تحليل کتاب لغتي الخالدة للصف الثاني المتوسط في ضوء أبعاد الأمن الفکري Analysis of the book of my Immortal language for the second intermediate grade in light of the dimensions of intellectual security.

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

درجة الماجستير في المناهج وطرق تدريس اللغة العربية – کلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تضمين أبعاد الأمن الفکري في کتاب "لغتي الخالدة" للصف الثاني المتوسط، ووضع تصور مقترح للموضوعات التي يمکن إضافتها لهذا الکتاب؛ ليؤدي دوره في إکساب أبعاد الأمن الفکري لطلاب الصف الثاني المتوسط، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتکونت عينة الدراسة من کُتب "لغتي الخالدة" المقررة على طلاب الصف الثاني المتوسط للعام الدراسي 1437ه‍ – 1438ه‍ بالمملکة العربية السعودية، وکان عددها (4) أربعة کتب، بمعدل کتابين لکل فصل دراسي،  وقد تمثلت أدوات الدراسة في قائمة بأبعاد الأمن الفکري التي ينبغي تضمينها في کتاب "لغتي الخالدة" المقرر على طلاب الصف الثاني المتوسط، وبطاقة تحليل محتوى الکتب؛ لتحديد درجة توافر أبعاد الأمن الفکري الرئيسة والفرعية في تلک الکتب، وقد أظهرت نتائج الدراسة مايلي: توصلت الدراسة إلى أربعة أبعاد للأمن الفکري, يجب تضمينها في کتاب لغتي الخالدة للصف الثاني المتوسط, متضمن کل بعد منها (10) مؤشرات تنتمي إليه, وتؤدي إلى تحقيقه، توافر بعض مؤشرات أبعاد الأمن الفکري في کتب لغتي الخالدة المقررة على طلاب الصف الثاني المتوسط بنسب مئوية تراوحت ما بين متوسطة وضعيفة، غياب عدد کبير من مؤشرات أبعاد الأمن الفکري في کتب لغتي الخالدة المقررة على طلاب الصف الثاني المتوسط،عدم التوازن في تضمين مؤشرات وأبعاد الأمن الفکري في کتب لغتي الخالدة المقررة على طلاب الصف الثاني المتوسط، وهذا يشير إلى عدم العناية التامة بضرورة تضمين أبعاد الأمن الفکري في کتب لغتي الخالدة الأربعة، على الرغم من أهمية هذه الأبعاد في حياة طلاب وللحفاظ على سلامة المجتمع السعودي.
The study aimed to identify the degree of inclusion of the dimensions of intellectual security in the book "My Immortal Language" for the second intermediate grade by analyzing its content and to develop a suggested conception of the topics that can be added to the book "My Immortal Language" for the second intermediate grade. The researcher used the descriptive analytical method. The sample of the study consisted of the books "My Immortal Language", which was written for students of the second intermediate grade for the academic year 1437H - 1438H in the Kingdom of Saudi Arabia consists of four books with the rate of two books per semester. The study tool was a list of the dimensions of intellectual security that should be included in the book "My Immortal Language" for intermediate second grade students, and the book content analysis card to determine the degree of availability of primary and secondary intellectual security dimensions in those books. Statistical methods: In light of the nature of the current study, the researcher used the following statistical methods: Holistic equation to calculate the coefficients of the agreement and verify the stability of the analysis over time, and the equation of "Cooper" to calculate the coefficient of agreement and verify the stability of the analysis across individuals, and frequencies and percentages to determine the extent of observance of books " "For the second grade in the Kingdom of Saudi Arabia for the dimensions of intellectual security. The results of the study showed the following: The study reached fuor dimensions of intellectual security, which should be included in the book of my immortal language for the second intermediate grade, each of which includes (10) indicators that belong and lead to it. The availability of some indicators of the dimensions of intellectual security in the books of my immortal language on the second grade students with average between moderate and weak. The absence of a large number of indicators of the dimensions of intellectual security in the books of the immortal language of the second grade students. The lack of balance in the inclusion of indicators and dimensions of intellectual security in the books of the immortal language of the second grade students, indicating that the lack of full attention to the need to include the dimensions of intellectual security in the books of my four immortal language, despite the importance of these dimensions in students life, and to preserve the safety of Saudi society.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  • 1)  المراجع العربية:

    -      إسماعیل، نجاة عبده عارف (2014) مفاهیم الأمن الفکری المتضمنة فی منهج التربیة الوطنیة بالمرحلة الثانویة "دراسة تقویمیة. المجلة التربویة، کلیة التربیة، جامعة سوهاج، ع 38، أکتوبر 281 – 371.

