البنية العاملية لقلق البطالة وعلاقتها بالمساندة الاجتماعية والصلابة النفسية لدى طلاب السنة النهائية بجامعة الأزهر. The Factorial Structure of Unemployment Anxiety and Its Correlation with Social Support and Psychological Hardness among the Final-Year Students at Al-Azhar University

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم علم النفس بکلية الدراسات الانسانية جامعة الأزهر

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التوصل لمؤشرات حسن المطابقة في البنية العاملية الهرمية لقلق البطالة مع بيانات عينة الدراسة من طلاب السنة النهائية بجامعة الأزهر، والکشف عن العلاقة بين قلق البطالة وأبعاده وکل من المساندة الاجتماعية والصلابة النفسية وأبعادهما، والتعرف على إمکانية التنبؤ بقلق البطالة من خلال المساندة الاجتماعية والصلابة النفسية وأبعادهما، والکشف عن احتمالية وجود تباين في قلق البطالة وأبعاده وفقاً  لمتغيري النوع، والکلية، تکونت عينة الدراسة من(964) طالباً وطالبة بالسنة النهائية في بعض الکليات الانسانية والعلمية بجامعة الأزهر، طبق عليهم مقاييس قلق البطالة، المساندة الاجتماعية، الصلابة النفسية (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج الدراسة عن اتصاف البنية العاملية لقلق البطالة بالهرمية ومؤشرات حسن المطابقة مع بيانات عينة الدراسة من طلاب السنة النهائية بجامعة الأزهر، وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين المساندة الاجتماعية وبعض أبعادها وقلق البطالة وبعض أبعاده، وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين الصلابة النفسية بأبعادها وقلق البطالة بأبعاده، إمکانية التنبؤ بقلق البطالة من خلال الدرجة الکلية للمساندة الاجتماعية والصلابة النفسية، إمکانية التنبؤ بقلق البطالة من بعض أبعاد المساندة الاجتماعية والصلابة النفسية، وجود فروق دالة إحصائياً في بُعدي المظاهر الفسيولوجية لقلق البطالة، والمظاهر النفسية لقلق البطالة وفقاً لمتغير النوع لصالح الاناث، بينما لم توجد فروق دالة إحصائياً في کل من بُعد المظاهر الاجتماعية لقلق البطالة، والدرجة الکلية لقلق البطالة وفقاً لمتغير النوع، وجود فروق دالة إحصائياً في بُعد المظاهر الفسيولوجية لقلق البطالة وفقاً لمتغير الکلية لصالح الکلية العلمية، بينما لم توجد فروق دالة إحصائياً في الدرجة الکلية لقلق البطالة وبُعدي المظاهر النفسية لقلق البطالة، والمظاهر الاجتماعية لقلق البطالة وفقاً لمتغير الکلية.
This study aimed to identify the indicators of good conformity in the factorial hierarchical structure of unemployment anxiety among study sample data from the final year students at Al-Azhar University, uncover the correlation among unemployment anxiety and its dimensions; both social support and psychological hardness and their dimensions. The study also aimed to identify the possibility of predicting unemployment anxiety through social support and psychological hardness and their dimensions, and detecting the possibility of a variation in unemployment anxiety and its dimensions according to the variables of gender and college. The study sample consisted of (964) male and female students in the final year of some humanitarian and scientific colleges at Al-AzharUniversity. The scales of unemployment anxiety, social support, and psychological hardness were administered (developed by the researcher). The results of the study revealed that the hierarchical characterization of the factorial structure of unemployment anxiety and indicators of good compatibility with the study sample data from the final year students at Al-AzharUniversity. There was a negative statistically significant correlation between social support and some of its dimensions; and unemployment anxiety and some of its dimensions. There was a negative statistically significant correlation correlation between psychological hardness in its dimensions; and unemployment anxiety in its dimensions. Unemployment anxiety can be predicted by the overall degree of social support and psychological hardness. The possibility of predicting unemployment anxiety from some dimensions of social support and psychological hardness. There were statistically significant differences in the two dimensions of the physiological aspects of unemployment anxiety and the psychological manifestations of unemployment anxiety according to the gender variable in favor of females. While there were no statistically significant differences in both the dimension of the social aspects of unemployment anxiety, and the total degree of unemployment anxiety according to the gender variable. There were statistically significant differences in the dimension of the physiological aspects of unemployment anxiety according to the variable of the faculty in favor of the scientific faculties. However, there were no statistically significant differences in the total degree of unemployment anxiety and the two dimensions of the psychological manifestations of unemployment anxiety, and the social manifestations of unemployment anxiety according to the college variable.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع
أولاً: المراجع العربية:
ابن يحيا، عائشة بنت فهد (2015). قلق المستقبل وعلاقته بالمساندة الاجتماعية لدى طالبات المرحلة الجامعية في مدينة الرياض. مجلة الارشاد النفسي، جامعة عين شمس- مرکز الارشاد النفسي،(42)، 183-229.
