واقعُ توظيف الفُصولِ الافتراضيَّة في مدارس التَّعليم العام بمنطقة مکَّة المُکرَّمة في ضوء بعض المتغيرات. The Reality of Employing Virtual Classes in Public Education Schools in Makkah Region in the Light of some Variables

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

1 قسم الإدارة التربوية، کلية الدراسات العليا التربوية، جامعة الملک عبد العزيز، المملکة العربية السعودية

2 أستاذ الإدارة التربوية، کلية الدراسات العليا التربوية، جامعة الملک عبد العزيز، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هَدف البحث تَّعرُّف واقع توظيف الفُصول الافتراضيَّة في مدارس التَّعليم العام بمنطقة مکَّة المُکرَّمة، واتَّبع البحث المنهج الوصفي المسحي والمنهج الوصفي المقارن، وطُبِّقت الاستبانة کأداة لجمع البيانات، وتکوَّن مُجتمع البحث من جميع مُعلِّمي ومُعلِّمات المدارس الذين استخدموا الفصول الافتراضيَّة في منطقة مکَّة المُکرَّمة وبلغ عددهم (116)، وتکوَّنت عيِّنة البحث من (80) مُعلِّمًا ومُعلِّمة، وکان عدد المُستخدمين للفصول الافتراضيَّة ضئيلًا بالنِّسبة لعدد المُعلِّمين والمُعلِّمات الذين لم يستخدموها بمنطقة مکَّة المُکرَّمة. وأظهرت النَّتائج أن مدى قبول العيِّنة لواقع استخدام الفصول الافتراضيَّة في مدارس التَّعليم العام بمنطقة مکَّة المُکرَّمة جاء بدرجة (مُوافقة)، ولکنها في المقابل تحتاج إلى عدَّة مُتطلَّبات، وأيضًا توصَّل البحث إلى أنه لا تُوجد فروق ذات دلالة إحصائيَّة من وجهة نظر المُعلِّمين والمُعلِّمات بالنسبة لمتغيري (المدينة، الجنس). وهناک العديد من المُعوِّقات التي تعوق استخدام الفصول الافتراضيَّة َمن أهمِّها ضعف البنية التحتية في المدارس وعدم توفُّر التجهيزات اللازمة، قلة وعي (المُعلِّم، الطالب، أولياء الأمور) في مجال التِّقنيَّة في التَّعليم، ضعف دافعية المُعلِّم أو الطالب أو کليهما. أمَّا أبرز توصيَّات البحث فتمثَّلت في: تزويد المُخطِّطين للسياسات التَّعليميَّة بنتائج البحث لتطوير نظام الفصول الافتراضيَّة وتطبيقه، نشر ثقافة التَّعلُّم من خلال الفصول الافتراضيَّة بين جميع أفراد المُجتمع، ضرورة توفير بنية تحتية مُتکاملة في المدارس، العمل على تشجيع المُعلِّم وتقديم الحافز المادِّي له للعمل بالفصول الافتراضيَّة.
The study aims to identify the reality of using virtual classes in public schools in Makkah. The study used survey descriptive methodology and comparative descriptive methodology. The questionnaire was applied as a data collection tool. The research community consisted of all male and female teachers of schools which used the virtual classes in Makkah (n =116). The research sample included (80) male and female teachers. The number of users of virtual classes was relatively small compared to the number of teachers who did not use virtual classes in the Makkah Region. The results showed that the sample approval of the reality of using virtual classes in the public schools in Makkah Region was positive, but in turn it needs several requirements. The research also found that there were no statistically significant differences regarding the variables of (City, gender). There are many obstacles that hinder the usage of virtual classes, the most important of which are poor infrastructure in schools and lack of necessary equipment, lack of awareness (teacher, student, parents) in the field of educational technology, weak motivation of either teacher or student or both. The most important recommendations of the study included: providing educational policy planners with research results to develop and apply the virtual classes system, spreading the culture of learning through virtual classes among all members of society, the need to provide integrated infrastructure in schools, work to encourage the teachers and provide him with the financial incentive to work in virtual classes .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
أحمد, أحمد محمد موسى (2011) دراسة تقویمیة للتعلم الإلکترونی القائم على الفصل الإفتراضی للمرحلة الإعدادیة(رسالة دکتوراه غیر منشورة), قسم تکنولوجیا التعلیم, کلیة التربیة, جامعة عین شمس.
 
