The Possibility of Applying Cognitive Work Supervision from the Viewpoint of Educational Supervisors in the Northern Border Region

Document Type : Original Article

Author

Department of Curriculum and Educational Supervision, College of Education and Arts, Northern Border University, Kingdom of Saudi Arabia.

Abstract

The study aims to explore the possibility of applying the knowledge work supervisions. Ninety-seven (97) supervisors participated in this study. A descriptive approach was adopted in this study using two questionnaires designed by the researcher. The questionnaires were used to identify the possibility of applying the knowledge work supervision. and the obstacles of their application. The results showed that in general there is a high possibility of applying the knowledge work supervision. Such skills can be applied to a high degree in four domains, namely teacher's vision, implementation, methods and knowledge. The other domain (the individual teacher's performance support) can be applied to a lesser extent. In addition, the results revealed that there were no significant differences in the following variables (qualification, specialization, years of experience). The results also showed that there are three obstacles that hinder the possible application of the knowledge work supervision. These obstacles include the overload of the educational supervisor's schedule with traditional work, the weakness of the conviction of the senior leadership, and the teachers’ negative perceptions towards supervisory work.

Keywords


 جده، علي (2014). معوقات تحول المدارس الثانوية في محافظة صبيا لمجتمعات تعلم مهنية من جهة نظر مديري المدارس والمعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملک عبد العزيز، جدة، السعودية.
رؤية المملکة العربية السعودية 2030 (2019). التعليم ورؤية المملکة 2030. تم الرجوع إليه بتاريخ 2/5/2020 من الموقع الالکتروني التالي: https://vision2030.gov.sa/
عبابنة، صالح (2007). المدرسة الأردنية کمنظمة متعلمة: الواقع والتطلعات. أطروحة دکتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
کمال، حنان (2017). التحول نحو الأدوار المعاصرة للمعلم العربي في ضوء قيادة التغيير. مجلة کلية التربية في العلوم التربوية، 41 (2)، 70-140.
المشعان، وفاء (2019). الدور الفعال للمشرف التربوي في ضوء رؤية 2030. تم الرجوع إليه بتاريخ 2/5/2019 من الموقع الالکتروني التالي: http://www.jblnews.com/art/s/594
الزايدي، نور عواض (2011) توطين الإشراف التربوي في المدرسة کمجتمع تعلم مهني ( تصور مقترح )، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية التربية، جامعة أم القرى.