أبو الفتوح، نهى عبد الرحمن (2014). الصلابة النفسية وعلاقتها بالرضا عن الحياة وقلق المستقبل لدى عينة من طلاب الجامعة، المجلة المصرية للدراسات النفسية،24(85)،483-540.
أبو هاشم، السيد محمد (2010). النموذج البنائي للعلاقات بين السعادة النفسية والعوامل الخمسة الکبرى للشخصية وتقدير الذات والمساندة الاجتماعية لدى طلاب الجامعة. مجلة کلية التربية، جامعة بنها، 20 (81)، 276-350.
اسماعيل، ربا إبراهيم (2018). المساندة الاجتماعية لدى طلبة کلية الاعلام في جامعة بغداد. مجلة أمارا باک الدولية للعلوم، الأکاديمية الأمريکية العربية للعلوم والتکنولوجيا، 9 (28)، 129-142.
إشتية، إياد؛ شاهين، محمد (2015). قلق البطالة وعلاقته بفعالية الذات لدى طلبة السنة الأخيرة في جامعة القدس. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 11 (3)، 319-330.
بلال، أمل بدري النور؛ حبيب، نهى عبدالله أحمد (2018). الصلابة النفسية وعلاقتها بالقلق لدى طلاب الجامعات الحکومية بولاية الخرطوم. مجلة الآداب، جامعة إفريقيا العالمية - کلية الآداب، (7)، 89-121.
البيرقدار، تنهيد عادل فاضل (2011). الضغط النفسي وعلاقته بالصلابة النفسية لدى طلبة کلية التربية. مجلة أبحاث کلية التربية الأساسية، جامعة الموصل، 11 (1)، 28-56.
تيغزة، أمحمد بوزيان (2012). التحليل العاملي الاستکشافي والتوکيدي. دار المسيرة.
الجمال، حنان محمد؛ بخيت، نوال شرقاوي (2008). قلق البطالة وعلاقته بجودة الحياة وفاعلية الذات لدى طلاب السنة النهائية بکلية التربية جامعة المنوفية، مجلة البحوث النفسية والتربوية، 23(1)، 284-327.
جودة، شاهندا عادل أحمد ؛ إبراهيم، عباس متولى ؛ جبريل، مصطفى السعيد (2017). فاعلية برنامج قائم على المساندة الاجتماعية لخفض القلق العام المصحوب ببعض الاضطرابات النفسجسمية لطلبة الثانوية العامة. مجلة کلية التربية، جامعة بور سعيد، 4 (22)، 923- 958.
خطابي، أحمد (2007). واقع البطالة في الوطن العربي. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الانسانية والاجتماعية، 1(3)،43-86.
الزواهرة، محمد (2015). العلاقة بين الصلابة النفسية وقلق المستقبل ومستوى الطموح لدى طلبة جامعة حائل بالسعودية. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 3 (10)، 47-80.
السرسي، أسماء؛ عبد المقصود، أماني (2012). مقياس المساندة الاجتماعية للمراهقين والشباب ) ط2 .(مکتبة الأنجلو المصرية.
