجران (ع40): اتحاد الجامعات العربية - الأمانة العامة.
على, خليل، حنان حسن. (2018). أثر اختلاف أنماط تقديم التغذية الراجعة (إعلامية - تصحيحية - تفسيرية) في نظام لإدارة التعلم التکيفي على تنمية مهارات إنتاج الأنشطة الإلکترونية لدى طلاب کلية التربية: الجمعية العربية لتکنولوجيا التربية.
علي, غيث، طارق عبدالودود. (2017). نمطان للقطات الفيديو بنموذج الفصل المقلوب وأثرهما على تنمية الانتباه لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي (ع18): جامعة عين شمس - کلية البنات للآداب والعلوم والتربية.
کرم, خليفة، أمل. (2019). نمطا التغذية الراجعة (التصحيحية والتفسيرية) وعلاقتهما بالتلميحات النصية في بيئة تعلم إلکترونية قائمة على الفيديو المتشعب وأثرهما على تنمية مهارات حل مشکلات صيانة الکمبيوتر لدى طلاب کلية التربية النوعية (ع29): الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم.
کمال, الطاهر، مها محمد. (2019). توقيت تقديم التغذية الراجعة (الفورية / المؤجلة) عبر الويب في بيئة التعلم المقلوب وأثره على تنمية التحصيل الابتکاري والتفکير المستقبلي لدى طالبات کلية التربية بجامعة الباحة (ع29): الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم.
مجموعة من الاکاديميين بمؤسسة الباحث. (2019). التعلم المعکوس عبر الويب. القاهرة.
محمد, البرادعى، أشرف محمد. (2017). أثر التفاعل بين نمط عرض المحتوى الإلکتروني وطرق التفاعل داخل المحاضرة الإلکترونية على التفکير الناقد وتحصيل الطلاب واتجاهاتهم نحو الذکاء الاصطناعي: جامعة کفر الشيخ - کلية التربية النوعية.
الجزار, محمد، منى. (2018). مستوى التلميحات البصرية (أحادي - ثنائي - ثلاثي) بالفيديو الرقمي في بيئة الفصل المقلوب وعلاقتها بمستوى الانتباه (مرتفع - منخفض) وأثر تفاعلهما على تنمية التحصيل وخفض الحمل المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية (ع28): الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم.
محمد, الشاعر، حنان محمد. (2012). أثر نوع المناقشات الإلکترونية في أسلوب التعلم القائم على الحالة على تفاعل الطلاب داخل المجموعة وتحقيق بعض أهداف التعلم لمقرر الوسائط المتعددة (ع22): الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم.
محمد, الفقي، ممدوح سالم. (2018). التفاعل بين استراتيجية المناقشات الإلکترونية "التشارکية / الموجهة" في بيئة التعلم الإلکتروني والأسلوب المعرفي لطلاب الدبلوم التربوي بجامعة الطائف وأثره على قوة السيطرة المعرفية ومهاراتهم في المشارکة لاستخدام تطبيقات الحوسبة السحابية (ع26): جامعة القاهرة - کلية الدراسات العليا للتربية.
محمد, جابر، محمد جابر. (2008). فعالية طريقة المناقشة الموجهة فى تنمية مهارات الفهم القرائى للنصوص القرآنية لطلاب الصف الأول الثانوى. الجيزة.
محمد, فارس، نجلاء. (2015). أثر التفاعل بين الأساليب التشارکية تکامل المعلومات المجزأة / المناقشة الجماعية القائمة على تطبيقات جوجل التربوية والمثابرة الأکاديمية منخفضة / مرتفعة على التحصيل والرضا التعليمي لطلاب الدراسات العليا (ع25): جامعة الإسکندرية - کلية التربية.
نوبي, محمد، أحمد. (2013). المناقشة الإلکترونية (التشارکية ـ الموجهة) فى بيئة التعلم الافتراضية وأثرها على التفکير الناقد والأداء المهني لمعلمات العلوم أثناء الخدمة: جامعة عين شمس - کلية التربية - الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس.
ميلاد, منصور، ماريان. (2016). فاعلية فصل إلکتروني تفاعلي منعکس في إکتساب المفاهيم الأساسية للکمبيوتر ومهارات الوعي الصحي لدى تلاميذ الصف الثاني الإبتدائي بمدارس الدمج: جامعة الإمارات العربية المتحدة - کلية التربية.
المراجع العربية مترجمة:
Ahmed, D., & Amr M. M., (2016). The level of corrective - interpretive feedback in a learning environment based on electronic mind maps and its impact on the development of chemical concepts and scientific tendencies for students with difficulties learning chemistry in the secondary stage (p. 26): The Egyptian Association for Educational Technology.
El-Etribi, S., (2019). Education by Imagination: E-learning strategy and learning tools. Cairo: Dar Al-Arabi.
Elsayed Al., (2017). Accessibility Standards for Open Source Educational Platforms MOOCs for People with Disabilities in University Education: The Arab Foundation for Education, Science and Arts.
