1. المراجـــع

    1. إرینیة جوهانسون (1998): النمو اللغوی لدى الأطفال ذوى الاحتیاجات الخاصة " الاتصال الأدائی"،  ترجمة أنسى محمد أحمد قاسم، الإسکندریة: مرکز الإسکندریة للکتاب.     
    2. سحر عبد الحمید الکحلـى (1997): تقییم برنامـج علاجـی تکاملـی لعلاج التلعثم لدى عینـة من الأطفـال المعاقین " دراسة إکلینیکیة مقارنة"،  رسـالة دکتوراه غیر منشورة،  کلیـة الآداب،  جامعـة عین شمس. 
    3. علاء الدین کفافی (1999): الإرشاد العلاج النفسی الأسرى،  المنظور النسقی الاتصالی،  القاهرة،  دار الفکر العربی. 
    4. مواهب إبراهیم عیاد،  نعمه مصطفى رقبان (1995): دراسة تعمیمیة لمستوى الأداء المهارى لعینة من الأطفال المعاقین عقلیا (القابلین للتعلم) فی برنامج تدریبی على مهارات التواصل والتفاعل الاجتماعی،  المؤتمر الأول والثانی لمرکز الإرشاد النفسی،  جامعة عین شمس (25-27 دیسمبر)،  المجلد الأول. 
    5. محمد السعید أبو حلاوة (2001): فعالیة برنامج إرشادی مقترح لتنمیة بعض مهارات التواصل الاجتماعی لدى الأطفال المعاقین عقلیا،  رسالة ماجستیر   (غیر منشورة)،  کلیة التربیة بدمنهور،  جامعة الإسکندریة. 
      1. Finker, L.  & et.   al.  (1988).   Psychology Moscow: House of Enlightenment. 
      2. Frester, C.  &B.   Perrott, M.  (1968).  Behavior Principles.  Meredith: New York. 
      3. -Galifozova, N.  (1983).   The Development of the Need for peer Communication among children at an Early Age.   Ph.  D.   Thesis in psychology, House of Enlightenment.   
      4. -Jakobson,A. (1990 ). The Problems of Child Moral Development.     Moscow.   
      5. -Kornetitsky, V.  (1983).   The Characteristics of Children  Communication: Ideas for the Fifth conference of Russian  Psychologists. 
      6. -Krotestsky, V. (1986). Psychology, Moscow: House of Enlightenment. 
      7. Liseina, Y.  (1978).   Children Communication with Adults During theFirst seven years of the children s lives. 
      8. -Liseina,Y.  (1980 ).   Child-Adult Communication and Peer- Communication Moscow: Progress House.   
      9. Liseina, Y.  (1986).   Children s Communication with their  Peers.   Moscow: House of Education.   
      10. Mokhena, S.  (1975).   The Pre-School Child Psychology.   Moscow: Progress House. 
      11. Mokhena, S.  (1984).   The Genesis of Personality.   Moscow:  Progress House.   
      12. Mokhena, S.  (1988).   The Six-Year-old Child at School.   
      13. Moscow: Progress House. 
      14. Tsarifordtseva , L.   (1983).   The Development of communication between children.     Moscow: Progress House.    
      15. Vigotsky, L.  (1983).   Selected Works in six volumes.     Education, vol(3), published by Academy of Russian Sciences. 
      16. Kathryn.  L.   Fleteher ; Lisa.  F.   Huffman.    (2003): Effects of verbal and physical prompts on external strategy use in children with and without mild mental Retardation.   American Journal on mental Retardation: Vol (108) No (4) PP.    245-256. 
      17. Bailey.     Judith.     et al.   (2002): Functional assessment in a residential setting: Identifying an effective communicative replacement response for aggressive behavior.   Journal of developmental physical Disabilities.   Vol (14) No (4) Dec 2002.   PP 353-369. 
      18. Hall , Stacey, Victoria (1997): The Effect of peer – Delivered Social skills training on social interaction skills of high school students with mental Retardation , Dissertation Abstracts international , Vol (58) section: A.   P4233. 
      19. Rubin , K; daniels.     B; Hayvren , M (1982): Correlates of peer acceptance and rejection in early childhood.   Canadian Journal of behavioral sciences.   Vol (14) , PP 338-344. 
      20. MusselMan, C.  R.  ; Lindsay , P.  H.   & Wilson, A.  K.   (1988): "The effect of Mothers Communication Mode on Language Development in preschool Deaf Children", Applied Psycholinguistics , Vol.   9, PP.   185-204. 
      21. Hauser, M.   (1996): "The Evolution of Communication", London, Abraford Book