    -      البخاری، محمد إسماعیل. (2000) الجامع الصحیح المسند المختصر من حدیث رسول الله صلى الله علیه وسلم وسننه وأیامه، ج1، دار طوق النجاة.

    -      بیولونة، عدنان مصطفى (2013) الأمن الثقافی العربی وتحدیات العولمة. مجلة الفکر السیاسی، ع 48 ص ص131-132.

    -      الترکی، عبد الله بن عبد المحسن (2014) مقومات الأمن الفکری. جریدة الریاض الإلکترونیة.

    -      الجحنی، علی بن فایز. (2004) وظیفة الأسرة فی تدعیم الأمن الفکری. مجلة الفکر الشرطی، مرکز بحوث الشارقة. مج 12. ع 4.

    -      جروان، فتحی عبد الرحمن (2005) تعلیم التفکیر (مفاهیم وتطبیقات)، ط2، دار الفکر.

    -      الحارثی، زید بن زاید. (2008) إسهام الإعلام التربوی فی تحقیق الأمن الفکری لدى طلاب المرحلة الثانویة بمدینة مکة المکرمة من وجهة نظر مدیری ووکلاء المدارس والمشرفین التربویین. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة ام القرى.

    -      الحربی، أمانی بنت محمد بن حامد. (2014) تحلیل محتوى منهج التربیة الفنیة للصف الأول الابتدائی فی ضوء استراتیجیة الذکاءات المتعددة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.

    -      الحربی، جبیر بن سلیمان سمیر. (2008) دور منهج العلوم الشرعیة فی تعزیز الأمن الفکری لدى طلاب الصف الثالث ثانوی. رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.

    -      الحربی، سلطان بن مجاهد. (2011) دور الإدارة المدرسیة فی تحقیق الأمن الفکری الوقائی لطلاب المرحلة الثانویة بمحافظة الطائف من وجهة نظر مدیری ووکلاء تلک المدارس، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.

    -      الحکیم، نعیم تمیم. (2009) نحو استراتیجیة وطنیة لتکریس مفهوم الأمن الفکری فی المجتمع. المؤتمر الوطنی الأول للأمن الفکری " المفاهیم والتحدیات" فی الفترة من 22 – 25 جماد الأول. کرسی الأمیر نایف بن عبد العزیز لدراسات الأمن الفکری، جامعة الملک سعود. ص ص 1–4.

    -       خریف، سعود بن محمد. (2006) دور وکلاء الإدارة المدرسیة فی تحقیق الأمن الفکری لدى الطلبة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الدراسات العلیا، قسم العلوم الإداریة، جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة. 

    -      الزهرانی، إسماعیل بن صالح أحمد (2016) تقویم نشاطات التعلم فی مقرر لغتی الخالدة فی ضوء مهارات القراءة الإبداعیة اللازمة لتلامیذ الصف الثانی المتوسط. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى، مکة المکرمة، المملکة العربیة السعودیة.

    -      زیتون، کمال عبد الحمید. (2003) التدریس نماذجه ومهاراته. عالم الکتب.

    -      السدیس، عبد الرحمن عبدالعزیز. (2005)  الأمن الفکری، جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة.

    -      سعد، عبدالخالق یوسف. (2004) المواطنة وتنمیتها لدى طلاب التعلیم قبل الجامعی رؤیة مقارنة، المرکز القومی للبحوث التربویة والتنمیة.

    -      سلیمان، سناء محمد. (2009) مناهج البحث العلمی فی التربیة وعلم النفس ومهاراته الأساسیة. عالم الکتب.

    -      السنبل، عبدالعزیز عبدالله وآخرون (1413) نظام التعلیم فی المملکة العربیة السعودیة، ط 4، دار الخریجی.

    -      الشریف، حازم محمد سعد. (2017) القیم الأخلاقیة المُضمنة فی محتوى کتاب "لغتی الخالدة" للصفوف العلیا من المرحلة الابتدائیة فی المملکة العربیة السعودیة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.

