إرینیة جوهانسون (1998): النمو اللغوی لدى الأطفال ذوى الاحتیاجات الخاصة " الاتصال الأدائی"، ترجمة أنسى محمد أحمد قاسم، الإسکندریة: مرکز الإسکندریة للکتاب.
سحر عبد الحمید الکحلـى (1997): تقییم برنامـج علاجـی تکاملـی لعلاج التلعثم لدى عینـة من الأطفـال المعاقین " دراسة إکلینیکیة مقارنة"، رسـالة دکتوراه غیر منشورة، کلیـة الآداب، جامعـة عین شمس.
علاء الدین کفافی (1999): الإرشاد العلاج النفسی الأسرى، المنظور النسقی الاتصالی، القاهرة، دار الفکر العربی.
مواهب إبراهیم عیاد، نعمه مصطفى رقبان (1995): دراسة تعمیمیة لمستوى الأداء المهارى لعینة من الأطفال المعاقین عقلیا (القابلین للتعلم) فی برنامج تدریبی على مهارات التواصل والتفاعل الاجتماعی، المؤتمر الأول والثانی لمرکز الإرشاد النفسی، جامعة عین شمس (25-27 دیسمبر)، المجلد الأول.
محمد السعید أبو حلاوة (2001): فعالیة برنامج إرشادی مقترح لتنمیة بعض مهارات التواصل الاجتماعی لدى الأطفال المعاقین عقلیا، رسالة ماجستیر (غیر منشورة)، کلیة التربیة بدمنهور، جامعة الإسکندریة.
Finker, L. & et. al. (1988). Psychology Moscow: House of Enlightenment.
Frester, C. &B. Perrott, M. (1968). Behavior Principles. Meredith: New York.
-Galifozova, N. (1983). The Development of the Need for peer Communication among children at an Early Age. Ph. D. Thesis in psychology, House of Enlightenment.
-Jakobson,A. (1990 ). The Problems of Child Moral Development. Moscow.
-Kornetitsky, V. (1983). The Characteristics of Children Communication: Ideas for the Fifth conference of Russian Psychologists.
-Krotestsky, V. (1986). Psychology, Moscow: House of Enlightenment.
Liseina, Y. (1978). Children Communication with Adults During theFirst seven years of the children s lives.
-Liseina,Y. (1980 ). Child-Adult Communication and Peer- Communication Moscow: Progress House.
Liseina, Y. (1986). Children s Communication with their Peers. Moscow: House of Education.
Mokhena, S. (1975). The Pre-School Child Psychology. Moscow: Progress House.
Mokhena, S. (1984). The Genesis of Personality. Moscow: Progress House.
Mokhena, S. (1988). The Six-Year-old Child at School.
Moscow: Progress House.
Tsarifordtseva , L. (1983). The Development of communication between children. Moscow: Progress House.
Vigotsky, L. (1983). Selected Works in six volumes. Education, vol(3), published by Academy of Russian Sciences.
Kathryn. L. Fleteher ; Lisa. F. Huffman. (2003): Effects of verbal and physical prompts on external strategy use in children with and without mild mental Retardation. American Journal on mental Retardation: Vol (108) No (4) PP. 245-256.
Bailey. Judith. et al. (2002): Functional assessment in a residential setting: Identifying an effective communicative replacement response for aggressive behavior. Journal of developmental physical Disabilities. Vol (14) No (4) Dec 2002. PP 353-369.
Hall , Stacey, Victoria (1997): The Effect of peer – Delivered Social skills training on social interaction skills of high school students with mental Retardation , Dissertation Abstracts international , Vol (58) section: A. P4233.
Rubin , K; daniels. B; Hayvren , M (1982): Correlates of peer acceptance and rejection in early childhood. Canadian Journal of behavioral sciences. Vol (14) , PP 338-344.
MusselMan, C. R. ; Lindsay , P. H. & Wilson, A. K. (1988): "The effect of Mothers Communication Mode on Language Development in preschool Deaf Children", Applied Psycholinguistics , Vol. 9, PP. 185-204.
Hauser, M. (1996):"The Evolution of Communication", London, Abraford Book