الثبیتی, سلطان .(1436). معوقات استخدام الفصول الافتراضیة فی تعلیم اللغة الانجلیزیة للمرحلة الثانویة من وجهة نظر المعلمین والمشرفین التربویین بمحافظة الطائف(بحث تکمیلی مقدم لنیل درجة ماجستیر فی مناهج وطرق تدریس اللغة الإنجلیزیة), جامعة أم القرى, المملکة العربیة السعودیة.
 
جوده, إیناس أحمد أنور محمد .(2017). أثر اختلاف نمطی الفصول الافتراضیة. المتزامنة- غیر المتزامنة. المدعومة بمراسی التعلم الإلکترونیة على تنمیة بعض مهارات البرمجة لدى طلاب المرحلة الثانویة(رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة النوعیة, جامعة بنها.
 
حشمت, رمضان محمد .(2008). فعالیة التخاطب الصوتی والنصی بالفصول الافتراضیة التزامنیة على رفع مستوى الإنجاز لطلاب المرحلة الإعدادیة(رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة التربیة- جامعة حلوان.
 
خلیف, زهیر. (2009) تقییم تجربة استخدام الصفوف الافتراضیة لتقویم الدروس لطلبة الثانویة العامة, (ورقة) المشارکة فی العملیة التعلیمیة فی القرن الواحد والعشرین  واقع وتحدیات .  جامعة النجاح بنابلس.
 
الخلیفة, هند. (2003). الاتجاهات والتطویرات الحدیثة فی خدمة التعلیم الإلکترونی دراسة مقارنة بین النماذج الأربع للتعلیم عن بعد. (ورقة عمل) مدرسة المستقبل (ندوة). جامعة الملک سعود.
 
رزق, فاطمة مصطفى (٢٠٠٨). أثر الفصول الافتراضیة على معتقدات الکفاءة الذاتیة والأداء التدریسی لمعلمی العلوم قبل الخدمة (بحث غیر منشور), کلیة التربیة, جامعة طنطا.
 
الزهرانی, موسى بن راشد جمعان (2012) فاعلیة استخدام الفصول الإفتراضیة المتزامنة فی تحصیل طلاب الصف الثالث الثانوی: مادة الکیمیاء نموذجًا(رسالة ماجستیر غیر منشورة), کلیة الدعوة وأصول الدین, الجامعة الإسلامیة بالمدینة المنورة.
 
زین الدین, محمد محمود. (2007). کفایات التعلیم الالکترونی. دار خوارزم العلمیة للنشر.
 
الزین, حنان بنت أسعد .2015. أثر استخدام استراتیجیة التعلم المقلوب فی التحصیل الأکادیمی لطالبات کلیة التربیة بجامعة الأمیرة نورة بنت عبد الرحمن(رسالة ماجستیر منشورة), کلیة التربیة, جامعة الأمیرة نورة بنت عبد الرحمن.
 
العمری, حسن (2017). أثر استخدام الصفوف الافتراضیة فی تنمیة مهارات الحوار والتحصیل الدراسی والاتجاه نحو المقرر لدى طلبة کلیة الشریعة فی جامعة القصیم, مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربویة والنفسیة, 6 (19).
 
القحطانی, ابتسام (2010) واقع استخدام الفصول الافتراضیة فی برنامج التعلیم عن بعد من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس بجامعة الملک عبد العزیز بمدینة جدة( دراسة مقدمة کمتطلب تکمیلی لنیل درجة الماجستیر فی المناهج والوسائل التعلیمة). جامعة أم القرى.
 
کمتور, عصام إدریس .2016. واقع استخدام الفصول الافتراضیة فی برامج التعلم عن بعد من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس جامعة السودان المفتوحة انموذجًا, مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس, 15(1), 45-75.
 
النجار, طارق (2014). أثر توظیف الفصول الافتراضیة فی تنمیة مهارات استخدام الحاسوب والانترنت لدى طلبة کلیة الدعوة الإسلامیة(رسالة ماجستیر). کلیة التربیة. الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
نصار, صبحیة (2013) اتجاهات أعضاء هیئة التدریس فی جامعة القدس المفتوحة فی فلسطین نحو استخدام تقنیة الصفوف الافتراضیة کنمط من أنماط التعلیم الإلکترونی(رسالة ماجستیر فی الإدارة التربویة). کلیة الدراسات العلیا , جامعة النجاح الوطنیة فی نابلس.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Ahmed, Ahmed Mohamed Moussa (2011) an evaluating study of e-learning based on the virtual classroom of the preparatory stage (Unpublished Doctoral Dissertation), Department of Learning Technology, College of Education, University of Ain Shams.
 
