The Relation between treating techniques of psychological stress and ambition levels and Academic achievement among university students of Jobless parents

Author

Department of Instructional Psychology, Faculty of Education for Boys (In Assiut), AL- Azhar University.

Keywords

Main Subjects


المراجع
اولاً: المرجع العربية
أبو حطب، فؤاد؛ صادق, أمال. (2012). علم النفس التربوي. الأنجلو المصرية.          
البرعاوي ، أنور.(2001).الضغوط النفسية لدى طلبة الجامعة وعلاقتها ببعض المتغيرات. الجامعة الإسلامية بغزة، مجلة المکتبة المرکزية ، 20(1),42.
الجيورى, سناء.(2002). مستوى الطموح وعلاقته بقوة تحمل الشخصية.  الجامعة المستنصرية، مجلة کلية التربية، 35(4),22.
الداهري ,صالح.(2008). علم النفس.دار صفاء للطباعة والنشر.
الغريب ، رمزية. (1990).التعلم دراسة نفسية تفسيرية توجيهية.الانجلو المصرية.
جلال ، إلهام. (2017) . الذکاء الروحي وأساليب مواجهة الضغوط کمنبئات          
  للتحصيل الأکاديمي لدى طالبات کلية التربية.  جامعة القاهرة ، مجلة العلوم
  التربوية,3(3), 431- 477.
خضر,الطاف.(2018).مستوى الطموح وعلاقته باساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى طلاب قسم رياض الاطفال.جامعة بغداد , مجلة کلية التربية للبنات,المؤتمر العلمي السنوي(يوم الصحة العالمي).
دخان, نبيل ؛ الحجار, بشير. (2006). الضغوط النفسية لدى طلاب الجامعة الإسلامية وعلاقتها بالصلابة النفسية. الجامعة الإسلامية بغزة، مجلة کلية التربية، 14(2),78.
سعد, إبراهيم .(2019) . التفاؤل ومستوى الطموح وعلاقتهما باستراتيجيات مواجهة الضغوط لدى  طلاب الدراسات العليا بالجامعة.المجلة المصرية للدراسات النفسية, 29(104), 1-50.
 شکري, مايسة. (1999). التفاؤل والتشاؤم وعلاقتهما بأساليب مواجهة المشقة. مجلة درسات نفسية، 9(3),388-415.
صالح, هادي؛قحطان,حنان.(2016).الحاجات الارشادية والطموح الاکاديمي لدى طلبة الجامعة الساکنين وغير الساکنين  في الاقسام الداخلية. جامعة کرکوک,کلية التربية للعلوم الانسانية , مجلة الاستاذ , 2(218),233-254.
 
