The effectiveness of a training Program; to Provide Teachers-to-be-Students in the Department of Basic Education with the Culture of Action Research, and its participatory applications in Teaching Arabic to Students with Special Needs.

Author

Lecturer of Curriculum and Teaching Methods of Arabic Faculty of Education –University of Alexandria

Abstract

The present study targets the design of a training program to provide Arabic language teachers-to-be-students ,in the Basic Education Department, with the culture of Action research and its participatory applications in teaching Arabic to their students with special needs, as well as to test its effectiveness in terms of its influence. The study group was comprised of 154 undergraduate students. The level of participatory Action research was adopted by dividing the students- the study group- into subgroups based on their deployment in practical education schools. A point was also made that, along with the training program, the group sample would be assigned with a course of teaching methods for special needs, which is a weekly two-hour subject already scheduled for fourth year students at the department. Hence, a special advantage would be achieved: studying the nature of the procedural research would be accomplished through the program material and its applications to people with special needs in the Arabic language. The course is designed to provide the student with a general idea of people with special needs. To achieve the goal of the study, the training program was designed in two parts: theoretical and practical, and was presented to the arbitrators who agreed on the content. The study tools were used as a test to measure the knowledge of the nature of the Action research and its procedures. The practical aspect was evaluated by the students' projects they presented using the second tool (narrative records). This tool was used by the students to apply the practical steps they had learned during the period of practical education throughout the whole semester.The affective aspect of the program was also examined by reviewing their own reflections on their performance and the extent to which their teaching practices improved after the training on the program content: in theory and practice. This was implemented by using the third tool:(Thinking Sheets).Statistical treatments were conducted to adjust the study test, and then the results were analyzed using a T test. The results showed that there were statistically significant differences between both the pre-test and post-test for the study at a lower level of 0.05>α. The ETA squared tool was also implemented to measure the size of impact of the program, which amounted to (0,96). This confirms that the program has significantly allowed the teachers- to-be-students to acquire the culture of action research and its application.In addition, the narrative records in which the teachers-to-be-students monitored their procedural plans were evaluated in the light of a graduated indicator format designed by the researcher for this purpose. The results of the evaluation indicated the positive impact of the program in training students to design a procedural plan.All of the previous findings supported an analysis of the students’ reflections on reflective sheets, in which they reported improvement in their teaching practices after studying the program. The study concluded with a number of recommendations and proposals of similar studies on different research communities.

