Human and Civilized Values and Their Educational Implications in Light of Islamic Education An Analytical Study

Document Type : Original Article

Author

Department of Islamic and Comparative Education, Faculty of Education, Umm Al-Qura University, Saudi Arabia

Abstract

The study aimed to clarify the concept of human and civilizational values ​​in Islamic education, to highlight examples of human and civilizational values ​​included in Islamic education, and to identify some of the implications of human and civilizational values. The study used the deductive approach, and in the light of its objectives, the research attained the following results: The human and civilizational values ​​in Islamic education are based on divine sources, the Holy Quran and the Sunnah, which distinguish them from other values ​​of a human condition. The human and civilized values ​​from the perspective of Islamic education are clearly defined and they are not ambiguous or contradictory. Human and civilized values ​​from the perspective of Islamic education take into account the interest, benefit, goodness, human being, and moral responsibility of man, and reject chaos, transgression, arrogance, injustice and corruption. Also, civilized values ​​from the perspective of Islamic education came in harmony with the origin of Islamic legislation that raises the status of man, his freedom and elevates his dignity, as it revolves around truth, tolerance and justice, urges knowledge and action, and achieves justice and equality. The relationship between man and values ​​is highlighted in the fact that man is a moral being, and values ​​at the same time are a human component that affects each other and directly affects the reality of human and civilized life negatively and positively. Human and civilized values ​​are the result of a mutual interaction between their components: man, values ​​and civilization, and they are standards and criteria that control human behavior and civilized action. Islam has guaranteed all the value systems necessary to preserve the dignity and protection of human rights. The most important of which are what the study showed: freedom, tolerance, equality, justice, shura, science, work, peace as models for all human and cultural values.

Keywords


المراجـــــــــــــــــــــــع
ابن تيمية،  أحمد بن عبد الحليم. (1423هـ).  مجموع الفتاوى،  د.ن، جمع وترتيب عبد الرحمن قاسم،  الرياض.
ابن جماعة، محمد بن إبراهيم. (1419هـ). تذکرة السامع والمتکلم في آداب العالم والمتعلم، تحقيق محمد هاشم الندوي، عمان، دار المعالي، ط3.
ابن حجر العسقلاني، علي بن أحمد. (د.ت). فتح الباري شرح صحيح البخاري. المجلد الثامن، طبعة المکتبة السلفية.
ابن عاشور،  محمد الطاهر. (1431هـ).  أصول النظام الاجتماعي في الإسلام،  دار سحنون للنشر والتوزيع،  تونس. 
ابن عاشور،  محمد الطاهر. (1425هـ).  روح الحضارة الإسلامية،  الدار العربية للعلوم، بيروت.
ابن فارس، أحمد. (1415هـ).  معجم مقاييس اللغة، دار الفکر، بيروت.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1416هـ). لسان العرب، دار صادر.
أبو العينين،  علي خليل. (1426هـ).  الأخلاق والقيم التربوية في الإسلام، ضمن موسوعة نضرة النعيم في مکارم أخلاق الرسول الکريم r،  دار الوسيلة،  جدة. 
أبو سليمان، عبد الحميد. (1412هـ).  أزمة الإرادة والعقل السليم،  مکتبة المنار، الزرقاء.
إخوان الصفا. (1995). رسائل أخوان الصفا، بيروت، منشورات عويدات، 1995م، ط12.
الأصفهاني،  الراغب. (1423هـ).  مفردات غريب ألفاظ القرآن،  دار القلم،  دمشق. 
الألباني،  محمد ناصر الدين. (1406هـ).  صحيح الجامع الصغير وزيادته الفتح الکبير،  المکتب الإسلامي، بيروت. 
الأهدل،  هاشم. (1428هـ).  أصول التربية الحضارية في الإسلام،  عمادة البحث العلمي،  جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية،  سلسلة الرسائل الجامعية.
البخاري،  محمد بن إسماعيل. (1417هـ).  صحيح البخاري،  دار السلام للنشر والتوزيع،  الرياض. 
البخاري، عمران. (1995). "التربية على حقوق الإنسان والديمقراطية في التعليم الثانوي"، مجلة، التربية الجديدة، عدد 58.
