فاعلية استراتيجية المحطات العلمية في تدريس العلوم على تنمية مهارات التفکير البصري والتحصيل الدراسي لدى تلميذات الصف الثاني المتوسط بمدينة مکة المکرمة. The Effectiveness of the scientific Stations Strategy in Teaching Sciences to Develop Visual Thinking Skills and Academic Achievement among Second Intermediate Students in Makkah

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المشارک بجامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية استراتيجية المحطات العلمية في تدريس العلوم على تنمية مهارات التفکير البصري والتحصيل الدراسي لدى تلميذات الصف الثاني المتوسط بمدينة مکة المکرمة. حيث اُستخدم المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعة الضابطة والتجريبية ذات القياس القبلي والبعدي، وتکونت عينة البحث من (54) تلميذة من تلميذات الصف الثاني المتوسط بمکة المکرمة، وتم تقسيم العينة تقسيماً عشوائياً بسيطاً إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية وعددها (27) تلميذة تم تدريسهن باستراتيجية المحطات العلمية، ومجموعة ضابطة وعددها (27) تلميذة تم تدريسهن بالطريقة المعتادة. وتم إعداد أداتي الدراسة وهما: اختبار مهارات التفکير البصري والاختبار التحصيلي، وتم تطبيق الأداتين قبلياً وبعدياً على مجموعتي الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة: وجود فرق ذا دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار مهارات التفکير البصري البعدي الکلي وعند مهاراته المختلفة: (القراءة البصرية -التمييز البصري- تفسير المعلومات على الشکل البصري - تحليل المعلومات على الشکل البصري -إدراک العلاقات -استنتاج المعنى) لصالح المجموعة التجريبية. کما يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار التحصيل الدراسي البعدي الکلي وعند مستوياته المعرفية (التذکر-الفهم –التطبيق-التحليل-الترکيب-التقويم) لصالح المجموعة التجريبية.  
This study aimed to identify the effectiveness of the strategy of scientific stations in teaching science for developing visual thinking skills and academic achievement for second intermediate students in Makkah. The researcher used the quasi-experimental approach based on the design of the pre- and post-control and experimental group. The sample of the study consisted of (54) female students, from the second intermediate students. The sample was randomly divided into two groups; an experimental group of 27 female students were taught by the strategy of scientific stations and a control group of (27) female students were taught using the usual method. Two study tools were prepared: the visual thinking skills test and the achievement test. The two tools were pre and post applied to two study groups. The findings of the study revealed: that there is a statistically significant difference (a 0,05) between the average scores of the two experimental and controlling students in the test of visual dimensional skills and its related skills: (visual reading - visual discrimination - interpretation of information on the visual form - Visual information analysis - perception of relationships - meaning conclusion) in favor of the experimental group. There is also a statistically significant difference at (a 0,05) between the mean scores of students of the experimental and control groups in the total post-academic achievement test and at the cognitive levels (remembering - understanding - application - analysis - composition - evaluation) in favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية:
أبو صبح، کفاح عصام (2017). أثرتدریسالعلومباستراتیجیةالمحطاتالعلمیةفیالتحصیلوتنمیةعملیاتالعلملدىطلبةالصفالخامسالأساسیفیالأردن. رسالة ماجستیر غیر منشورة. کلیة العلوم التربویة، جامعة آل البیت.
أحمد، افتکار (2017). فاعلیة استراتیجیة التخیل الموجة فی تنمیة مهارات التفکیر البصری فی العلوم لدى طلبة الصف الثامن الأساسی فی المدارس الیمنیة، مجلةالدراساتالاجتماعیة، 23(2).،53-80.
أحمد، رقیة محمود (2018). فاعلیة استراتیجیة المحطات العلمیة فی تدریس النحو على تنمیة التحصیل النحوی وبعض مهارات ما وراء المعرفة لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة. مجلةکلیةالتربیة، جامعة أسیوط، 34(8).، 350-409.
