فعالية برنامج تدريبي کمبيوتري في تحسين الذاکرة العاملة وخفض حدة التلعثم لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة. The Effectiveness of a Training Program in Enhancing Working Memory and its Impact on Stuttering among Children with Mild intellectual Disability

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 دکتوراه في التربية الخاصة

2 جامعة بني سويف - کلية التربية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فعالية البرنامج التدريبى في تنمية الذاکرة العاملة وخفض التلعثم لدى الأطفال ذوى الإعاقة الفکرية البسيطة، وتکونت العينة من (20) طفلا تراوحت أعمارهم ما بين (9 – 12) عاما، بمتوسط عمرى قدره (10.62)، وانحراف معيارى (0.69)، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين الأولى تجريبية، والثانية ضابطة، قوام کل منهما (10) أطفال، واشتملت أدوات البحث على مقياس الذکاء لـ ستانفورد – بينية (الصورة الخامسة) تقنين: محمود أبو النيل (2011)، مقياسي الذاکرة العاملة وشدة التلعثم من إعداد الباحثين، والبرنامج التدريبي، وأسفرت عن وجود تحسن دال لدى المجموعة التجريبية فى الذاکرة العاملة وخفض التلعثم.
The aim of the present research was to identify the effectiveness of a training program in improving working memory and its impact on stuttering severity among children with mild Intellectual Disability (ID). The participants were (20) children with ID between 9-12 years of age (mean age= 10.62 yrs. SD= 0.69). They were equally divided into an experimental group and a control one. To collect data, the Stanford-Binet Intelligence Scales (5th ed) (Mahmoud Abu-El Neil, 2011) and working memory and stuttering severity scales (Prepared by the researchers) were used. Results indicated the program has been successful in developing working memory which in turn reduced stuttering severity among the trained subjects.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية

عبد الغفار، أحلام رجب (2003). تربیة المتخلفین عقلیا. دار الفجر للنشر.
غنيم، أحمد صبری وغنیم، محمد صبری (2016). الإعاقات التطوریة والفکریة بین التعلیم والفکر.  دار المعرفة الجامعیة.
المشرفى، إنشراح (2009). الإکتشاف المبکر لإعاقات الطفولة. مؤسسة حورس الدولیة للنشر.
الببلاوی، إیهاب عبدالعزیز (2013). توعیة المجتمع بالإعاقة (ط5). دار الزهراء للنشر والتوزیع.
عابد، حسام عطیة حسین (2014). برنامج قائم على الکلام المطول فى خفض حدة اللجلجة وأثره فی تحسین السلوک التکیفی لدى المعاقین عقلیاً القابلین للتعلیم (رسالة ماجستیر). کلیة الدراسات العلیا للتربیة، جامعة القاهرة.
السباعی، خدیجة أحمد (1999). دراسة لبعض المتغیرات المعرفیة والوجدانیة المرتبطة بصعوبات تعلم القراءة لدى تلامیذ الصف الرابع من التعلیم الأساسی بالیمن (رسالة دکتوراه). کلیة التربیة، جامعةأسیوط.
عبدالهادى، دالیا خیرى (2009). الذاکرة العاملة لدى العادیین و ذوی صعوبات التعلم و المتأخرین دراسیا و بطئی التعلم بالصف الخامس الابتدائی. مجلة کلیة التربیة بجامعة الأزهر، 143(4)، 223 – 288.
بدوي، زینب عبد العلیم (2002). أثر سعة الذاکرة العاملة ونوع المعلومات فی إستراتیجیات التشفیر وکفاءة التذکر طویل الأمد. مجلةکلیة التربیة، جامعةالزقازیق, 40، 1 – 42.
شقیر، زینب محمود (2002). اضطرابات اللغة والتواصل. مکتبة النهضة المصریة.
بینیه، ستانفورد (2011). مقیاس ستانفورد بینیه للذکاء (الصورة الخامسة), مقدمة الإصدار العربی ودلیل الفاحص. (ط2)، (اقتباس واعداد محمد وعبد السمیع ومراجعة أبو النیل). المؤسسة العربیة لاعداد وتقنین ونشر الاختبارات النفسیة.