البغدادي، أحمد بن علي الخطيب. (1403هـ). الجامع لأخلاق الراوي وآداب السامع، تحقيق: محمود الطحان، الرياض، مکتبة المعارف.
بکرة، عبد الرحيم. (1993).  الوعي التنموي والقيم الإنتاجية لدى طلاب الجامعات،  مجلة دراسات تربوية،  جزء 49،  القاهرة. 
بن حميد،  صالح بن عبد الله،  وعبد الرحمن بن ملوح. (1419هـ).  موسوعة نضرة النعيم في مکارم أخلاق الرسول الکريم r،  دار الوسيلة،  جدة. 
البيهقى أبو بکر بن الحسين. (2005). السنن الکبرى، مؤسسة الرسالة، بيروت.
الترمذي،  محمد بن عيسى. (1421هـ).  سنن الترمذي،  تحقيق: أحمد شاکر وفؤاد عبد الباقي،  دار الفکر للطباعة والنشر. 
توصيات المؤتمر الدولي الأول(2019). "نحو مجتمع ايجابي .. وفق رؤية المملکة 2030" الذي عقد في جامعة القصيم خلال الفترة من 4 – 5 فبراير.
توصيات المؤتمر الدولي الثاني(2018)."العلوم الإسلامية ودورها في ترسيخ القيم المجتمعية" الذي عقد في جامعة الأزهر في خلال الفترة من 7-8/نوفمبر.
الجبوري، مناف. (2014). " التسامح الفکري وعلاقته بالتماسک الاجتماعي لدى طلبة الجامعة"، مجلة لارک للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية، العدد 14، ص ص 367-423.
الجرجاني، علي بن محمد. (1408هـ).  کتاب التعريفات،  بيروت،  دار الکتب العلمية. 
الجلاد،  ماجد زکي. (2005).  تعلُّم القيم وتعليمها،  دار المسيرة،  عمان.
الجوهري،  إسماعيل بن حماد. (د.ت).  الصحاح،  دار العلم للملايين،  بيروت.
الحسني،  محمد بلبشير. (2008).  مدونة القيم في القرآن والسنة،  منشورات المرکز المغربي للدراسات والبحوث،  الرباط. 
الحقيل،  سليمان بن عبد الرحمن. (1424هـ).  حقوق الإنسان في الإسلام وتطبيقاتها في المملکة،  مؤسسة الممتاز للطباعة،  الرياض.
حميد،  صالح بن عبد الله. (1422هـ).  بين حقوق الإنسان وواجباته في الإسلام،  بحث مقدم للمؤتمر الثالث عشر للمجلس الأعلى للشؤون الإسلامية،  القاهرة،  في الفترة من 8-11/ ربيع الأول. 
خليفة،  عبد اللطيف محمد. (1992).  ارتقاء القيم،  دراسة نفسية،  عالم المعرفة،  العدد 160، الکويت. 
الخيري،  طلال عقيل. (1424هـ).  التربية التعاونية من منظور إسلامي،  رسالة ماجستير غير منشورة، قسم التربية الإسلامية والمقارنة،  کلية التربية،  جامعة أم القرى،  مکة المکرمة
الزحيلي، وهبة. (1420هـ).  القيم الإنسانية في القرآن الکريم،  دار المکتبي للطباعة والنشر،  دمشق.
الزرنوجي، برهان الدين. (1985). تعليم المتعلم في طريق التعلم، تحقيق: صلاح النجمي، ونذير حمدان، دار ابن کثير.
زکي، علاء الدين. (2016). "التسامح الديني في الحضارة الإسلامية- الأديب أبو إسحاق الصابي (348هـ) أنموذجاً، ورقة بحثية مقدمة في المؤتمر العلمي الدولي الثاني" حوار الحضارات والثقافات"، 26 -28 نيسان، جامعة الطفيلة التقنية، کلية الآداب، قسم اللغة العربية وآدابها.
الزهراني،  صالح،  يحيى. (1425هـ).  قيم السلام في کتب التفسير والحديث والتربية الوطنية في المملکة العربية السعودية،  رسالة دکتوراه غير منشورة،  قسم التربية الإسلامية،  کلية التربية،  جامعة أم القرى.