Elsayed Q. S., (2019). The effect of the interaction between the timing of the video presentation and the method of presenting it in the flipped learning environment on the skill performance and self-regulation skills for learning in the computer course in education for students of the College of Sciences and Arts in Sharurah, Najran University (p. 19): Kafr El-Sheikh University - College of Education.
Sharman, A. A., (2015). Blended and Flipped Learning. Amman: Dar Al Masirah.
Al-Arabi, I. Z., (2019). The effect of the interaction between the evaluation method and the corrective feedback pattern via digital platforms in developing research self-efficacy and professional decision-making among graduate students (p. 181): Al-Azhar University - College of Education.
Al-Mansour, Al. H., (2018). The effect of different electronic discussion methods in the online learning environment on developing cooperative learning skills for middle school students: The Arab Foundation for Scientific Research and Human Development.
Tawfik, Z. M., (2019). The interaction between the two levels of the teacher’s audio presence (brief / detailed) in the digital video in the inverted classroom environment and the two levels of metacognitive thinking (high / low) and its impact on developing the skills of designing electronic tests for students of the General Diploma in Education (p. 29): The Egyptian Association for Educational Technology.
Jaber, A. M., (2019). The effect of the interaction between the flipped learning strategy based on the participatory video and learning methods (deep, superficial, and strategic) on the achievement of English grammar for third grade secondary female students (p. 30): King Khalid University - College of Education - Educational Research Center.
Gouda, M. A., (2019). The two modes of electronic discussion (directed and free) in Google educational classes and their impact on developing the knowledge and skills of designing and developing digital stories among educational technology students (p. 29): The Egyptian Association for Educational Technology.
Hamed, Al. Z., (2020). The type of implicit questions and the timing of their presentation in interactive video lectures in an e-learning environment and the impact of their interaction on the development of cognitive achievement and the level of technological acceptance of educational technology students and their perceptions of it (p. 21): Ain Shams University - Girls’ College of Arts, Sciences and Education.
Khamis, A. M., (2003). Educational Technology Operations. Cairo: House of the word.
Ramzy, S. H., (2020). The two patterns of (corrective / explanatory) feedback in the interactive video and the impact of their interaction with the timing of its presentation (syndromic / final) on the development of electronic journalistic editing skills among students of the Educational Media Division. Journal of Scientific Research in Education, 21 (Part IX), 560-613.
Ramadan, M. N., (2019). The effectiveness of the flipped classroom strategy based on electronic educational platforms in developing some computer skills for preparatory stage students: an unpublished master's thesis, Faculty of Education, Ain Shams University.
Riad, W. M., (2020). Designing a mobile mini-learning program based on the interactive video "synchronous and asynchronous" and its effectiveness in developing the achievement and self-directed learning skills among students of the Faculty of Education: Sohag University - Faculty of Education.
Suleiman, H. S., (2018). The effectiveness of two types of interactive digital video in developing the skills of digital screen photography, montage and visual thinking among students of the College of Education at Al-Aqsa University in Gaza (p. 26): The Islamic University of Gaza - Scientific Research and Graduate Studies Affairs.
Sha'i, Al. F., (2017). The effectiveness of applying the flipped classroom strategy on the academic achievement of learning programming in the computer and information technology course among first-year secondary students (p. 41): United Arab Emirates University - College of Education.
Abdel Alim, A., (2017). The effect of the interaction between the level of providing feedback (corrective - explanatory) and the learning style (superficial and deep) in personal learning environments on academic achievement and learning efficiency of educational technology students: The Arab Association for Educational Technology.
Abdul Malik, N. A., (2020). The interaction between the pattern of embedded questions in the video and the timing of their presentation in the flipped classroom environment and its impact on developing achievement and engaging in learning and deep understanding among educational technology students (p. 26): Helwan University - College of Education.
Abdel Wahab, F. S., (2019). The effect of interpretive feedback within digital learning objects on the development of the cognitive side and some imaginative thinking skills for preparatory stage students (p. 11): Fayoum University - College of Education.
Azmy, G. N., (2014). E-Learning Technology. Cairo: Arab Thought House, 2nd Edition.
Ali, Al. S., (2020). The effect of the different source of providing feedback in the flipped learning environment on the cognitive load and the usability of electronic content among Najran University students (p40): Association of Arab Universities - General Secretariat.
Ali, K. H., (2018). The effect of different patterns of providing feedback (informational - corrective - interpretive) in an adaptive learning management system on developing the skills of producing electronic activities among students of the College of Education: Arab Society for Educational Technology.
Ali, Gh. T., (2017). Two patterns of video clips with the inverted class model and their impact on the development of attention among students of industrial secondary education (p. 18): Ain Shams University - Girls' College of Arts, Sciences and Education.
Kamal, El. M., (2019). The timing of providing feedback (immediate / deferred) via the web in the flipped learning environment and its impact on the development of innovative achievement and future thinking among female students of the College of Education at Al-Baha University (p. 29): The Egyptian Association for Educational Technology.
A group of academics at the researcher Foundation. (2019). Flipped learning via the web. Cairo.
Mohamed, El. A., (2017). The effect of the interaction between the style of displaying electronic content and the methods of interaction within the electronic lecture on critical thinking, student achievement and their attitudes towards artificial intelligence: Kafrelsheikh University - Faculty of Specific Education.