علیوة، شیماء عبدالرؤوف (2015). فاعلیة برنامج تدریبى قائم على نظریة تجهیز المعلومات فى تحسین أداء الذاکرة العاملة والفهم القرائى لذوى الاعاقة العقلیة (القابلین للتعلم(رسالة دکتوراه). کلیة التربیة، جامعة کفر الشیخ.
العدل، عادل محمد (2000). أثر الأسلوب المعرفی وإستراتیجیة تجهیزالمعلومات على الذاکرة العاملة. مجلة کلیة التربیة بجامعة عین شمس،24(3)، 253 – 323.
الشریف، عبدالفتاح عبدالمجید (2011). التربیة الخاصة وبرامجها العلاجیة. مکبة الأنجلو المصریة.
الروسان، فاروق فارع (2010). مقدمة فی الإعاقة العقلیة (ط4). دار الفکر للنشر والتوزیع.
أبو حطب، فؤاد  وصادق، آمال (2000). علم النفس التربوی (ط 6). مکتبة الأنجلو المصریة.
ابراهیم،لطفی عبد الباسط (2001). دراسة لبعض سمات اضطراب نظام التجهیز لدى ذوی صعوبات التعلم. المجلةالمصریة للدراسات النفسیة،10 (27)، 54 – 112.
الکیال، مختار أحمد (2008). فاعلیة برنامج لتحسین مقدار معلومات الوعی بما وراء الذاکرة و أثره فی تحسین کفاءة التجهیز المعرفی بالذاکرة العاملة لدى التلامیذ ذوی صعوبات التعلم المجلة المصریة للدراسات النفسیة، 18(58)، 177 – 256.
  الرفاعي، نهلة (1999).تقنین مقیاس شدة التلعثم لریلی على البیئة العربیة. المجلة الطبیة، جامعة عین شمس.
المنیاوى، وفاء السید (2015). برنامج قائم على الضبط الذاتى لخفض حدة اللجلجة وأثره على الثقة بالنفس لدى المراهقین المعاقین عقلیاً القابلین للتعلیم (رسالة ماجستیر). کلیة الدراسات العلیا للتربیة، جامعة القاهرة.
 

2)المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Abdul-Ghaffar, A. R. (2003). Educating the mentally retarded. Al Fikr House for Publication.
Ghoneim, A. S., & Ghoneim, M. S. (2016). Developmental and intellectual disabilities between education and thought. Al-Ma’refa Al-Jameia Publishing House.
Al-Mosharafi, E. (2009). Early detection of childhood disabilities. Horus International Institution for Publication.
Al-Beblawi, E. A. (2013). Raising community awareness of disability (5th Ed.). Az-Zahraa House for Publication and Distribution.
Abed, H. A. H. (2014). A program based on the prolonged speech in reducing stuttering intensity and its impact on improving adaptive behaviour for the educable mentally retarded (Master Dissertation). Faculty of Postgraduate Studies, Cairo University. 
Al-Sebaie, K. A. (1999). A study of some cognitive and emotional variables associated with reading learning disabilities among the fourth-grade students of basic education in Yemen (Doctoral Dissertation). Faculty of Education, Assiut University.
Abdul-Hadi, D. K. (2009). The working memory of 5th primary grade typical, learning disabled, under-achieving and slow-learner children.  Journal of Education, Faculty of Education, Al-Azhar University, 143(4), 223-288.
Badawi, Z. A. (2002). The effect of working memory capacity and type of information on encryption and long-term recall efficiency strategies. Journal of the Faculty of Education, Zagazig University, 40, 1-42.
Shoqeir, Z. M. (2002). Language and communication disorders.Al-Nahda Al-Masreya Bookshop.
