A Proposed Guidebook to Support Strategic Recovery in Faculty of Education -Ain Shames University in the Light of Best Practices

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor of Comparative Education &Educational Administration Faculty of Education- Ain Shames University

10.21608/jsrep.2025.422548

Abstract

identifying the fields that should be dealt with in certain organization, according to continuous control, and data and information analysis, in order to know aspects of defects and ways of treating them, decreasing complaints by clients, as a result of being harmed by the low level of the service that they accustomed to have, or haven't receive the service at all, and needing to have a certain time to receive back the service as it was before, the matter that helps in revising the performance continuously, and in a systematic certain time, that will result in early attention for any defect before it increases, the strategic recovery also aims at achieving continuous development and improvement for the organization, as the procedures that may be done have a certain role in achieving development, and improving the level of the service and the performance, then the matter doesn’t concern only the recovery from crisis, but also it concerns developing performance, in order to attain high degrees of clients' satisfaction, so there are three obvious dimensions of strategic recovery which are: employees recovery, clients recovery, and processes recovery, the research also aimed at reaching a guidebook for strategic recovery at the faculty by benefiting from the related best practices.
Then, the current research aimed at reaching A Proposed Guidebook to Support Strategic Recovery in Faculty of Education -Ain Shames University, and it used to achieve that, The Descriptive Methodology, in addition to Best Practices Approach.

Keywords


U.N.Ponnahennedige, (2020). Service Recovery in Luxury Hotels and Resorts in Sri Lanka. (Master Thesis), School of Tourism and Hospitality, Auckland University of Technology, Sri Lanka, P.15.
([1]) Muthana Zahaim Faisal, (2022), Strategic Agility and its Impact on Strategic Recovery, Social Science Journal, Vol.12, No.2, P.5651.
([1]) Mo Zhang and Ruoqi Geng, (2019), Empowerment in Service Recovery: The Role of Self-Regulation Process of Frontline Employee, Journal  Management Decisions, Vol. 3, No.1, P.157.
([1]) Soni Harsono, (2018), Service Recovery and Its Effect on Students’ Satisfaction, Trust, and WOM Communication, International Research Journal of Business Studies, Vol.11, No.2, P.98.
([1]) Haidar Fadhel Kadhem, Abdel Naser Alek Hahez, (2021), The Extent to Which Dimensions of Strategic Recovery of Service have been Achieved in some Departments of the Presidency of University of  Baghdad, Journal of Contemporary Issues in Business and Government, Vol.27, No.3, P.2493.
([1]) Oxford University, Current University Support for Staff, Available: http://hr.admin.ox.ac.uk/search/site/managing oxford university during Covid 19?page=1&search=managing/oxford university during Covid 19, Accessed: (21-10-2024)
([1]) Lu Pang, (2018), How Tsinghua Became a World Class Research University: A Case Study on the Impact of Rankings on a Chinese Higher Education Institution, Dissertation Submitted in Partiail Fulfillment of  the Requirements  for the Degree of Doctor of Education in the School of  Education   University of  Bridgeeport  Connecticut , P.P.59-60
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، وحدة إدارة الأزمات والكوارث ،دليل وحدة إدارة الأزمات والكوارث، كلية التربية، جامعة عين شمس، 2022م/2023م، ص 3.
([1]) محمد محمد بيومي الفضالي، (2021)، الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بمصر في ضوء متطلبات الجامعة المنتجة، م مجلة كلية التربية جامعة الأزهر، ع 192، ص 276.
([1]) علي صالح حامد جوهر، (2019)، متطلبات تأهيل كليات التربية المصرية للتميز في ضوء معايير جائزة بالدريدج لتميز الأداء المؤسسي، مجلة القراءة والمعرفة الصادرة عن الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة بكلية التربية جامعة عين شمس، ع 207، ص ص 279 – 280.
