Predicting Self-Control though the purpose of Life among Obese Students in UNRWA schools in Jordan

Authors

Faculty of Educational Sciences, Muta University.

Abstract

The current study sought To predict self-exacting by meaning of life for obese students in UNRWA schools / Jordan, and to achieve the objectives of the study two measures were carried out by the researcher, namely: the meaning of life scale and the self-control scale, and the psychometric properties were verified from the validity And consistency, and after performing the statistical treatment, the results reached an average level in the meaning of life and self-control on the overall degree and dimensions, and the results also reached a positive correlation between the meaning of life on the one hand and self-control on the other hand, both on the overall degree and dimensions, and the results also reached The meaning of life predicts (57%) of the variation in self-control, and based on the results of the study, the study came out with some recommendations, including urging students to reduce obesity because of its reflection on both the meaning of life and self-control of students.

Keywords

Main Subjects


الأبيض، محمد حسن (2010). مقياس معنى الحياة لدى الشباب. مجلة کلية التربية، جامعة عين شمس، 3، (34)، 799- 820.
جاب الله، يمينة (2016). معنى الحياة وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية (الشعور بالوحدة النفسية، الرضا عن الحياة) لدى المرأة العانس (أطروحة دکتوراه غير منشورة). جامعة محمد لمن دباغين سطيف – الجزائر.
الحاج، فاتن (2017). فاعلية برنامج للعلاج بالضبط الذاتي في خفض حدة الأعراض النفسية المرضية لإدمان الإنترنت لدى طالبات کلية التربية بجامعة القصيم. مجلة العلوم التربوية - جامعة القاهرة، 25، (4)، 445-447.
الحديبى، مصطفى (2015). الرضا عن الحياة کمتغير وسيط بين خواء المعنى وبعض الاضطرابات الإکلينيکية والمشکلات النفس اجتماعية لدى. مجلةکليةالتربيةبأسيوط , 31(2) ، 488-581.
الحمداني، رابعة (2010). معنى الحياة وعلاقته بفاعلية الذات لدى طلبة المرحلة الاعدادية. مجلة جامعة تکريت للعلوم الانسانية، 17(6)، 40-67.
الزهراني، علي (2009). إدراک القبول – الرفض الوالدي وعلاقته بمستوى لدى طلاب المرحلة المتوسطة بمحافظة جدة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، مکة المکرمة، 2009م.
الزيادات، مريم (2018). معنى الحياة وعلاقته بالسلوکيات الخطرة على الصحة لدى طلبة الجامعة الأردنية. دراسات ، الجامعة الأردنية، 45(2)، 311-325.
الشوبکي، نايفة؛ والريماوي، سمير (2018). فاعلية برنامج ارشادي يستند الى نظرية اليس في تحسين الضبط الذاتي وخفض الرهاب الاجتماعي لدى طلبة المرحلة الثانوية في الاردن. مجلة العلوم التربوية – الجامعة الاردنية، 5، 584-585.
الطراونة، ردينة؛ والعطيوي، ولاء (2017). مدى انتشار السمنة بين الأشخاص ذوي الإعاقة في الأردن. مجلة کلية التربية – جامعة مؤتة، 173، (1)،595-605.
عبد الجواد، احمد (2017). الإسهام النسبي للتدفق النفسي وإدارة الذات في التنبؤ بمعنى الحياة لدى طلاب الجامعة. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب، 91، 481-538.
فطوح، زهرة (2016). الاکتئاب وعلاقته بمعنى الحياة وقلق المستقبل لدى عينة من طلاب جامعة طرابلس. فکر وابداع، رابطة الادب الحديث، 106، 281-340.
کامل، محمد (1997). بروفيلات التحکم الذاتي والتوافق النفسي لدى عينة من ذوي صعوبات التعلم والعاديين من تلاميذ بعض المدارس الابتدائية، مجلة کلية التربية، طنطا 24، 285-312
محمد، رباب وعبد الخالق، شادية ويوسف، ماجي (2017). السمنة وعلاقتها بتقدير الذات والرضا عن الحياة لدى طالبات الجامعة. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، 18(5)، 569-594.
معالي، ابراهيم (2015). فاعلية برنامج تدريبي في تحسين الضبط الذاتي وخفض العزلة لدى الطلبة المراهقين. مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية – الجامعة الاردنية، 42، (1)،79-80.
منظمة الصحة العالمية-جمعية الصحة العالمية التاسعة والستون-البند12-2 من جدول الأعمان المؤقت (2016). تقرير اللجنة المعنية بالقضاء على السمنة.
الوائلي، جميلة (2012). المعنى في الحياة وعلاقته بنمط الشخصية (A,B) لدى طلبة جامعة بغداد. مجلة الاستاذ، 35(201)، 10-22.
الوهيدي، فلاح (2007). فعالية برنامج إرشادي قائم على نظرية التعلم الاجتماعي في تنمية المهارات الاجتماعية وخفض العنف لدى طلبة المرحلة الثانوية العامة بدولة الکويت.
يوسف، داليا (2008). معنى الحياة وعلاقته بدافعية الانجاز الأکاديمي والرضا عن الدراسة لدى طلاب الجامعة. رسالة ماجستير غير منشورة، کلية التربية، جامعة الزقازيق، مصر.
 
