The phenomenon of violence in public secondary schools Karak Governorate, Jordan

Author

College of Education - Umm Al-Qura University

Abstract

The study aimed at identifying the pattern of violence in the public secondary schools at Al-Karak Governorate from the high school teachers Perspective. The sample of the study consisted of (350) male and female teachers which was chosen by using stratified sampling procedures. To achieve the study objectives، the researcher developed an instrument consisted of (27) items which they distributed into three dimensions of violence، student – student، student-teacher، and destroying school properties. Arithmetic means، Standard deviations، and Analysis of variance (MANOVA) were used to answer the questions of the study. The results showed that all the means of the dimensions were moderate degree، and they ranked according to the degree of violence: destroying school properties، student-student and student-teacher respectively. Also، the findings indicated that there were no statistical significant differences between teachers due to teaching experience، the number of courses taught، and the interaction between these factors. There were statistical significant differences between teachers attributed to sex in favor of male teachers. On the light of the results، the researcher recommended that the roles of the Ministry of Education related to student behaviors should be applied effectively، create moral education course and be taught in all stages، and conducting scientific، accurate، and comprehensive studies by experts to identify the patterns of students violence، explore the reasons contributed to it، and to suggest the solutions that can be applied immediately.  

Keywords

Main Subjects


أبو إسماعيل، أحمد. (2007). دور الإعلام التربوي في تنمية العملية التربوية من وجهة نظر القادة التربويين في المدارس الرائدة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملک عبد العزيز، السعودية.
بدر، جميل. (1989). أشکال العدوان الصفي في المرحلة الابتدائية وعلاقتها بجنس الطالب وعمره وحجم الصف. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموک، اربد، الأردن.
الحربي، بسام. (2009). عوامل الشخصية وأنماط التنشئة الاجتماعية وعلاقتها بالعنف المدرسي لدى طلبة الصف العاشر في مدينة المفرق. رسالة ماجستير غير منشورة. الجامعة الأردنية، عمان.
حمدان، مجدي. (2007). مظاهر العنف لدى طلبة الصف العاشر في المدارس الحکومية في مدينة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان.
 الختاتنة، عُلا. (2007).أشکال سلوک العنف الجامعي المسجل لدى طلبة جامعة مؤتة وأسبابه من وجهة نظرهم. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الکرک.
رزق، کوثر إبراهيم. (2002). العنف بين طلاب المدارس الثانوية (العامة والفنية) -دراسة تشخيصية وعلاجية مقارنة. مجلة کلية التربية بدمياط. جامعة المنصورة، العدد 39، ص ص 173-210.
الرفاعي، نعيم. (1987 ). الصحة النفسية دراسة في سيکولوجية التکيف، ط7، مطبعة ابن حيان: جامعة دمشق.
رفعت، عمرو. (2001). العلاقةبينالعنفالطلابيوبعضالمتغيراتالاجتماعيةلدىعينة منطلابالمدارسالثانوية، مؤتمر الأسرةفيالقرنالحاديوالعشري-تحدياتالواقع وآفاقالمستقبل، دراسةمنشورةفيمجلدالمؤتمرالسنويالثامنلمرکز الإرشادالنفسي، جامعةعين شمس. القاهرة،                      ص ص4- 775.
زيادة، أحمد. (2007). العنف المدرسي بين النظرية والتطبيق. الأردن: الوراو للنشر والتوزيع.  
زيدان، سليمان( 2004 ). العنفالموجهضدالمعلمين، مظاهره ومصادرهوالعواملالمؤديةلهمنوجهةنظرکلمنالمديرين والمعلمينوالطلبة. عمان: دراسةغيرمنشورة، إدارةالبحثوالتطوير التربوي، وزارةالتربيةوالتعليم.
السيد، لمياء. (2002). العولمة ورسالة الجامعة رؤية مستقبلية. بيروت: الدار المصرية اللبنانية.
الشهري، عليبنعبدالرحمن. (2003). العنففيالمدارسالثانويةمنوجههنظرالمعلمين والطلاب. رسالةماجستير غيرمنشورة، کليةالتربية، جامعةنايفالعربيةللعلومالأمنية، الرياض.
طه، فرج عبد القادر وآخرون. (1993). موسوعة علم النفس والتحليل النفسي. الکويت: دار سعاد الصباح.
الطيار، فهد. (2005). العواملالاجتماعيةالمؤديةللعنفلدىطلاب المرحلةالثانويةدراسةميدانيةلمدارسشرقالرياض، رسالةماجستيرغيرمنشورة، کليةالتربية، جامعةنايفالعربيةللعلومالأمنية، الرياض.
العدوي، أسامة. (2008). دور مديري المدارس اتجاه الحد من ظاهرة العنف لدى طلبة المرحلة الثانوية بمحافظات غزة وسبل تفعيله من وجهة نظر المعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.
العيسوي، عبد الرحمن. (1995). مشکلات الطفولة والمراهقة أسسها الفسيولوجية والنفسية. بيروت: دار العلوم العربية.
فيرلان، الفريدو (1998). مشکلات الانضباط في النظام المدرسي. مستقبليات، العدد 108، مطبوعات اليونسکو، القاهرة.
المخاريز، لافي. (2006) .ظاهرة العنف الطلابي في الجامعات الأردنية الرسمية أسبابها ودور عمادات شؤون الطلبة في معالجتها. رسالة دکتوراه غير منشورة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان.
مختار، صفوت. (2001). أبناؤنا وصحتهم النفسية. القاهرة: دار العلم والثقافة.
معتز، سيد عبد الله؛ وصالح، عبد الله أبو عيادة. (1995)، أبعاد السلوک العدواني، دراسة عملية مقارنة، دراسات نفسية، العدد الثالث، ص ص521-580.
 
 
Embery، AnneTaylor. (1999). Doing Research with Children. London: Sage publications.
Marie، M، L. (2003). Adolescent behavioral functioning examination of exposure to school violence and school protective factors. Dissertation Abstract International,Vol، 64 (7)، 137.
Mccash، L. (2003). Adolescent behavioral functioning: an examination of exposure to school violence and school protective factors. Dissertation Abstract International، vo.(7)، 137.
Motoko، A. (2001). School Violence in Middle School Years in Japan and United States the Effects of Academic Competition on Student Violence. The Pennsylvania State University Degree: DAI.