صبرى, محمد. (2002). مستوى ونوعية الطموح،أسلوب حل المشکلات کمنبئات تشخيصية فى اضطرابات الشخصية البارانوية.( رسالة دکتوراه غير منشورة) .جامعة عين شمس.
طه, فرج. (1989). أصول علم النفس الحديث(ط1). دار المعارف.
طه, فرج. (1993). علم النفس وقضايا العصر(ط6). دار المعارف.
عبد الباسط, لطفى. (1994). مقياس عمليات تحمل الضغوط. جامعة المنوفية، کلية التربية.
عبد الفتاح, کامليا. (1990). دراسات سيکولوجية فى مستوى الطموح والشخصية(ط3). القاهرة للطباعة والنشر والتوزيع.
عبد الوهاب, على.( 2015). مشکلة البطالة وأثر برنامج الإصلاح الاقتصادى عليها (دراسة  تحليلية-تطبيقية ). الدار الجامعية للطباعة والنشر والتوزيع.
غطاس,عز الدين؛ مجوجة ,علياء.(2012).استراتيجيات مواجهة الضغوط لدى المرأة العاملة. مجلة جامعة قاصدي مرباح, 1(2),16.
 فرحان، أمجد؛  سعد ، جايس.(2019) . مستوى الطموح ودافعية التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية . جامعة الحسين بن ضلال, مجلة کلية العلوم والتربية.
محمد ، ناجي.(2013).اساليب مواجهة الضغوط النفسية المرتبطة بعطالة الاباء وعلاقتها    بمستوى الطموح والتحصيل الدراسى للابناء (دراسة مقارنة بين الريف والحضر.جامعة الازهر ، مجلة التربية ، 156(6),431-465.
ثانيا: المراجع العربية مترجمة
Abdel Basset, L. (1994). A Measure for the processes of managing stress.MenoufiaUniversity, Faculty of Education.
Abdel Fattah, K. (1990). Psychological studies in ambition levels and personality (3rd Ed.). AlKahira for printing, publishing and distribution.
Abdel Wahab, A. (2015). The impact of the economic reform program on unemployment; (analytical-applied study). Al-Dar Al-Gameiya for Printing, Publishing and Distribution.
Abu Hatab, F. & Sadek, A. (2012). Educational Psychology. The Anglo-Egyptian.
Al-Barawi, A. (2001). The relationship between Psychological stresses among university students and some variables. Gaza Islamic University, Journal of the Central Library, 20 (1), 42.
Al-Dahri, S. (2008). Psychology. Dar Safaa for printing and publishing.
Al-Ghareeb, R. (1990). Learning: an explanatory instructional psychological study. The Anglo-Egyptian.
Al-Jyoury, S. (2002). The relationship between the level of ambition and persistency. Al-MustansiriyaUniversity, Journal of Faculty of Education, 35 (4), 22.
Dokhan, N.; Al-Hajjar, B. (2006). The relationship between psychological stress among Islamic University students and psychological persistence. Gaza Islamic University, Journal of Faculty of Education, 14 (2), 78.
 Farhan, A. & Saad, G. (2019). The level of ambition and learning motivation of secondary school students. Al-HusseinBinDhalalUniversity, Journal of the Faculty of Science and Education.
Ghattas, E.; Majouja, A. (2012).Stress treating Strategies among working women. Journal of Qasidi Merbah University, 1 (2), 16.
Jalal, E. (2017). Spiritual intelligence and the styles for managing stress as predictors for academic achievement among Faculty of Education students. CairoUniversity, Journal of Educational Science, 3 (3), pp. 431-477.
Khidr, Al-Taf. (2018) The relationship between the level of ambition and methods of dealing with psychological stresses among students of the kindergarten department, Baghdad University, Journal of Faculty of Education for Girls, the annual scientific conference (World Health Day).
Muhammad, N. (2013): The relation between Methods of treating psychological pressures caused by parental unemployment and  the level of ambition and academic achievement among children (a comparative study between rural and urban areas. Al-AzharUniversity, Journal of Education, 156 (6), 431-465.
Saad, E. (2019). The relationship between Optimism and ambition level and strategies for managing stress among graduate students at the university. The Egyptian Journal for Psychological Studies, 29 (104), 1-50.
Sabry, M. (2002). Level and quality of ambition, problem-solving Approach as diagnostic predictors in paranoid personality disorders (unpublished PhD thesis). AinShamsUniversity.
Salih, H.; Qahtan, H. (2016). The indicative needs and academic ambition of the university students in the internal departments(residing and not residing). University of Kirkuk, Faculty of Education for Human Sciences, Al-Ustaz Journal, 2 (218), 233-254.
 Shukry, M. (1999). The relationship between Optimism and pessimism and the methods of dealing with hardships. Journal of Psychological Studies, 9 (3), 388-415.
Taha, F. (1989). The fundamentals of modern psychology (1st Ed.). Dar Al-Marifah.
Taha, F. (1993). Psychology and issues of the century (6th Ed.). Dar Al-Marifah.
ثالثا: المراجع الأجنبية
Andersen,S .(2011). Exiting Unemployment :How do program effects depend on Indivldual Coping Strategies. Economic Psychology , 32(2) , 248-258.
Arambasic, l . (2010). Stress and Coping theoretical Models and their Implacations for Unemployment Suvremena.Psihologiga , 6(1), 103- 127.
Cheung, A.(2012).The Relationship Of Achievement and Coping   Skills. Sciences and Engineering, 76 (6-A) , 16-25.
Clarke,J. (2013).Pre employment training for the Unemployed Acase Study of acall centre Foundation Porgrame . local Economy , 29 (1- 2), 113-128.
Custems,J.,   Calderon ,C.,& Calderon , D.(2019). Stress, Coping Strategies and Academic Achievement In Teacher Education Students . Teacher Educatien, 42(3), 375- 390.
Fuente , J., Paoloni,P., Kauffman, D., Soylu, M., Sander,P., & Zapata,l. (2020). Big five , self – regulation , and Coping Strategies as Predictors of Achievement  Emotions In Undergraduate Students. Environmental Research and Public Health , 17(10) , 3602.
Keith,H. (2011) . Coping Behavior and Achievement. Educational   Psychology , 103(3), 25-40.
Kobasa ,S .(1982 ). Commitment and Coping In Stress Resistance.  Education Studies, 4, 1-16.
Machado, R., & lima , M.(2011). Unemployment threat:       Stress Coping and Aspiration . Indifferent cultures of work organization.  Psicologia. Revistada Associacao Portuguasa Psicologia, 12(1), 63-84.
Mains, D., & Donham,D. (2007). Weare only Sitting and Waiting :Aspirations , Unemployment , and Status among young men . mma.Ethiopia Emory University,Dal-A,69-101.
Morgan,D .(1986) . Introduction to Psychology , Me Grow Hill 20.    
Oksana , B., &Elena, k.(2015). The Students Representations of  Ambition, Personal space and rust.  Social science ,6 (651), 290.
Rothlander, A . (2012) Parental Coping techniques and Achievement (adolesents and children). Psychology , 5, 45-62.
 
Rutter, M. (1990). Psychological Resilience and Protective           Mechanisms,In Roif, J , etal (eds) Risk and Protective factors in the Development  of Psycho- pathology, Camlridy University publisher.
Sabates , L. (2013) . Unemployment and career guidance : Application and Evaluation of Aprograme to Improve Adaptability to work changes In Adulthood .Education,16(1), 191-206.
Sarfati, N.(2013). Coping with the Unemployment Crisis In Europe.   International labour Review , 152( 1), 145-156.
Shankar , L.,& park, L. (2016). Effect the Stress Students , Physical and  Mental health and Academic Success Internatioal of School. Educational Psychology , 4(1) , 5-9.
Tormen,T .(2013). The Impact of The Work force In Vestment Act training Programe on Unemployment In Delaware, Walden University, Minnesota.
Toyama , K, (2002). Stress level at Work Sources of Stress and Coping among Japanese Immigrant Women Employed in Skilled and Semiskilled Acceptatios . dissertation Abstracts In Transactional ,  3(4), 63-84.
William ,p., Wiebe, D.,& Smith ,T. (1992). Coping Priocesses as Mediators of the Relation ship Between Hardiness and Health.  Behavioral Medicine , 15(3), 132-255
Ye , J.,Hu, Y., Yang.,& Hu, J. (2014). The Effete Mechanism of  Perceived Social Support, Coping efficacy and Stressful life events on  Adolescents Academic Achievement. Psychological Science , 37(2) , 342- 348.
Ye, L., Posada, A., & Liu, Y.(2019). AReview on The Relationship Between Chinese Adolescents Stress and Academic Achievement, Child and Adolescent Development In China.New Direction for Child and Adolescent  Development, 163,81-95.