فاعلية استخدام القصص الرقمية في تدريس اللغة الإنجليزية لتنمية بعض مهارات القراءة الجهرية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي. The Effectiveness of Using the Digital Stories in Teaching English Language for Developing Some Reading Aloud Skills among Pupils with Learning Difficulties in the Sixth Grade

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة الانجليزية المشارک بکلية التربية - جامعة أم القرى

المستخلص

فاعلية استخدام القصص الرقمية في تدريس اللغة الانجليزية لتنمية بعض مهارات القراءة الجهرية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي
  هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن فاعلية استخدام القصص الرقمية في تدريس اللغة الانجليزية لتنمية بعض مهارات القراءة الجهرية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي؛ عند مستوى: (التعرف والنطق، الفهم الحرفي المباشر، الفهم الاستنتاجي)، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي؛ ذي المجموعة التجريبية الواحدة، التي بلغ عددها (15) تلميذاً في الصف السادس الابتدائي من ذوي صعوبات التعلم في المدارس الابتدائية الحکومية في مدينة الطائف للفصل الدراسي الثاني لعام 1439/1440هـ،واستخدم الباحث ثلاث قصص رقمية، وبطاقة ملاحظة جرى قياس صدقها وثباتها، وتطبيقها على عينة الدراسة قبل التجريب وبعده، واستغرق تطبيق التجربة أربعة أسابيع. وباستخدام المعالجات الإحصائية المناسبة أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات عينة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مهارات القراءة الجهرية باللغة الانجليزية عند المستويات الآتية: (التعرف والنطق، الفهم الحرفي المباشر، الفهم الاستنتاجي)؛ لصالح التطبيق البعدي. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات، من أهمها ضرورة توظيف القصص الرقمية في تنمية مهارات الأداء الشفوي في تدريس اللغة الانجليزية بشکل عام ولذوي صعوبات التعلم بشکل خاص، وإعداد دورات تثقيفية لمعلمي ذوي صعوبات التعلم تبين أهمية القصص الرقمية في التعليم عامة وتدريس اللغة الانجليزية بشکل خاص.
This study aimed at exploring the effectiveness of using the digital stories in teaching English Language for developing some reading aloud skills among pupils with learning difficulties in the sixth grade; at the level of (recognition and pronunciation, direct literal comprehension and deductive comprehension).To achieve the goals of the study, the researcher used the quasi-experimental method (one group model) that consists of (15)pupils with learning difficulties in the sixth grade in the formal primary schools in Taif city during the second semester of the year 1439/1440 AH. The researcher used three digital stories, observation sheet after making sure of its validity and reliability, and then they were applied to the sample of the study before and after the experimentation. The duration of applying the experiment was four weeks.  Some statistical processes were used and the results revealed that there are statistical significant differences between the two means of the degrees of the sample of the study in the two pre and post applications of the observation sheet of reading aloud in English at the following levels: (recognition and pronunciation, direct literal comprehension and deductive comprehension) for the benefit of the post  application. In the light of that, the researcher recommended the following: the necessity of implementing the digital stories in developing the skills of oral performance in teaching English in general and in particular for pupils with learning difficulties. Also providing training programs for the teachers of pupils with learning difficulties to enhance their knowledge about the importance of digital stories in education in general and in teaching English in particular.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية
آل تمیم، عبدالله (2007). فاعلیة استخدام القصص المسجلة على الأقراص المدمجة فی علاج صعوبات القراءة لدى تلامیذ الصف الثالث(رسالة ماجستیر). جامعه ام القرى، کلیة التربیة.
إبراهیم، مجدی بن عزیز (2009). معجم مصطلحات ومفاهیم التعلیم والتعلم. عالم الکتب.
أبو المعاطی، منى محمد (2009). التجارب الإقلیمیة للدول فی استخدام تکنولوجیا المعلومات والاتصال قبل التعلیم الجامعی(ط2). عالم الکتب.
أبو الضبعات، زکریا إسماعیل(2007). طرائق تدریس اللغة العربیة. دار الفکر.
أبو عفیفة، هیا محمد (2016). أثر تدریس مادة اللغة العربیة باستخدام القصة الرقمیة للصف الثالث الأساسی فی تنمیة مهارات الاستماع النشط والتفکیر الإبداعی(رسالة ماجستیر). جامعة الشرق الأوسط، کلیة العلوم التربویة.
أبو مغلی، سمیح عبدالله (2010). مدخل الى تدریس مهارات اللغة العربیة. دار البدایة ناشرون وموزعون.
أبو مغلی، سمیح؛ وسلامة، عبد الحافظ (2012). تعلیم الأطفال القراءة والکتابة. دار البدایة.
أبو مغنم، کرامی بدوی (2013). فاعلیة القصص الرقمیة التشارکیة فی تدریس الدراسات الاجتماعیة فی التحصیل وتنمیة القیم الأخلاقیة لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. مجلة الثقافة والتنمیة، (75)، 93 -180.
أحمد، أمل شعبان (2017). اثر اختلاف نمط عرض القصة الرقمیة (اللوحات القصصیة- مقطوعات الفیدیو) على تنمیة الادراک الاجتماعی الإیجابی لدى تلامیذ ذوی الإعاقة العقلیة البسیطة بفصول الدمج. مجلة تکنولوجیا التربیة، (31)، 1-34.
الأسطل، احمد رشاد (2010). مستوى المهارات القرائیة والکتابیة لدى طلبة الصف السادس وعلاقته بتلاوة وحفظ القران الکریم(رسالة ماجستیر غیر مشورة). الجامعة الإسلامیة، کلیة التربیة.
التتری، محمد (2016). أثر توظیف القصص الرقمیة فی تنمیة مهارات الفهم القرائی لدى طلاب الصف الثالث الأساسی(رسالة ماجستیر). الجامعة الإسلامیة، کلیة التربیة.
 