Binet, S.(2011). Stanford-Binet Intelligence Scale "5th ed.": Introduction to the Arabic version and the examiner's guide "2nd ed.” (Cited and Prepared by Mohammad and Abdul-Samea – Revised by Abul-Neel, 2011). The Arab Institution for Preparing, Standardizing and Publishing Psychological Tests.
Eliwa, S. A. (2015). The Effectiveness of a training program based on information processing theory in improving working memory performance and reading comprehension for the educable mentally retarded (Doctoral Dissertation). Faculty of Education, Kafr El-Sheikh University.
Al-Edl, A. M. (2000). The effect of cognitive style and information processing strategy on working memory. Journal of Education, Ain-Shams University, 24(3), 253-323.
Al-Sherief, A, A. (2011). Special education and its therapeutic interventions. The Anglo-Egyptian Bookshop.
Al-Rawsan, F. F. (2010). Introduction to mental retardation (4th Ed.). Al-Fikr House for Publishing and Distribution.
Abu-Hatab, F., & Sadeq, A. (2000). Educational psychology (6th Ed.). The Anglo-Egyptian Bookshop.
Ibrahim, L. A. (2001). A Study of some features of processing system disorder among individuals with learning disabilities. The Egyptian Journal of Psychological Studies, 10(27), 54-112.
Al-Kayal, M. A. (2008). The Effectiveness of a program for improving the amount of awareness of information beyond memory and its impact on fostering the efficiency of working memory cognitive processing for pupils with learning disabilities. The Egyptian Journal of Psychological Studies, 18(58), 177-256.
Al-Refaie, N. (1999). Standardization of Riley's stuttering intensity scale. The Medical Journal, Ain-Shams University.
Al-Meniawi, W. E. (2015). A Program based on self-control to reduce stuttering intensity and its impact on self-confidence for the educable mentally-retarded adolescents (Master Dissertation). Faculty of Postgraduate Studies, Cairo University.
 

3)المراجع الأجنبية:

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders DSM-(5th Ed). Washington, DC.
Atkinson, R., & Shiffrin, R. (1968). Chapter: Human Memory: A Proposed System and its control processes. In Spence, K. W. & Spence, J. T. The Psychology of Learning and Motivation 2, 89-195.
Baddeley, A. (2000). The Episodic Buffer: a new component of working memory? Bristol University. Trends in cognitive Sciences, 4(11), 417-423.
Baddeley, A., & Hitch, G. (1974). Working Memory. In G.H. Bower (Ed.), Recent advances in the psychology of learning and Motivation (Vol. VII, pp. 47-89). Academic Press.
Baddeley, A.D. & Hitch, G. (1974). Working memory. In G.H. Bower (Ed.), Recent advances in the psychology of learning and Motivation (Vol. VII, pp. 47-89). Academic Press.
Baddeley,  A. (2010). Working memory. Current Biology.
Birch, K., (2003). Phonological Processing, Automaticity, Auditory Processing, and Memory in Slow Learners and Children with Reading Disabilities (Doctoral dissertation). The University of Texas at Austin.
Coppens-Hofman, M., Terband, H., Maassen, B., van Schrojenstein Lantman-De, H., van Zaalen-op’t Hof, Y., & Snik, A. (2013). Dysfluencies in the speech of adults with intellectual disabilities and reported speech difficulties. Journal of communication disorders, 46(5), 484-494.‏
Coppens-Hofman, M., Terband, H., Snik, A., Maassen, B. (2017). Speech Characteristics and Intelligibility in Adults with Mild and Moderate Intellectual Disabilities. Folia Phoniatr Logop, 68(4), 175-182.
Craik, F., & Lockhart, R. (2007). Levels of processing, A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior  11(2), 671-684.
Donohue, D., Bornman, J., & Granlund, M. (2015). Household size is associated with unintelligible speech in children who have intellectual disabilities: A South African study. Developmental neurorehabilitation, 18(6), 402-406.‏
Fawcett,A., Nicolson, R., &Maclogan, F. (2001). Cerebella test differentiate between groups of poor readers with and without IQ discrepancy.  Journal of learning disabilities, 34, 119-135 .