أمبو سعیدی، عبد الله بن خمیس والبلوشی، سلیمان بن محمد (2015). طرائقتدریسالعلوممفاهیموتطبیقاتعملیة. (ط2). دار المسیرة للنشر والتوزیع.
الجنابی، طارق کامل (2016). أثر استراتیجیة المحطات العلمیة فی تنمیة التحصیل وعادات العقل لدى طلاب الرابع العلمی فی مادة الأحیاء. مجلة البحوثالتربویةوالنفسیة، (5).، 291-318.
حبوش، سارة محمد (2017). أثراستراتیجیةالمحطاتالعلمیةفیتنمیةمفاهیمومهاراتاتخاذالقرارفیالتکنولوجیالدىطالباتالصقالسادسالأساسی. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة الجامعة الإسلامیة، غزة.
الحربی، فیصل بن عنیم (2018). أثر استراتیجیة الخرائط الذهنیة فی تنمیة مهارات التفکیر البصری بمقرر الریاضیات لدى طلاب الصف السادس الابتدائی. ورقة مقدمة فی المؤتمرالعلمیالسنویالسادسعشر. تطویرتعلیموتعلمالریاضیاتلتحقیقثقافةالجودةالجمعیةالمصریةلتربویاتالریاضیات، کلیة التربیة، جامعة بنها، 115-139.
حمادة، محمد (2009). فاعلیة شبکات التفکیر البصری فی تنمیة مهارات التفکیر البصری والقدرة على حل وطرح المشکلات اللفظیة فی الریاضیات والاتجاه نحو حله لتلامیذ الصف الخامس الابتدائی. مجلةالتربیةالعلمیة، جامعة عین شمس، (146).، 14-64.
راشد، علی محیی (2017). تطبیق استراتیجیة المحطات العلمیة فی تدریس العلوم لتنمیة الوعی البیئی لدى تلامیذ المرحة الابتدائیة. مجلةالتربیة العلمیة، الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، القاهرة، یولیو 132-121.
زکی، حنان مصطفى (2013). أثر استخدام استراتیجیة المحطات العلمیة فی تدریس العلوم على التحصیل المعرفی   وتنمیة عملیات العلم والتفکیر الإبداعی والدافعیة نحو تعلم العلوم لدى تلامیذ الصف الرابع الابتدائی. مجلةالتربیةالعلمیة کلیة التربیة، جامعة سوهاج، 53(6). نوفمبر، 53-123.
زیتون، عایش (2005). أسالیبتدریسالعلوم. دار الشروق للنشر والتوزیع.
سالم، ریهام السید (2018). تنمیة بعض مهارات التفکیر البصری وعادات العقل لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة فی مادة العلوم باستخدام التعلم المدمج. مجلةکلیةالتربیة، جامعة طنطا، 70 (2).، 95-144.
سلیمان، سمیحة. (2015). التعلمالنشطفلسفته -استراتیجیاتهتطبیقاته -تقویمهونواتجه. مکتبة الملک فهد الوطنیة للنشر.
السودانی، عبد الکریم والخزاعی، قاسم (2012). فاعلیة التدریس باستراتیجیة المتشابهات فی تنمیة مهارات التفکیر البصری فی مادة الأحیاء لدى طلاب الصف الأول المتوسط. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة القادسیة، العراق.
الشافعی، سهام احمد (2017). أثر استراتیجیة المحطات العلمیة فی تنمیة مهارات التفکیر الناقد وبعض عملیات العقل فی مادة الاقتصاد المنزلی لدى تلمیذات المرحلة الإعدادیة. مجلة بحوث عربیة فی مجال التربیة النوعیة، 8 أکتوبر، 33-38.
الشوبکی، فداء (2010).أثرتوظیفالمدخلالمنظومیفیتنمیةالمفاهیمومهاراتالتفکیرالبصریبالفیزیاءلدىطالباتالصفالحادیعشر. رسالة ماجستیر، الجامعة الإسلامیة غزة.
شون، هادی والشیباوی، ماجد (2016). استراتیجیةالمحطاتالعلمیةفیضوءنظریةالذکاءاتالمتعددة. دار صفاء للنشر والتوزیع.