([1]) ابراهيم عبدالفتاح محمد علي، (2023)، أثر العوامل النفسية والاجتماعية والبيئية على جودة العمل والتفكير الإبداعي لدى العاملين: دراسة ميدانية على جامعة عين شمس، مجلة بحوث الشرق الأوسطجامعة عين شمس، ع 85، ص 227.
([1]) هالة فوزي عبدالفتاح العصامي (2023) ، تطوير الأداء الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس في كليات التربية بمصر في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة: دراسة ميدانية، مجلة التربية جامعة الأزهر، ع 200 ، ج 3، ص478.
([1]) هناء شحتة مندور (2023) ، استراتيجية مقترحة لإدارة التوافق الاستراتيجي لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة للجامعات المصرية: دراسة حالة على جامعة عين شمس، مجلة كلية التربية في العلوم التربوية، كلية التربية جامعة عين شمس، مج.47، ع 1، ص 246.
 ([1])محمود فوزي أحمد بدوي وسماح السيد محمد السيد (2023) ، الأمية الأكاديمية لدى بعض أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية: دراسة لآراء بعض خبراء التعليم، المجلة التربوية بكلية التربية جامعة سوهاج، ج 106، ص 509.
([1]) محمود رامز يوسف حسين، (2023)، التمكين النفسي وتوكيد الذات كمؤشرين للتنبؤ بفاعلية الذات البحثية لدى عينة من طلبة الدراسات العليا بكلية التربية جامعة عين شمس، مجلة الإرشاد النفسي الصادرة عن مركز الإرشاد النفسي بكلية التربية جامعة عين شمس، ع 76،  ص180.
([1]) علي صالح حامد جوهر، مرجع سابق، ص 280.
([1]) هالة فوزي عبدالفتاح العصامي، مرجع سابق، ص 478.
 ([1]) مصطفى محمود بسيوني و محمد عبدالسلام العجمي والسعيد علي جاد (2022)، متطلبات التمكين الرقمي لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية من وجهة نظر خبراء التربية، مجلة كلية التربية جامعة الأزهر، ع 194، ج4، ص 87.
([1]) علي صالح حامد جوهر، مرجع سابق، ص 280.
 ([1]) دعاء محمود جوهر (2022) ، نضج إدارة المشروعات بكلية التربية جامعة عين شمس: مشروع التعليم الإلكتروني نموذجا، مجلة كلية التربية في العلوم التربوية، كلية التربية جامعة عين شمس، مج.46، ع 3، ص ص 200-201.
([1])  ياسمينا حسن محمد يوسف وأسامة محمود، فريد وماجدة محمد جبريل (2023) ، أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة كأداة لتحقيق التميز في الأداء الجامعي: دراسة ميدانية على الجامعات الحكومية المصرية، المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة الصادرة عن كلية التجارة جامعة عين شمس، ع 2، ص 593.
([1]) حنان حسن سليمان نصر (2024) ، التخطيط الاستراتيجي كآلية لتحقيق استدامة الجامعات المصرية على ضوء خبرات بعض جامعات الدول المتقدمة، مجلة دراسات في التعليم الجامعي، الصادرة عن مركز التعليم الجامعي بكلية التربية جامعة عين شمس، ع 62، ص 59.
([1]) اسماعيل عبد الفتاح عبد الكافي،(2006)، معجم مصطلحات حقوق الانسان، القاهرة، مكتبة زهراء الشرق، ص 40.
([1]) علي السيد الشخيبي وآخرون،(2012)، معجم مصطلحات الحكامة التربوية: الحكم الرشيد، الرباط، المنظمة العربية  للتربية والثقافة والعلوم، ص 66.
([1]) Business Continunity and Disaster Recovery Consuling, (2007), Glossary of Business Continuity & Technology Terms, Britain: Recovery Specialists LLC, P.9.
([1]) بيومي محمد ضحاوي،(2010)، مقدمة في مناهج البجث، القاهرة، دار الفكر العربي، ص 14.
([1]) محمد عبدالحميد محمد و أسامة محمود قرني، (2006)، تصميم البحوث التربوية: مباديء وتطبيقات، القاهرة، دار النهضة العربية، ص 101.