    -      شلدان، فایز. (2013) دور کلیات التربیة بالجامعات الفلسطینیة فی تعزیز الأمن الفکری لدى طلبته وسبل تفعیله. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، م21، ص ص 35-38.

    -      الصاعدی، وجدی محمد حسن (2016) تقویم نشاطات التعلم فی مقرر لغتی الجمیلة فی ضوء مهارات الفهم القرائی اللازمة لتلامیذ الصف السادس الابتدائی. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.

    -      الضبة، إسلام ناجی (2014) تحلیل تدریبات وأنشطة کتب اللغة العربیة للمرحلة الأساسیة الدُنیا فی ضوء مهارات التفکیر فوق المعرفی وتصور مقترح لإثرائها، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة.

    -      الطریف، غادة عبد الرحمن (2014) جهود المملکة فی التخفیف من تطرف الشباب السعودی. مجلة البحوث الأمنیة. ع 57. ص ص 19-30

    -      طعیمة، رشدی، (2008) تحلیل المحتوى فی العلوم الإنسانیة. دار الفکر العربی.

    -      عبد الرحیم، منال صلاح رمضان (2017) فاعلیة تدریس وحدة تعلیمیة مقترحة فی الدراسات الاجتماعیة فی ضوء مدخل الأحداث الجاریة على تنمیة الانتماء الوطنی ومفاهیم الأمن الفکری لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة سوهاج.

    -      عبد الواحد, إیمان عبدالحکیم رفاعی (2017) تصور مقترح لدور کلیات ریاض الأطفال فی تحقیق الأمن الفکری لدى طالباتها . رسالة ماجستیر, کلیة ریاض الأطفال, قسم العلوم التربویة, جامعة المینا.

    -      العساف، صالح بن حمد (2010) المدخل إلى البحث فی العلوم السلوکیة، ط 4، مکتبة العبیکان.

    -      عطوة، محمد أمین (2009) تدریس الدراسات الاجتماعیة النظریة والتطبیق - رؤیة معاصرة. دار السحاب.

    -      العقیل، صالح عبد الله (2011) دور الحراک الثقافی فی التغیر الاجتماعی وحمایة الأمن الفکری. مجلة بحوث التربیة النوعیة. جامعة المنصورة. ع 21، ص ص 119-120.

    -      عمران، خالد عبد اللطیف محمد (2017) إدمان مواقع التواصل الاجتماعی وأثره على قیم التسامح وقبول الآخر لدى طلاب کلیة التربیة جامعة سوهاج من وجهة نظرهم. المؤتمر العلمی الرابع للجمعیة المصریة للدراسات الاجتماعیة "التسامح وقبول الآخر" فی الفترة (3 -4 أکتوبر 2017)، کلیة التربیة، جامعة عین شمس. ص ص 543 – 585.

    -      الغامدی، عبد الرحمن بن علی الحمود (2009) قیم المواطنة لدى طلاب المرحلة الثانویة بمکة المکرمة وعلاقتها بالأمن الفکری من منظور تربوی إسلامی (دراسة میدانیة) رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.

    -      فتح الله، مندور عبد السلام (2006) تقویم منهج التکنولوجیا وتنمیة التفکیر فی ضوء معاییر الجودة بالتعلیم العام فی جمهوریة مصر العربیة. رسالة الخلیج العربی. ع 104. السنة 28. ص ص233-234.

    -      فحجان، نصر خلیل (2012) دور الإدارة المدرسیة فی تعزیز الأمن الفکری لدى طلبة المرحلة الثانویة بمحافظات غزة وسبل تفعیله. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة.

    -      الفریدى، محمد عبد الرحمن (2016) متطلبات تحقیق أبعاد الأمن الفکری لدى طلاب المرحلة الثانویة من وجهة نظر المعلمین والمشرفین التربویین. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.

    -      الفوزان، خلیل إبراهیم بن علی (2015) تقویم نشاطات التعلم فی مقرر لغتی الجمیلة فی ضوء مهارات الحیاة اللازمة لتلامیذ الصف السادس الابتدائی. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.

    -      القحطانی, ناصر بن هادی (2010) دور معلم التربیة الوطنیة فی تعزیز الأمن الفکری لدى طلاب المرحلة الثانویة بمنطقة نجران من وجهة نظر المشرفین والمعلمین. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة العلوم الشرطیة، جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة.