الزهراني،  فهد بن غرم الله. (1431هـ).  حقوق الإنسان التربوية والتعليمية والثقافية في المواثيق الدولية، معهد البحوث العلمية وإحياء التراث الإسلامي،  جامعة أم القرى،  مکة المکرمة. 
السلمي، أحلام. (2019) . مفهوم القيم وأهميتها في العملية التربوية وتطبيقاتها السلوکية من منظور إسلامي. مجلة العلوم التربوية والنفسية. مج 3، ع 2، ص ص 79-94.
السمعاني، عبد الکريم. (د.ت). أدب الإملاء والاستملاء، تحقيق: عبد الأمير شمس الدين، الموسوعة التربوية، بيروت، الشرکة العالمية للکتاب.
السيوطي، الجلال الدين. (1410هـ). الجامع الصغير في أحاديث البشير النذير، دار الکتب العلمية، بيروت.
الصالح،  محمد بن أحمد. (1423هـ).  حقوق الإنسان في الإسلام وتطبيقاتها في المملکة العربية السعودية،  د.ن. 
طعيمة، رشدي والشيخ، محمد. (2007). ثقافة التسامح في ضوء التربية والدين، القاهرة: دار الفکر العربي.
الظاهري،  خالد بن صالح. (1423هـ).  دور التربية الإسلامية في توجيه الإرهاب،  دار عالم الکثير،  الرياض. 
العاملي، زين الدين بن أحمد. (1403هـ). منية المريد في أدب المفيد والمستفيد، تحقيق: عبد الأمير شمس الدين، بيروت، الشرکة العالمية للکتاب.
عبد اللطيف، حسن علي. (1995). " حقوق الإنسان وحرياته الأساسية في مناهج التعليم الثانوي في دولة البحرين"، مجلة التربية الجديدة، عدد58.
عبود،  عبد الغني. (1991).  في التربية الإسلامية،  دار الفکر العربي، القاهرة. 
العجلاني، يوسف بن أحمد محمد، العدل وتطبيقاته في التربية الإسلامية، رسالة ماجستير غير منشورة، کلية التربية بمکة المکرمة، جامعة أم القرى، 1421هـ.
العريني، عبد اللطيف. (2016) . مدى إسهام أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في تنمية القيم التربوية. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، مج5، ع11.
العساف،  جمال عبد الفتاح. (2010).  أثر استخدام إستراتيجيات توضيح القيم وتحليل القيم والنمو الخلي في تنمية القيم لدى طلبة الصف التاسع في مبحث التاريخ،  المجلة التربوية،  جامعة الکويت،  الکويت،  العدد (97). 
العسکري،  سليمان. (2002).  الثقافة والقيم،  أعمال المؤتمر الثقافي العربي السابع،  دار الجيل، بيروت.
عقل،  محمود عطا حسين. (!428هـ).  القيم المهنية،  مکتب التربية العربي لدول الخليج،  الرياض.
عقل،  محمود عطا. (1422هـ).  القيم السلوکية،  مکتب التربية العربي لدول الخليج،  الرياض.
العلموي، عبد الباسط بن موسى. (د.ت). المعيد في أدب المفيد والمستفيد، وقف على طبعه: أحمد عبيد، دمشق، المکتبة العربية.
عمارة، محمد. (1405هت). الإسلام وحقوق الإنسان، ضرورات لا حقوق، مجلة عالم المعرفة، العدد(89) الکويت، المجلس الوطني للثقافة  والفنون والآداب.
عمر، نعمان وأبو ساکور تيسير. (2011). دور جامعة القدس المفتوحة في تنمية قيم المجتمع المدني في محافظة الخميل من وجية نظر طلبتها، مجلة جامعة القدس المفتوحة، مج1، ع23.
العيافي،  حسن مهدي. (1434هـ).  التربية على القيم الأخلاقية من مدرسة المستقبل،  رسالة دکتوراه غير منشورة،  قسم التربية الإسلامية،  کلية التربية،  جامعة أم القرى.
عيدي، جاسم محمد. (2010). " دراسة مقارنة في التسامح الاجتماعي وفقاً لمستويات الذکاء الثقافي لدى طلبة جامعة صلاح الدين"، رسالة ماجستير، جامعة المستنصرية، کلية الآداب. 
