واقع ممارسات القيادة المدرسية لدورها في تنمية الإبداع لدى معلمات مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة عسير بالمملکة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمات The role of school leadership in developing creativity among secondary school female teachers in Asir region according to their point of view.

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

ماجستير إدارة وإشراف تربوي، کلية التربية، جامعة الملک خالد، أبها، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى:  معرفة درجةممارسةالقيادةالمدرسيةلدورهافيتنميةالإبداعلدىمعلمات مدارسالمرحلة الثانويةبمنطقة عسير بالمملکة العربية السعودية منوجهةنظرالمعلمات، واستخدمتالدراسة: المنهجالوصفالتحليلي،لمناسبةهذاالمنهج لهذة الدراسة ، وبلغتعينة الدراسة) 304 ((بنسبة11% (منالمجتمعالأصليللمعلمات  البالغ عددهن) 3416). وتوصلتالدراسةإلى عدد منالنتائج، من أهمها:أن درجة ممارسة القيادة المدرسية لدورها في تنمية الإبداع لدى معلمات مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة عسير من وجهة نظرهن   لجميع العبارات تحققت بدرجة 50%، وأن أهم سبل تنمية الإبداع لدى معلمات مدارس المرحلة الثانوية هي المشارکة في دورات تدريبية وورش عمل حول المناهج والنواحي الإبداعية في المادة الدراسية. کما أظهرت النتائج  أنه: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية حول دور القيادة المدرسية في تنمية الإبداع لدى معلمات مدارس المرحلة الثانوية بمحافظات منطقة عسير من وجهة نظر المعلمات تبعاً لمتغير (المؤهل العلمي، والتخصص في البکالوريوس، وسنوات الخدمة) للمعلمات.
The current study aimed to identify the degree of the practice of school leadership for its role in the development of creativity among secondary school female teachers in Assir region of Saudi Arabia from the female teachers' viewpoint. The female researcher used the descriptive analytical approach that fits this type of studies. The study sample reached (304) by (11%) of the actual study population of (3416) individuals and after analyzing the results using (SPSS) program to calculate the arithmetic mean, standard deviation, the test of simple variance analysis test and (T)test  for two independent groups, the study concluded the following: The paragraph stating "the relationship between teachers on the basis of tolerance and seriousness in the work" ranked the first, the paragraph stating "encouragement of school leadership to enrich the curriculum with creative activities, concepts and realities" ranked the second, the paragraph stating "Organizing scientific recreational trips and scientific competitions to develop the creativity among female teachers" ranked the third, while the paragraph stating "allocate a budget for extra-curricular activities that promote creativity" came in last place. -There are no statistically significant differences on the role of school leadership in the development of creativity among female teachers of secondary schools in the governorates of Assir region from the point of view of female teachers according to the variable of educational qualification and variable of service years and variable of specialization in the bachelor degree. The highest percentage of answers about ways to develop creativity among secondary school female teachers in Assir governorates from the female teachers' point of view was to "participate in training courses and workshops on curriculum and creative aspects in the subject, followed by encouraging and reinforcing female teachers constantly and stimulate them." The paragraph, which states that “benefiting from experts in the community”, came third, secondary school female,  teachers, Asir.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية:
أبو الوفا، جمال (2006). دور قیادات المدرسة الابتدائیة فی تنمیة الإبداع الجماعی لدى العاملین بها لمواجهة تحدیات العولمة" دراسة میدانیة"، مجلةمستقبلالتربیةالعربیة، 42، ص ص.  53- 157.
أحمد، إبراهیم (2000م). الجوانبالسلوکیةفیالإدارةالمدرسیة، دار الفکر العربی.
بلوانی، أنجود شحادة (2008م). دورالإدارةالمدرسیةفیتنمیةالإبداعفیالمدارسالحکومیةفیمحافظاتشمالفلسطینومعیقاتهامنوجهةنظرمدیریها. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة النجاح الوطنیة، نابلس.
جروان، فتحی عبد الرحمن (2009). الإبداعمفهومه،معاییره،نظریاته،قیاسه،تدریبه،مراحلالعملیةالإبداعیة، ط2، دار الفکر ناشرون وموزعون.