الشیباوی، ماجد صریف (2012). أثرالتدریسباستراتیجیةالمحطاتالعلمیةعلىالتحصیلوالذکاءالبصریالمکانیفیالفیزیاءلدىطلابالصفالأولالمتوسط. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة القادسیة العراق.
صادق، دعاء کمال (2016). فاعلیةاستراتیجیةالمحطاتالعلمیةفیتنمیةالمفاهیمالعلمیةوعاداتالعقلالمنتجةلدىطلابالمرحلةالثانویةفیمادةالأحیاء. رسالة ماجستیر غیر منشورة. کلیة التربیة، جامعة المنصورة.
صالح، مدحت محمد (2016). وحدة مقترحة فی العلوم قائمة على نظریة التعلم المستند إلى الدماغ لتنمیة مهارات التفکیر البصری والمیول العلمیة والتحصیل لدى تلامیذ الصف الأول المتوسط بالمملکة العربیة السعودیة، دراساتعربیةفیالتربیةوعلمالنفس،70، 63-108.
عبد الرءوف، مصطفى محمد (2013). فاعلیة خرائط التفکیر فی تنمیة مهارات التفکیر البصری وعادات العقل والتحصیل الأکادیمی فی الکیمیاء لدى طلاب الصف الأول الثانوی، دراساتعربیةفیالتربیةوعلمالنفس، 4 (37).،161-223.
العشی، دینا (2013). فاعلیةبرنامجالوسائطالمتعددةفیتنمیةالمبادئالعلمیةومهاراتالتفکیرالبصریلدىطلابالصفالسادسفیمادةالعلوم. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة بغزة.
عمار، محمد عید والقبانی، نجوان حامد (2011). التفکیرالبصریفیضوءتکنولوجیاالتعلیم. دار الجامعة الحدیثة.
عمر، عاصم محمد (2016). فاعلیة استراتیجیة مقترحة قائمة على الانفوجرافیک فی إکساب المفاهیم العلمیة وتنمیة مهارات بالتفکیر البصری والاستمتاع بتعلیم العلوم لدى تلامیذ الصف الخامس الابتدائی، مجلةالتربیةالعلمیة، 19(4). 207-268.
عمر، عاصم محمد (2017). فاعلیة تدریس مقرر الأحیاء باستخدام استراتیجیة محطات التعلم فی تنمیة الیقظة الذهنیة والاستیعاب المفاهیمی لدى طلاب الصف الأول الثانوی.  مجلةالدراساتالتربویةوالنفسیة، جامعة السلطان قابوس 12 (2).، 226-245.
 کمال، منى مصطفی (2017). فاعلیة استراتیجیة المحطات العلمیة القائمة على التعلم التعاونی فی تنمیة التحصیل العلمی والأداء التدریسی لدى طلاب کلیة التربیة شعبة فیزیاء والکیمیاء. مجلةالتربیةالعلمیة، الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، 20(6).، 85-111.
محمد، کریمة (2018). تدریس العلوم باستخدام التعلم المستند إلى الدماغ وأثره على التحصیل وتنمیة مهارات التفکیر البصری وبعض عادات الاستذکار لدى طلاب الصف السادس الابتدائی ذوی السیطرة الدماغیة المختلفة. المجلةالمصریةللتربیةالعلمیة، الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، 21 (2).، 53 – 120.
محمد، هانی أبو النصر (2018). استخدام المحطات العلمیة لتنمیة عادات العقل والذکاء الوجدانی لدى طلاب المرحلة الثانویة الزراعیة، مجلةدراسات عربیةفیالتربیةوعلمالنفس، (104).، 164-137.
المحیسن، إبراهیم بن عبد الله (2007). تدریسالعلومتأصیلوتحدیث. مکتبة العبیکان.
یونس، إیمان محمد (2017). برنامج مقترح قائم على مهارات التفکیر لتنمیة مهارة الرسم العلمی والوعی بأهمیته لدى الطالبات المعلمات فی مادة الأحیاء. مجلةالتربیةالعلمیة، الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، 20 (3).، 117-149.