التعبان، مهند عبد الله(2013). التفاعل بین مدخلین لتصمیم القصة الرقمیة عبر الویب مع الأسلوب المعرفی وأثره على اکتساب المعرفة وتنمیة التفکیر الإبداعی لدى طلبة تکنولوجیا التعلیم(رسالة دکتوراه غیر منشورة).جامعة عین شمس، کلیة التربیة.
الجرف، ریم (2015). فاعلیة توظیف القصص الرقمیة فی تنمیة المفاهیم التکنولوجیة لدى طالبات الصف التاسع الأساسی(رسالة ماجستیر). جامعة الازهر، کلیة التربیة.
جمحاوی، ابتسام أحمد(2017). أثر استخدام القصص الرقمیة فی تحصیل طالبات الصف الرابع الأساسی فی مبحث التربیة المهنیة(رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة الیرموک.
الجهنی، عبدالرحمن عبدالباقی (2011). فاعلیة التعلیم المدمج على التحصیل الدراسی للمستویات المختلفة فی البرمجة وتقنیة المعلومات لطلاب الصف الثالث الثانوی(رسالة ماجستیر). جامعة طیبة، کلیة تربیة.
الحربی، سلمى عید عبدالله (2016). فاعلیة القصص الرقمیة فی تنمیة مهارات الاستماع الناقد فی مقرر اللغة الإنجلیزیة لدى طالبات المرحلة الثانویة فی مدینة الریاض. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة،5(8)، 276-308
خصاونة، محمد؛ والخوالدة، محمد؛ وعصفور، قیس؛ والهرش، جهاد (2016). دراسة الحالة فی مجال صعوبات التعلم. دار الفکر.
دحلان، براعم (2016). فاعلیة توظیف القصص الرقمیة فی تنمیة مهارات حل المسائل اللفظیة الریاضیة لدى تلامیذ الصف الثالث الأساس بغزة(رسالة ماجستیر). الجامعة الإسلامیة، کلیة التربیة.
زغلول، سارة شاکر محمد (2017). فاعلیة تصمیم قصة رقمیة قائمة على مدخل الشکل الخطی "المنتظم" فی تنمیة التحصیل لدى التلامیذ ذوی صعوبات تعلم الریاضیات بالمرحلة الابتدائیة. مجلة دراسات فی التعلیم الجامعی، (35)، 188-164.
الزیات، فتحی مصطفى(1430).صعوبات التعلم الأسس النظریة والتشخیصیة والعلاجیة(ط3). دار الناشر للجامعات.
سلام، محمد توفیق (2009). التعلیم الالکترونی کمدخل لتطویر التعلیم. المکتبة العصریة.
شیمی، نادر سعید علی (2009). أثر تغیر نمط روایة القصة الرقمیة القائمة على الویب على التحصیل وتنمیة بعض مهارات التفکیر الناقد والاتجاه نحوها. مجلة الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 19 (3)، 3-37.
 
