أولًا: المراجع العربية:
- ابن المنظور، أ. ج. (2014م). لسان العرب. 3 (1)، بیروت: دار صادر.
- أبو عاذرة، س. م. (2012م). الاتجاهات الحدیثة فی تدریس العلوم، عمّان: دار الثقافة للنشر والتوزیع.
- بندر، أ. (27 مایو 2013م). تقنیة الواقع المعزز تنجح فی مدارس بالطائف. جریدة الشرق الأوسط، لندن، ع (12559)، تاریخ الاسترجاع: 25/10/1434هـ، متوفر على الرابط: http://goo.gl/p5UqOG
- جاستفسون، ک، برانش، ر. (2003م). استعراض نماذج التطویر التعلیمی، (ترجمة بدر الصالح). الریاض: مکتبة العبیکان.
- الحسینی، م. ع. (2014م). أثر استخدام تقنیة الواقع المعزز فی وحدة من مقرر الحاسب الآلی فی تحصیل واتجاه طالبات المرحلة الثانویة. (رسالة ماجستیر)، جامعة أم القرى: مکة المکرمة.
- حسن، ه. ع. (2018م). تکنولوجیا العالم الافتراضی والواقع المعزز فی التعلیم، القاهرة: المرکز الأکادیمی العربی.
- الحیلة، م. م. (2004م). تکنولوجیا التعلیم بین النظریة والتطبیق. عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
- دلیل المعلم لمقرر العلوم الصف السادس الابتدائی. (2018م). وزارة التعلیم بالمملکة العربیة السعودیة.
- الشویلی، ف. ع. والمسعودی، م. ح. والشمری، ث. ن. (2015م). تصمیم التعلیم والتدریس نظریات ونماذج. عمّان: دار الرضوان للنشر والتوزیع.
- الشریف، ب. وآل مسعد، أ. (2017م). أثر استخدام تقنیة الواقع المعزز فی مادة الحاسب الآلی على التحصیل لطلاب الصف الثالث الثانوی فی منطقة جازان. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة، 2 (6)، العدد (2).
- صبری، م. إ. (2002م). الموسوعة العربیة لمصطلحات التقنیة وتکنولوجیا التعلیم. الریاض: مکتبة الرشد.
- العتوم، ع. ی. والجراح، ع. ذ. والحموری، ف. أ. (2015م). نظریات التعلم. عمّان: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
- غزوانی، م. ذ. (2007م). تکنولوجیا التعلیم والنظریات التربویة. إربد: عالم الکتب الحدیثة للنشر والتوزیع.
- قطامی، ي. م. (2013م). استراتیجیات التعلم والتعلیم المعرفیة. عمّان: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
- کتاب مقرر العلوم الصف السادس الابتدائی. (2018م). وزارة التعلیم بالمملکة العربیة السعودیة.
- مایر، ر. إ. (2004م). التعلم بالوسائط المتعددة، (ترجمة لیلى النابلسی). الریاض: العبیکان للنشر والتوزیع.
- نوفل، خ. (2010م). تکنولوجیا الواقع الافتراضی واستخداماته التعلیمیة. عمّان: دار المناهج للنشر والتوزیع.
- هیئة الاتصالات وتقنیة المعلومات. (2017م). تقریر مؤشر الأداء لقطاع الاتصالات وتقنیة المعلومات – الربع الثالث لعام 2017م، عن طریق موقع الهیئة الرسمی http://cutt.us/t6BmC
Arabic References in English:
1. Ibn Manzoor, A. C. (2014). Lesan Al-Arab. 3 (1), Beirut: Dar Sader.
2. Abu Athera, S. M. (2012). Modern trends in science education, Amman: Dar Al-Thaqafa for publication and distribution.
3. Bender, A. (27 May 2013). Augmented reality technology is succeeding in schools in Taif. The Middle East Newspaper, London, p (12559), retrieved date: 10/25/1434 AH, available at the link: http://goo.gl/p5UqOG
4. Gastfsson, K., Branch, R. (2003). A Review Of Educational Development Models. (translation of Badr Al-Saleh). Riyadh: Obeikan Bookshop.
