تصور مقترح لتطوير ممارسة أبعاد المنظمة المتعلمة في کلية التربية والآداب بجامعة تبوک في ضوء نموذج (مارسک وواتکنز) A Vision of Development Faculty of Education & Arts at Tabuk University Based on Learning Organization Dimensions

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة بکلية التربية والآداب بجامعة تبوک من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالکلية، کما تهدف الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتطوير کلية التربية والآداب بجامعة تبوک في ضوء أبعاد المنظمة المتعلمة. وتکون مجتمع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية والآداب جامعة تبوک بشطريها الطلاب والطالبات، والذين بلغ عددهم (184) عضو هيئة تدريس، وتکوَّنت عينة الدِّراسَة من (138) من أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية والآداب جامعة تبوک بشطريها، حيث شکَّلت عينة الدِّراسَة ما نسبته (75%) من مجتمع الدراسة. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي. کما تم الاعتماد على استبانة أبعاد المنظمة المتعلمة (DLOQ) لنموذج مارسک وواتکنز Marsick & Watkins، تکونت بشکلها النهائي من (42) عبارة موزعة على سبعة أبعاد للمنظمة المتعلمة تم التأکد من صدقها وثباتها. وأظهرت النتائج أن درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة في کلية التربية والآداب جامعة تبوک کانت بدرجة متوسطة بشکل عام، حيث حصلت جميع أبعاد المقياس على درجة متوسطة ما عدا بعد "إنشاء أنظمة لمشارکة المعرفة والتعلم" وبعد "ربط المنظمة بالبيئة الخارجية" حيث حصلا على درجة قليلة. کما أظهرت النتائج أن هناک فروقاً دالة إحصائياً في استجابة أفراد العينة حول درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة بکلية التربية والآداب جامعة تبوک تعزى لمتغير الجنس وکانت لصالح الذکور، ووجود فروقاً دالة إحصائياً في استجابة أفراد العينة حول درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة بکلية التربية والآداب جامعة تبوک تعزى لمتغير الرتبة الأکاديمية وکانت لصالح رتبة أستاذ، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير سنوات الخبرة. وفي ضوء ما أسفرت عنه النتائج قدمت الدراسة تصوراً مقترحاً لتطوير ممارسات أبعاد المنظمة المتعلمة في کلية التربية والآداب بجامعة وفق نموذج (Marsick & Watkins).
The study aimed to detect the availability degree of the learning organization dimensions in the Education and Arts College in Tabuk University from the point of view of the faculty members. It aimed also to identify if there are statistically significant differences between the responses averages of the study sample members concerning the availability degree of the learning organization dimensions in the Education and Arts The study aimed also provided a proposal vision to develop the Education and Arts College based on learning organization dimensions. The community of study is composed of all the faculty members in the Education and Arts College in Tabuk University, both males and females sections. Their number reached (184) faculty member. The study sample is composed of (138) member of the faculty members in the Education and Arts College in Tabuk University. The sample of study constituted 75% of the study community. The study used the descriptive approach. Dimensions learning organization questionnaire was applied to Marsick and Watkins form. It is formed from (42) phrase. These phrases are distributed to seven dimensions for the learning organization. Its reliability and steadiness were ascertained. The results showed that the availability degree of the Dimensions learning organization in the Education and Arts College in Tabuk city was medium in general, All the Scale dimensions have gotten medium degree except after establishing systems to share learning and knowledge and after connecting the organization with the external environment. They both have gotten a low degree. The results showed that there are statistically significant differences in the response of the study sample members concerning the availability degree of learning organization dimensions in the Education and Arts College in Tabuk university which