Some factors, associated with students with learning disabilities and their relation to sex variables and the economic level of the family in a Jordanian sample

Author

Assistant Professor, Special Education, Al-Balqa Applied University, Ajloun University College, Department of Educational Sciences, Jordan

Abstract

The present study aimed to reveal the problems associated with students with learning disabilities in Jordan, the sample consists of (239) students were randomly selected from the study population, to achieve the goal of the study (48) items were built to measure problems associated within four areas (psychological, school, health , and environmental) results indicate that all the previous problems are associated with learning difficulties, but the top health problems in terms of the mean values​​, and did not show significant differences for the variables of Gender and the economic factor.

Keywords

Main Subjects


  • ·         أنور، هويدا (2002) مدى فعالية استخدام نمط التعلم والتفکير المسيطر کمدخل لتشخيص وعلاج بعض صعوبات التعلم، رسالة دکتوراه، غير منشورة، کلية التربية ببنها، جامعة الزقازيق.
  • ·         البطاينة، أسامة؛ الرشدان، مالک، السبايلة، عبيد؛ الخطاطبة، عبد المجيد (2012). صعوبات التعلم النظرية والممارسة. الطبعة الخامسة، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  • ·         الصمادى، جميل (1997) صعوبات التعلم والإرشاد النفسي والتربوي. المؤتمر الدولي الرابع لمرکز الإرشاد النفسي ،جامعة عين شمس، المجلد " 2"، ص 1069.1081
  • ·          عبادة، أحمد عبد اللطيف (1988): وظائف النصفين الکرويين للمخ في علاقتها بالجنس والتخصص والميول المهنية واللامهنية لدى طلاب الصف الثالث الثانوي العام. مجلة البحث في التربية وعلم النفس، کلية التربية، جامعة المنيا، العدد الأول، .206 - المجلد الثاني، ص 167
  • ·         فضة‘ حمدان (1989) دراسة مقارنة لمستويات الأنا العليا لدى العصابيين القهريين والأسوياء. رسالة ماجستير، کلية التربية، جامعة بنها.
    • -Bryan, T. A. and Bryan, J. H. (1986) : Understanding Learning disabilities. California: Mayfield publishing
    • -Cooray, S. and Bakala, A (2005): Anxiety disorders in people with learning disabilities. Advances in psychiatric treatment, 11, P.P 355:361
    • -Dyson, L. (1996). The Experiences of Families of Children with Learning Disabilities: Parental Stress, Family Functioning, and Sibling Self-Concept. Journal of Learning Disabilities, 29, 280-286
    • -McCarthy, A; Lindgren, S; Mengeling, A; Tsalikian, E & Engvall, J. (2011). Effects of Diabetes on Learning in Children. The American Academy of Pediatrics. Vol. 109 No. 1
    • -Odwyers, J.(2000): Learning disability psychiatry-The future Of services, psychiatric bulletin, 25, P.P 247 – 250
    • -Pamela. B and Susan. A (1998): Adults with learning Disabilities. In Wong. B (1998): Learning about learning disabilities, second edition, London: Academic press
    • -Smiley, E. (2005): Epidemiology of mental health problems in adults with learning disability: an update. Advances in psychiatric treatment, 11, P.P. 214: 222.
    • -Trainin, g& swanson, h (2005) cognition, metacognition, and Achievement of college students with learning disabilities, learning disability quarterly, , vol. 28 ,no. 4, pp261-272.