Etiquette of the Teacher and Learner in the Light of the Writings of Ibn Sahnoun and Al-Qabesi and Their Educational Implications in the School Field

Author

Department of Foundations of Islamic and General Education, College of Education, King Khalid University, Kingdom of Saudi Arabia.

Abstract

This study aimed to identify the most prominent literature related to the teacher and the learner mentioned in the writings of Ibn Sahnoun and Al-Qabesi in order to reach the educational implications in the school field that related to the teacher and the learner from the religious, moral and social aspects. The results of the study reveled the importance of learning Holy Qur’an and its guidance in socializing young people on the correct religious foundations. Education is not limited to boys, but it includes girls, as Islam and its rulings and legislation are imposed on all Muslim, males, and females.  Both Ibn Sahnoun and Al-Qabesi focused on that the most important educational curricula that boys should study is the Noble Qur’an and what is attached. Both Ibn Sahnoun and Al-Qabesi confirmed the importance of justice among boys and made it their right to the teacher in education. They stressed the necessity of kindness between them, and both Ibn Sahnoun and Al-Qabisi proved that with hadiths from the Sunnah of the Prophet. Both Ibn Sahnoun and Al-Qabisi emphasized the punishment in education, i.e. compulsory education for children. Both Ibn Sahnoun and Al-Qabesi specified the holidays in which the boy should rest, which are the holidays, Muslim holidays, and the weekly holiday that starts from the evening of Thursday and includes Friday. Both of them specified a wage for the teacher on the condition that s/he teaches well, and each of them set conditions and controls for this wage.

Keywords

Main Subjects


ابن منظور, محمد بن مکرم بن علي (1414هـ ).لسان العرب، ط 2، ج1, بیروت: دار الصادر.
أحمد، إنصاف محمد (2009). النظرية التربوية عند ابن سحنون وأبي الحسن القابسي: دراسة مقارنة. رسالة ماجستير، معده بحوث ودراسات العالم الإسلامي، جامعة أم درمان الإسلامية,  السودان.
أحمد، هويدا رحمة (2015). التيار النقلي للفکر التربوي الإسلامي: دراسة تحليلية تربوية مقارنة لآثار ابن سحنون والقابسي التربوية. رسالة ماجستير، معهد بحوث ودراسات العالم الإسلامي, جامعة أم درمان الإسلامية, السودان.
الأهواني, أحمد فؤاد (1955). التربية في الإسلام. القاهرة: دار إحياء الکتب العربية.
البخاري, محمد إسماعيل البخاري (1414). صحيح البخاري, دمشق: دار بن کثير.
الجويلي, نصر (2010). محمد بن سحنون وآراؤه التربوية. أعمال ندوة موقع القيروان في الثقافة الإسلامية من تاريخ التأسيس إلى اليوم- الدين والأدب- مرکز الدراسات الإسلامية بالقيروان, جامعة الزيتونة, تونس, 401-414.
خالد, أحمد (1986). الرسالة المفصلة لأحوال المتعلمين, وأحکام المتعلمين والمعلمين لأبي الحسن علي القابسي. تونس: الشرکة التونسية للتوزيع.
الرشدان, عبد الله زاهي (2004). الفکر التربوي الإسلامي. ط1, عمان: دار وائل للنشر.
السبيعي، نوف بنت عبد العزيز بن محمد (2013). مبادئ تربوية وتطبيقاتها من کتاب القابسي "الرسالة المفصلة لأحوال المعلمين وأحکام المعلمين والمتعلمين". دراسات عربية في التربية وعلم النفس, 1(40), ص ص. 154- 159.
علي, سعيد إسماعيل (1991). اتجاهات الفکر التربوي الإسلامي. القاهرة: دار الفکر العربي.
غنية، ضيف (2016). رسالة القابسي المفصلة لأحوال المتعلمين وأحکام المعلمين والمتعلمين: قراءة سوسيو-تربوية. مجلة الحکمة للدراسات الاجتماعية - مؤسسة کنوز الحکمة للنشر والتوزيع - الجزائر، (7), ص. 185-197.
اللحياني, هدى هليل (2013). التطبيقات التربوية المستنبطة من کتاب آداب المعلمين لابن سحنون. دراسات عربية في التربية وعلم النفس بالسعودية, 1(36), ص ص. 225-242.
محمود, ديمة محمد؛ الجوزية, المعتصم بالله سليمان (2014). ملامح الفکر التربوي عند الإمام القابسي. مجلة دراسات العلوم التربوية, 41(2), ص ص. 900-913.
المسعودي, مهدي (1993). العلماء والمعلمون بالمجتمع المغربي في القرون الإسلامية الأولى. سلسلة علوم التربية, (4), ص ص. 21- 63.
مسلم, مسلم بن الحجاج (1978). صحيح مسلم، جدة: دار الخير، تحقيق يحيى شرف أبو زکريا النووي.
النجاح. عبد الوهاب, حسن حسني (1972). کتاب آداب المعلمين لمحمد بن سحنون. تونس: طبعة جديدة بمراجعة وتعليق محمد العروسي.
النشواتي, عبد المجيد (1984). علم النفس التربوي. الأردن: دار الفرقان
النماصي، بدر بن جزاع بن نايف (2013). آداب المعلم والمتعلم عند ابن مفلح الحنبلي من خلال کتابه الآداب الشرعية والمنح المرعية وتطبيقاتها التربوية0رسالة ماجستير، کلية الدعوة وأصول الدين، الجامعة الإسلامية، المدينة المنورة.
النيفر, حميدة (2004). النص الديني والتراث الإسلامي. بيروت: دار الهادي للطباعة والنشر.
يسلي, إمقران (2015). الفکر التربوي عند القابسي مجلة التربية والابستيمولوجيا بمختبر التربية والابستيمولوجيا بالمدرسة العليا للأستاذة بوزريعة، (5), ص ص. 16-28.
المراجع العربية مترجمة باللغة الانجليزية:
Ibn Manzoor, Muhammad bin Makram bin Ali (1414). Lisan Al-Arab, second Edition, Part 1, Beirut: Dar Al-Sader.
Ahmed, Insaf Mohamed (2009). The educational theory of Ibn Sahnoun and Abu al-Hasan al-Qabesi: a comparative study. Master's Thesis, Research and Studies Institute of the Islamic World, Omdurman Islamic University, Sudan.
Ahmed, Howaida Rahma (2015). Educational direction for Islamic educational thought.  An Analytical Educational Comparative Study of the Educational Effects of Ibn Sahnoun and Al-Qabesi. Master's Thesis, Institute for Research and Studies of the Islamic World, Omdurman Islamic University, Sudan.
Al-Ahwany, Ahmed Fouad (1955). Education in Islam. Cairo: House of Revival of Arabic Books.
Al-Bukhari, Muhammad Ismail Al-Bukhari (1414). Sahih Al-Bukhari, Damascus: Dar Ibn Kathir.
Al-Juwaili, Nasr (2010). Muhammad bin Sahnoun and his educational opinions. Proceedings of a symposium on  Kairouan site in Islamic culture from the date of foundation to today - Religion and Literature - Center for Islamic Studies in Kairouan, Zaytuna University, Tunisia, 401-414.
 