attribute to gender variable in favor of males. There are statistically significant differences in the response of the study sample members concerning the availability degree of learning organization dimensions in the Education and Arts College in Tabuk university which attribute to the academic rank variable and it was in favor of the professor rank. There are not statistically significant differences which attribute to experience years variable. In the light of the results, the study provided a proposal vision to develop the Education and Arts College based on learning organization dimensions according to Marsick and Watkins form.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية
الثبیتی، ملحان (2000). الجامعات: نشأتها ومفهومها ووظائفها دراسة وصفیة تحلیلیة. مجلة التربیة، الکویت. م14. ع45. ص 212-259.
جرار، صلاح (2005). سبل تحسین جودة الأداء لعضو هیئة التدریس فی کلیة الآداب. المجلة الثقافیة الأردن. م65. ع64. ص 88-97.
حسین، أسامة (2012). تقویم خصائص المنظمة المتعلمة بالجامعات المصریة: الجامعات الخاصة - دراسة حالة. مجلة کلیة التربیة (جامعة بنها) مصر. م23.         ع 91. ص 45-98.
خصاونة، سهام (2003). دراسة تحلیلیة للأنماط المعرفیة السائدة فی الجامعات الأردنیة الرسمیة وعلاقتها بأنماطها المنظمیة. رسالة دکتوراه غیر منشورة. الجامعة الأردنیة. عمان.
درة، عبد الباری إبراهیم.(2004). المنظمة الساعیة للتعلم. رسالة المعلم الأردن. م43. ع2. ص 60-63.
الرشدان، یحیى (2011). المنظمات المتعلمة فی عصر العولمة. مؤتمر (منظمات متمیزة فی بیئة متجددة). المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة. الأردن. ص 497-512.
زاید، عبد الناصر؛ وبوبشیت، خالد؛ والمطیری، ذعار (2009). المنظمة المتعلمة وتطبیقاتها فی المملکة العربیة السعودیة دراسة حالة: القطاعات الرئیسیة فی الهیئة الملکیة. المؤتمر الدولی للتنمیة الإداریة نحو أداء متمیز فی القطاع الحکومی. الریاض فی 1-4 نوفمبر 2009.
ابن زرعة، سوسن محمد (2014). مدى توافر خصائص المنظمة المتعلمة فی جامعة الأمیرة نورة بنت عبد الرحمن من وجهة نظر رئیسات الأقسام الأکادیمیة. المجلة التربویة الدولیة المتخصصة الأردن. م3، ع9، ص 88-113.
سلطان، سوزان؛ وخضر، ضحى. (2010). المؤسسات التربویة کمنظمات متعلمة. الأردن: دار الفکر.
صائغ، عبد الرحمن (2005). النموذج العشری لتطویر مؤسسات التعلیم العالی فی البلدان العربیة. الملتقى العربی الثانی للتربیة والتعلیم. بیروت 2005م.
عبابنة، صالح أحمد. (2009). الإدارة المدرسیة المدرسة المتعلمة. رسالة المعلم الأردن. م47. ع2. ص 53 - 56.
عبابنة، صالح أحمد. (2011). تقدیرات مدیری المدارس العامة فی لیبیا لمدارسهم کمنظمات متعلمة، مجلة العلوم التربویة والنفسیة البحرین. م 12. ع 4. ص 145-166.
العتیبی، ترکی کدیمیس؛ وإبراهیم، هیفاء عبد العزیز (2015). درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة وعلاقتها بتمکین العاملین بجامعة الطائف. مجلة الثقافة والتنمیة مصر. م15. ع92. ص 35-160.
أبو العلا، لیلى محمد (2017). درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة وفق مقیاس DLOQ فی کلیة التربیة للبنات بجامعة الطائف من وجهة نظر الموظفات. مجلة العلوم التربویة والنفسیة البحرین. م18، ع1، ص 445-487.
العلی، عبد الستار؛ وقندجلی، عامر؛ والعمری، غسان (2012). المدخل إلى إدارة المعرفة. (ط3). الأردن: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
العنزی، أحمد سلامة (2016). درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة فی جامعة الکویت من منظور أعضاء الهیئة التدریسیة. مجلة العلوم التربویة جامعة الملک سعود. م28، ع1، ص 69- 94.
عیسان، صالحة؛ وعطاری، عارف؛ والعلی، وجیهة (2007). اتجاهات حدیثة فی التربیة. الأردن: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
محمود، ولاء؛ وأبو راضی، سحر (2014). استراتیجیة مقترحة لتطویر کلیات التربیة فی ضوء نماذج المنظمة المتعلمة (دراسة حالة). دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس. ع56. ص 327- 388.
نجم، نجم عبود. (2008). إدارة المعرفة المفاهیم والاستراتیجیات والعملیات. (ط2). الأردن: الوراق للنشر.
المراجع العربية مترجمة
Translation of the Arabic References
Al-Thubaiti, M. (2000). Universities: their origins, concept, and functions, a descriptive, analytical study. Education Journal, Kuwait. M 14. P. 45. Pp. 212-259.
 
