تصور مقترح لتقويم الاختبارات التي يعدها أعضاء هيئة التدريس في جامعة مؤتة Suggested a Conception to Evaluate the Tests Prepared by Faculty Members at Mutah University

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى اقتراح تصور مقترح لتقويم الاختبارات التي يعدها أعضاء هيئة التدريس في جامعة مؤتة, بلغت عينة الدراسة (380) عضو هيئة تدريس, تکونت قائمة الشروط من (76) شرط موزعة على أربعة مجالات, تم التحقق من ملاءمة قائمة الشروط بحساب معاملات الارتباط بين الأداء على الشرط والأداء على القائمة ککل, أظهرت النتائج أن درجةتطبيق أعضاء هيئةالتدريسفيجامعةمؤتة لجميع شروطبناء الاختبارات جاءت بدرجة متوسطة, وهذا دليل على أهمية التصور المقترح في تنمية درجة تطبيق أعضاء هيئة التدريس في جامعة مؤتة لشروط بناء الاختبارات.
The study aimed to suggest a conception to evaluate the tests prepared by the faculty members at Mutah University,the study sample was consisted (380) faculty member, A condition list consisting of (76) conditions divided into four fields, The a condition list was verified by calculating the correlation coefficients between performance on the condition and performance on the overall conditions, The results showed that the application teaching staff at Mutah University to all constructing tests conditions was medium.and this is evidence on the importance of the suggested concept in developing the application of the faculty members at Mutah University for building tests conditions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-المراجع العربية

أبوالفتوح،محمد (2012). من عیوبا لاختبارات الحالیةالت ی تمارس فی مدارسناوجامعاتنا، یحفظأکثرممایفهمولایفکربطریقةعلمیة، مجلة المعرفة،وزارةالتربیة والتعلیم،المملکةالعربیة السعودیة،204،70-75.
- الزرعة، لیلى(2016). فعالیةبرنامج تدریبی في تحسین کفایات بناءالاختبارات التحصیلیة لدى أعضاءهیئةالتدریس فی جامعةالملک فیصل، مجلةالعلوم التربویةوالنفسیة،17(2)، 277-304.
- الشریم احمد(2015). فاعلیةبرنامج تدریبی في تحسین مهارةبناءالاختبارالتحصیلی لدى عینةمن أعضاءهیئةالتدریس فی کلیةالشریعةبجامعةالقصیم، مجلة جامعة القدس المفتوحة للابحاث والدراسات التربویة والنفسیة،3(11)، 335-364.
- شعیب، إیمان (2014). أثربرنامج تدریبی مقترحل إکساب أعضاءهیئةالتدریس بجامعة حائل مهارات بناءالاختبارات الإلکترونیةبنظامإ دارةالتعلمب بلاکبورد Blackboardدراسات عربیةفی التربیةوعلم النفس،(53)، 179-201.
- علام، صلاح الدین (2010). القیاس والتقویم التربوی فی العملیة التدریسیة،الطبعة الثالثة، عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
- العلیمات، حمود والدویری، احمد (2015). درجةالتزام معلمی اللغةالعربیة بالمعاییرالوطنیة فی بناءالاختباراتاللغویة فی ضوءالاستراتیجیةالوطنیةللتعلیم فی الأردن، مجلة مؤتةللبحوث والدراسات، 30(2)، 195-226.
- العنوز، سعد (2012) مدى تقیدأعضاءهیآت التدریس فی الجامعات الأردنیةبشروط الاختبارالجید، ورقة بحثیة قدمت فی المؤتمرالدولی الأول للقیاس والتقویم "معاییر القبول فی التعلیم العالی، الریاض المملکة العربیة السعودیة، 2-4/12/2012.
- مراد،صلاحوسلیمان،أمین) 2002 (الاختبارات والمقاییس فی العلوم النفسیة والتربویة،خطوات إعدادهاوخصائصها،القاهرة:دارالکتاب الحدیث.
- المسعودیین، أیمن والعلیمات، حمود (2017).درجة التزام معلمی المرحلة الأساسیة فی الأردن بالمعاییر الوطنیة فی بناء اختباراتالتحصیل من وجهة نظر المدیرین والمشرفین التربویین، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة آل البیت، المفرق.
 - النبهان، موسى (2004). أساسیات القیاس فی العلوم السلوکیة، الأردن، عمان: دار الشروق للنشر والتوزیع.
- الکبیسی،عبدالواحد(2007).القیاسوالتقوی متجدیداتومناقشات، عمان:دارجریر.

