درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى قادة مدارس مدينة الدمام وعلاقتها بالرضا الوظيفي عند المعلمين. The Degree to Which Ethical Leadership is Practiced Among Male Schools' Leaders in Dammam City and Its Relationship with Teachers' Job Satisfaction.

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

قسم الإدارة التربوية، کلية التربية، جامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل، المملکة العربية السعودية

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى قادة مدارس مدينة الدمام من وجهة نظر المعلمين, والتعرف على مستوى الرضا الوظيفي عند المعلمين من وجهة نظرهم, کما هدفت إلى الکشف عن العلاقة بين درجة ممارسة قادة المدارس للقيادة الأخلاقية والرضا الوظيفي عند المعلمين, وکذلک التحقق من وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في متوسطات درجات تقديرات المعلمين لمستوى رضاهم الوظيفي تعزى للمتغيرات الآتية: (المؤهل العلمي - سنوات الخبرة - المرحلة الدراسية). ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي الارتباطي, وتم بناء استبانة کأداة لجمع البيانات مکونة من قسمين, أولهما للقيادة الأخلاقية, وثانيهما للرضا الوظيفي, وقد تألفت عينة الدراسة من (357) معلماً بالمدارس الحکومية بمدينة الدمام, بما يمثل (7.8%) من إجمالي المجتمع المبحوث, وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: 1- أن درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى قادة مدارس مدينة الدمام من وجهة نظر المعلمين جاءت (بدرجة مرتفعة), بمتوسط حسابي (3.59 من 5), وبانحراف معياري (1.18), حيث احتل مجال (السمات الشخصية) المرتبة الأولى, بمتوسط حسابي (3.71), تلاه المجال (الإداري والمهني), بمتوسط حسابي (3.65), تلاه مجال (العلاقات والتواصل), بمتوسط حسابي (3.43), وجميعها جاءت (بدرجة مرتفعة). 2- أن مستوى الرضا الوظيفي عند معلمي مدارس مدينة الدمام من وجهة نظرهم جاء (بدرجة مرتفعة), بمتوسط حسابي عام (3.55), وبانحراف معياري (1.11), حيث احتل مجال (التقدير والاحترام) المرتبة الأولى (بدرجة مرتفعة), بمتوسط حسابي (3.83), تلاه مجال (الانتماء للمهنة)وکان أيضاً (بدرجة مرتفعة), بمتوسط حسابي (3.79), تلاه مجال (طبيعة العمل) وکان (بدرجة متوسطة)، بمتوسط حسابي (3.03). 3- وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى قادة المدارس والرضا الوظيفي عند المعلمين من وجهة نظرهم عند مستوى دلالة (0.01), حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بينهما (0.585).
The study aimed to determine the degree to which ethical leadership is practiced among male schools' leaders in Dammam City from perspectives of male teachers, to identify the level of teachers' job satisfaction from their point of view, as well as to discover the relationship between the degree to which ethical leadership is practiced among male schools' leaders and teachers' job satisfaction. Moreover, the study sought to verify the existence of statistically significant differences at a level of 0.05 in the average scores of teachers' estimations of job satisfaction level attributed to the following variables: scientific qualification, years of experience, educational level. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive correlative approach was used. A questionnaire was constructed as a tool for collecting data, where it consisted of two parts: the first was to determine the degree of practicing ethical leadership among male schools' leaders, and the second one was to determine the teachers' job satisfaction. The study sample consisted of 357 teachers in governmental schools in Dammam City, representing 7.8% of the total surveyed population. Afterwards, the appropriate statistical methods were used in the data analysis process. The most important findings of the study: 1- The degree to which ethical leadership is practiced among male schools' leaders in Dammam City from perspectives of male teachers was high, by an average of 3.59, and a standard deviation of 1.18, where personal characteristics ranked first, with an average of 3.71, followed by administrative and professional experience, with an average of (3.65), followed by business relations and communication skills with an average of (3.43). Each of these parameters recorded high values. 2- The level of teachers' job satisfaction in Dammam City from their point of view was mostly high, by an average of 3.55, and a standard deviation 1.11, where appreciation and respect ranked first, with an average of 3.83, followed by professional affiliation, with an average of 3.79. In contrast, nature of work—with an average of 3.03—recorded a normal value. 3- There was a positive correlation between the degree to which ethical leadership is practiced among male schools' leaders of Dammam City and teachers' job satisfaction at the level of 0.01, where Pearson correlation coefficient between them was 0.585.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)                         المراجع العربية
الأصفهانی، الحسین (1412). المفردات فی غریب القرآن(ط1). دار القلم.
 