2-  المراجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Abu Subuh, E. K. (2017). The impact of science education in the strategy of scientific stations in the process of achieving and developing the processes of science among students of the fifth grade in Jordan. Unpublished Master's thesis, Faculty of Educational Sciences, Al-Bayt University.
Ahmed, I. (2017). The Effectiveness of the Directed Imagination Strategy in Developing the Skills of Visual Thinking in Science among Basic Eighth Grade Students in Yemeni Schools, Journal of Social Studies, 23 (2), 53-80.
Ahmad, R. M. (2018). The effectiveness of the scientific stations strategy in teaching grammar on the development of grammatical achievement and some metacognitive skills among elementary school students. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 34 (8). 350-409.
Ambu Saeedi, A. & al-Baluchi, S. (2015). Methods of teaching science concepts and practical applications. 2Nd Ed. Dar Al Massira for Publishing and Distribution.
Al-Janabi, T. K. (2016). The effect of the scientific stations strategy on developing the achievement and habits of mind among the scientific fourth students in the biology. Journal of Educational and Psychological Research, (5). 291-318.
Habbouch, S. M. (2017). The impact of the science stations strategy on developing the concepts and skills of decision-making in technology among students of the sixth basic class. Unpublished Master's thesis, Faculty of Education, Islamic University, Gaza.
Al-Harbi, F. (2018). The effect of the mind maps strategy on developing visual thinking skills in the mathematics course among sixth grade students. Paper presented at the sixteenth annual scientific conference.Developing the teaching and learning of mathematics to achieve a culture of quality. The Egyptian Association for Mathematics Education, Faculty of Education, Benha University, 115-139.
Hamada, M. (2009). The effectiveness of visual thinking networks in developing visual thinking skills, the ability to solve and address verbal problems in mathematics, and the attitude towards solving it for fifth grade students. Journal of Scientific Education, Ain Shams University, (146). 14-64.
Rashid, A. M. (2017). Applying the scientific stations strategy in teaching science to develop the environmental awareness among primary  school students. Journal of Scientific Education, Egyptian Association for Scientific Education, Cairo, July 132-121.
Zaky, H. M. (2013). The effect of using the science stations strategy in science education on cognitive achievement and developing science processes, creative thinking and motivation towards science learning among fourth grade students. Journal of Scientific Education, Faculty of Education, Sohag University, 53 (6). November, 53-123.
Zeitoun, A. (2005). Science teaching methods. Dar Al Shorouk for Publishing and Distribution
Salem, R. A. (2018). Developing some visual thinking skills and habits of mind among prep school students in science using blended learning. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 70 (2). 95-144.
Suleiman, S. (2015). Active learning: its philosophy - strategies - its applications -  evaluation and  outcomes. King Fahd National Library for Publishing.
Al-Sudani, A. & al-Khuza’i, Q. (2012). The effectiveness of teaching in the strategy of similarities in developing visual thinking skills in the biology among the first year of the middle grade.  Unpublished Master's Thesis, Al-Qadisiyah University, Iraq.
Al Shafei, S. A. (2017). The Effect of Using Scientific Stations Strategy in developing Critical Thinking Skills and Some Habits of Mind in Home Economics among Preparatory Stage Female Students Arab Journal of Research in the Field of Specific Education, October 8, 33-38.
Shobaki, F. (2010).The Effect of using the Systemic Approach in Developing Concepts and Visual Thinking Skills in Physics for the eleventh grade students Master's Thesis, Islamic University of Gaza.
Shawn, H., & Al-Shabawy, M. (2016). Scientific stations strategy in accordance with the multiple intelligences theory. Dar Safaa for Publishing and Distribution.
Al-Shaibawy, M. S. (2012). The effect of teaching with the scientific stations strategy on achievement and spatial visual intelligence in physics among first intermediate grade students. Unpublished Master's Thesis, Al-Qadisiyah University, Iraq.