2-المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
Abo ul-Fotouh, M. (2012).From the Disadvantages of the current tests that are practiced in our schools and universities, keeping more than understanding and  not thinking in a scientific way, Knowledge Magazine, Ministry of Education, Saudi Arabia, 204,70-75
- Al-Zarah, L. (2016). Effectiveness of a training program in improving the competencies of building achievement tests for members of the teaching staff at King Faisal University, Journal of Educational and Psychological Sciences, 17 (2), 277-304.
 
Sherim ,A. (2015). The effectiveness of a training program in improving the skill of building the achievement test of a sample of the teaching staff of the Sharia College at Qassim University, Al-Quds Open University Journal for Research and Educational and Psychological Studies, 3 (11), 335-364
.
Shaeeb, I. (2014). The effect of a proposed training program for the teaching staff at the University of Hail to acquire the skills of building electronic tests on the Blackboard Learning Management System, “Arabic Studies in Education and Psychology, (53), 179-201.
Allam, S. A. (2010). Educational Measurement and Evaluation in the Teaching Process, Third Edition, Amman: Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing.
- Al-Alimat, H. & Al-Dawriy, A. (2015). The degree of Arabic language teachers ’commitment to national standards in building language tests in light of the National Education Strategy in Jordan, Mu'tah Journal for Research and Studies, 30 (2), 195-226.
Al-Anouz, S. (2012) The extent to which faculty members in Jordanian universities adhere to the conditions of  good tests, a research paper presented at the First International Conference on Measurement and Evaluation “Admission Standards in Higher Education, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia, 2-4 / 12/2012.
- Murad, S & Sulaiman, A. (2002) Tests and measures in psychological and educational sciences, steps for their preparation and their characteristics, Cairo: Dar al-Kitab al-Hadith.
- Al Masoudi, A. & Alameemat, H. (2017) The degree of commitment of primary school teachers in Jordan to national standards in building achievement tests from the viewpoint of educational administrators and supervisors, an unpublished master's thesis, Al-Bait University, Mafraq
Al-Nabhan, M. (2004). Basics of measurement in behavioral sciences, Jordan, Amman: Dar Al-Shorouk for publication and distribution.
- Al-Kubaisi, A . (2007). Measurement and Evaluation, Renewals and Discussions, Amman: Dargerire.
3- المراجع الأجنبية
- Bello, A. & Tijani. A. (2010). Training Needs of Teachers in School- Based Assessment in Anglophone West African Countries, West African Examinations Journal, 8 (3), 1-12.
- Jentery, V .(2009). Constructing School Tests in Accordance with the Modern Concept of Evaluation, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Ottawa.
- Marso, H. & Pigge, R .(2012). A Survey Study for the Teachers Knowledge and Skills in Designing and Developing School Achievement Tests. Journal of Educational Measurement. 25(3), 91-106.
- Ngozi, N, Agu, C, & Aloysius, C .(2013). Measuring teachers' competencies in constructing classroom- based tests in Nigerian secondary schools: Need for a test construction skill inventory, Academic Journals, 8(8).431-439.
- Owoyele, W. & Kareem, O .(2011). Teacher School- Based Assessment Practices to Enhance Universal Basic Education in Ijebu- Division of Ogun State Nigeria, Journal of the African  Educational Research, 11(5),5- 25.
- Stanley, J &  Hopkins, K .(1998). Educational and psychological measurement and evaluation , 6th ed, Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
- Tarrant, M, Knierim, A, Hayes, K, & Ware, J .(2006). The frequency of item writing flaws in multi choice questions used in high stakes nursing assessments, Nurse Education in Practice, 6(6), 662-671.
- Thompson, T .(2008). Mathematics Teachers’ Interpretation of Higher - order Thinking in Bloom’s Taxonomy, International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(2) , 96-109.
- Williams, W .(2010). Evaluation of Public and Private Schools' Teachers to Improve the Quality of Based on Content Tests. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Iowa.