الشلاش، عمر بن سليمان بن شلاش (2015). قلق المستقبل وعلاقته بالصلابة النفسية والأفکار اللاعقلانية لدى عينة من طلاب جامعة شقراء. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، کلية البنات للآداب والعلوم التربية، 5 (16)، 265-282.
شند، سميرة محمد؛ السعدى، أمل عبدالله سعيد؛ إبراهيم، هبة سامي محمود (2015). الخصائص السيکومترية لمقياس الصلابة النفسية. مجلة الارشاد النفسي، جامعة عين شمس، مرکز الارشاد النفسي، (44)، 445-462.
الطراونة، أحمد عبدالله (2015). أنماط المساندة الاجتماعية وعلاقتها بالمسؤولية الاجتماعية لدى طلبة جامعة مؤتة. مجلة کلية التربية،  جامعة الأزهر، 1(162)، 447-466.
الطلافحة، فؤاد طه؛ الفقراء، زينات طه (2019). قلق البطالة وعلاقته بالانغلاق الفکري لدى طلبة جامعة مؤتة. دراسات العلوم التربوية، الجامعة الأردنية- عمادة البحث العلمي،46(2)، 102-120.
الطيب، محمد نور أحمد (2020). العلاقة بين قلق البطالة وجودة الحياة لدى عينة من طلاب السنة النهائية بجامعة الخرطوم، مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس،14(2)،326-341.
عامر، عبد الناصر السيد (2004). أداء مؤشرات حسن المطابقة لتقويم نموذج المعادلة البنائية. المجلة المصرية للدراسات النفسية - الجمعية المصرية للدراسات النفسية، 14 (45)، 106-157.
عبد السلام، علي علي (2005). المساندة الاجتماعية وأحداث الحياة الضاغطة وعلاقتهما بالتوافق مع الحياة الجامعية لدى طلاب الجامعة المقيمين مع أسرهم والمقيمين في المدن الجامعية. مجلة علم النفس، (53)، 6-22.
عشعش، نورا محمود حسين؛ سعفان، محمد أحمد محمد إبراهيم؛ محمد، عبد الصبور منصور (2018). أساليب مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها بالصلابة النفسية لدى طلاب الجامعة. مجلة کلية التربية، جامعة بور سعيد، (23)، 401-430.
العوض، مهدي عناد (2014). الصلابة النفسية وعلاقتها بقلق المستقبل دراسة ميدانية لدى عينة من طلبة جامعة دمشق، مجلة جامعة البعث،36(25)، 71-103.
المحتسب، عيسى محمد؛ العبادلة، نعيم عبد؛ العکر، محمد عاطف (2017). المرونة کمتغير وسيط بين قلق البطالة وجودة الحياة لدى الخريجين، مجلة الجامعة الاسلامية للعلوم النفسية والتربوية، 25 (3)، 172-189.
محمد، قواج ؛ عبد الحق، برکات (2016). مستوى إدراک المساندة الاجتماعية لدى عينة من الطلبة المغتربين بالجزائر. مجلة دراسات، جامعة الأغواط، (41)، 101-113.
مخيمر، عماد محمد (2012). استبيان الصلابة النفسية. مکتبة الأنجلو المصرية.
مرسي، صفاء إسماعيل (2019). المساندة الاجتماعية وعلاقتها بکل من القلق والوحدة النفسية لدى المسنين من النوعين. المجلة المصرية للدراسات النفسية، الجمعية المصرية للدراسات النفسية، 29، (102)، 231-288.
مريم، رجاء محمود (2016). الصلابة النفسية وعلاقتها بجودة الحياة لدى طالبات جامعة الملک سعود. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (74)، 355-384.
مصطفى، أسماء توفيق مبروک (2019). الاسهام النسبي لکل من العبء المعرفي والمساندة الاجتماعية وفعالية الذات والقلق في التنبؤ بالرضا الدراسي لدى الطلاب المعلمين. دراسات نفسية، رابطة الأخصائيين النفسيين، 29 (2)، 309- 398.