([1])  سليمان الكعبي (2018) ، موسوعة استشراف المستقبل، دبي: قنديل للنشر والتوزيع، ص ص 68-69 .
([1]) Michael K.Lindell, (2013), Recovery and Reconstruction after Disaster, In, P.T. Bobrowsky, Encyclopedia of Natural Hazards, Vol., XLI, England: Springer Publications, P.812.
([1]) Ministery of Public Safety and Solicitor General, (2006), Disaster Recovery: Provincial Emergency Program, British Colombia: Ministery of Public Safety and Solicitor General, P. 1.1
([1]) P.Guchait, and Others, (2019), Examining Stealing Thunder as a New Service Recovery Strategy: Impact on Customer Loyalty. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 31 No. 2, P.P.. 931- 933.
([1]) U.N.Ponnahennedige, (2020). Service Recovery in Luxury Hotels and Resorts in Sri Lanka. (Master Thesis), School of Tourism and Hospitality, Auckland University of Technology, Sri Lanka, P.15.
([1]) Q. N. Nguyen, and Others, (2021), The Relationships among Service Failure, Service Recovery, Customer Satisfaction and Trust at International Hospitals: A Case in Vietnam. Uncertain Supply Chain Management, Vol. 9, No. 4, P.P.887,889.
([1]) Habeeb Sahhaf, (2003), Dictionary of Human Resource Management & Personnel Policy, Beiruit: Librairie du Liban Publishers, P. 35.
([1]) Lyndon Bird, (2011), Dictionary of Business Contiunity Management Terms, Britain: Business Contiunity Insttitute, P.10.
([1]) Business Continunity and Disaster Recovery Consuling, (2007), Glossary of Business Continuity & Technology Terms, Britain: Recovery Specialists LLC, P.9.
([1]) Ministery of Public Safety and Solicitor General, Disaster Recovery: Op.Cit, P. 1.1
([1]) Muthana Zahaim Faisal, (2022), Strategic Agility and its Impact on Strategic Recovery, Social Science Journal, Vol.12, No.2, P.5651.
)[1]( Polonsky Michael and Others, (2018), A Proposed Multi‐Dimensional Approach to Evaluating Service Recovery, Journal of Services Marketing, Vol. 21, No. 3, P.P.179-183
([1]) Ministry of Civil Defense & Emergency Management, (2019), Strategic Recovery Management, New Zeeland, Ministry of Civil Defense & Emergency Management, P.P4-5
([1]) S. K. Msosa, (2019), Service Failure and Service Recovery Strategies in the Context of Higher Education: A Provincial Perspective in South Africa. (Doctoral Dissertation), Department of Marketing and Retail Management, Durban University of Technology, Durban, South Africa, P.77.
([1]) Adnan Alwedyan and Others, (2023), The Impact of the Human Resources Empowerment Strategy on Achieving Strategic Objectives in  Commercial Banks in Jordan, International Journal of Professional Business Review, Vol.8, No.3, P.P.6-7.
([1]) Youssef Khalil Youssef, (1998), Dictionary of the Terms of Education, Beirut, Librairie du Liban Publishers, P.347.
([1])  T.W. Samiullah, (2023), Assessing the Training Needs of Faculty Members at the University Level: A Case Study of University of Loralai, Qlantic Journal of Social Sciences, Vol.4, No.1, P.37. 
([1])  Yousri Attia Mohamed, (2016), Training Needs for Faculty Members: Towards Achieving Quality of  University Education in the Light of Technological Innovations, Educational Research and Reviews, Vol.11, No. 13, P. 1182.
([1]) Vuyisile Mabinadisa, (2021), How Training and Development of Academic Staff Impact on Employee Performance for  Organisational Effectiveness, Submitted in  Fulfillment of the Requirements for the Degree of  Doctor of   Philosophoy in
 Management Sciences (Human Resources), Department of  Human Resources Management, Faculty of Management Sciences, Durban University of Technology  P.P.12-13.