Gargiulo, R. (2006). Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality (2nd  ed). Birmingham: Thomson.
Groome, D. (2005). An introduction to cognitive psychology, processes and disorders. Taylor and Francis Inc.
Henry, L., & MacLean, M. (2002). Working memory performance in children with and without intellectual disabilities. American Journal on Mental Retardation, 107,421-432.
Janzen, J., & Zenko, C. (2003). Understanding the nature of autism: A guide to the autism spectrum disorders. PsychCorp.‏
Leahey, T. (2003). Cognition and learning. In D.Freedheim (Ed.), handbook of psychology: Volume 1, history of psychology (pp. 109-133). John Wiley and Sons, Inc.
Luo, Y., Wang, J., Wu, H., Zhu, D., & Zhang, Y. (2013). Working-memory training improves developmental dyslexia in Chinese children. Neural regeneration research, 8(5), 452.‏
Machleit,S. (1999). Working memory and writing: A comparison of two types of dynamic assessment of working memory and the relationship to writing ability of heterogeneously grouped seventh grade students (Doctoral dissertation). The University of Tennessee.
Maehler, C., & Schuchardt, K. (2009). Working memory functioning in children with learning disabilities: does intelligence make a difference?. Journal of Intellectual Disability Research, 53(1), 3 - 10.
Mungkhetklang, C., Bavin, E., Crewther, S., Goharpey, N., & Parsons, C. (2016). The contributions of Memory and Vocabulary to non-Verbal ability scores in adolescents with intellectual Disability. Frontiers in Psychiatry, 7.‏
Peijnenborgh, J., Hurks, P., Aldenkamp, A., Vles, J., & Hendriksen, J. (2016). Efficacy of working memory training in children and adolescents with learning disabilities: A review study and meta-analysis. Neuropsychological rehabilitation, 26(5-6), 645-672.
Poloczek, S., Henry, L., Danielson, H., Büttner, G., Mähler, C., Messer, D., ... & van der Molen, M. (2016). Strategic verbal rehearsal in adolescents with mild intellectual disabilities: A multi-centre European study. Research in Developmental Disabilities, 58, 83-93.‏
Prizant, B., Wetherby, A., & Rydell, P. (2000). Communication intervention issues for young children with autism spectrum disorders. In S.F. Warren & J. Reichle (Series Eds.) & A. Wetherby & B. Prizant (Vol. Eds.) Communication and Language Intervention Series: Vol. 9. Transitions in Pre-linguistic Communication (pp. 193-224). Autism spectrum disorders: A transactional developmental perspective. Baltimore: Paul H. Brookes.
Shriberg, L., Paul, R., McSweeny, J., Klin, A., & Cohen, D. (2001). Speech and prosody characteristics of adolescents and adults with high-functioning autism and Asperger syndrome. Journal of Speech and Hearing Research, 44, 1097- 1115.
Stavroussi, P., Andreou, G., & Karagiannopoulou, D. (2016). Verbal Fluency and Verbal Short-Term Memory in Adults with Down Syndrome and Unspecified Intellectual Disability. International Journal of Disability, Development and Education, 63(1), 122-139.‏
Sweatt, J. (2010). Mechanisms of memory (2nd Ed). AcademicPress.
Thomas, C., & Howell, P. (2001). Assessing efficacy of stuttering treatments. Journal of Fluency Disorders, 26, 311-333.
Tiling, J. (2011). Listener perceptions of stuttering, prolonged speech, and verbal avoidance behaviors. Journal of Communication Disorders, 44 (2), 161-172.
Tiller, F. (2009). Self-disclosure and its effect on stuttering treatment (Master dissertation).Texas A &M University-Kingsville.
Yee, E., Chrysikou, E. G., & Thompson-Schill, S. L.  (2013). Semantic Memory. In Ochsner, K., & Kosslyn, S. M. (Eds.). The Oxford handbook of cognitive neuroscience, Volume 2: The cutting edges (Vol. 2). Oxford University Press.