الأنماط القيادية وعلاقتها بالرضا الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس بکلية التربية بجامعة حائل من وجهه نظرهم. Leadership Patterns and their Relationship to Job Satisfaction of the Faculty Members at the Faculty of Education at the University of Hail from their Viewpoints.

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

أستاذ مساعد_ قسم الإدارة التربوية جامعه حائل – کليه التربية

المستخلص

هدف البحث إلى دراسة العلاقة بين الأنماط القيادية وعلاقتها بالرضا الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس بکلية التربية بجامعة حائل من وجهه نظرهم، وللتحقق من ذلک اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي. وقد صممت أدوات البحث لتحقيق الأهداف، والتي تمثلت في استبانة البيانات العامة، واستبانة الأنماط القيادية، واستبانة الرضا الوظيفي، وتمثلت عينة البحث في (188) عضو هيئة تدريس من أعضاء هيئه التدريس بکلية التربية في جامعة حائل. واستخدم الباحث مجموعة من الأساليب الإحصائية وصولًا للنتائج.  وکان من أهم النتائج التي توصل إليها البحث ان هناک فروق ذات دلاله إحصائية في الأنماط القيادية المتبعة من قبل القيادات الأکاديمية بکلية التربية بجامعه حائل. وکما اوضحت النتائج وجود علاقة ارتباطيه موجبه بين أنماط القيادة الديموقراطية والتراسليه والرضا الوظيفي وسنوات الخبرة. کما وجد تباين دال احصائيا" في الرضا الوظيفي تبعا" لسنوات الخبرة. وکان من اهم توصيات البحث تفعيل نمط القيادة الديمقراطي في العمل الأکاديمي نظرا" لما له أثر فعال في تحقيق الرضا الوظيفي. 
The research aimed to study that the leadership patterns and its relationship to job satisfaction as seen from faculty members of Education at the University of Hail. To verify this, the researcher used the descriptive analytical approach. These tools consisted of a research questionnaire preparing by the researcher. It was applying on the sample of the study represented by the faculty members of Education at the University of Hail. The sample was 188. A set of statistical frequency and mean. The most important results of the study is that there are statistically significant differences in leadership patterns followed by academic leaders at the College of Education at the University of Hail. There is also a positive correlation between democratic and Correspondence leadership patterns, job satisfaction, and years of experience. There was a statistically significant variation "in job satisfaction depending on" years of experience. One of the most important recommendations of the research was to activate the democratic leadership patterns in the academic work because of its effective impact in achieving job satisfaction.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    المراجع العربية:
البلوی، نادیه صالح (2011). الرضاالوظیفیلدىالعاملینمعالأطفالذویالإعاقاتالمتعددةوالتوحدفیالأردن. مجلةالإرشادالنفسی، مرکز الإرشاد النفسی. 28.      
الدهمشی، سعود بن عامر (2005). الانماطالقیادیةلدىمدیریالمدارسفیالمنطقةالشمالیةبالمملکةالعربیةالسعودیةوعلاقتهابإتخاذالقرارمنوجهةنظرالمعلمین. أطروحة دکتوراة غیر منشورة، الجامعة الاردنیة.
الدلیمی، احمد وکریم ناصر (2009) علمالنفسالإداریوتطبیقاتهفیالعمل، دار الأوائل للنشر.
الأغبری، عبد الصمد (2012)، الإدارةالمدرسیة،البعدالتخطیطیوالتنظیمیالمعاصر. دار النهضة العربیة للطباعة والنشر.
الجلامدة،فوزیةبنتعبدالله (2015). الإدارةوالإشراففیالتربیةالخاصةفیضوءالتربیةالخاصةفیضوءمعاییرالجودة. دارالمسیرةللنشروالتوزیع.
الخطیب، علی یوسف (2016). نمطالسلوکالقیادیلمدیرالمدرسةالثانویةالعامةفیالأردنوعلاقتةبمستوىالفعالیةالتنظیمیةللمدرسةالثانویةمنوجهةنظرالمعلمین. اطروحة دکتوراة غیر منشورة، جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا.
السعود،راتبسلامه (2013). القیادةالتربویة (مفاهیموآفاق). دارصفاءلنشروالتوزیع.
الزعبی، مروان طاهر (2011). الرضاالوظیفیمفهومهوطرققیاسهوتفسیردرجاتهوأسالیبزیادتهفیالعمل. دار المسیره.
القصرین، الهام جوران (2012). الرضاالوظیفیلدىمعلمیوأخصائیالتوحدبمؤسساتومراکزالتربیهالخاصهفیالأردن. مجله کلیه التربیه بنها. (90).
العجمی،محمدحسنین(2013). الإدارةوالتخطیطالتربوی. النظریةوالتطبیق. دارالمسیرهللنشروالتوزیعوالطباعه. 
المخلافی، محمد (2009). القیادةالفاعلةوادارهالتغییر، الطبعة الأولى، مکتبه الفلاح للنشر والتوزیع.
النیرب، أحمد محمد أحمد(2003). الأنماطالقیادیةلأعضاءالهیئةالتدریسیةفیالجامعاتالفلسطینیةفیمحافظاتشمالالضفةالغربیةمنوجهةنظرأعضاءالهیئةالتدریسیةوالطلبة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، نابلس: جامعة النجاح الوطنیة.
بومنفار، مراد وخلفه، (2015). مظاهر الرضا الوظیفی ومسبباته. مجلة عالم التربیة. مصر. 16(52).
جابر، عبد الحمید جابر، کاظم، أحمد خیری (2010): مناهجالبحثفیالتربیةوعلمالنفس، دار الزهراء.
جاد الرب سید (2010). الاتجاهات الحدیثة فی إدارة الأعمال. دار شتات للنشر والتوزیع.
جبرة، محمد بن أحمد بن محمد(2006). الأنماطالقیادیةوعلاقتهابالإبداعالإداریبإستخدامنظریةالشبکةالإداریة. جدة.
عایش، احمد جمیل (2010). تطبیقاتفیالإشرافالتربوی، ط2، دار المسیرة للنشر والتوزیع.
عیاصره، معن محمود ومروان، محمد (2008). القیادةوالرقابةوالاتصالالإداری.  دار الحامد للنشر والتوزیع.
عباس، علی (2009). تأثیرالانماطالقیادیةالإداریةعلىعملیهصنعقراراتالتغییر،دراسةتطبیقیهفیشرکهالکهرباءالوطنیةالأردنیة". مجله الجامعة الإسلامیة بغزة للدراسات الاقتصادیة والإداریة، 20(1): 129-157.
معمری، سماح (2012). أنماطالسلوکالقیادیالسائدةلدىرؤساءالأقسامالعلمیةوعلاقتهبالرضاالوظیفیمنوجهةنظرأعضاءهیئةالتدریسدراسةمیدانیةبجامعةالعربیبنمهیدیأمالبواقیرسالة ماجستیر. کلیة الآداب واللغات والعلوم الاجتماعیة والإنسانیة جامعة العربی بن مهیدی بأم البواقی. الجزائر.
منصور، مجید (2010). درجةالرضاالوظیفیلأعضاءهیئةالتدریسبجامعةالنجاحالوطنیةفیفلسطین. مجله جامعه الازهر بغزة 12(1).
 