Sadiq, D. K. (2016). The effectiveness of the scientific stations strategy in developing scientific concepts and productive habits of mind among secondary school students in biology. Unpublished Master's thesis, Faculty of Education, Mansoura University.
Saleh, M. M. (2016). A proposed unit in science based on the theory of brain-based learning to develop visual thinking skills, scientific tendencies and achievement among first-grade intermediate students in the Kingdom of Saudi Arabia, Arab Studies in Education and Psychology, 70, 63-108.
Abdul-Raouf, M. M. (2013). The Effectiveness of Thinking Maps in  Developing Visual Thinking Skills, Habits of Mind, and Academic Achievement in Chemistry for First Year Secondary Students, Arab Studies in Education and Psychology, 4 (37), 161-223.
Ashy, D. (2013). The effectiveness of the multimedia program in developing scientific principles and visual thinking skills among sixth-graders in science. Unpublished Master's thesis, Faculty of Education, Islamic University of Gaza.
Ammar, M. E. & Al-Kabbani, N. H. (2011). Visually thinking based on educational technology. New university house
Omar, A. M. (2016). The effectiveness of a proposed strategy based on infographic in gaining scientific concepts, developing skills in visual thinking and enjoying science education among fifth-grade students, Journal of Scientific Education, 19 (4). 207-268.
Omar, A. M. (2017). The effectiveness of teaching the biology course using the learning stations strategy in developing mental alertness and conceptual understanding among first-grade secondary students.  Journal of Educational and Psychological Studies, Sultan Qaboos University 12 (2). 226-245.
 Kamal, M. M. (2017). The effectiveness of the scientific stations strategy based on cooperative learning in developing academic achievement and teaching performance among students of the Faculty of Education, Physics and Chemistry Division. Journal of Scientific Education, Egyptian Association for Scientific Education, 20 (6)., 85-111.
Muhammad, K. (2018). Teaching science using brain-based learning and its impact on achieving and developing visual thinking skills and some memorization habits among sixth grade students with different brain control. The Egyptian Journal of Scientific Education, The Egyptian Association for Scientific Education, 21 (2)., 53-120.
Muhammad, H. A. (2018). The use of scientific stations to develop habits of mind and emotional intelligence among students of the agricultural secondary school, Journal of Arab Studies in Education and Psychology, (104)., 164-137.
Al-Muhaisin, Ibrahim bin Abdullah (2007). Science teaching - Rooting and Modernization. Al-Obeikan Library.
Yunus, I. M. (2017). A proposed program based on the skills of thinking to develop the skill of scientific drawing and awareness of its importance to female students teachers in the subject of the biology. Journal of Scientific Education, Egyptian Association for Scientific Education, 20 (3)., 117-149.
 
 
3-    المراجع الأجنبية:
Aqel, m. &haboush,s.(2017). The Impact of learning stations strategy on developing technology concepts among sixth grade female students. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 6(1)., 64-77.
Bowman, s. (2004). Rabid learning stations. Learning a lot in a little Time, Available at. http//bowperson.com/wp.content/uploads/2014/11/Rapid learning stations. pdf, retrieved at. 15/11/2018.
Chambers, D. (2013). station Learning. dose it clarify misconceptions on climate change and Increase Academic Achievement through Motivation in Science Education. Unpublished Master’s Thesis. The Faculty of the Patton college of Education and human Services Ohio University.
Dilek, G. (2010). Visual Thinking in teaching history. Reading the visual thinking skills of year – old pupils in is tanbal. International journal of primary elementary and early years education, 38, (3). 22-40.
Huh, K. (2016). Visual thinking strategies and creativity in English education. Indian Journal of science and technology9, 1-6.
Jones, D. J. (2007). The station approach. How to teach with limited resources. Science Scope, 16. 21-60.
Nermin, B & Olga, t. (2010).  The Effects of hands on learning Stations on Building American Elementary Teachers Understanding about Earth and Space Science Concepts, Eurasia journal of Mathematics Science & Technology Education, 6(2).، 85 -99.