الأغبری، عبدالصمد (2003). الرضا الوظیفی لدى عینة من مدیری مدارس التعلیم العام بالمنطقة الشرقیة - المملکة العربیة السعودیة: دراسة میدانیة. مجلة دراسات الخلیج والجزیرة العربیة،  29(109)، 169 - 197.
 
أکریم، محمد (2012). سلوکیات القیادة الأخلاقیة وعلاقتها بمدى تطبیق مبادئ الحوکمة فی المؤسسات اللیبیة. المجلة العلمیة للاقتصاد والتجارة، (1) ، 1007 - 1060.
 
البابطین، عبدالرحمن (2012). مستوى الرضا الوظیفی لمدیری المدارس المتوسطة والثانویة بمدینة الریاض. مجلة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة - العلوم الإنسانیة والاجتماعیة - السعودیة، (25)، 13 - 86.
 
البارودی، منال (2015). الرضا الوظیفی وفن التعامل مع الرؤساء والمرؤوسین(ط1). المجموعة العربیة للتدریب والنشر.
 
جرینبرج، جیرالد وبارون، روبرت (2014). إدارة السلوک فی المنظمات(ط7). (رفاعی محمد رفاعی وإسماعیل علی بسیونی، مترجمون). دار المریخ للنشر.
 
حسانین، أسامة (2011). تحلیل العلاقة بین القیادة الأخلاقیة وسلوکیات العمل المضادة للإنتاجیة: دراسة میدانیة. مجلة البحوث التجاریة المعاصرة  کلیة التجارة جامعة سوهاج، 2( 1) ، 2 - 51.
                                                                                                    
حمد، فریال (2014). درجة ممارسة المشرفین التربویین للعلاقات الإنسانیة فى المدارس الثانویة وعلاقتها بالرضا الوظیفی لمعلمیهم(رسالة ماجستیر غیر منشورة). الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
الحمیدان، عصام (2014). أخلاقیات المهنة فی الإسلام(ط3). مکتبة العبیکان.
 
خلیل، نبیل (2014). أبعاد وخصائص القیادة الأخلاقیة فی الأجهزة الحکومیة بمنطقة تبوک. مؤتمر القیادات الإداریة الحکومیة فی المملکة العربیة السعودیة. معهد الإدارة العامة – الریاض.
 
الخلیلی، خلیل (2012). أساسیات الدراسة العلمی التربوی. دار القلم للنشر والتوزیع.
 
درادکة، أمجد والمطیری، هدى (2017). دور القیادة الأخلاقیة فی تعزیز الثقة التنظیمیة لدى مدیرات مدارس المرحلة الابتدائیة بمدینة الطائف من وجهة نظر المعلمات. المجلة الاردنیة فی العلوم التربویة، 13(2)، 223 - 237.
 
الدروبی، أحمد (2016). درجة ممارسة القیادة الأخلاقیة لمدیری المدارس فی لواء ناعور وعلاقته بالولاء التنظیمی للمعلمین من وجهة نظرهم(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الشرق الأوسط.
 
الدعیس، محمد (2016). درجة الرضا الوظیفی لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة صنعاء من وجهة نظرهم. المجلة العربیة لضمان الجودة فی التعلیم الجامعی، 9(23)، 143 - 166.
 
السقاف، علوی (2014). موسوعة الأخلاق(ط2). مؤسسة الدرر السَّنیة.
 
الشتوی، سلیمان (2016). الرضا الوظیفی لدى مدیری ومدیرات مدارس التعلیم العام الحکومی بمحافظة شقراء. مجلة کلیة التربیة (جامعة بنها)، 27(105) ، 49 - 90.
 
الشریفی، عباس (2011). درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویة الخاصة بإمارة الشارقة للقیادة الأخلاقیة وعلاقتها بدرجة تمکین المعلمین. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 12(3) ، 135 - 162.
 
