Cooperative Learning Strategy and Its Impact on the Academic Achievement of Middle School Students in the Kingdom of Saudi Arabia from the Teachers' Viewpoints

Author

Curriculum and Instruction Department, College of Education, Shaqra University

Abstract

The current research aimed to identify the effect of teaching via the cooperative learning strategy on the academic achievement of middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia from the viewpoint of their teachers. The study sample consisted of (160) female science teachers in public schools in Riyadh, Saudi Arabia for the first semester of the academic year 2020/2021 A.D. To achieve the objectives of the study, the researcher designed a questionnaire to collect the study data to identify the effectiveness of the cooperative learning strategy on students’ academic achievement from the teachers’ viewpoint after ensuring its validity and reliability. The results showed an effect of teaching using the cooperative learning strategy on the achievement of middle school students in government schools in the Kingdom of Saudi Arabia in the city of Riyadh in the subject of science, which was high., The results also showed that there were no statistically significant differences in the effect of teaching using the cooperative learning strategy on the academic achievement of first-grade intermediate students in science according to the educational qualification variable, while there were statistically significant differences in the effect of teaching via the cooperative learning strategy on the achievement of first-grade intermediate students in Science subject due to the years of experience variable.

Keywords


بدير، کريمان. (2008). التعلم النشط. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
جعفر، فاطمة والسرساوي، هنادي. (2019). أثر استراتيجية الاکتشاف الموجة في تحصيل وبقاء أثر التعلم في مادة العلوم لدى طلبة الصف الثاني الأساسي في الأردن، مجلة کلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، 43، 677- 692.
الحموي، انتصار إسماعيل. (2020). اتجاهات المدرسين نحو استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في التدريس: دراسة ميدانية في مدارس التعليم الابتدائي بمحافظة دمشق، حوليات آداب عين شمس، 48، 270-280.
الخفاجي، سحر حسين. (2013). فاعلية استراتيجية خرائط التفکير القائمة على الدمج في تحصيل طالبات المرحلة الاعدادية في مادة التاريخ، رسالة ماجستير غير منشورة. کلية التربية للعلوم الإنسانية. العرق.
دعمس، مصطفى نمر. (2009). إعداد وتأهيل المعلم. عمان: دار عالم الثقافة للنشر والتوزيع.
الربيعي، محمود داوود. (2011). استراتيجيات التعلم التعاوني ( أسسه – استراتيجياته – تطبيقاته). القاهرة: عالم الکتب.
رضوان، منال محمد. (2019). أثر استخدام استراتيجيتي العصف الذهني والتعلم التعاوني في تنمية التحصيل الدراسي في مبحث التربية الاجتماعية لدى طالبات الصف الخامس الأساسي في الأردن، مجلة العلوم التربوية والنفسية. 2(25)، 107-125.
الزبن، منال عطا. (2020). فاعلية استخدام الرسوم المتحرکة في التحصيل الدراسي لمادة العلوم لطلبة الصف الثالث الاساسي في مدارس لواء الجيزة، رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الشرق الأوسط : الأردن.
سعادة، جودت أحمد. (2018). طرائق التدريس العامة وتطبيقاتها التربوية، ط (1). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
سعادة، جودت وعقل، فواز وأبو علي، علي وسرطاوي، عادل. (2008). التعلم التعاوني (نظريات وتطبيقات ودراسات). عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.
السلخي، محمود. (2013). التحصيل الدراسي ونمذجة العوامل المؤثرة به. عمان: الرضوان للنشر والتوزيع.
سليمان، عادل محمود. (2014). برنامج قائم على أنشطة التعلم التعاوني وأثره في تدعيم المواطنة لطلاب المدارس الثانوية في فلسطين، مجلة القراءة والمعرفة. 155، 83-108.
السواريس، ختام حمد عودة. (2019). أثر استخدام استراتيجيتين تدريسيتين قائمتين على التعلم التعاوني في التحصيل الفوري والمؤجل لدى طالبات الصف الخامس الأساسي في مادة العلوم، المجلة العربية للتربية والعلوم والآداب، 12. 83-120.
شاهين، ياسمين. (2020). فاعلية استراتيجية التلعيب في إدارة بيئة التعلم وتحسين الأداء الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي، مجلة کلية التربية بالمنصورة. 110(2)، 852-882.
الشوبکي، أحمد محمد إبراهيم. (2019). أثر التدريس باستخدام استراتيجية التعلم التعاوني على تحصيل طلبة المدارس الحکومية الاردنية في مادة التربية المهنية من وجهة نظر معلميهم. جامعة عمار ثليجي بالأغواط، 79، 153- 176.
صاحب، أحمد. (2013). أسباب تدني مستوى التحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية، مجلة سر من رأى. 38(8)، 14-19.
العزام، أنور عبدالکريم مطر. (2020). أثر استراتيجية التعلم التعاوني في تحسين أداء طلبة الصف الثامن في فهم المقروء ودافعية التعلم، مجلة العلوم التربوية والنفسية. 4(8)، 143-154.
عمرو، أيمن محمد ونمر، محمد أحمد. (2016). أثر التعلم التعاوني المستخدم في تدريس مبحث التربية الإسلامية في تحسين الکفاءة الذاتية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في الأردن، مؤتة للبحوث والدراسات –سلسلة العلوم الانسانية. 31(4) ، 183-220.