حمید، محمد صدام، وفتحی، إسراء غانم عید (2018): انعکاسات الإدارة المدرسیة على تنفیذ المناهج الدراسیة فی ضوء الاتجاهات العالمیة المعاصرة من وجهة نظر المشرفین التربویین، المؤتمرالعلمیالأکادیمیالدولیالتاسع، المنعقد فی الفترة من 17-18 یولیو 2018، اسطنبول، ترکیا، ص ص:1135-1152.
خبراء مرکز الخبرات المهنیة للإدارة(بميک) (2004). التفکیرالإبداعی، ج 2، مرکز الخبرات المهنیة للإدارة.
خلیل، نبیل سعد، ودیاب، عبد الباسط محمد (2009): لمهارات القیادیة والإداریة لمدیری مدارس المستقبل فی جمهوریة مصر العربیة: رؤیة مستقبلیة، مجلةکلیةالتربیة، 16 (2). جامعة بنی سویف.
الخواجا، عبد الفتاح (2004) . تطویرالإدارةالمدرسیة، دار الثقافة.
دوانی، کمال سلیم (2013). القیادة التربویة، دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
الزبیدی، سلمان عاشور (2001). الإدارةالصفیةالفعالةفیضوءالإدارةالمدرسیةالحدیثة، مطابع الثورة العربیة اللیبیة.
سرور، نادیا (2002). مقدمةفیالإبداع، ط1، دار وائل للطباعة والنشر.
السکارنة، بلال خلف، (2011). الإبداع الإداری، دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
السلطان، فهد بن صالح (2004). التحدیاتالإداریةفیالقرنالواحدوالعشرین، مطابع الخالد للأوفست.
الشربینی، زکریا؛ وصادق، یسریة (2002م). أطفالعندالقمة: الموهبة،التفوقالعقلی،الإبداع.   دار الفکر العربی.
شقور، محمد حسن (2002م). الإدارةالمدرسیةفیعصرالعولمة، ط 3، دار المسیرة.
الشهری، غادة بنت حممد فاضل الولیدی (2017): دورمشرفاتالقیادةالمدرسیةفیتنمیةأمناطالتفکریالإستراتیجیلقائداتمدارسالتعلیمالعامبمحافظةالنماص، قسم الإدارة والإشراف التربوی، کلیة التربیة، جامعة الملک خالد.
العاجز، فؤاد علی، وشلدان، فایز کمال (2009): دور القیادة المدرسیة فی تنمیة الإبداع لدى معلمی مدارس المرحلة الثانویة بمحافظات قطاع غزة من وجهة نظر المعلمین، مقدم لمؤتمرالعلمیالعربیالسادسلرعایةالموهوبینوالمتفوقین: (رعایةالموهوبینضرورةحتمیةلمستقبلعربیأفضل) فی الفترة ما بین 26-28 تموز (یولیو.
عبدو، عبد القادر (2000م). إدارةالمدرسةالابتدائیة، ج 3، مکتبة النهضة.
العریضی، منیرة محمد فارس، (2010). تطویربرنامجتدریبیفیالقیادةالمتمیزةللقیاداتالتربویةفیوزارةالتربیةوالتعلیمالأردنیة، رسالة دکتوراه غیر منشورة، الجامعة الأردنیة: عمّان، الأردن.
المدهون، حنان خلیل محمد (2012م). أثراستخدامبرنامجقبعاتالتفکیرالستفیتنمیةمهاراتالتفکیرالإبداعیفیمبحثحقوقالإنسانلدىتلامیذالصفالسادسبغزة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الأزهر، غزة، فلسطین.
مرضاح، نجوى سالمین (2007م). العلاقةمابینسلوکالقیادةوالإبداعالإداریعندالمرءوسیندراسةمیدانیةعلىموظفاتجامعةالملکعبدالعزیز، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الملک عبد العزیز.
مصطفى، وفاء محمد (2001م). أسرارالتمیزوالنجاح: مهارات التمیز. دار ابن حزم.
یونس، موسى (2000م). التفوق الإداری. بیت الأفکار الدولیة للنشر والتوزیع
2-  المراجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
 
Abu Al-Wafa, G (2006).The role of elementary school leaders in developing the collective creativity of its employees to face the challenges of globalization “A field study”, The Future of Arab Education Journal, 42, p.  157-53
Ahmed, I. (2000) Behavioral aspects of school administration, Dar Al Fikr Al Arabiy
Blawani, A. S. (2008). The role of school administration in developing creativity in public schools in the governorates of North Palestine and its obstacles from the point of view of its managers. Unpublished Master's thesis, Faculty of Education, An-Najah National University, Nablus.