Keywords

Main Subjects


أولا: المراجع العربية:
     1.            إبراهيم صابر قاسم (2018).تصميم برنامج تدريبي قائم على تطبيقات بحوث الفعل لتنمية مهارات کل من التفکير التأملي والکفاءة المهنية لدى الطلاب المعلمين شعبة التعليم الصناعي بکلية التربية جامعة حلوان.بحوث عربية في مجالات التربية النوعية. ع 9.ص ص 11-61.
     2.            أحمد عبد الله البنا(2015).متطلبات تطبيق بحوث الفعل في مؤسسات التعليم قبل الجامعي بمصر.دراسات في التعليم الجامعي.ع30.ص ص 55- 149.
     3.            أحمد محمد علي، وعبد الوهاب هاشم، وهند مکرم(2015).فاعلية استراتيجية تعليم الأقران في تنمية بعض مهارات الکتابة لدى التلاميذ ذوي صعوبات الکتابة بالمرحلة الابتدائية مجلة کلية التربية بأسيوط.مج 31.ع1.ص ص 249-278.
     4.            بديعة واکلي، وسماح شوادرة (2018).صعوبة الکتابة بين التشخيص والعلاج.مجلة العلوم الإنسانية.ع9.ص ص 506- 515.
     5.            جمال مثقال القاسم (2015).أساسيات صعوبات التعلم.عمان: دار صفاء للنشر و التوزيع.ط3
     6.            جمال محمد الخطيب (2013). مدخل إلى صعوبات التعلم.الدمام: مکتبة المتنبي.
     7.            جميلة روقاب(2016).صعوبات التعلم وانعکاساتها على التحصيل الدراسي: قراءة في المظاهر، والأسباب، وسبل العلاج.دراسات.ع 47.                         ص ص 273-283.
     8.            جهاد الفارسي، ومحمد مصطفى منيب، وتهاني محمد(2014).أسباب صعوبات تعلم القراءة.مجلة القراءة والمعرفة.ع 150.ص ص 241- 252.
     9.            حمد  بلية العجمي(2013).أساليب التعلم المفضلة لدى طلبة بطء التعلم في المدارس الوصفية بدولة الکويت: دراسة وصفية مقارنة في بعض المتغيرات الديموغرافية.مجلة العلوم التربوية والنفسية.مج 11.ع 4. 307- 335.
 10.            خالد خاطر العبيدي.(2010). "واقع استخدام معلمي اللغة العربية لممارسات البحث الإجرائي في تطوير أداء تلاميذهم اللغوي." مجلة القراءة والمعرفة: جامعة عين شمس - کلية التربية - الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة ع 108. ص ص22 - 55.
 11.            خالد خاطر العبيدي.(2016).فاعلية القلم الالکتروني القارئ في علاج بعض صعوبات القراءة الجهرية، وتنمية مهارات الفهم القرائي لدى التلاميذ ذوي صعوبات القراءة بالصف الثالث الابتدائي.مجلة العلوم التربوية ع 6.                 ص ص 179- 220.
 12.            رحاب صديق (2012).صعوبات تعلم القراءة.الإسکندرية: دار المعرفة الجامعية.
 13.            سارة بدر العتيبي (2016).فاعلية برنامج تدريبي مقترح في تنمية مهارات البحث الإجرائي لدى معلمات الصفوف الأولية قبل الخدمة.دراسات عربية في التربية وعلم النفس.ع 69.ص ص 85- 102.
 14.            سليمان عبد الواحد إبراهيم.(2010).المرجع في صعوبات التعلم: النمائية والأکاديمية والاجتماعية والانفعالية.القاهرة: مکتبة الأنجلو المصرية.
 15.            سهام عبد المنعم بکري(2014).فعالية استراتيجية تعلم الأقران في خفض صعوبات تعليم الکتابة لدى تلميذات المرحلة الابتدائية.مجلة القراءة والمعرفة.ع 148.ص ص 81- 123.
 16.            السيد عبد الحميد سليمان (2013 ).صعوبات القراءة: ماهيتها وتشخيصها. القاهرة: عالم الکتب.
 17.            عادل يوسف أبو غنيمة(2010).عسر القراءة (الديسلکسيا)، وطرق العلاج.القاهرة: الدار الأکاديمية للعلوم.
 18.            عبد الطيف حسين حيدر(2004). البحث الإجرائي بين التفکر في الممارسة المهنية، وتحسينها. دبي: دار القلم.
 19.            عبد العزيز مصطفى السرطاوي.(1991).بطء التعلم مفهومه وطرق معالجته.شئون اجتماعية مج 8.ع 32.ص ص 91- 114.
 20.            علي عبد السميع قورة(2016).بحوث الفعل کمدخل للتنمية المهنية للمعلم. المجلة العربية لدراسات وبحوث العلوم التربوية والإنسانية.ع 4.                     ص ص 246- 266.
 21.            فتحي مصطفى الزيات.( 2008).صعوبات التعلم: الاستراتيجيات التدريسية، والمداخل العلاجية. القاهرة: دار النشر للجامعات.
 22.            فيوليت فؤاد إبراهيم، وأماني محمد سليم، و أسماء محمد محمود (2017). "فاعلية برنامج لتنمية بعض عادات العقل للحد من صعوبات تعلم القراءة والکتابة لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائي." دراسات الطفولة: جامعة عين شمس - کلية الدراسات العليا للطفولة مج20, ع75.ص ص 23 - 33.
 23.            ماهر شعبان عبد الباري. (2013). اللغة العربية لمعلمي التربية الخاصة: الأسس والإجراءات التربوية.الدمام: مکتبة المتنبي. 
 24.            محمد حسن خليل (2003).برنامج تدريس علاجي وفاعليته في تحسين مستويات الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة"التوحديين " لبعض العمليات الحسابية الأساسية، وبقاء أثر التعلم، والاتجاه نحو المادة.مجلة تربويات الرياضيات مج 6. ع 2.ص ص 168- 209.
 25.            محمد صبحي عبد السلام (2009). صعوبات التعلم والتأخر الدراسي عند الأطفال.القاهرة: مؤسسة اقرأ للنشر والتوزيع والترجمة.
 26.            محمد عبد الخالق مدبولي (2013).إدراک المعلمين للعلاقة بين بحوث الفعل والنمو المهني: دراسة ميدانية. المجلة العربية للتربية.مج 33.ع 2.               ص ص 51- 78.
 27.            محمود محمد حسن.(2014).بحوث الفعل والإصلاح المدرسي(تطور تجربة برنامج بحوث الفعل بکلية التربية- جامعة أسيوط).المؤتمر العلمي الثالث والعشرون: تطوير المناهج رؤى، وتوجهات.الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس.مج 2.ص ص 406: 427.
 28.            منال محروس، ونعمات عبد المجيد، ومروى حسن(2013).صعوبات التعلم في  ضوء النظريات.الدمام: مکتبة المتنبي.
 29.            منى إبراهيم اللبودي (2007).صعوبات القراءة والکتابة: التشخيص والعلاج.المؤتمر العلمي السابع.صعوبات تعلم القراءة بين الوقاية، والتشخيص، والعلاج.مج 2.ص ص 78- 99.
 30.            نجاة حسن شاهين (2013).التنمية المهنية لمعلم العلوم قبل الخدمة باستخدام البحث الإجرائي: دراسة حالة.دراسات عربية في التربية وعلم النفس.ع 40. ص ص 211- 244.
 31.            هبة حسين إسماعيل، ورباب إبراهيم أحمد، وأسماء عبد المنعم  (2016). السلوک الفوضوي وعلاقته بالاتزان الانفعالي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين، والمتفوقين دراسيا: دراسة مقارنة.  مجلة البحث العلمي في التربية.ع 17.ج 2.ص ص 26- 44.
 32.            هيثم أحمد علي.(2008).اضطراب التوحد لدى الأطفال. مجلة کلية التربية- جامعة بابل - عدد خاص.ص ص 58-74
 