([1]) Murat Sumer and Others, (2021), Academic Development through a Pandemic Crisis: Lessons Learnt from Academic Development through a Pandemic Crisis: Lessons Learnt from Three Cases Incorporating Technical, Pedagogical and Social Support , Journal of University Teaching, Learning, Practice, Vol.18, Issue 5: The Cross-cultural Effect of Covid-19 on Higher Education Learning and Teaching Practice, P.8.
([1]) Kiku Jones , and Others, (2021), The Importance of Faculty/Staff  Support During Times of Crisis, Information Systems Education Journal (ISEDJ), Vol.19, No.3, P.39.
([1]) Nabeel Ali Ali, Magdy Abdel Aleem, (2017), Assessing Service Falilure Recovery Strategies and its Impact upon Service Quality Offered: Management Perspective in Local Fast Food Resturants, Journl of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality, Special issues of Ismalia Conference, P. 76.
([1]) Slogan University, (2012), Our Recovery Strategy 2021-2024: University Building Trust, Indonsia, Slogan University, P.3.
([1]) T.Walker, (2020), Social-Emotional and Academic Recovery, Journal of Research Priority Brief- Hanover Research, Vol.8, No.2, P.P.122-124.
([1]) Haidar Fadhel Kadhem, Abdel Naser Alek Hahez, (2021), The Extent to Which Dimensions of Strategic Recovery of Service have been Achieved in some Departments of the Presidency of University of  Baghdad, Journal of Contemporary Issues in Business and Government, Vol.27, No.3, P.2493.
([1]) Queensland Government, Business Queensland, Create A Business Recovery Plan, Available : https://www.business.qld.gov.au/running-business/risk/recovery-plan, Accessed (10-5-2024)
([1]) Queensland Government, Business Queensland, Designate A Recovery Team: Incident Response Plan, Available: https://www.business.qld.gov.au/running-business/risk/incident-response-plan, Accessed (10-5-2024)
([1]) Queensland Government, Business Queensland, Create A Business Recovery Plan, Op.Cit.
([1]) Pradeep Sahu, (2020), Closure of Universities Due to Corona virus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff, Curcus Periodical, Curcus Publishing beyond Open Access, Vol.12, No.4, P.P. 127-129.
([1]) Times Higher Education, World University Ranking, Available: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2024/worldranking#, Accessed (19-10-2024)
([1]) Times Higher Education, World University Ranking: Scores, Available: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2024/world-ranking#!/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/scores,  Accessed (19-10-2024)
([1]) L.W.B. Brucliss, (2016), University of Oxford: A History, Oxford, Oxford University Press, P. VII.
([1]) Oxford University, Divisions and Departments, Available: http:// www.ox.ac.uk/about/divisions-and-departments, Accessed (19-10-2024)
([1]) Oxford University, Covid-19 Resources for Staff, Managers and HR Colleagues, Available: http://hr.admin.ox.ac.uk/article/covid-19-hr-updates, Accessed (20-10-2024)
([1]) Oxford University, Overview of Flexible Working, Available: http:///hr.admin.ox.ac.uk/flexible-working#collapse1578021, Accessed (20-10-2024)
([1]) Oxford University, New Ways of Working, Available: http://staff.web.ox.ac.uk/you-and-work/new-ways-of-working, Accessed (21-10-2024)
([1]) Oxford University, Working from Home, Available:http://hr.admin.ox.ac.uk/working-from-home, Accessed (20-10-2024)
([1] ) Ibid.
([1]) Oxford University, Support for Researchers, Available: http://www.ox.ac.uk/research/support-researchers, Accessed (19-10-2024)
([1]) Oxford University, Research Hub, Available: http://www.ox.ac.uk/research/support-researchers/researcher-hub, Accessed (19-10-2024)
([1]) Oxford University, Researchers' Trialmap, Available: http:// www.ox.ac.uk/research/support-researchers/researcher-hub/researchers-trailmap, Accessed (19-10-2024)
([1]) Oxford University, Museums and Libraries, Available: http://www.ox.ac.uk/admissions/undergraduate/open-days-and-visits/museums-libraries-and-other-venues, Accessed (19-10-2024)
([1] ) Oxford University, Researchers' Trialmap, Op.Cit.