Jarwan, F. A. (2009). Creativity: its concept, criteria, theories, measurement, training, stages of the creative process, 2nd ed. Dar Al Fikr Publishers and Distributors
Hamid, M. S. , & Fathi, I. G. E. (2018): Reflections of School Administration on the Implementation of Academic Curricula in Light of Contemporary International Trends from the Point of View of Educational Supervisors, The Ninth International Academic Scientific Conference, held from 17-18 July 2018, Istanbul, Turkey, pp: 1135-1152.
Experts of the Professional Management Expertise Center (PMEC) (2004).Creative Thinking, p 2, Management Professional Experience Center.
Khalil, N. S. , & Diab, A. M. (2009): Leadership and management skills for school principals of the future in the Arab Republic of Egypt: Future vision, Journal of the Faculty of Education, 16 (2). Beni Suef University.
Al-Khawaja, A. (2004). School Administration Development, Dar Al Thaqafa
Dawani, K. S. (2013). For educational leadership, Dar Al-Masirah for publishing, distribution and printing.
Al-Zubaidi, S. A. (2001). Effective Classroom Management in terms of Modern School Administration, The Libyan Arab Revolution Press.
Srour, N. (2002). Introduction to Creativity, 1st Edition, Dar Wael for Publishing.
Sakarneh, B. K. , (2011). Administrative creativity, Dar Al Massira for publishing, distribution and printing.
Sultan, F. S. (2004). Administrative challenges in the twenty-first century, Al-Khaled Offset Printing Press.
Sharbini, Z. ; & Sadiq, Y. (2002). Children at the top: Talent, mental superiority, creativity.   Dar al-Fikr al-Arabi.
Shakour, M. H. (2002). School Administration in the Age of Globalization, 3rd Edition, Dar Al-Massira
Al-Shehri, G. M. F. A. (2017): The role of school leadership supervisors in developing the patterns of strategic thinking of leaders of public education schools in Al-Namas Governorate, Department of Educational Administration and Supervision, Facultyof Education, King Khalid University.
Al-ajez, F. A. , & Shaldan, F. K. (2009): The role of school leadership in developing creativity among teachers of secondary schools in the governorates of the Gaza Strip from the teachers' point of view, submitted to the Sixth Arab Scientific Conference for the Gifted and Talented:(Caring the talented is an imperative for a better Arab future) in the period between July 26-28, 2009.
Abdo, A. (2000). Elementary School Administration, 3rd Ed. , Al Nahda Library.
Al-Aridi, M. M. F. , (2010). Developing a Training Program in Distinguished Leadership for Educational Leaders at the Jordanian Ministry of Education, unpublished PhD dissertation, University of Jordan: Ammaan Jordan.
Al-Madhoun, H. K. M. (2012). The Effect of Using the Six Thinking Hats Program on Developing Creative Thinking Skills in the Study of Human Rights for Sixth Grade Students in Gaza, Unpublished Master's Thesis, Faculty of Education, Al-Azhar University, Gaza, Palestine.
Mardah, N. S. (2007). The relationship between leadership behavior and managerial creativity among Al-Firdawsin, a field study on the employees of King Abdul Aziz University, an unpublished master's thesis, King Abdul Aziz University.
Mustafa, W. M. (2001 AD). Secrets of Excellence and Success: Excellence skills. Dar Ibn Hazm.
Yunus, M. (2000). Administrative excellence. House of international ideas for publishing and distribution.
3-  المراجع الأجنبية:
DowdIe، J. G. (2001). 'The knowledge and skills required  for effective schooI administration as perceived by Elementary school principals within the strata of A Alabama، Dissertation abstracts international،  VoI 41، No: 8، 1981.
Evan، S، J. (1999). Creative thinking in the decision management sciences. Cincinnati. Ohio: South Western publishing Co.
Show، B. (2003). Creative manager، retrieved from
      http://www.prm.nau.edu/prm426/creative_Manager_lesson.htm
Toremen، F. (2003). Creative school and administration. Educational sciences: theory & practical، 3(1) ، 248-253.
Ventrla، A. (2003) Creativity Future of the management، University of Oceania، Malyizia.