Al-thbity, sultan(1436). Impediments to the use of hypothetical classes in teaching English  for secondary school from the point of view of teachers and educators in Taif governorate (a complete research submitted to The Achievement Master degree in English curricula and methods), University of Umal al-Qura, Saudi Arab Kingdom.
 
Judah, Inas Ahmed Anwar Mohammed. (2017).  The effect of the difference in the patterns of hypothetical chapters.  Synchronous - unsynchronous.  Supported by e-learning anchors to develop some of the programming skills of secondary students (Unpublished Master Thesis), Qualitative Education College, Binha University. 
 
Hishmat, Ramadan Muhammad. (2008).  The effectiveness of voice-over and text communication in the hypothetical and synchronized classes to raise the level of achievement for preparatory students (Unpublished Master Thesis), College of Education- Helwan University.
 
Khalif, Zohair. (2009) Assesses the experience of using hypothetical classes to evaluate the lessons for general secondary students, (paper) involved in the learning process in the 11th century reality and challenges.    Al-Najah University in Nablus.
 
Al-Khalifa, Hend. (2003). Trends and modern developments in the e-education service a comparative study of the four models of distance learning.  Future School (Symposium) (Working Paper). King Saud University.
 
Rizk, Fatima Mustafa (2008). The impact of hypothetical chapters on the beliefs of self-sufficiency and the experimental performance of pre-service science teachers (unpublished research), College of Education, University of Tanta.
 
Al-Zahrani, Musa bin Rashid Jamaan (2012) the effectiveness of the use of simultaneous virtual classes in the achievement of students in the third grade of secondary school: Chemistry as a model (Unpublished Master Thesis), the college of da'wa and the origins of religion, the Islamic University of Medina.
 
Zein el-dein, Mohammad Mahmoud. (2007). Adequacies of E-education. Khawarzm scientific publishing house.
 
Al-Zein, Hanan Bint Assaad .(2015). The impact of the use of the inverted education strategy in the academic achievement of the students of the faculty of education in princes Noura Bint Abdul Rahman’s University(Published Master Thesis), The College of Education, The University of princes Noura Bint Abdul Rahman.
 
Al- Amari, Hassan (2017). The impact of the use of hypothetical classes in the development of dialogue skills, study achievement and the trend towards the course among the students of the College of Law at Al-Qassim University, The Journal of the Open University of Jerusalem for Research and Studies of Education and Psychology, 6 (19).
 
Al-Qahtani, Ibtisam (2010). The reality of using hypothetical classes in the distance learning program from the point of view of members of the Faculty Of Education at The King Abdul-Aziz's University in Jeddah (a study introduced as a complete requirement for a master degree in curricula and teaching methods). Um al-Qura University.
 
Catmour, Essam Edreis .2016. The reality of the use of hypothetical classes in distance learning programs from the point of view of teaching members of The Open University of Sudan as a model, Journal of the Union of Arab Universities for Education and Psychology, 15(1), 45-75.
 
Najjar, Tariq (2014). The impact of the employment of hypothetical classes in the development of computer and Internet skills among the students of the Islamic Da'wa College (master Thesis). Faculty of education Journal: The Islamic University in Gaza.
 
Nassar, Sobhia (2013) the trends of teaching members of the Open University of Jerusalem in Palestine towards the use of the technology of hypothetical classes as a pattern of electronic teaching (A Master Thesis in Educational management).  Higher Studies College, Al-NajahNational University in Nablus.
 
3)            المراجع الأجنبية:
Bojan Milosavljevic, Zoran Nikolic, Bratislav Mikaric .(2008). virtual classroom, Free software, The comparative Analysis, 16th Telecommunication Forum TELFOR2008, serbia, Belgrade, November .2008. pp 25-27.
 
Falloon, Garry .2011. Exploring the Virtual Classroom: What Students Need to Know and Teachers Should Consider, MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, Vol. 7, No.4, December 2011.