الصیعری، روان صالح مسعد(2019). أثر استخدام القصص الرقمیة فی تحسین بعض مهارات الأداء القرائی لدى طالبات صعوبات التعلم فی الصف الثانی الابتدائی بمدارس المدینة المنورة(رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة طیبة، کلیة التربیة.
الضفیان، أسماء سعد (2017). فاعلیة استخدام القصة الرقمیة على تنمیة مهارات القراءة والکتابة لدى التلمیذات ذوات صعوبات التعلم بمرحلة التعلیم الابتدائی(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الشرق العربی، کلیة التربیة.
طلبة، رهام حسن (2017، 1 ابریل). فاعلیة استخدام القصص التعلیمیة الرقمیة بتقنیة وایت بورد انیمیشن White Board Animation لتنمیة مهارات تکنولوجیا المعلومات والتفکیر البصری لدى التلامیذ المعاقین سمعیاً. المؤتمر الدولی الثالث لکلیة التربیة جامعة 6 أکتوبر بالتعاون مع رابطة التربویین العرب - مستقبل إعداد المعلم وتنمیته فی الوطن العربی، مصر، 3، 583-609.
عاشور، قاسم، ومقدادی، محمد فخری(2009): المهارات القرائیة والکتابیة طرائق تدریسها واستراتیجیاتها(ط2). دار المسیرة.
عبدالباسط، حسین محمد (2010). فاعلیة برنامج مقترح قائم على استخدام برمجیة PhotoStory3  فی تنمیة مفهوم ومهارات تصمیم وتطویر القصص الرقمیة اللازمة لمعلمی الجغرافیا قبل الخدمة.
عبدالصمد، أسماء السید محمد (2016). تأثیر أسلوب حکی القصص الرقمیة على تقنیة البودکاستینج على تنمیة الذکاء اللغوی والقدرة على التخیل لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة المعاقین بصریاً. مجلة التربیة للبحوث التربویة والنفسیة والاجتماعیة، 4 (170)، 182-231
علی، سمر سامح (2012). فاعلیة بعض القصص التفاعلیة المطورة فی تنمیة مهارات القراءة الالکترونیة فی اللغة العربیة لتلامیذ الصف الخامس الابتدائی(رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة حلوان.
عوض، برکة محمد (2012). فاعلیة برنامج محوسب لعلاج الضعف فی بعض المهارات القرائیة لدى تلامیذ الصف الرابع الأساسی(رسالة ماجستیر). الجامعة الإسلامیة، کلیة التربیة.
العویدی، حامد (2010م). أثر القصة المحوسبة فی الاستیعاب القرائی لدى أطفال الصف الثانی الأساسی. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانیة والاجتماعیة، 7 (1)، 93-117.
الغامدی، رفیعة محمد أحمد (2018). أثر اختلاف نمط عرض المثیرات البصریة فی القصص الرقمیة لتنمیة مهارات الفهم القرائی النقدی والاستنتاجی لدى تلمیذات المرحلة الابتدائیة بمنطقة الباحة. المجلة الدولیة للعلوم التربویة والنفسیة، (11) 218-178.
 