مصطفى، ريهام مصطفى ربيع؛ بشرى، صمويل تامر؛ الشريف، إيمان صلاح الدين حسين (2019). العلاج بالواقع لتنمية الصلابة النفسية لدى طلاب کلية التربية. دراسات في الارشاد النفسي والتربوي، جامعة أسيوط- کلية التربية- مرکز الارشاد النفسي والتربوي، (4)، 62-72.
 
 
 
المراجع العربية مترجمة:
Ibn Yahya, A. F. (2015). Future anxiety and its relationship to social support among undergraduate students in the city of Riyadh, Journal of Psychological Guidance, Ain Shams University - Psychological Counseling Center, (42), 183-229.
Abul-Fotouh, N. A. (2014). Psychological hardness and its relationship with life satisfaction and future anxiety among a sample of university students. The Egyptian Journal of Psychological Studies, 24(85), 483-540.
Abu Hashem, E. M. (2010). The structural model of the relationships between psychological happiness and the five major factors of personality, self-esteem and social support among university students. Journal of the College of Education, Benha University, 20(81), 276-350.
Ismail, R. I. (2018). Social support for students of the College of Mass Communication at the University of Baghdad. Amara Pack International Journal of Science, American Arab Academy of Science and Technology, 9 (28), 129-142.
Shtayyeh, I.; Shaheen, M. (2015). Unemployment anxiety and its relationship to self-efficacy among final year students at Al-QudsUniversity. The Jordanian Journal of Educational Sciences, 11(3), 319-330.
Bilal, A. B. A.; Habib, N. A. A. (2018). Psychological hardness and its relationship to anxiety among students of public universities in KhartoumState. Journal of Arts, International University of Africa - Faculty of Arts, (7), 89-121.
Bayraktar, T. A. F. (2011). Psychological stress and its relationship to psychological toughness among students of the College of Education. Research Journal of the College of Basic Education, University of Mosul, 11(1), 28-56.
Tigara, M. B. (2012). Exploratory and confirmatory factor analysis. Dar Al-Maisara.
Al-Gamal, H. M.; Bakhit, N. S. (2008). Unemployment anxiety and its relationship to quality of life and self-efficacy among final year students at the Faculty of Education, Menoufia University, Journal of Psychological and Educational Research, 23 (1), 284-327.
Judeh, S. A. A.; Ibrahim, A. M.; Gabriel, M. A. (2017). The effectiveness of a program based on social support to reduce general anxiety associated with some psychological disorders for high school students. Journal of the College of Education, Port Said University, 4 (22), 923-958.
Khatabi, A. (2007). The status-quo of unemployment in the Arab world. University of Sharjah Journal of Human and Social Sciences, 1 (3), 43-86.
Al-Zawahra, M. (2015). The relationship between psychological hardness, future anxiety, and the level of ambition among students of HailUniversity in Saudi Arabia. Journal of Al-Quds Open University for Research and Educational and Psychological Studies, 3(10), 47-80.
Sirsi, A.; Abdel Maqsoud, A. (2012). The social support scale for adolescents and young people (2nd Edition). The Anglo-Egyptian Library.
Shalash, O. S. S. (2015). Future anxiety and its relationship to psychological rigidity and irrational thoughts among a sample of ShaqraUniversity students. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University, Girls' College of Arts and Sciences, Education, 5 (16), 265-282.
Shind, S. M.; Al-Saadi, A. A. S.; Ibrahim, H. S. M. (2015). Psychometric properties of the psychometric hardness scale. Journal of Psychological Counseling, Ain Shams University, Center for Psychological Counseling, (44), 445-462.
Tarawneh, A. A. (2015). Patterns of social support and its relationship to social responsibility among MutahUniversity students. Journal of the College of Education, Al-Azhar University, 1(162), 447-466.
Al-Talafha, F. T.; Al-Fokraa, Z. T. (2019). Unemployment anxiety and its relationship to mental lockdown among students of Mu'ta University. Educational Sciences Studies, University of Jordan - Deanship of Scientific Research, 46(2), 102-120.
Al-Tayyib, M. N. A. (2020). The relationship between unemployment anxiety and quality of life among a sample of final year students at the University of Khartoum, Journal of Educational and Psychological Studies, Sultan Qaboos University,14 (2), 326-341.