Jarrar, S. (2005). Ways to improve the quality of the faculty member's performance in the College of Arts. The Cultural Review Jordan. M 65. P 64. Pp. 88-97.
 
Hussein, O. (2012). Evaluating the characteristics of the learning organization in Egyptian universities: private universities - a case study. Journal of the Faculty of Education (Benha University), Egypt. M 23. Pp. 91. pp. 45-98.
Khasawneh, S. (2003). An analytical study of the cognitive patterns prevailing in the official Jordanian universities and their relationship to their organizational patterns. Unpublished PhD thesis. University of Jordan. Amman.

 

Dora, A. I. (2004). The learning organization. Teacher Jordan's message. M 43. P 2. Pp. 60-63.
 
Al-Rashdan, Y. (2011). learningorganizations in the era of globalization. Conference (Distinguished organizations in a renewable environment). Arabic Organization for Administrative Development. Jordan. p. 497-512.
 
Zayed, A. N , Bobsheet, K. & Al-Mutairi, D. (2009). The Learning Organization and Its Applications in the Kingdom of Saudi Arabia Case Study: Key Sectors in the Royal Commission. The International Conference on Administrative Development towards an outstanding performance in the governmental sector. Riyadh, November 1-4, 2009.
Ibn Zar'a, S. M. (2014). The extent of availability of the characteristics of the learning organization at Princess Noura Bint Abdul Rahman University from the point of view of the heads of academic departments. The Specialized International Educational Journal, Jordan. vol. 3, No. 9, pp. 88-113.
 
Sultan, S & Khadr, D. (2010). Educational institutions as learning organizations. Jordan: Dar Al Fikr.
 
Goldsmith, A. (2005). The ten-year model for developing higher education institutions in the Arabic countries. The Second Arabic Forum for Education. Beirut, 2005.
 
Ababneh, S. A. (2009). the school administration, the learner school. Teacher Jordan's message. M 47. P 2. Pp. 53--56.
Ababneh, S. A. (2011). Estimates of public school Pricipals in Libya of their schools as learning organizations, Bahrain Journal of Educational and Psychological Sciences. M. 12. Iss. 4. pp. 145-166.
Al-Otaibi, T. C &  Ibrahim. H.A. (2015). The degree of availability of the dimensions of the learning organization and its relationship to empowering Taif University employees. Journal of Culture and Development Egypt. M 15. P 92. Pp. 35-160.
Abu Al-Ela, L. M. (2017). The degree of availability of the learning organization dimensions according to the DLOQ scale in the Education College for Girls at Taif University from the employees' point of view. Bahrain Journal of Educational and Psychological Sciences. M 18, V1, pp. 445-487.
Al-Ali, A. Kandagali, A. &  Al-Omari, Ghassan (2012). Introduction to knowledge management. (I 3). Jordan: Al Masirah House for Publishing and Distribution.
Al-Enezi, A. S. (2016). The degree of availability of the dimensions of the learning organization in Kuwait University from the faculty members' perspective. Journal of Educational Sciences, King Saud University. PG 28, V1, pp. 69-94.
 
Aisan, S, Attari,A. & Al-Ali, W. (2007). Recent trends in education. Jordan: Al Masirah House for Publishing and Distribution.
Mahmoud, W. & Abu Radi, S. (2014). A proposed strategy for developing educational colleges in light of the learning organization's models (case study). Arabic Studies in Education and Psychology. P 56. p. 327-388.
Najm, N. A. (2008). Knowledge management concepts, strategies and processes. (I 2). Jordan: Warraq Publishing.
المراجع الاجنبية
Brandt, R.(2003) A school culture that invites deep and sustained professional learning will have a powerful effect nr student achievement. Journal of Staff Development. V24. N1. p: 23-32.
Elena et al, (2017).Perception of the Learning Organization Concept: The Case of Professional College in Russia. European Conference on Knowledge Management; Kidmore End: 1015-1022. Kidmore End: Academic Conferences International Limited. (Sep 2017)
Elshafie, (2016). Towards a Learning Organization: Case Study of King Saud University. International Conference on Intellectual Capital and Knowledge Management and Organizational Learning; Kidmore End: 89-97. Kidmore End: Academic Conferences International Limited. (Oct 2016)
Friedman, H, Friedman, L & Pollack, S (2005). Transforming University from a teaching organization to a learning organization. Review of Business. V9. N1. p: 31-35
Garvin, D., Edmondson, A. & Gino, F. (2008). Is Yours a Learning Organization. Harvard Business Review. V86. N3. p: 109-116.
Goldman, N.(1995). Agile competitors and virtual organization: strategies for the customer. New York: van Nostrand Reinhold.
Keiudat, L (2000). Priorities for adynamic university system. the university responsibilities to society: International perspectives. p: 7-49 New York: pergaman.
Marsick, V & Watkins, K. (1993). Sculpting the learning organization: lessons in the art and science of systemic change. San Francisco. Jossey- Bass.
Mathews, R. (2001). Defining Standers New direction insetting standers in higher education. conference on Quality standards and Recognition, INQAAHE.
Razali. M; Amira, N; & Shobri, N. (2013). Learning Organization Practices and Jop Satisfaction Among Academicians at Public Univer- sity. International Journal of Social and Humanity. V3. N6. Pp: 518-522.
Reece, D.(2004). Universities as learning Organization: How can Australian Universities become learning Organization. Aspects of philosophy. University of Australia.
Richter, G. and Godbey, G. C.(1995). Total Quality management: Implications for higher education. Mary Vill, Mo: Prescott publishing company.
Silins, B. (2002). school as learning organization: the for system. Teacher and student learning. Journal Educational Adminstration. V40. N5. Pp: 425-446