الشملان، خالد (2014).القیادة الأخلاقیة وعلاقتها بمستویات الولاء التنظیمی دراسة میدانیة على العاملین فی مدینة الملک عبدالعزیز للعلوم والتقنیة. مؤتمر القیادات الإداریة الحکومیة فی المملکة العربیة السعودیة. معهد الإدارة العامة – الریاض.
 
الطراونة، تحسین (2012). الفلسفة الأخلاقیة وعلم القیادة وتطبیقاتها فی قیادة فرق العمل الأمنیة. جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة. الریاض.
 
الطویل، هانی (2006). الإدارة التربویة والسلوک المنظمی(ط4). دار وائل للنشر.
 
عابدین، محمد وشعیبات، محمد وحلبیة، بنان (2012). درجة ممارسة المدیرین القیادة الأخلاقیة کما یقدرها معلمو المدارس الحکومیة فی محافظة القدس. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات - فلسطین، (28) ، 327 - 363.
 
العاجز، فؤاد ونشوان، جمیل (2004). عوامل الرضا الوظیفی وتطویر فعالیة أداء المعلمین بمدارس وکالة الغوث الدولیة بغزة. المؤتمر التربوی الأول - التربیة فی فلسطین ومتغیرات العصر -فلسطین، ج 1 ، غزة: عمادة الدراسة العلمی وکلیة التربیة - الجامعة الإسلامیة - غزة، 368 - 398.
 
عبدالجواد، نور الدین و متولی، مصطفى (1993). مقیاس الرضا الوظیفی للمعلمین. دراسات تربویة، 8(51) ، 148- 179.
 
العتیبی، أحمد (2013). درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویة للقیادة الأخلاقیة وعلاقتها بقیمهم التنظیمیة من وجهة نظر المعلمین فی دولة الکویت(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الشرق الأوسط.
 
العجمی، محمد (2008) الاتجاهات الحدیثة فی القیادة الإداریة والتنمیة البشریة(ط1). دار المسیرة.
 
العرایضة، رائدة (2012). مستوى القیادة الأخلاقیة لمدیری المدارس الثانویة الحکومیة فی عمان وعلاقته بمستوى ممارسة سلوک المواطنة التنظیمیة من وجهة نظر المعلمین(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الشرق الأوسط.
 
عسکر، سمیر (1985). ابعاد الرضا الوظیفی: دراسة تطبیقیة. المجلة العلمیة للاقتصاد والتجارة، (2) ، 181-223.
 
عطیة، محسن (2010). البحث العلمی فی التربیة: مناهجه، أدواته، وسائله الإحصائیة. دار المناهج.
 
العمیان، محمود (2013). السلوک التنظیمی فی منظمات الأعمال(ط6). دار وائل للنشر والتوزیع.
 
العنزی، سعد ونعمة، نغم (2009). المنطق فی فلسفة السلوک الأخلاقی بمنظمات الأعمال. مجلة العلوم الاقتصادیة والإداریة. (کلیة الإدارة والاقتصاد جامعة بغداد)، 15(54).
 
العنقری، عبدالعزیز (2009). أثر الرضا الوظیفی على أداء عضو هیئة التدریس فی جامعة الطائف. مجلة البحوث التجاریة المعاصرة ( کلیة التجارة جامعة سوهاج)، 23(2) ، 2 - 29.
 
العنقری، عبدالعزیز (2014). أثر ممارسات القیادة الاخلاقیة للمدیرین فی تحقیق التمیز التنظیمی: دراسة تطبیقیة على المحافظات التابعة لإمارة مکة المکرمة. المجلة العلمیة ( کلیة التجارة جامعة أسیوط)، (57) ، 225 - 260.
 
عیاصرة، علی (2006). القیادة والدافعیة فی الإدارة التربویة(ط1). دار الحامد للنشر والتوزیع.
 
الغامدی، حمدان (2017). أخلاقیات الإدارة التربویة فی نظام التعلیم السعودی(ط1). مکتبة الرشد.
 
الغامدی، رحمة (2014). الرضا الوظیفی لمعلمات المرحلة الثانویة بمنطقة الباحة التعلیمیة. مجلة الارشاد النفسی ، (37) ، 95 - 144.
 