2-    المرجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Al-Balawi, N. S. (2011). Job satisfaction among those working with children with multiple disabilities and autism in Jordan. Journal of Psychological Counseling, Center for Psychological Counseling. 28.      
Al-Dahmashi, S. A. (2005). The leadership patterns among school principals in the northern region of the Kingdom of Saudi Arabia and their relationship to decision-making from the teachers' point of view. Unpublished PhD Dissertation, University of Jordan.
Al-Dulaimi, A., & Karim N. (2009) Management Psychology and its implementation in Work, Dar Al-Awael for Publishing.
Al-Aghbari, A. (2012), School Administration, the Contemporary Planning and Organizational Dimension. Dar All-Nahda.
Al-Jalameda, F. A. (2015). Management and supervision in special education based on quality standards. Dar Al-Massira for Publishing and Distribution.
Al-Khatib, A. Y. (2016). Styles of leadership behavior of the principal of public secondary schools in Jordan and its relationship to the level of organizational effectiveness of the secondary school from the teachers' point of view. Unpublished PhD Dissertation, Amman Arab University for Postgraduate Studies.
Al-Saud, R. S. (2013). Educational leadership (concepts and prospects). Dar safaa for Publishing and Distribution.
Al-Zoubi, M. T. (2011). Job satisfaction, its concept, methods of measuring it, interpretation of its degrees, and methods of increasing it at work. Dar Al-Massira.
Al-Qasrain, I. G. (2012). Job satisfaction among autism teachers and specialists in private education institutions and centers in Jordan. Journal of the Faculty of Education Banha. (90).
Al-Ajami, M. H. (2013). Educational administration and planning. Theory and practice. Dar Al-Massirafor publishing, distribution and printing. 
Al-Mikhlafi, M. (2009). Effective Leadership and Change Management, First Edition, Al Falah Bookshop for Publishing and Distribution.
Al-Nayrib, A. M. A. (2003). Leadership styles of faculty members in Palestinian universities in the governorates of the northern West Bank from the point of view of faculty members and students. Unpublished Master's thesis. An-Najah National University.
Bomanfar, M. W. (2015). Manifestations and causes of job satisfaction. Journal of Education World  : Egypt. 16. (52).
Jaber, A. J., & Kazem, A. K. (2010): Research Methods in Education and Psychology, Dar Al Zahraa.
Sayed, G. (2010). Recent trends in Business management. Dar Shatat for Publishing and Distribution.
Jabra, M. A. M. (2006). Leadership styles and their relationship to managerial creativity using the management network theory. Gedda.
Ayesh, A. J. (2010). Applications in educational supervision,2nd Ed. .Dar Al Massira for Publishing
Aysara, M. M. & Marwan, M. (2008). Leadership, control and managerial communication. Dar Al-Hamed for Publishing and Distribution.
Abbas, A. (2009). The Effect of Administrative Leadership Styles on Change Decision-Making Process, An Applied Study in the Jordanian National Electricity Company. Journal of Islamic University of Gaza for Economic and Administrative Studies, 20 (1): 129-157.
Maamari, S. (2012). Styles of leadership behavior prevalent among the heads of scientific departments and their relationship to job satisfaction from the point of view of the faculty members: Field study at Al-Arabi Bin Mahidi University - Umm Al-Bouguy - Master's thesis. College of Literature, Languages, Social Sciences and Humanities, Al-Arabi Bin Mahidi University, Umm Al-Bouguy. Algeria.
Mansour, M. (2010). The degree of job satisfaction of the teaching staff at An-Najah National University in Palestine. Journal of Al-Azhar University, Gaza. 12(1).
3-    المراجع الأجنبية:
Alalwan, Ola (2017). The Impact of the Leadership Style on The Levels of Job Satisfaction of Employs: A Study AT UNIVERSITY OF TABUK (UT) IN TABUK, SAUDI ARABIA. A study at Indian State University, Terre Hute, IN, United states.
Alyami, Hadi (2017). Job Satisfactions among Elementary Teachers in Saudi Arabia. A study at Indian State University, Terre Hute, IN, United states.
Antony, S. & Elangkumaran, P. (2014): An analysis of intrinsic factors and its impact on job satisfaction: A special reference to academic staff of Sri Lanka institute of advanced technological education. International Journal of Research in Commerce & Management.
Barlas, B.(2016): Job Satisfaction among Academic Staff in a Faculty of a Reputable Turkish University: Past and Present.International Journal of Contemporary Educational Research, v3 n1 p1-11.
Barnett, D.(2017) : Leadership and Job Satisfaction: Adjunct Faculty at a For-Profit University. International Journal of Psychology and Educational Studies, v4 n3 p53-63.
Fried, L. ( 2009) :Multiple Impact of Organizational Climate and Individual Value System upon Job Satisfaction. Personal Psychology Journal .V(22)2.Pp171-183.
Harris, K; Hinds, L; Manansingh, S; Rubino, M; Morote, E. S. (2016): What Type of Leadership in Higher Education Promotes Job Satisfaction and Increases Retention? Journal for Leadership and Instruction, v15 n1 p27-32.
Jabbar, M, N; Hussin, F. (2019) :Quality Management as a Strategic Tool to Enhance the Relationship between Leaders' Behavior and Lecturers' Job Satisfaction . International Journal of Higher Education, v8 n3 p36-46.
Kiplangat, H. K.(2017) :The Relationship between Leadership Styles and Lecturers' Job Satisfaction in Institutions of Higher Learning in Kenya. Universal Journal of Educational Research, v5 n3 p435-446.
 Kunagaratnam, N.( 2018):Factors Affecting Job Expectation and Job Satisfaction among Academic Professionals in a Private Institution of Higher Learning in Selangor. Asian Journal of University Education, v14.
Munir, H; Iqbal, M, Z. (2018): A Study of Relationship between Leadership Styles of Principals and Job Satisfaction of Teachers in Colleges for Women. Bulletin of Education and Research, v40 n2 p65-78.
Mayers, e.(2001). The principals key factors in teacher gop satisfaction: elementary teachers perceptions of leadership behaviors and their effect on teacher.unpublished doctora dissertation Georgia state university.
Nazim, F.(2016): Principals' Transformational and Transactional Leadership Style and Job Satisfaction of College Teachers. Journal of Education and Practice, v7 n34 p18-22.
Schow, K.(2016): Faculty Negative Leadership Impact on Perceived Organizational Support and Job Satisfaction. ProQuest LLC, Ed.D. Dissertation, Hardin-Simmons University.
Thrash, Alberta B. (2009).Leadership in higher education: An analysis of the eadership styles of academic deans in Ohio's 13 state-supported universities.
Webber, K. L.; Rogers, S. M.(2018) Gender Differences in Faculty Member Job Satisfaction: Equity Forestalled? Research in Higher Education, 59(8). 1105-1132.
Wetherell. Karen M..(2002). Principal Leadership Style And Teacher Gop Satisfaction. Dissertation Abstract International A632.P.460.
Williams, L. C.(2016) : The Relationship between Authentic Leadership and Job Satisfaction in a University Setting. ProQuest LLC, Ph.D. Dissertation, Capella University.