([1]) Oxford University, Building your Future, Available: http://www.ox.ac.uk/admissions/undergraduate/student-life/building-your-future, Accessed (19-10-2024)
([1]) Oxford University, Engaged Research at Oxford, Available: http://www.ox.ac.uk/research/using-research-engage/public-engagement/engaged-research, Accessed (19-10-2024)
([1]) Ibid.
([1]) Oxford University, A Brief about University Surveys, Available: http://www.ox.ac.uk/students/life/student-surveys#:~:text=Over%2080%25%20of%20the%20respondents,line%20with%20the%20national%20responses, Accessed:(21-10-2024)
([1]) Times Higher Education, World University Ranking, Op.Cit.
([1]) Times Higher Education, World University Ranking, Scores, Op.Cit.
([1]) Tsinghua University, Tsinghua University Summary, Available: https://www.usnews.com/education/best-global-universities/tsinghua-university-503146, Accessed (16-4-2024)
([1]) Tsinghua University, Tsinghua University 2022, Global Strategy, Bejin, P.6.
([1]) Stephanie Nicol, Sara Bice, (2022), Negotiating Transboundary Crises in Higher Education: Tsinghua University’s Shift to Online Learning During the COVID-19 Pandemic, International Journal of Chinese Education, Vol. 11, No.1, P.11.
([1]) Tsinghua University, Tsinghua University Holds “Online Education in the COVID-19 Response and Beyond & Global University Online Teaching and Learning Webinar Series, Available: http://www.tsinghua.edu.cn/en/info/1245/5309.htm, Accessed (25-10-2024)
([1]) Tsinghua University, Universities Combating COVID-19: Response and Responsibility, Available: http://www.tsinghua.edu.cn/en/info/1399/9831.htm, Accessed(25-10-2024)
([1]) Tsinghua University, Recent Times: Higher Education Articles, Online Education Weekly Newsletter, Available: http://www.tsinghua.edu.cn/kyzten/Education.htm, Accessed (22-10-2024)
([1]) Ministry of Education, Material, Psychological and Financial Support for Fighting COVID-19, Available: http://en.moe.gov.cn/features/EducationAntiEpidemic/Stronger/202005/t20200513_453832.html, Accessed (25-10-2024)
([1]) Ibid, P.37.
([1]) QIU Yong,(2020), Special Issue on Tsinghua University’s Online Education in the COVID-19 Response and Beyond,Tsinghua University, P.7.
([1]) Tsinghua University, Reminder for Students Returning to Campus, Available: http://www.tsinghua.edu.cn/kyzten/info/1002/1322.htm, Accessed (22-10-2024)
([1]) Tsinghua University, Tsinghua University 2021, Tsinghua Celeberates the 110th Anniversary :1911-2021, Bejin, P.P. 30-33.
([1]) Tsinghua University,(2022), Tsinghua University Is Recruiting Academic Faculty at Home and Abroad, Bejin, Tsinghua University, P.P.2-5.
([1]) Tsinghua University,(2022), Tsinghua - Cambridge Joint Research Initiative Fund in Sustainability and Future Emerging Technologies – Extraordinary Call for Proposals in Response to the Covid-19 Pandemic – 2 nd Closing, Bejin, Tsinghua University, P.P.1-2.
([1]) Tsinghua University,(2022), A Training Ground for Leaders of the Future, Bejin, P.P.1-2.
([1]) Tsinghua University,(2023), Career Development for Staff Members, Available: https://www.tsinghua.edu.cn/en/Faculty___Staff/Career_Development.htm, Accessed (18-4-2024)
([1]) Tsinghua University, (2024), Research Support, School of Economics and Management, Beijing,Tsinghua University, P.61.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، الرؤية، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، الرسالة، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، الهيكل التنظيمي للكلية، متاح على الموقع:    https://edu.asu.edu.eg/ar/page/8تاريخ الدخول على الموقع: (22/12/2024).