 
 
 
 المراجع العربية مترجمة:
Abdel-Gawad, A. (2017). The relative contribution of psychological flow and self-management in predicting the purpose of life among university students. Arab Studies in Education and Psychology, Association for Arab Educators, 91, 481-538.
Al-Abyadh, M. H. (2010). Scale of the purpose of life among youth. Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, 3, (34), 799-820.
Al-Hamdani, R. (2010). The relationship of purpose of life to self-efficacy among prep. school students. TikritUniversity, Journal of Human Sciences, 17 (6), 40-67.
Al-Hudaibi, M. (2015). Life satisfaction as a mediating variable between the meaninglessness, some clinical disorders, and psychosocial problems. Journal of the Faculty of Education in Assiut, 31 (2), 488-581.
Al-Shobaki, N. & Al-Rimawi, S. (2018). The effectiveness of a counseling program based on Ellis' theory in improving self-control and reducing social phobia among high school students in Jordan. Journal of Educational Sciences - University of Jordan, 5, 584-585.
Al-Waeli, J. (2012). The relationship between the purpose of life and personality type (A, B) among BaghdadUniversity students. Al-Ostaz Journal, 35 (201), 10-22.
Al-Wahaidi, F. (2007). The effectiveness of a counseling program based on social learning theory in developing social skills and reducing violence among high school students in Kuwait.
Al-Zahrani, A. (2009). Achieving acceptance - the Relation to parental rejection and the level among Middle School Students in Jeddah, (Unpublished Master Thesis). Umm Al-QuraUniversity.
El-Hajj, F. (2017). The effectiveness of a self-control therapy program in reducing the severity of psychopathological symptoms of Internet addiction among female students of the Faculty of Education at QassimUniversity. Journal of Educational Sciences - Cairo University, 25, (4), 445-447.
Fattouh, Z. (2016). The relationship of depression to the purpose of life and future anxiety among TripoliUniversity students. Thinking and Creativity, Modern Literature Association, 106, 281-340.
Gaballah, Y. (2016). The relationship of purpose of life to some psychological variables (loneliness, satisfaction) for the spinsters, (unpublished PhD thesis). University of Mohamed Liman Dabaghein in Setif.
Kamel, M. (1997). Profiles of self-control and psychological compatibility students with learning difficulties and ordinary students in primary schools, Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 24, 285-312
Khoukh, H. (2011). The relationship of purpose of life to satisfaction among university students in Saudi Arabia. Umm Al-QuraUniversity, Journal of Educational and Psychological Sciences, 3 (2), 11-44.
Maali, E. (2015). The effectiveness of a training program in improving self-control and reducing loneliness among adolescent students. Journal of Human and Social Sciences - University of Jordan, 42, (1), 79-80.
Muhammad, R.; Abdel-Khaleq, S. & Youssef, M. (2017). The relationship of Obesity to self-esteem and life satisfaction among university students. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University, 18 (5), 569-594.
Tarawnah, R. & Al-Atwi, W. (2017). Obesity among disabled people in Jordan. Journal of the Faculty of Education - Mu'tah University, 173 (1), 595-605.
World Health Organization - The Sixty-ninth World Health Committee - Item 12-2 of the provisional agenda (2016). Report of the Committee on the Elimination of Obesity.
Youssef, D. (2008). The relationship between the purpose of life to motivation for academic achievement and study satisfaction among university students, (Unpublished MA Thesis). Faculty of Education, Zagazig University, Egypt.