مهدی، حسین ربحی.، الجرف، ریم.، و درویش، عطا. (2016). فاعلیة استراتیجیة فی القصص الرقمیة فی إکساب طالبات الصف التاسع الأساسی بغزة المفاهیم التکنولوجیة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربویة والنفسیة، 4(13)، 145-180.
موسى، محمد؛ وسلامة، وفاء (2004، 24-25 ینایر). القصص الالکترونیة المقدمة لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة. المؤتمر الإقلیمی الأول -الطفل العربی فی ظل المتغیرات المعاصرة-. مصر.
نوبی، أحمد محمد والنفیسی، خالد عبد المنعم وعامر، أیمن محمد (2013، 4-7 فبرایر). أثر تنوع أبعاد الصورة فی القصة الإلکترونیة على تنمیة الذکاء المکانی لتلمیذات الصف الأول الابتدائی ورضا أولیاء أمورهن. المؤتمر الدولی الثالث للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد، المرکز الوطنی للتعلیم الإلکترونی. الریاض.
یوسف، سلیمان عبدالواحد (2012). صعوبات التعلم الاجتماعیة والانفعالیة بین الفهم والمواجهة. إتراک للنشر والتوزیع.
 
1)                         المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
 
Al-Tamim, A. (2007).  The effectiveness of the use of recorded stories on CDs in the treatment of reading difficulties among the third grade pupils (Master Thesis).  Um alqura university, faculty of education.
 
Ibrahim, M.(2009).  The dictionary of terms and concepts  of teaching and learning.  The World of Books.
 
Abu Al-Maatti, M.(2009).  The experiences of countries in the use of information and communication technologies before college education(2nd ed.).  The World of Books.
 
Abu Al-Daba'at, Z.(2007). Arabic language teaching methods.  Dar Alfikr.
 
Abu Afifah, H.(2016). The effect of teaching Arabic language by using the digital story for the elementary third grade in developing the skills of active listening and creative thinking (Master Thesis).  Middle East University, College of Educational Sciences.
 
Abu Maghli, S.(2010).  An introduction to teaching Arabic language skills.  Dar Al-Badia publishers and distributors.
 
Abu Magali, S.& Salama, A.(2012).  Teaching children to read and write.   Dar Al bedaya.
 
Abu Maghnim, K.(2013).  The effectiveness of the participatory digital stories for teaching social studies in the achievement and development of moral values among preparatory students.  Journal of Culuture and Developement, (75), 93-180.
 
Ahmed, A.(2017).  The effect of different pattern of presentation of the digital story on the development of the positive social management among students with simple mental disabilities in integrated classrooms.  The Journal of Education Technology, (31), 1-34.
 
Al-Astal, A.(2010).  The level of reading and writing skills of sixth-grade students and their relationship to recitation and preservation of the Holy Qur’an (Unpublished Master Thesis).  The Islamic University, faculty of education.
 
Al Tatari, M. (2016).  The impact of the use of digital stories in the development of reading understanding skills among  primary third graders (Master Thesis).  The Islamic University, faculty of education.
 
Al-Ta'ban, M.(2013).  Interaction between two methods tin designing the digital story using the web with the cognitive style and its impact on achieving knowledge and the development of creative thinking among students of learning technology (Unpublished Doctoral Dissertation). In Shams University, Faculty of Education.
 
Algarf, R. (2015). The effectiveness of the use of digital stories in the development of the technological understandings of the ninth grade students (Master Thesis).  Al Azhar University, faculty of education.
 
Jamhaoui, I.(2017).  The impact of the use of digital stories in the basic fourth grade students' achievement in the field of vocational education (Unpublished Master Thesis), Faculty of Education, University of Yarmoc.
 
Al-Jahni, A.(2011).  The effectiveness of integrated learning on the study of different levels of programming and information technology for students of the third secondary students (Master Thesis).  Tiba University, faculty of education.
 
Al-Harbi, S.(2016).  The effectiveness of digital stories in developing critical listening skills in English language curriculum among high school students in the city of Al-Reyad. International Educational Specialized Journal,5(8), 276-308.
 
Khasawnah, M.; Al-Khawla, M.; Asfour, Q.; and Al-Harsh, J. (2016).  Case study in the field of learning difficulties. Dar Alfikr.
 
Dahlan, B. (2016). The effectiveness of the use of digital stories in developing the skills of solving the basic verbal issues among the third grade pupils in Gaza (Master Thesis). The Islamic University, faculty of education.
 