([1])كلية التربية جامعة عين شمس، الهيكل التنظيمي، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar/page/8 ، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024). كلية التربية جامعة عين شمس، الهيكل التنظيمي، موقع سابق.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، وحدة إدارة الأزمات والكوارث ،دليل وحدة إدارة الأزمات والكوارث، كلية التربية، جامعة عين شمس، 2022م/2023م، ص ص 3-4.
([1]) المرجع السابق، ص ص 6-7.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس،الإحصائيات، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، الغايات الاستراتيجية، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar/page/7، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1])كلية التربية جامعة عين شمس، الهيكل التنظيمي، موقع سابق.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، وحدة إدارة الأزمات والكوارث ،مرجع سابق، ص 11.
([1]) المرجع السابق، ص ص 11-12.
([1]) صهيب شحتة محمد محمد طلبة، دور الجاذبية التنظيمية في تعزيز الريادة الاستراتيجية لكلية التربية جامعة عين شمس، مجلة الإدارة التربوية، الصادرة عن الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية، العدد 44، أكتوبر 2024م، ص ص 114-115.
([1]) صهيب شحتة محمد محمد طلبة، جودة الحياة الوظيفية وتعزيز الاستقامة التنظيمية لدى معاوني أعضاء هيئة التدريس: دراسة حالة بكلية التربية جامعة عين شمس، المجلة التربوية، الصادرة عن كلية التربية جامعة سوهاج، العدد 126، جزء 2،  أكتوبر 2024م، ص ص 114-115.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس،الإحصائيات، موقع سابق.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، وحدة الإرشاد الأكاديمي، أهداف الوحدة،  متاح على الموقع https://edu.asu.edu.eg/ar/page/40، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، وحدة الإرشاد الأكاديمي، برامج الإرشاد الأكاديمي،  متاح على الموقع https://edu.asu.edu.eg/ar/page/40، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، كلمة وكيل الكلية لشؤون الدراسات العليا والبحوث، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar/postgraduate-affairs/page/10، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، الغايات الاستراتيجية، موقع سابق.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، كلمة وكيل الكلية لشؤون خدمة المجتمع والبيئة، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar/environmental-sector/page/11، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) جامعة عين شمس، (2018)، الخطة الاستراتيجية لجامعة عين شمس 2018-2023، ص ص 9-12.
([1]) كلية التربية، جامعة عين شمس، محضر مجلس الكلية الدورة (94/ 1) ، الجلسة الأولى 3 ديسمبر 2024.
([1]) جامعة عين شمس، (2018)، الخطة الاستراتيجية لجامعة عين شمس 2018-2023، مرجع سابق، ص 9.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، كلمة العميد، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar/page/2،  تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، لماذا كلية التربية؟، متاح على الموقع: https://edu.asu.edu.eg/ar/page/4، تاريخ الدخول على الموقع: (2/6/2024).
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، الغايات الاستراتيجية، موقع سابق.
([1]) كلية التربية جامعة عين شمس، وحدة إدارة الأزمات والكوارث ،مرجع سابق، ص ص 10-13.
([1]) كلية التربية، جامعة عين شمس، دليل كلية التربية جامعة عين شمس 2023، ص 20.
 [1]() غادة محمد عبد السلام، هناء شحته السيد، (2021)، ممارسات إدارة الاحتواء العالي بكلية التربية، جامعة عين شمس- دراسة ميدانية، مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس، العدد الخامس والأربعون، الجزء الرابع، ص ص 301-302.  
) جامعة عين شمس،  الخطة الاستراتيجية لجامعة عين شمس 2018-2023، مرجع سابق، ص 15 [1](
([1]) R. Krejcie, D. Morgan, (1970), Determining Sample Size for Research Activities: Educational and Psychological Measurement, N.P., P.609.