Ziadat, M. (2018). The relationship of purpose of life to health hazardous behaviors among students at the University of Jordan. Studies Journal, the University of Jordan, 45 (2), 311-325.
المراجع الاجنبية:
Adler, Alfred (1972).Mathematics and Creativity, The New Yorker, reprinted in Timothy
Angeletos, G.-M., D. Laibson, A. Repetto, J. Tobacman, and S. Weinberg. (2015). "The hyperbolic consumption model: Calibration, simulation, and empirical evaluation." The Journal of Economic Perspectives 15(3):47-68.
Bertrams, A, & Dickhauser, O. (2009). High-School students need for cognition, self-control capacity, and school achievement: Testing mediation hypothesis. Hearing and individual Differences, 19, 133-138.
Brown, p. (2009). Quality of life and affect across the adult life span,New York: Cambridge University Press.
Cormier, W. and Cormier, L. (2006). Interviewing Strategies For Helpers. Brooks/Cole Publishing Company, California.
Donna, H-King &Amanda M. Mitchell (2011). Do materialism, intrinsic aspirations, and meaning in life predict student’s earning of education? Social Psychology of Education, An International Journal, 14 (1), 119-134.
Freitas, C. R., Gunnarsdottir, T., Fidelix, Y. L., Tenório, T. R., Lofrano‐Prado, M. C., Hill, J. O., & Prado, W. L. (2017). Effects of a psychological intervention on the quality of life of obese adolescents under a multidisciplinary treatment. Journal de Pediatric (Verso me Portuguese), 93(2), 185-191.
Goldfreid, M. (2007). Behavior Change Through Self-Control. Rinehart & Winstone New York.
Hóulihan A (2004) , A dual—process approach to health risk decision making: The prototype willingness model Developmental Review, 28(1), 12—61.
Karasu, S. R. (2012). of mind and matter: psychological dimensions in obesity. American journal of psychotherapy, 66(2), 111-128.
Kim, Mira. (2001). Exploring Sources of Life Meaning Among Koreans. M.A. Thesis. TrinityWesternUniversity. Canada.
Koike, S., Hardy, R., & Richards, M. (2016). Adolescent self-control behavior predicts body weight through the life course: a prospective birth cohort study. International Journal of Obesity, 40(1), 71-76.
Li, J. B., Salcuni, S., & Delvecchio, E. (2019). Meaning in life, self-control and psychological distress among adolescents: A cross-national study. Psychiatry research, 272, 122-129.
Nickels, J. & Stewart, M. (2004). The Relations Between Life Meaning and Commitment to and Consistency in Life Values. The Journal of Individual Psychology, 55(2), 15-32.
Ozbay, O. (2008). Self—control, gender, and deviance among Turkish university students, Journal of Criminal Justice, 36 72—80
Rachlin, H. (1995). Self-control: Beyond commitment. Behavioral and Brain Sciences, 18(1): 109-159.
Rankin, J., Matthews, L., Cobley, S., Han, A., Sanders, R., Wiltshire, H. D., & Baker, J. S. (2016). Psychological consequences of childhood obesity: psychiatric comorbidity and prevention. Adolescent health, medicine and therapeutics,              7, 125.
Robinson, M., and Brandon, J. (2010). A Cognitive Control Perspective of Self—Control Strength and its Depletion, Social and Personality Psychology Compass 4/3, 189—200
Simon, M.K., (2003). Meaning, Coping, and Life Satisfaction Among Individuals with Neurofibromatosis Type-1 (NFI). M.A. Thesis, The Faculty of Graduates Studies. Ontario, Canada.
Skinner, B.(1986). Some thoughts about the future. Journal Of The Experimental Analysis Of Behavior, 45, 229-235.
Steger, Michael. (2007). Meaning in life, handbook of positive psychology. Oxford university press. 2nd ed.
WHO (2012). Overweight and Obesity. Factsheets, N:311:1of 4. w.w.w.who.int/factsheets/FS 31l/ar.