فنص، سهیرة (2013). رضا العاملین وأثره على رضا العملاء عن جودة الخدمة بالمصارف التجاریة اللیبیة. المجلة العلمیة للدراسات التجاریة والبیئیة،   4(ملحق)، 353 - 377.
 
الفیروزآبادی، محمد (2005). القاموس المحیط(ط8). مؤسسة الرسالة.
 
الکندری، نبیلة (2017). الرضا الوظیفی لدى الموظفین الإداریین فی جامعة الکویت: دراسة میدانیة. مجلة دراسات الخلیج والجزیرة العربیة (الکویت)، 43(165) ، 309 - 349.
 
کنعان، نواف (2009). القیادة الإداریة. دار الثقافة للنشر والتوزیع.
 
محمد، فیصل (2014). الرضا الوظیفی: نظریاته وعناصره. مجلة العلوم التربویة والنفسیة -العراق، )105( ، 184 - 224.
 
المخلافی، أمل (2008). الأنماط القیادیة لدی مدیری المدارس الثانویة الحکومیة والخاصة فی مدینة صنعاء من وجهة نظر المعلمین وعلاقتها برضاهم الوظیفی(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الشرق الأوسط.
 
المخلافی، محمد (2009). القیادة الفاعلة وإدارة التغییر(ط1). مکتبة الفلاح.
 
المطیری، ماجد (2014). درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویة فی دولة الکویت للقیادة الأخلاقیة وعلاقتها بالأداء الوظیفی من وجهة نظر معلمیهم(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة عمان العربیة.
 
المهیرات، رأفت (2016). درجة ممارسة القیادة الأخلاقیة لدى مدیری المدارس فی محافظة العاصمة عمان من وجهة نظر المشرفین التربویین(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الشرق الأوسط.
 
الموسوعة الحدیثیّة، موقع الدُرر السَنِیَّة، تم استرجاعه بتاریخ 2/6/1439ه من: https://dorar.net/hadith
 
آل ناجی، محمد (1996). القیادة الإداریة بین منهج الإسلام والنظریات المعاصرة. مجلة الشریعة الدراسات الاسلامیة (الکویت)،  11(29( ، 161 - 213.
 
الهندی، محمد فضل (2013). درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویة بمحافظات غزة للقیادة الاخلاقیة وعلاقتها بدرجة تمکین معلمیهم(رسالة ماجستیر غیر منشورة). الجامعة الإسلامیة بغزة.
 
وزارة التربیة والتعلیم (1427ه). میثاق أخلاقیات مهنة التعلیم. المملکة العربیة السعودیة.
 
وزارة المعارف (1400هـ). سیاسة التعلیم فی المملکة العربیة السعودیة. الریاض: وزارة المعارف.
 
2)                         المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Al Asfahani, Al Hussein (1412). Vocabulary in the Strangeocultof the Holy Qur’an(1sted.). Dar Al Qalam
 
Al Aghbary, Abdul Samad (2003).(. Job satisfaction among a sample of public education schools managers in the Eastern Region - The Arab Kingdom of Saudi Arabia: Field study. Journal of the Arabian Gulf and Peninsula studies, 29 (109), 169-197.
 
Akreem, Mohammed (2012). Behaviours of the moral leadership and its relation to the extent to which the principles of governance are applied in the Libyan institutions. Scientific Journal of Economics and Trade, (1), 1007-1060.
 
Al Babtain, Abdulrahman (2012). The level of job satisfaction for middle and high school head teachers in the city of Al-Reyadh. Journal of Imam Mohammed Bin Saud Islamic University - Human and Social Sciences - Saudi Arabia, (25), 13-86.
 
Al Baroudy, Manal (2015). Job satisfaction and the art of dealing with bosses and subordinates(1sted.). Arab Training and Publishing Group.
 
Greenburg, Gerald& Paron, Robert (2014). Behaviour management in organisations(7thed.). Refaee Mohamed Refaee& Ismaeil Ali Basiony, Trans.) Mars Publishing House.
 
Hasanien, Osama (2011). Analysing the relation between moral leadership and anti-production work behaviours:  Field study. Journal of Contemporary Business Research faculty of Trade University of Sohag, 2 (1), 2-51.
                                                                                                                     
Hamad, Fryal (2014). The degree of human relations practice among educators in secondary schools and its relation to the job satisfaction of their teachers (Unpublished Master Thesis).  Islamic University in Gaza.
 