Amer, A. E. (2004). Performance of indicators of good conformity to correct the structural equation model. The Egyptian Journal of Psychological Studies - The Egyptian Society for Psychological Studies, 14 (45), 106-157.
Abdul Salam, A. A. (2005). Social support, stressful life events and their relationship to harmony with university life among university students residing with their families and residing in university cities. Journal of Psychology, (53), 6-22.
Ashash, N. M. H.; Saafan, M. A. M. I.; Muhammad, A. M. (2018). Methods of confronting psychological stress and its relationship to psychological toughness among university students. Journal of the College of Education, Port Said University, (23), 401-430.
Al-Awad, M. E. (2014). Psychological hardness and its relationship to future anxiety: A field study of a sample of students from DamascusUniversity, Al-Baath University Journal, 36 (25), 71-103.
Al Mohtaseb, I. M.; Al-Abadla, N. A.; Al-Aker, M. A. (2017). Resilience as a mediating variable between unemployment anxiety and quality of life among graduates, Journal of the Islamic University for Psychological and Educational Sciences, 25 (3), 172-189.
Muhammad, K.; Abdel Haq, B. (2016). The level of perception of social support among a sample of expatriate students in Algeria. Journal of Studies. Laghouat University, (41),               101-113.
Mukhaimer, I. M. (2012). Psychological hardness questionnaire. The Anglo-Egyptian Library.
Morsi, S. I. (2019). Social support and its relationship to both anxiety and psychological loneliness in the elderly of both types. The Egyptian Journal of Psychological Studies, The Egyptian Society for Psychological Studies, 29, (102), 231-288.
Maryam, R. M. (2016). Psychological hardness and its relationship to quality of life among female students of KingSaudUniversity. Arab Studies in Education and Psychology, (74), 355-384.
Mustafa, A. T. M. (2019). The relative contribution of cognitive burden, social support, self-efficacy, and anxiety in predicting academic satisfaction in student teachers. Psychological Studies, Association of Psychologists, 29 (2), 309-398.
Mostafa, R. M. R.; Bushra, S. T.; Al-Sharif, I. S. H. (2019). Reality therapy for the development of psychological toughness among students of the College of Education. Studies in psychological and educational counseling,Assiut University - Faculty of Education - Center for Psychological and Educational Counseling, (4), 62-72.
المراجع الأجنبية:
Alioat., S & El keshky., M.(2020). Cognitive flexibility as the mediator between unemployment anxiety and psychological wellbeing among university students with disabilities. JKAU/ Arts and Humanities,28, 299 – 321.
Atri, A.; Sharma, M., & Cottrell, R. (2006). Role of social support, hardiness and acculturation as predictors of mental health among international students of Asian Indian origin. International Quarterly of Community Health Education, 27 (1), 59-73.
 
Azade, S.; Sedighe, A.; Seyed, R.M, & Hamidreza, A.Sh. (2015). The relationship between psychological hardiness and coping strategies during pregnancy. Journal of Midwifery and Reproductive Health,3 (3), 408-417.
Bergman.; C.S, Pedersen.; N.L,& Mc Clean., G.E. (2008). Genetic mediation of the relationship between social support and psychological well- being. Psychology and Aging, 6(4),               640-646.
Cheng, S & Chan, A. (2004). The multidimensional scale of perceived social support: Dimensionality and age, gender differences in adolescents. Personality & Individual Differences, 37(7),     1359-1369.
Davras. G. M. (2020). Research of the relationship between the unemployment anxiety and the self-esteem of potential workforce in tourism. Journal of Tourism Theory and Research,6 (2), 75-84.
Eid. J.; Jonsen., B. H.; Bartone., P. T. & Nissestad., O. A. (2007). Growing transformational leaders: Exploring the role of personality hardiness. Leadership & Organization Development Journal, 29(1),4-23.
Ersoy-Kart, M. & Erdost, H. E. (2008). Unemployment worries among TurkishUniversity students. Social Behavior and Personality: An International Journal. 36 (2), 275-288.
Ganellen., B. (2011). Hardiness and social personality and social psychology. Journal of Personality and Social Psychology, 16 (1), 24-33.