 
الفيروز آبادي، محمد بن يعقوب. (د.ت). القاموس المحيط، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
القحطاني، يوسف محمد. (2010). التعددية العقائدية وموقف الإسلام منها، دار التدمرية.
الکيلاني،  ماجد عرسان. (1423هـ).  فلسفة التربية الإسلامية،  ط2، دار القلم،  دبي.
المانع، مانع بن محمد. (1426هـ). القيم بين الإسلام والغرب، دار الفضيلة، الرياض.
الماوردي، علي بن محمد. (1973). أدب الدين والدنيا، تحقيق: مصطفى السقا، مکتبة البابي الحلبي، القاهرة.
المبارکفوري،  صفي الرحمن. (1424هـ).  روضة الأنوار في سيرة النبي المختار r،  دار السلام،  الرياض. 
مسلم، ابن الحجاج القشيري. (1416هـ). صحيح مسلم، بيروت، دار ابن حزم.
مصطفى، إبراهيم وآخرون. (د.ت).  المعجم الوسيط،  طهران،  المکتبة العلمية.
مصطفى، نادية وآخرون. ( 2012) . القيم في الظاهرة الاجتماعية. دار البشير للثقافة والعلوم، القاهرة.
المغراوي، أحمد بن أبي جمعة. (1407هـ). جامع جوامع الاختصار فيما يعرض بين المعلمين وآباء الصبيان، الرياض، مکتب التربية العربي لدول الخليج.
المقدسي، محمد بن مفلح. (1407هـ). الآداب الشرعية والمنح المرعية، مکة المکرمة، مکتبة نزار مصطفى الباز.
المهدي، مجدي صلاح. (2009). الأدوار المتجددة للمعلم في عصر المعرفة على ضوء توجهات الفکر التربوي الإسلامي، بحث قدم إلى المؤتمر العلمي الثاني (دور المعلم في عصر التدفق المعرفي) جامعة جرش الخاصة، الأردن.
ناصر، إبراهيم. (2006). التربية الأخلاقية، دار وائل للنشر عمان، الأردن.
النبهان، محمد فاروق. (1994). مفهوم التسامح في إطار الرؤية الإسلامية، مجلة المنهل، جدة، المملکة العربية السعودية، المجلد (56-60) العدد518، أغسطس.
النووي، محمد بن شرف. (1415هـ). المجموع، حققه محمد نجيب المطبعي، بيروت، دار إحياء التراث العربي.
النووي، محي الدين. (1993). کتاب العلم والمتعلم، تحقيق: عبد الله بدران، دمشق، دار الخير.
هدايات، سور رحمن. (2001). التعايش السلمي بين المسلمين وغيرهم داخل دولة واحدة، القاهرة: دار السلام للطباعة والنشر.
هوفمان،  مراد. (1997).  الإسلام کبديل،  ط2، مکتبة العبيکان،  الرياض. 
وطفة، على أسعد. (2012). "فن التربية على التسامح"، مقال على شبکة النبا المعلوماتية.
يالجن،  مقداد. (1406هـ).  أهداف التربية الإسلامية وغاياتها،  مطابع القصيم،  الرياض.
المراجع العربية مترجمة:
 
Ibn Taymiyyah, A. A. (1423 AH). Magmooa Al-Fatwas, (N.D), compiled and arranged by Abdul Rahman Qassem, Riyadh.
Ibn Gammaa, M. I. (1419 AH). The reminder of the listener and the speaker in the etiquette of the world and the learner, investigated by Muhammad Hashim Al-Nadawi (3rd ed). Dar Al-Ma’ali.
Ibn Hajar, A. A. A. (N. D.). Fath Al-Bari explanation of Sahih Al-Bukhari. (8), Salafi Library Edition.
Ibn Ashour, M. A. (1431 AH). The origins of the social system in Islam. Dar Sahnoun for Publishing and Distribution, Tunisia.
Ibn Ashour, M. A. (1425 AH). The spirit of Islamic civilization. Arab House of Science, Beirut.
Ibn Faris, A. (1415 AH). Dictionary of language standards, Dar Al-Fikr, Beirut.