 
Khaled, Ahmed (1986). The Detailed Message about the Conditions of Learners, and the Judgments of Learners and Teachers by Abu Al-Hasan Ali Al-Qabesi. Tunisia: Tunisian Company for Distribution.
Al-Rashdan, Abdullah Zahi (2004). Islamic educational thought. First edition, Amman: Wael Publishing House.
Al-Subaie, Nouf bint Abdulaziz bin Mohammed (2013). Educational principles and their applications from Al-Qabesi's book, "The Detailed Message of Teachers' Conditions and the Provisions of Teachers and Learners". Arab Studies in Education and Psychology, 1(40), pp. 154- 159.
Ali, Saeed Ismail (1991). Trends of Islamic educational thought. Cairo: Arab Thought House.
Ghania, deef (2016). Al-Qabesi's Detailed Message on the Conditions of Learners and the Judgments of Teachers and Learners: A Socio-educational Reading Al-Hikma Journal for Social Studies – konzo elhikma for Publishing and Distribution - Algeria, (7), p. 185-197.
Al-Lihyani, Huda Hillel (2013). Educational applications deduced from Ibn Sahnoun's Book of morals for Teachers. Arab Studies in Education and Psychology in Saudi Arabia, 1 (36),               p. 225-242.
Mahmoud, Dima Mohamed; Al-Jawziyah, Al-Mu'tasim Billah Suleiman (2014). Features of the educational thought of Imam Al-Qabesi. Educational Sciences Studies Journal, 41(2),                p. 900-913.
Masoudi, Mahdi (1993). Scholars and teachers in Moroccan society in the first Islamic centuries. Education Sciences Series, (4), p. 21- 63.
Muslim, Muslim bin Al-Hajjaj (1978). Sahih Muslim, Jeddah: Dar Al-Khair, reviewed by Yahya Sharaf Abu Zakaria Al-Nawawi.
Alnagah. Abdel-Wahhab, Hassan Hosni (1972). Teachers' morals Book for Muhammad bin Sahnoun. Tunisia: New edition with review and commentary by Mohamed Laroussi.
Al-Nashwati, Abdul Majeed (1984). Educational psychology. Jordan: Dar Al-Furqan
Al-Namasi, Badr bin Jazaa bin Nayef (2013). morals of the teacher and the learner according to Ibn Muflih Al-Hanbali through his book Sharia morals, Sponsored Grants and their educational applications, Master Thesis, faculty of Da`wah and Fundamentals of Religion, Islamic University, Medina.
Al-Nifer, Hamida (2004). Religious text and Islamic heritage. Beirut: Dar Al-Hadi for printing and publishing.
Yesely, Emgran (2015). The educational thought of Al-Qabesi Journal of Education and Epistemology in the Laboratory of Education and Epistemology at the High School of Professor Bouzareah, (5), p. 16-28.