El-Gazzar, M. M., (2018). The level of visual cues (single-dual-triple) in the digital video in the inverted classroom environment and its relationship to the level of attention (high - low) and the effect of their interaction on the development of achievement and reducing the cognitive load of preparatory stage students (p. 28): The Egyptian Association for Educational Technology.
Muhammad, Al. M., (2018). The interaction between the “participatory / directed” electronic discussion strategy in the e-learning environment and the cognitive style of educational diploma students at Taif University and its impact on the strength of cognitive control and their skills in participation to use cloud computing applications (p. 26): Cairo University - Graduate School of Education.
Muhammad, J. M., (2008). The effectiveness of the guided discussion method in developing the reading comprehension skills of Quranic texts for first-year secondary students. Giza.
Mohammed, F. N., (2015). The effect of the interaction between participatory methods, the integration of fragmented information / group discussion based on Google educational applications, and low / high academic perseverance on the educational achievement and satisfaction of graduate students (p. 25): Alexandria University - Faculty of Education.
Newbie, M. A., (2013). Electronic discussion (participatory - directed) in the virtual learning environment and its impact on critical thinking and professional performance of in-service science teachers: Ain Shams University - Faculty of Education - Egyptian Association of Curricula and Teaching Methods.
Milad, M. M., (2016). The effectiveness of an interactive electronic classroom reflected in the acquisition of basic computer concepts and health awareness skills for second-grade students in the integration schools: United Arab Emirates University - College of Education.
المراجع الأجنبية:
Bitchener, John, & Knoch, Ute. (2010). Raising the linguistic accuracy level of advanced L2 writers with written corrective feedback. Journal of Second Language Writing, 19(4), 207-217.
Black, Alison. (2005). The use of asynchronous discussion: Creating a text of talk. Contemporary issues in Technology and teacher education, 5(1), 5-24.
Butler, Andrew C, Godbole, Namrata, & Marsh, Elizabeth J. (2013). Explanation feedback is better than correct answer feedback for promoting transfer of learning. Journal of Educational Psychology, 105(2), 290.
Chen, Yuh-Tyng. (2012). A study of learning effects on e-learning with interactive thematic video. Journal of Educational Computing Research, 47(3), 279-292.
Chuang, Wei-chen. (2009). The effects of four different types of corrective feedback on EFL students’ writing in Taiwan. Dayeh University Bulletin, 4, 123-138.
Ding, Ting. (2012). The comparative effectiveness of recasts and prompts in second language classrooms.
Graddy, Duane. (2002). Rhetorical approach to assessing online discussion. Paper presented at the Society for Information Technology & Teacher Education International Conference.
Hellrung, Katrin, & Hartig, Johannes. (2013). Understanding and using feedback–A review of empirical studies concerning feedback from external evaluations to teachers. Educational Research Review, 9, 174-190.
Hu, Rujun, Gao, Huiming, Ye, Yansheng, Ni, Zhihong, Jiang, Ning, & Jiang, Xiaolian. (2018). Effectiveness of flipped classrooms in Chinese baccalaureate nursing education: A meta-analysis of randomized controlled trials. International Journal of nursing studies, 79, 94-103.
Johnson, Cheryl I, & Mayer, Richard E. (2009). A testing effect with multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 101(3), 621.
Moreno, Roxana. (2004). Decreasing cognitive load for novice students: Effects of explanatory versus corrective feedback in discovery-based multimedia. Instructional science, 32(1), 99-113.
Orsmond, Paul, & Merry, Stephen. (2011). Feedback alignment: effective and ineffective links between tutors’ and students’ understanding of coursework feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(2), 125-136.
Papadopoulou, Anthia, & Palaigeorgiou, George. (2016). Interactive Video, Tablets and Self-Paced Learning in the Classroom: Preservice Teachers Perceptions. International Association for Development of the Information Society.
Rajan, Shobana, Khanna, Ashish, Argalious, Maged, Kimatian, Stephen J, Mascha, Edward J, Makarova, Natalya, . . . Avitsian, Rafi. (2016). Comparison of 2 resident learning tools—interactive screen-based simulated case scenarios versus problem-based learning discussions: a prospective quasi-crossover cohort study. Journal of clinical anesthesia, 28, 4-11.
Schoeffmann, Klaus, Hudelist, Marco A, & Huber, Jochen. (2015). Video interaction tools: A survey of recent work. ACM Computing Surveys (CSUR), 48(1), 1-34.
Strayer, Jeremy. (2007). The effects of the classroom flip on the learning environment: A comparison of learning activity in a traditional classroom and a flip classroom that used an intelligent tutoring system. The Ohio State University,
Tayebi, V, Tavakoli Ghoochani, H, & Armat, M. (2011). student and teachers' point of view on feedback and related factors in clinical education at North Khorasan university of medical sciences. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences, 3(1), 69-74.
Wegmann, Moderation Michael. (2016). Flip your classroom., https://ktapps.lvr.de/KTeam/Event/pdf/234242.pdf.