Ibn Manzur, M. M. (1416 AH). Lisan Al-Arab. Dar Sader.
Abu El-Enein, A. K. (1426 AH). Ethics and educational values ​​in Islam, within the Encyclopedia of Nazra Al-Naeem in the Noble Morals of the Noble Messenger, Dar Al-Wasila, Jeddah.
Abu Suleiman, A. (1412 AH). Crisis of will and sound mind. Al-Manar Library. Zarqa.
Safa, B. (1995). Letters of the brothers of Safa. Beirut, Oweidat Publications. 1995 AD, 12th edition.
Al-Isfahani, R. (1423 AH). Vocabulary of strange words of the Qur'an. Dar Al-Qalam, Damascus.
Al-Albani, M. N. (1406 AH). The Sahih Al-Game Al-Sageer and its extension. The Great Conquest, The Islamic Office, Beirut.
Al-Ahdal, H. (1428 AH). The origins of civilization education in Islam. Deanship of Scientific Research, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, University Theses Series.
Al-Bukhari, M. I. (1417 AH). Sahih Al-Bukhari. Dar Al-Salaam for Publishing and Distribution, Riyadh.
Al-Bukhari, I. (1995). Education on Human Rights and Democracy in Secondary Education", Journal of the New Education, 58.
Al-Baghdadi, A. A. A. (1403 AH). The Collector of the Ethics of the Narrator and the Etiquette of the Listener, Investigated by: Mahmoud Al-Tahhan, Riyadh, Al-Maaref Library.
Bakra, A. (1993). Developmental awareness and productive values ​​among University Students, Journal of Educational Studies, Part 49, Cairo.
bin Humaid, S. A.; Abdul-Rahman M. (1419 AH). Encyclopedia of the grace of grace in the noble morals of the Nobel Prophet, Dar Al-Wasila, Jeddah.
Al-Bayhaqi, A. A. (2005). Al-Sunan Al-Kubra, Al-Resala Foundation, Beirut.
Al-Tirmidhi, M. I. (1421 AH). Sunan Al-Tirmidhi, investigation: Ahmed Shaker and Fouad Abdel-Baqi, Dar Al-Fikr for printing and publishing.
Recommendations of the First International Conference (2019). Towards a Positive Society... According to the Kingdom's Vision 2030", which was held at Qassim University during the period from 4-5 February.
Recommendations of the Second International Conference (2018). Islamic sciences and their role in consolidating societal values, which was held at Al-Azhar University during the period from 7-8 November.
Al-Jubouri, M. (2014). Intellectual tolerance and its relationship to social cohesion among university students, Lark Journal of Philosophy, Linguistics and Social Sciences, 14, 367-423.
Al-Jurjani, A. M. (1408 AH). Definitions book. Beirut, Dar al-Kutub al-Ilmiyya.
Al-Gallad, M. Z. (2005). Learning and teaching values. Dar Al-Masira, Amman.
El-Gohary, I. H. (N.D.). Al-Sahah, House of Science for Millions, Beirut.
Al-Hassani, M. B. (2008). Code of values ​​in the Qur’an and Sunnah. Publications of the Moroccan Center for Studies and Research, Rabat.
Al-Hogail, S. A. (1424 AH). Human rights in Islam and its applications in the Kingdom. Al-Mumtaz Foundation for Printing, Riyadh.
Hamid, S. A. (1422 AH). Between human rights and duties in Islam, a paper presented to the thirteenth conference of the Supreme Council for Islamic Affairs, Cairo, from 8-11 Rabi` al-Awwal.
Khalifa, A. M. (1992). The rise of values, psychological study, The World of Knowledge, 160, Kuwait.
Al-Khairy, T. A. (1424 AH). Cooperative education from an Islamic perspective, unpublished MA thesis, Department of Islamic and Comparative Education, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah
Al-Zuhaili, H. (1420 AH). Human values ​​in the Noble Qur’an, Al-Maktabi House for Printing and Publishing, Damascus.
Al-Zarnuji, B. A. (1985). Teaching the learner on the path of learning. Investigated by: Salah Al-Najmi, and Nazir Hamdan, Dar Ibn Kathir.