کاظم، قحطان حميد. (2016) . أثر استخدام طريقة التعلم التعاوني في تحصيل طالبات الصف الرابع الأدبي في مادة التاريخ، مجلة جامعة الانبار للعلوم الانسانية. 2، 437-455.
المحياوي، سعد بن مسعد. (2019). تباين التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في ضوء استراتيجية معالجة المعلومات، المجلة التربوية الدولية المتخصصة. 8(11)، 105- 116.
ثانياً: المراجع العربية مترجمة:
Badir, K. (2008). Active learning. Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.
Jaafar, F. & Al-Sarsawy, H. (2019). The effect of the wave discovery strategy on the achievement and survival of the effect of learning in science for second grade students in Jordan, Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences, 43, 677-692.
Al-Hamawi, E. I. (2020). Teachers' attitudes towards using the cooperative learning strategy in teaching: A field study in primary schools in Damascus Governorate, Annals of Etiquette Ain Shams, 48, 270-280.
Al-Khafaji, S. H. (2013). The effectiveness of a strategy of thinking maps based on integration in the achievement of middle school students in history, Master's thesis. College of Education for the Humanities. Sweat.
Damas, M. N. (2009). Teacher preparation and qualification. Amman: House of Culture for Publishing and Distribution.
Al-Rubaie, M. D. (2011). Cooperative learning strategies (foundations - strategies - applications). Cairo: The world of books.
Radwan, M. M. (2019). The effect of using brainstorming and cooperative learning strategies on developing academic achievement in the subject of social education for fifth grade female students in Jordan, Journal of Educational and Psychological Sciences. 2(25), 107-125.
Al-Zaben, M. A. (2020). The effectiveness of using animation in the academic achievement of science for third grade students in Giza District schools, Master's thesis. Middle East University: Jordan.
Saadeh, J. A. (2018). General teaching methods and their educational applications, i (1). Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.
Saadeh, J. & Akl, F. & Abu Ali, A. & Sartawi, A. (2008). Cooperative learning (theories, applications and studies). Amman: Dar Wael for publishing and distribution.
Salkhi, M. (2013). Academic achievement and modeling factors affecting it. Amman: Al-Radwan Publishing and Distribution.
Suleiman, A. M. (2014). A program based on cooperative learning activities and its impact on strengthening citizenship for secondary school students in Palestine. Reading and Knowledge Magazine. 155, 83-108.
Soares, Kh. H. (2019). The effect of using two teaching strategies based on cooperative learning on the immediate and delayed achievement of fifth grade female students in science, The Arab Journal of Education, Science and Arts, 12. 83-120.
Shaheen, Y. (2020). The effectiveness of the gamification strategy in managing the learning environment and improving academic performance among basic education students, Journal of the College of Education in Mansoura. 110(2), 852-882.
Shobaki, A. M. (2019). The effect of teaching using the cooperative learning strategy on the achievement of Jordanian public school students in vocational education from the point of view of their teachers. Ammar Telji University of Laghouat, 79, 153- 176.
Owner, A. (2013). Reasons for the low level of academic achievement among secondary school students. 38(8), 14-19.
Al-Azzam, A. A. (2020). The effect of the cooperative learning strategy on improving the performance of eighth grade students in reading comprehension and learning motivation, Journal of Educational and Psychological Sciences. 4(8), 143-154.
Amr, A. M. & Nimr, M. A. (2016). The effect of cooperative learning used in teaching Islamic education in improving the self-efficacy of tenth grade students in Jordan, Mutah for Research and Studies - Humanities Series. 31(4), 183-220.
Kazem, Q. H. (2016). The effect of using the cooperative learning method on the achievement of fourth-grade literary students in the subject of history, Anbar University Journal for Human Sciences. 2, 437-455.
Al-Mahyawi, S. M. (2019). Variation of academic achievement among secondary school students in the light of the information processing strategy, the specialized international educational journal. 8(11), 105-116.
ثالثاً: المراجع الأجنبية:
Arbabisarjou, A., Zare, S., Shahrakipuor, M,. & Ghoreishinia, G. (2016). The relationship between academic achievement motivation and academic performance among medical students, International Journal of Pharmacy & Technology, 8(2) :12272 – 12280.
Omolara, S, H. (2015). Teacher’s attitudes: A great influence on teaching and Learning of social studies. Journal of Science and Education, 42(1) : 131-147.
Singh, Y, P. & Agrawal, A. (2011). Introduction to Co-Operative Learning, Indian Streams Research Journal. 1: 1-