5. Al-Husayni, M. A. (2014). The effect of using augmented reality technology in a unit of the computer course on the achievement and direction of high school students. (Master's thesis), Umm Al-Qura University: Mecca.
6. Hassan, H. A. (2018). Virtual world technology and augmented reality in education, Cairo: The Arab Academic Center.
7. Al-Helah, M. M. (2004). Education technology between theory and application. Amman: Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution.
8. A teacher's guide for the sixth-grade science course. (2018). Ministry of Education - the Kingdom of Saudi Arabia.
9. Al-Shuwaili, F. A. Al-Masoudi, M. H. and Al-Shammari, Th. N. (2015). Designing Teaching and Instruction; Theories and Models. Amman: Al-Radwan House for Publishing and Distribution.
10. Al-Sharif, B. and Al- Mussaad, A. (2017). The effect of using augmented reality technology in the computer subject on the achievement of third-grade secondary students in the Jazan region. Specialized Educational International Journal, 2 (6).
11. Sabry, M. A. (2002). The Arabic Encyclopedia of Technical Terms and Education Technology. Riyadh: Al-Rushd Bookshop.
12. Al-Atoum, A. Y. Al-Jarah, A. Th. and Al-Hamouri, F. A. (2015). Learning Theories. Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.
13. Ghazwani, M. Th. (2007). Educational Technology And Educational Theories. Irbid: The World of Modern Books for Publishing and Distribution.
14. Qatami, E. M. (2013). Cognitive Learning And Teaching Strategies. Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.
15. Textbook for the sixth-grade science course. (2018). Ministry of Education - Kingdom of Saudi Arabia.
16. Mayer, R. a. (2004). Learning Using Multimedia, (translation of Laila Al Nabulsi). Riyadh: Abikan for publishing and distribution.
17. Nofal, Kh. (2010). Virtual Reality Technology And Its Educational Uses. Amman: Dar Al-Manahej for publishing and distribution.
18. Communications and Information Technology Authority. (2017). Report of the Performance Indicator for the Communications and Information Technology Sector - Third Quarter of 2017, Retrieved from: the Authority’s official website http://cutt.us/t6BmC
English References:
- Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4), 355-385.
- Alce, G. (2015). Prototyping methods for augmented reality interaction.
- Liarokapis, F., & Anderson, E. F. (2010). Using augmented reality as a medium to assist teaching in higher education.
- Akçayır, M., Akçayır, G., Pektaş, H. M., & Ocak, M. A. (2016). Augmented reality in science laboratories: The effects of augmented reality on university students’ laboratory skills and attitudes toward science laboratories. Computers in Human Behavior, 57, 334-342.
- Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G. J. (2014). An augmented reality-based mobile learning system to improve students’ learning achievements and motivations in natural science inquiry activities. Journal of Educational Technology & Society, 17(4), 352-365.
- Sayed, N. E., Zayed, H. H., & Sharawy, M. I. (2011). ARSC: Augmented reality student card an augmented reality solution for the education field. Computers & Education, 56(4), 1045-1061.
- Gün, E. T., & Atasoy, B. (2017). The effects of augmented reality on elementary school students’ spatial ability and academic achievement. Egitim ve Bilim, 42(191).
- Mahale, P., & Yeddu, S. (2016). Android-based Augmented Reality to Enhance Education System. International Journal of Computer Applications, 146(6), 18-21.
- Mensonen, A., Persson, C., Stafseng, T., Vatrapu, R., & Kaldalons, Ö. (2013). Novel AR solutions in media.
10. Siltanen, S. (2012). Theory and applications of marker-based augmented reality: Licentiate thesis.
11. Arvanitis, T. N., Petrou, A., Knight, J. F., Savas, S., Sotiriou, S., Gargalakos, M., & Gialouri, E. (2009). Human factors and qualitative pedagogical evaluation of a mobile augmented reality system for science education used by learners with physical disabilities. Personal and ubiquitous computing, 13(3), 243-250.
12. Yoon, S., Anderson, E., Lin, J., & Elinich, K. (2017). How augmented reality enables conceptual understanding of challenging science content. Journal of Educational Technology & Society, 20(1), 156-168.
- Zlatanova, S. (2002). Augmented reality technology. GISt Report No. 17, Delft, 2002, 72 p.