Perceptions of faculty members at Al al-Bayt University of the challenges they face in their work

Author

Ministry of Education, Jordan

Abstract

The purpose of this study is to investigate the challenges facing faculty members in Al-albayet University at Mafraq Directorate in Jordan. Moreover, exploring the differences in those challenges according to gender, academic rank, college and experience. The researcher adopted the descriptive analytical approach by administrating a questionnaire on a sample of (163) faculty members in Al-albayet University at Mafraq Directorate in Jordan. The findings showed that faculty members face big challenges especially in teaching domain then in professional development, while the social challenges came in the last rank with an average evaluation degree. Moreover, there were significant statistical differences at the level of  (α =0.05) attributed to gender in all domains except for social challenges domain in favor of females. There were no significant statistical differences at the level of  (α =0.05) attributed to colleges in all domains. There were significant statistical differences at the level of  (α =0.05) attributed to experience variable in all domains except for professional development domain. Based on the findings the researcher presented several recommendations.

Keywords

Main Subjects


أ- المراجع العربية
اسماعيل، محمد. (2010). تقويم أداء المدرّس الجامعي من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس. مجلة جامعة الانبار للعلوم الإنسانية، العراق،2 (3):642-678.
درة، عبد الباري.(2001). التعليم الجامعي في الأردن بين الواقع والطموح/فکر تربوي. عمان: دار الفارس للنشر والتوزيع.
السرورممدوح والزعبي، إبراهيم.(2009). المشکلاتالأکاديميةلدىأعضاءهيئةالتدريسفيجامعةآلالبيتمنوجهةنظرهم. دراسات:العلومالتربوية،36 (3): 277-278.
سلامة، عادل(2003). الالتزام التنظيمي والرضا الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس بکلية التربية بجامعة عين شمس. مجلة کلية التربية، القاهرة – مصر . ج 1، ع (234)، ص 111 – 143.
الشرع، إبراهيم والزعبي، طلال.(2010)  مشکلاتالبحثالتربويمنوجهةنظرأعضاءهيئةالتدريسفيکلياتالعلومالتربويةفيالجامعاتالأردنيةالحکومية. مجلة دراسات الجامعة الأردنية، 38(2): 122-144.
العبادي، هاشم والطائي، يوسف والأسدي، أفنان.(2008). إدارة التعليم الجامعي مفهوم حديث في الفکر الإداري المعاصر.عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.
العتيبي، شيمة.(2010). المشکلاتالتيتواجهعضوهيئةالتدريسالمبتدئفيالجامعةالعربية السعوديةالمفتوحةفرعالمملکةالعربية. رسالة ماجستير، غير منشورة، جامعة الإمام محمد بن سعود، الرياض، السعودية.
ملص، بسمة عبد الله.(2008). دور الجامعات في تنمية ثقافة الحوار وقيم التسامح في مواجهة العولمة. بحث مقدم للمؤتمر الثقافي الثاني الشباب الجامعي وتحديات الحداثة والتقليد, جامعة الأميرة سمية للتکنولوجيا, في الفترة 1-4/2/2008
نوفل، محمد .(1990). تأملات في فلسفة التعليم الجامعي العربي. التربية الجديدة، 6 (17):            11-40.
 
 
 
 
ب- المراجع الأجنبية
Association of American Medical Colleges(2011). Perceptions of the Promotion Process: An Analysis of U.S. Medical School Faculty. AAMC Journal, 11(5): 2-14
Beddoes, K., Pawley, A., & Banjerjee, D. (2012).Gendered Facets of Faculty Careers and Challenges to Engineering Education as an Inclusive Profession. Paper Presented to AAEE., 2012 Conference, Melbourne, Australia
Cardamine, L(2010). Inequity in the academy: A case study of factors influencing promotion and compensation in American universities. Journal of Higher education, 2(1): 1-9.
Ellis, D. (2006). The role of the university museum in community development. UMAC Journal, 2(1): 79- 88.
Mathews, J & Hu, M.(2007).Enhancing the RoleofUniversities in Building National Innovative Capacity in Asia: The Case of Taiwan. World development Journal, 35(6):  105-120.
Okurame, D. (2008).Mentoring in the Nigerian academia: experiences and challenges. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 6(2): 45-78.
Thick. ( 2007 ). Higher Education Towards Globalization. Retrieved on 23 May, 2014, from: http//www.vesakday.net/ vesak 50 / presentation.
Wongwanich, G., & and Bowarnkitiwong, O. (2009). Evaluation of Faculty. Evaluation in schools of Library and information science In: Educational of Library and Information Science,60(23): 2-14.