Guney, A. &Çelik, E. (2019). Relationship between social capital and unemployment anxiety: An application on last class students at AtaturkUniversity faculty of economics and administrative sciences. İstanbul İktisat Dergisi - Istanbul Journal of Economics, 69, 103-131.
Hanton., S.; Evans., L., & Neil., R. (2003). Hardiness and the competitive trait anxiety response. Anxiety, Stress and Coping, 16(2),167-184.
Heredia ,R. S.; Arocena, F. L. & Garate. J. L. (2012). Psychological hardiness and self- esteem of students at university. Journal of Employment Counseling, 16 (1), 110-115.
Jacobs, L. (2015). Psychological adjustment and social support in siblings of individuals with disabilities (Unpublished PhD dissertation).HofstraUniversity.
 
Kardum, I.; Hudek- Knezevic, J. & Krapic, N. (2012). The structure of hardiness, its measurement invariance across gender and relationships with personality traits and mental health outcomes. Psychological Topics,3, 487-507.
Kovács., I. K. & Borcsa, M. (2017). The relationship between anxiety, somatic symptoms and hardiness in adolescence. Romanian Journal of Applied Psychology ,19(2), 42-49 .
Leahy, R. L. (2009). Unemployment anxiety. The association for behavioral and cognitive therapies, ABCT, 32(3),1-2.
Maddi, S.; Harvey, R.; Khoshaba, D.; Fazel, M. & Resurrection, N. (2009). The personality contract of hardiness, positive cognition and emotions concerning oneself and developmentally relevant activities. Journal of Humanistic Psychology, 49(3), 292-305.
Maddi., S. R. (2004). Hardiness: An operationalization of existential courage. Journal of Humanistic Psychology, 44(3),279-298.
Maddi., S. R. (2002). The story of hardiness: Twenty years of the orizing, research and practice. Consulting Psychology Journal, 54, 173-185.
McCorkle, B.; Rogers, E.; Dunn, E.; Lyass, H. & Wan, Y. (2008). Increasing social support for individuals with serious mental illness: Evaluating the compeer model of intimation friendship. Community Mental Health Journal, 45(5), 359- 366.
Mohammed, S. A. & Devecioglu, S. (2018). Unemployment anxiety of student taking sports education in university. Journal of Education and Training Studies, 6(7),17-27.
Ross, P. & Cohen, S. C. (2004).  20-sex roles and social support as moderators of life stress adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 52(5), 570-585.
Sajadi, S.; Kiakojour, D. & Hatami, G. (2012). The relationship between anxiety and difficulties in emotion regulation with general health and psychological hardiness in students of Islamic Azad University. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 2 (3), 117-125.
Schneider, E. & Chesky. K. (2011). Social support and performance anxiety of college music students. Medical Problems of Performing Artists, 26 (3), 157-163.
Scutella, R. & Wooden, M. (2008). The effects of household joblessness on mental health. Social Science & Medicine, 67(1), 88-100.
Scutella, R. & Wooden, M. (2008). The effects of household joblessness on mental health. Social Science & Medicine,67 (1),88-100.
Subramanian, S. & Vinothkumar, M. (2009). Hardiness personality, self-esteem and occupational stress among it professional. Journal of The Indian Academy of Applied Psychology, 35, 48-56.
Walker, M. J. (2004). The effect of nurses practicing the heart touch technique on hardiness, spiritual well-being, and perceived stress (Unpublished doctoral dissertation). University of Texas, Austin.
Wang, A.; Chen, L. & Zhao, B. (2006). First year student's psychological and behavior adaptation to college: The role of coping strategies and social support T.U.S. China Education Review,31(5), 51-57.
Yasar, O. M. & Turgut, M. (2020). Unemployment anxiety of last year college students. Cypriot Journal of Educational Science. 15(1), 056–064.
Zhou, X.; Zhu, H.; Zhang, B. & Cai. (2013). Perceived social support as moderator of perfectionism, depression, and anxiety in college student. Social Behavior and Personality: An International Journal, 41(7), 1141-1152.