Zaki, A. (2016). Religious tolerance in Islamic civilization - the writer Abu Ishaq al-Sabi (348 AH) as a model, a research paper presented at the Second International Scientific Conference "Dialogue of Civilizations and Cultures", April 26-28, Tafila Technical University, College of Arts, Department of Arabic Language and Literature.
Al-Zahrani, S. Y. (1425 AH). The values ​​of peace in the books of interpretation: Hadith and National Education in the Kingdom of Saudi Arabia, unpublished PhD thesis, Department of Islamic Education, College of Education, Umm Al-Qura University.
Al-Zahrani, F. G. (1431 AH). Educational, educational and cultural human rights in international conventions, Institute of Scientific Research and Revival of Islamic Heritage, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.
Al-Selmy, A. (2019). The concept of values ​​and their importance in the educational process and their behavioral applications from an Islamic perspective. Journal of Educational and Psychological Sciences. 3,(2), 79-94.
Al-Samani, A. (N.D.). The literature of dictation and dictation. Investigated by: Abdel Amir Shams El-Din, Educational Encyclopedia, Beirut, International Book Company.
Al-Suyuti, A. (1410 AH). Al-Gamee Al-Sageer in the Conversations of Al-Bashir Al-Nazir. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyya, Beirut.
Al-Saleh, M. A. (1423 AH). Human rights in Islam and its applications in the Kingdom of Saudi Arabia.
Taima, R. S. M. (2007). The culture of tolerance in the light of education and religion. Cairo: Arab Thought House.
Al-Zhaheri, K. S. (1423 AH). The role of Islamic education in directing terrorism, Dar Alam Al Katheer, Riyadh.
Al-Amili, Z. A. (1403 AH). Monia Al-Murid fi Adab Almufid Wa Almustafidi. Investigation: Abdel Amir Shams El-Din, Beirut, International Book Company.
Abdel Latif, H. A. (1995). Human rights and fundamental freedoms in the curricula of secondary education in the state of Bahrain. Al-Tarbiya Al-Jadida Journal.
Abboud, A. (1991). In Islamic Education. Arab Thought House, Cairo.
Al-Ajlani, Y. A. M. (1421 AH). Justice and its applications in Islamic Education, unpublished MA thesis, College of Education in Makkah Al-Mukarramah, Umm Al-Qura University.
Al-Arini, A. (2016). The extent to which faculty members at the Islamic University of Madinah contribute to the development of educational values. Specialized International Educational Journal, 5, 11.
Al-Assaf, G. A. (2010). The effect of using strategies for clarifying values, analyzing values, and cellular growth in developing values ​​for ninth grade students in the subject of history. Educational Journal, Kuwait University, Kuwait, issue (97).
Askari, S. (2002). Culture and values, Proceedings of the Seventh Arab Cultural Conference, Dar Al-Jeel, Beirut.
Akl, M. A. H. (428 AH). Professional values, Arab Bureau of Education for the Gulf States, Riyadh.
Akl, M. A. (1422 AH). Behavioral values, Arab Bureau of Education for the Gulf States, Riyadh.
Al-Alami, A. M. (N.D.). Teaching assistant in the literature of the useful and the beneficiary. It was published by: Ahmed Obaid, Damascus, the Arabic Library.
Emara, M. (1405 AH). Islam and human rights, necessities not rights. World of Knowledge Magazine, (89), Kuwait, National Council for Culture, Arts and Letters.
Omar, N. A. T. (2011). The role of Al-Quds Open University in developing the values ​​of civil society in Al-Khamil Governorate from the point of view of its students, Al-Quds Open University Journal, 1, 23.
Al-Ayafi, H. M. (1434 AH). Education on moral values ​​from the future school: An unpublished Ph.D. thesis, Department of Islamic Education, College of Education, Umm Al-Qura University.
 
Eidi, J. M. (2010). A comparative study in social tolerance according to the levels of cultural intelligence among students of Salah al-Din University, Master's thesis, Al-Mustansiriya University, College of Arts.
 
Al-Ghazali, M. (1419 AH). Human rights between the teachings of Islam and the declaration of the United Nations. Dar al-Da`wah, Alexandria
Al-Fayrouz, A. M. Y. (N.D.). Ocean dictionary. House of Revival of Arab Heritage, Beirut.
