The Level of Educational Counselors' Possession of Counseling Skills and Their Correlation with Their Professional Self-Efficacy in Karak Governorate

Document Type : Original Article

Authors

Guidance and Counseling Department/ College of Educational Sciences/ Mutah University, Jordan.

Abstract

This study aimed at identifying the level of educational counselors’ possession of counseling skills and self-efficacy and the level of correlation. The study used the descriptive correlational approach.  The researcher used a questionnaire consisting of two scales: one for counselling skills and the other for professional self-efficacy. The study sample consisted of (140) male and female counselors in Al-Karak governorate. The results showed that the level of counselling skills and professional self-efficacy among the educational counselors was average. The results revealed that there is a positive correlation between the level of counselling skills and the level of professional self-efficacy. In the light of the results attained, the study concluded with a number of recommendations and suggestions to improve the level of the educational counselors’ possession of counseling skills and professional self-efficacy in Al-Karak governorate and all the Hashemite Kingdom of Jordan.

Keywords


-        ابو اسعد، احمد والجراح، عبد الله(2014). المهارات الحياتية،ط1، عمان: مکتبة الفلاح للنشر والتوزيع.
-        أبو اسعد، احمد(2009). الإرشاد المدرسي، ط1، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
-        أبو اسعد، احمد(2009). المهارات الإرشادية. ط2، عمان: دار المسيرة.
-        ابو اسعد، احمد(2011). المهارات الإرشادية، ط2، عمان: دار المسيرة.
-        أبوالبصل، نغم .(2020). درجة امتلاک المرشدين التربويين في محافظة البلقاء للمهارات الإرشادية في التعامل مع الأزمات، مجلةکليةالتربية.36(4), 184-214..
-        أبو يوسف، جدوع (2008). فعالية برنامج تدريبي لتنمية المهارات الإرشادية لدى المرشدين النفسين في مدارس وکالة الغوث بقطاع غزة(رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الإسلامية، غزة.
-        بلقاسم، محمد وهامل منصور(2017). مستوى المهارات الإرشادية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني، دراسة ميدانية بمراکز التوجيه المدرسي والمهني، مجلة التنمية البشرية،7(1)،28-87.
-         الجنابي، صاحب عبد مرزوک(2019). استراتيجيات القيادة والإشراف، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان: الأردن.
-        الخليفات، هند عبد الله(2018). فعالية برنامج إرشادي تدريبي على مهارات الإرشاد لتنمية الکفايات المهنية والفعالية الذاتية لدى المرشدين التربويين( أطروحة دکتوراه)، جامعة مؤتة: الأردن.
-        الزيات، فتحي (2001). علم النفس المعرفي. (ط1)، ج1، دار النشر للجامعات، مصر.
-        سعفان، محمد احمد إبراهيم(2005). العملية الارشاديه، القاهرة، مصر: دار الکتاب الحديث.
-        شاهين، محمد احمد (2014). درجة امتلاک المرشدين التربويين في المدارس الحکومية الفلسطينية للمهارات الإرشادية، مجلة العلوم النفسية والتربوية، المجلد 15، العدد 3(183-207).
-        الشريفين، أحمد وسرحان، وفاء (2020). العلاقة بين التفکير الإيجابي والهوية المهنية والکفاءة الذاتية الإرشادية لدى المرشدين المتقدمين وغير المتقدمين لجائزة الملکة رانيا للمرشد التربوي المتميز، مجلة دراسات العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، م(47)، ع(1)، ص1238-149.
-        الشريفين، احمد(2015). فاعلية برنامج إشراف إرشادي يستند إلى نموذج تطوير المهارة في رفع مستوى الکفاءة الذاتية المهنية لدى المرشدين المتدربين في الأردن. مجلة الدراسات التربوية النفسية، مج9، ع1،1-23.
-        الصمادي،سمر والشاوي،رعد(2014).فعالية برنامج إشرافي يستند الى نموذج التمييز في تحسين المهارات الإرشادية لدى عينه من طالبات الإرشاد النفسي في جامعة اليرموک، المجلة الأردنية في العلوم التربوية،مج10،ع3،369-382.
-        العبادسة، أنور(2011). المهارات الإرشادية وعلاقتها ببعض المتغيرات لدى المرشدين والمرشدات في قطاع غزة. المجلة التربوية ،36(1).
-        العزة، سعيد حسني(2006). دليل المرشد التربوي في المدرسة، ط1، عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
-        الغرابي، علاء(2013). فاعلية الذات  وعلاقتها بالکفاية المهنية لدى المرشدين التربويين في محافظة النجف (أطروحة دکتوراه غير منشورة )، جامعة بغداد.
-        القرعان، احمد خليل(2005). التوجيه والإرشاد التربوي، ط1،عمان: دار الإسراء للنشر والتوزيع.
-        الکحلوت، عماد ويوسف، ماجي (2013). مدى توافر بعض المهارات الفنية لدى الطلبة المرشدين النفسيين التربويين، مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس -کلية البنات للآداب والعلوم والتربية، ع14، ج1، ص475-523.
-        مداني، أحلام وورغي، سيد (2019). الکفاءة المهنية للمرشد التربوي بين الواقع والمأمول، دراسة ميدانية على عينة من المرشدين التربويين، مجلة العلوم الاجتماعية، المجلد (5)، العدد (1)، ص128-167.
-        المصري، إبراهيم سليمان (2019). اثر التدريب الميداني في تحسن الکفاءة الذاتية المدرکة والمهارات الإرشادية لدى طلبة الدراسات العليا في برنامج الإرشاد النفسي و التربوي في جامعة الخليل. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، جامعة الخليل ، فلسطين.
-        المهايرة، عبد الله(2015). فعالية برنامج إشرافي يستند الى النموذج السلوکي المعرفي في تحسين المهارات الإرشادية وخفض الضغوط النفسية لدى مرشدي مدارس الطفيلة(أطروحة دکتوراه غير منشورة )،الجامعة الأردنية،عمان،الأردن.
-        نبهان، سعيد عمر(2015). مدى امتلاک المرشد التربوي للمهارات الإرشادية في التعامل مع الأزمات بالمدارس الحکومية بمحافظة غزة(رسالة ماجستير غير منشورة)، کلية التربية، الجامعة الإسلامية، غزة.