Al Hamedan, Essam (2014). Ethics of the profession in Islam(3rded.).  The Office of the Abyan.
 
Khalil, Nabil (2014). The dimensions and characteristics of the moral leadership in the governing bodies in the Area of Tabouq. The Conference of The Governing Leaders in the Saudi Arab Kingdom.  Institute of Public Administration - Al-Reyad.
 
Al Khalili, Khalil (2012). The basics of the educational scientific study.  Dar Al Qalam Publishing, Distribution House.
 
Darankah, Amjad& Al Motery, Hoda (2017). The role of moral leadership in promoting the organizational trust in the schools of the primary phase in Taif city from the point of view of the teachers.  Jordan Journal of Educational sciences, 13(2), 223- 237.
 
Al Drobi, Ahmed (2016). The degree of ethics practice of school principals in the Naour Brigade and its relation to the organized loyalty of teachers from their point of view (Unpublished Master Thesis).  Middle East University.
 
Al Deaes, Mohammed (2016). The degree of job satisfaction among members of the Faculty of Education at Sana'a University from their point of view. Arab Journal of Quality Assurance in University Learning, 9(23), 143-166.
 
Al Sakaf, Olwy (2014). Moral encyclopaedia (2nded.). Al-Durr Al- Sunni Foundation.
 
Al Shetwah, Soliman (2016). Job satisfaction among male and female  head teachers of general learning schools in The Province of Shqraa. Faculty of Education (Benha University), 27 (105), 49- 90.
 
Al Sheriefy,Abas (2011). The degree of practice of the moral leadership among secondary schools head teachers of the Emirate Al Shareqah privet schools and its relationship to the degree of teachers empowerment. Journal of Educational and Psychological Sciences, 12(3), 135- 162.
 
Al Shamlan, Khalid (2014). Moral leadership and its relation to the levels of organisation loyalty Field study on workers in the city of The King Abdul Aziz for Science and Technology. The Conference of The Governing Leaders in the Saudi Arab Kingdom. Institute of Public Administration - Al-Reyad.
 
Al Tarawna, Tahssein (2012). Moral philosophy and the science of leadership and its applications in the guidance of security task forces.  Naif Arab University of Security Sciences. Al Reyad.
 
Al Taweel, Hany (2006). Educational management and organisation behaviour(4thed.). Wael Publishing House.
 
Abdeen, Mohamed; Mohamed, Shaban& Helbya, Banan (2012). The degree of moral leadership practice as estimated by the teachers of public schools in Al Qouds governorate. Al-Quds Open University Journal for Research and Psychological Studies- Palestine, (28), 327- 363.
 
Al Agez, Fouaad& Nashwan, Jamil (2004). Factors of job satisfaction and the development of the effectiveness of the performance of teachers in the schools of  Al Ghous international Agency in Gaza. The first educational conference - education in Palestine and the  current variations - Palestine, part 1, Gaza:  Deanship of scientific study and Faculty of Education, The Islamic University - Gaza, 368 - 398.
 
Abdel Goad, Nour eldein& Metwally Mostafa (1993). Job satisfaction scale for teachers. Educational studies, 8(51)، -148- 179.
 
Al Otibi, Ahmed (2013). The degree of moral leadership practice among the high school head teachers and its relation to their organization values from the point of view of the teachers in the State of Kuwait (Unpublished Master Thesis). Middle East University.
 
Al Agamy, Mohamed (2008) Modern trends in administrative and human development (1sted.). Dar El Masera.
 
Al Areda, Raedah (2012). The level of moral leadership among the high school head teachers in Amman and its relation to the level of organisation citizenship practice from the point of view of the teachers (Unpublished Master Thesis). Middle East University.
 
Skar, Sameir (1985). The dimensions of job satisfaction:  An empirical study.  Scientific Journal of Economics and Trade, (2), 181-223.
 
Attia, Mohsin Ali (2010). Scientific research in education: its methods, tools, and statistical means. Dar Alminhaj.
 
Al Amyan, Mahmoud (2013). Organisational behaveiour in business organizations(6thrd.). Dar Wael for Publishing and Distribution.
 