 
 
 ثانيا: المراجع غير العربية:
1- Bates, A; Pardo, L.(2010) Action Research: Can It Be a Means for Helping Teacher Candidates Learn about Student Diversity?. inquiry in education: Vol. 1: Iss. 2, Article 4.
2- Benedict, A; Holdheide, L; Brownell, M; Foley, A.(2016). Learning to Teach Practice-Based Preparation in Teacher Education. USA: American Institutes for Research, CEEDAR Center.
3- Bognar, B(2013) Initiating teachers’ action research: Empowering teachers’ voices.Educational Journal of Living Theories. Volume 6.pp: 1-39.
4- Carver,c &Klein,c.(2013)Action Research: A Tool for Promoting Faculty Development and Continuous Improvement in Leadership Preparation NCPEA International Journal of Educational Leadership Preparation, Vol. 8, No. 2
5- Creswell,j.(2012). Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson Education, Inc.4rd.
6- García,M.(2013). Enhancing Moral and Ethical Judgment through the Use of Case Histories: An Ethics Course for Pre-service Teachers.Gist Education and Learning Research Journal. No. 7,. pp. 93-114
7- Gordon, S; Solis, R. (2018). Teacher Leaders of Collaborative Action Research: Challenges and Rewards. i.e.: inquiry in education: Vol. 10.pp 1-22.
8- Han,L.(2017). Analysis of the Problems in Language Teachers’ Action Research. International Education Studies; Vol. 10, PP123-128.
9-  Hunter,W.(2017). Evidence-Based Teaching in the 21st Century:
The Missing Link. Canadian Society for the Study of Education. www.cje-rce.ca
 
10- Lattimer, H. (2012). Action Research in Pre-service Teacher Education: Is There Value Added?. i.e.: inquiry in education: Vol. 3.pp:1-25. Retrieved from  http://digitalcommons.nl.edu/ie/vol3/iss1/5
11- Mills, G. E. (2014). Action research: A guide for the teacher researcher. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Education, Inc.5rd.

12-  Norton,L.(2009). Action Research in Teaching and Learning:A practical guide to conducting pedagogical research in universities. , New York: Routledge

13- Pelech,J; Hibbard,S.(2011). Evaluating the Effectiveness of Reading Strategies for College Students: An Action Research Approach. Journal of Research in Education. Volume 21,PP.100-114.

14- Sagor,R.(2000). Guiding School Improvement with Action Research. by the Association for Supervision and Curriculum Development.

15- Wastin, E & Han, H. (2017) "Action Research and Project Approach: Journey of an Early Childhood Pre-service Teacher and a Teacher Educator," Networks: An Online Journal for Teacher Research: Vol. 16: Iss. 2. https://dx.doi.org/10.4148/ 2470-6353.1044