Zaghloul, S.(2017).  The effectiveness of designing a digital story based on the entrance of the "regular" linear form in the development of achievement among students with learning maths difficulties in the elementary stage. Journal of Studies in University Learning, (35), 188-164.
 
Zayat, F.(1430). Learning difficulties, theoretical basics Diagnosis and treatment(3rd ed.). Publisher's House of Universities.
 
Sallam, M.(2009).  Electronic learning as an entry point for learning development.  The modern library.
 
Shimi, N.(2009). The effect of changing the digital story telling pattern based on the web on the achievement and the development of some  skills of critical thinking and trend towards it. The Egyptian Association Journal for Educational Technology, 19 (3), 3-37.
 
Al-Sa'iari, R.(2019). The impact of the use of digital stories in improving some of the reading performance skills of students with learning difficulties in the second grade of  elementary school (Unpublished Master Thesis),  Tiba University, faculty of education.
 
Al-Daifan, A.(2017).  The effectiveness of using the digital story to develop reading and writing skills among learners with learning difficulties at the elementary learning stage (Unpublished Master Thesis). Al Shaq Al Arabi University, Faculty of Education.
 
Tulbah, Reham Hassan (2017).  The effectiveness of using digital learning stories with white board animation to develop the skills of information technology and visual thinking among hearing impaired students.  The 3rd International Conference of the College of Education, University of 6 October in cooperation with the Arab Educators Association - The Future of Teacher Preparation and Development in the Arab World, Egypt, 3, 583-609.
 
Ashour, Q.& Mekdadi, M.(2009). Reading and writing skills  its methods of teaching  and strategies(2nded). Dar El Masera.
 
Abdul Basit, H.(2010). The effectiveness of a proposed program based on the use of PhotoStory3 software in the development of the concept and skills of designing and developing the digital stories needed for the teachers of geography before the service
 
Abdul Samad, A.(2016).  The impact of the method of telling digital stories on the technique of the Bod casting on the development of linguistic memory and the ability to imagine among the elementary students with visual disabilities. Journal of Education for Educational, Psychological and Social Research, 4 (170), 182-231.
 
Ali, S.(2012). The effectiveness of some  developed interactive stories in developing electronic reading skills in Arabic for primary five students(Unpublished Master Thesis).  Helwan University.
 
Awad, B.(2012). The effectiveness of a computerised program to treat weakness in some reading skills among primary fourth grade pupils (Master Thesis).  The Islamic University, faculty of education.
 
Al-Awaidi, H. (2010). The impact of the computerised story on the reading understanding of children in the second grade.   Journal of the University of Shariqah for Human and Social Sciences, 7 (1), 93-117.
 
Al-Ghamdi, R.(2018). The impact of the different pattern of displaying visual effects in the digital stories to develop the skills of critical and inference reading understanding  among primary stage students in Al Baha area. International Journal of Educational and Psychological Sciences, (11), 218-178.
 
Mahdi, H., Al-Jarff, R.., and Druish, A.  (2016). The effectiveness of a strategy in digital stories in the acquisition of  technological concepts among the ninth grade students in Gaza. Al-Quds Open University Journal of Research and Psychological Studies, 4(13), 145-180.
 
Mousa, M.& Salama, W. (2004).  Electronic stories provided to preschool children.  The first international conference - the Arab child in the shadow of contemporary changes. Egypt.
 
Noubby, Ahmed Mohammed; Nafisi, Khaled Abdel Moneim and Amer, Ayman Mohammed (2013, February 4-7).  The effect of the diversity of the dimensions of the image in the electronic story on the development of the place's memory to the characteristics of the first grade and the satisfaction of their  parents. The 3rd International Conference on E-Learning and Distance Learning, The National Center for Electronic Learning. Al Reyad.
 
Yusf, Souliman Abdul Wahid (2012).  Social and emotional learning difficulties between understanding and confrontation. Etrak for publishing and distribution.
 
 
2)                         المراجع الأجنبية:
Abbott, R. D., & Berninger, V. W. (1993). Structural equation modeling of relationships among developmental skills and writing skills in primary-and intermediate-grade writers. Journal of Educational Psychology85(3), 478.
 