Al Ansy, Saad& Neama, Nagham (2009). Logic in the philosophy of moral behaviour in business organizations.  Journal of Economic and Administrative Sciences. (Faculty Of Management and Economics Baghdad University ), 15(54).
 
Al Ankary, Abdel Aziz (2009). The impact of job satisfaction on the performance of a teaching member at Taif University.  Journal of Contemporary Business Research faculty of Trade University of Sohag, 23 (2), 2-29.
 
Al Ankary, Abdel Aziz (2014). The impact of the ethical leadership practices of the managers in achieving the  the organisational excellence:  An empirical study on the provinces of Mekka. Scientific Journal (College of Commerce University of Assuit), (57), 225-260.
 
Ayasrah, Ali (2006). Leadership and motivation in educational management (1sted.).  Dar El Hamd for Publishing and Distribution.
 
Al Ghamdy, Hamdan (2017). The ethics of educational management in the Saudi learning system (1sted.). Al Rashed library.
 
Al Ghamdy, Rahmah (2014). Job satisfaction among secondary school teachers in Al Baha learning area.  Journal of Psychological Guidance, (37), 95-144.
 
Fons, Suhair (2013). The satisfaction of the workers and its impact on customer satisfaction about the quality of service in Libyan commercial banks.  Scientific Journal of Commercial and Environmental Studies, 4 (Supplement), 353-377.
 
Al Fayrouz Abady, Mohammed (2005). Al Qamos Al Moheet(8thed.). Al Resalah Foundation.
 
Al Kendary, Nabila (2017). Job satisfaction among administrative employees at The University of Kuwit: Field study. Journal of the Arabian Gulf and Peninsula studies (kuwit), 43 (165), 309-349.
 
Kanaan, Nawaf (2009). Administrative leadership.  Dar El Thaqafa for Publishing and Distribution.
 
Mohamed, Fysal (2014). Job satisfaction: its theme and its elements. Journal of Educational and Psychological Sciences, Iraq, (105), 184- 224.
 
Al Mkhellafy, Amal (2008). Leadership patterns among secondary public and private  schools head teachers in the city of Sana'a from the point of view of the teachers and its relation to their job satisfaction (Unpublished Master Thesis). Middle East University.
 
Al Mkhellafy, Mohamed (2009). Effective leadership and changing management (1sted.). Al Falah Library.
 
Almotery, Majed (2014). The degree of moral leadership  practice among secondary school head teachers in the State of Kuwait and its relation to job performance from the point of view of their teachers (Unpublished Master Thesis).  Arab University of Amman.
 
Al Mohirat, Raafat 92016). The degree of moral leadership  practice among school principals in the governorate of the capital Amman from the point of view of educators (Unpublished Master Thesis).  Middle East University.
 
The modernist encyclopedia, the site of Al-Durar Al-Sunnia , was retrieved in 2/6/1439 from:

 https://dorar.net/hadith
 
Al Nagy, Mohamed (1996). The administrative leadership between the Islamic approach and contemporary theories.  Journal of Islamic Studies (Kuwit), 11(29), 161-213.
 
Al Hendi, Mohamed Fadl (2013). The degree of moral leadership  practice among secondary school head teachers in Gaza Governorate and its relation to their teachers’ degree of empowerment (Unpublished Master Thesis). The Islamic University in Gaza.
 
Ministry of Education and Education (1427 AH.). The ethics of the learning profession.  The Arab Kingdom of Saudi Arabia.
 
Ministry of Knowledge (1400AH.).  The policy of learning in The Arab Kingdom of Saudi Arabia. Al Reyad. Ministry of Knowledge.
3)                         المراجع الأجنبية:
Avey, J. & Wernsing, T.  & Palanski, M. (2012). Exploring the Process of Ethical Leadership: The Mediating Role of Employee Voice and Psychological Ownership, Journal of Business Ethics,.107, (1) pp. 21-34.
 
Crow, W. (2013). Strategic Leadership. N. Y. Simon & Schuster Press.
Moorhouse, J. (2002). Desired Characteristics of Ethical Leaders in Business, Education, Political and Religious Organizations from East Tennessee: A Delphi Investigation." (Doctoral dissertation).
Yates, L.A. (2014). Exploring the Relationship of Ethical Leadership with Job Satisfaction, Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behaviour, The Journal of Values- Based Leadership,Vol.7,