Al-Qahtani, Y. M. (2010). Doctrinal pluralism and the position of Islam on it. Dar al-Tadmuriyyah.
Al-Kilani, M. A. (1423 AH). Philosophy of Islamic Education, (2nd ed), Dar Al Qalam, Dubai.
Al-Mana'a, M. M. (1426 AH). Values ​​between Islam and the West. Dar Al-Fadilah, Riyadh.
Al-Mawardi, A. M. (1973). The literature of religion and the world, investigation:Mustafa Al-Sakka, Al-Babi Al-Halabi Library, Cairo.
Mubarakpuri, S. R. (1424 AH). Kindergarten of lights in the biography of the chosen Prophet, peace be upon him, Riyadh.
Muslim, A. A. (1416 AH). Sahih Muslim. Beirut, Dar Ibn Hazm.
Mustafa, I. (D.T). Mediator dictionary, Tehran, Scientific Library.
Mustafa, N. (2012). Values ​​in the social phenomenon. Dar Al-Bashir for Culture and Science, Cairo.
Maghrawi, A. A. (1407 AH). Gamee Gawamee Al-Ekhtisar between teachers and parents of boys, Riyadh, the Arab Bureau of Education for the Gulf States.
Al-Maqdisi, M. M. (1407 AH). Legal etiquette and sponsored grants. Makkah Al-Mukarramah, Nizar Mustafa Al-Baz Library.
Mahdi, M. S. (2009). The renewable roles of the teacher in the age of knowledge in the light of the orientations of Islamic educational thought, Research presented to the second scientific conference (The Role of the Teacher in the Age of Knowledge Flow), Jerash Private University, Jordan.
Nasser, Ibrahim. (2006). Moral Education, Wael Publishing House, Amman, Jordan.
Al-Nabhan, M. F. (1994). The concept of tolerance within the framework of the Islamic vision, Al-Manhal Magazine, Jeddah, Saudi Arabia, 56-60(518), August.
Al-Nawawi, M. S. (1415 AH). The total, investigated by Muhammad Najib Al-Matabi, Beirut, House of Revival of Arab Heritage.
An-Nawawi, M. (1993). The book of knowledge and the learner, investigated by: Abdullah Badran, Damascus, Dar Al-Khair.
Hedayat, S. R. (2001). Peaceful coexistence between Muslims and others within one state. Cairo: Dar Al Salam for printing and publishing.
Hoffman, M. (1997). Islam as an alternative (2nd ed). Obeikan Library, Riyadh.
Watfa, A. A. (2012). The art of education for tolerance: An article on the Al-Naba Information Network.
Yaljin, M. (1406 AH). The goals and objectives of Islamic education. Qassim Press, Riyadh.
 
 
المراجع الأجنبية:
Adhikary, M. (2018). Role of Teachers in Quality Enhancement Education and Human Development International Journal of Humanities and Social Science Invention (IJHSSI). Volume 7 Issue 12 Ver. II. PP 34-41
Adhikary, M. (2018). Role of Teachers in Quality Enhancement Education and Human Development International Journal of Humanities and Social Science Invention (IJHSSI). Volume 7 Issue 12 Ver. II. PP 34-41
Bland, H; Melton, B; Welle, P. & Bigham, L. (2012). Stress tolerance: New challenges for millennial college students. College Student Journal, 46 (3) , 362-375.
Jose Joseph K.(2009).Development of Student Character through Principals Spritual Leadership Practices Based on Banduras Social Learning Theory. The International Conference Commemorating the 25th Anniversary: Ethics VS Technology in Postmodern Era of Education, Vol 1, No 1.
Liman, M., Salleh, M.J., & Abdullahi, M. (2013). Sociological and Mathematics Educational Values: An Intersection of Need for Effective Mathematics Instructional Contents Delivery. International Journal of Humanities and Social Science. 3 (2), 192-203.
Nagoba, Basavraj & Mantri, Sarita. (2015). Role of Teachers in Quality Enhancement in Higher Education. Journal of Krishna Institute of Medical Sciences University. 4. 177-182.
Pathania, A. (2011). Teachers‟ Role in Quality Enhancement and Value education. Academe Journal, 14(1), 19-26