Bateman, B. (1964). Learning disabilities–Yesterday, today, and tomorrow. Exceptional Children31(4), 167-177.
 
Blocher, M. (2008, March). Digital storytelling and reflective assessment. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 892-901). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
 
Bratitsis, T., & Ziannas, P. (2015). From early childhood to special education: Interactive digital storytelling as a coaching approach for fostering social empathy. Procedia Computer Science67, 231-240.
 
Chung, S. (2008). Digital Storytelling in Integrated Arts Education.The International Journal of Arts Education. 4 (1), p33-50
 
Conn, J. J. (2015). Teacher Perceptions of the Impact of Digital Photo Stories on Students with Autism Spectrum Disorder.. Retrived, April 19, 2018, From "Teacher Perceptions of the Impact of Digital Photo Stories on Students" by Julia J. Conn
 
Dogan, B., & Robin, B. (2009, March). Educational uses of digital storytelling: Creating digital storytelling contests for K-12 students and teachers. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 633-638). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
 
Fletcher, J.M. &Foorman, B.R.(1994) Issues in definition and measurement of learning disabilities: The need for early intervention”. IN G.R Lyon (Ed), Frames of reference for the assessment of learning disabilities (P.P. 185-200), Baltimore, Paul Brookes, 1994.
 
Gakhar, S., & Thompson, A. (2007, March). Digital storytelling: Engaging, communicating, and collaborating. In society for information technology & teacher education international conference (pp. 607-612). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
 
Garrard, D. (2011). A case Study to Evaluate the Effectiveness of   Digital Storytelling as A narrative Writing Tool. Unpublished Master's Thesis. University of Limerick. Ireland.
 
Gina Kemp, M.A., Melinda Smith, M.A., and Jeanne Segal, "Learning Disabilities and Disorders"، www.helpguide.org, Retrieved 10-7-2018. Edited. ↑ "Types of Learning Disabilities", ldaamerica.org, Retrieved 10-7-2018. Edited. "What are the treatments for learning disabilities?", www.nichd.nih.gov,12-1-2016، Retrieved 10-7-2018. Edited.
 
Hull, G. A., & Nelson, M. E. (2005). Locating the semiotic power of multimodality. Written communication22(2), 224-261.
 
Jacobs, P., & Fu, D. (2014). Students with learning disabilities in an inclusive writing classroom. Journal of Language and Literacy Education10(1), 100-113.
 
Lambert, J. (2007). Digital storytelling. The futurist41(2), 25.
 
Norman, A. (2011). Digital Storytelling In Second Language  learning. Master's Thesis In Didactics For English and Foreign Languages, Norwegian University of Science and Technology: Norway
 
Pennington, B. F. (1995). .: “Genetics of learning disabilities. JournalLearning Disabilities”. J of Child Neurology,  Vol.10(1_suppl), S69-S77, 1995, P.P. 569-577.
 
Preradovic, N. M., Lesin, G., & Boras, D. (2016). Introduction of Digital Storytelling in preschool education: a case studyPreschool Education: A Case Study from Croatia. Digital Education Review, ( 30), 94. p94-105. Retrived, march 21, 2018, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1125505.pdf.
Rahimi, M., &Yadollahi, S. (2017). Effects of offline vs. online digital storytelling on the development of EFL learners’ literacy skills. Cogent Education, 4(1), 1285531.‏
 
Sadik, A. (2008).Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational technology research and development, 56 (4), p 487-506.
 
Salmons‚ J. (2006). Storytelling and Collaborative E-Learning. Resources for Educators, 3 (2),13 P13.
 
Strassman, B. (2012). Using open captions to revise writing in digital stories composed by d/Deaf and hard of hearing students. J. American annals of the deaf, 157 (4), p340-357.
 
Smitha Bhandari (20-5-2018), "Detecting Learning Disabilities"، www.webmd.com, Retrieved 26-9-2018. "What are some signs of learning
 
Tatum, E. (2009). Digital story telling as a cultural-historical activity: Effects on information text comprehension.A DissertationAdissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for .the degree of Doctor of Philosoph, University of Miami.
      https://mawdoo3.com