    -      اللویحق، عبد الرحمن معلا (2005) الأمن الفکری: ماهیته وضوابطه والأمن الفکری وعنایة المملکة العربیة السعودیة به. جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة.

    -      محمد، عبد الناصر راضی (2013) دور الجامعة فی تعزیز الأمن الفکری التربوی لطلابها "دراسة میدانیة". المجلة التربویة. کلیة التربیة، جامعة سوهاج. ع33.  ص ص 87-130.

    -      الهماش، متعب شدید محمد (2009) استراتیجیة تعزیز الأمن الفکری. –. المؤتمر الوطنی الأول للأمن الفکری (المفاهیم والتحدیات) فی الفترة من 22-25 جماد الأول. کرسی الأمیر نایف بن عبد العزیز لدراسات الأمن الفکری.

    وثیقة منهج اللغة العربیة. (1427) مرکز التطویر التربوی. الادارة العامة للمناهج السعودیة، وزارة التعلیم.

    2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

    -      Ismail, N. (2014). The concepts of intellectual security included in the national education curriculum at the secondary stage, "an evaluation study." The Educational Journal, Faculty of Education, Sohag University, vol. 38, October 281-371.

    -      Al-Bukhari, M, I (2000). Al-Jami Al-Sahih Al-Musnad summarized from the hadith of the Messenger of God, (PBUH), his Sunnah and days: Tawq al najah for publishing. part 1.

    -      Biolona, ​​A, M (2013). Arab cultural security and the challenges of globalization. Journal of Political Thought, No. 48, pp. 131-132.

    -      Al Turkey,Ab,M (2014). Elements of intellectual security. Riyadh Electronic Newspaper.

    -      Al-Juhani, A, F (2004). The family's function in supporting intellectual security. Police Thought Journal. Sharjah Research Center. Vol 12. P 4.

    -      Jarwan, F. (2005). Teaching thinking (concepts and applications). (2nd ed). Dar Al Fikr for publishing

    -      Al-Harithi, Z. (2008). The contribution of the educational media to achieving intellectual security among secondary school students in the city of Mecca from viewpoint of principals, school agents and educational supervisors. Unpublished Master thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.

    -      Al-Harbi, A.(2014). Analyzing the content of the technical education curriculum for the first grade of primary school in light of the multiple intelligences strategy. Unpublished Master thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.

    -      Al-Harbi,J.(2008). The role of the legitimate science curriculum in enhancing intellectual security among third-grade secondary students. Unpublished  PH.D dissertation, College of Education, Umm Al-Qura University.

    -      Al-Harbi, S. (2011). The role of the school administration in achieving preventive intellectual security for high school students in Taif governorate from view point of the principals and agents of those schools. Unpublished Master thesis, College of Education, Umm Al-Qura University, Mecca, Saudi Arabia.

    -      Al-Hakim, N, T (2009). Towards a national strategy to consecrate the concept of intellectual security in society. The First National Conference on Intellectual Security "Concepts and Challenges" in the period from 22-25 Jumada I. Prince Nayef bin Abdul Aziz college for Intellectual Security Studies, King Saud University, 1-4.

    -      Khareef, S. (2006). The role of school administration agents in achieving intellectual security for students. Unpublished Master Thesis, College of Graduate Studies, Department of Administrative Sciences, Naif Arab University for Security Sciences.

    -      Al Zahrani, I. (2016). Evaluating the learning activities in the Eternal Language course in view of the creative reading skills needed for second-grade intermediate students. Unpublished Master thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.

    -      Ziatoon, K. (2003). Teaching models and skills. Alam Alkotob.

    -      Al-Sudais, A. (2005). Intellectual Security. Riyadh: Naif Arab University for Security Sciences.

    -      Saad, A. (2004). Citizenship and its Development among Pre-University Education Students A Comparative vision, The National Center for Educational Research and Development.

    -      Sulayman, S. (2009). Scientific research methods in education and psychology and its basic skills. Cairo, The World of  Books.

    -      Al-Sunbul, Ab, Ab &, others. (1992). The education system in the Kingdom of Saudi Arabia. (4th ed). Al-Kharij for publishing.

    -      Al-Sharif, H. (2017). The moral values ​​included in the content of the book "My Immortal Language" for the upper grades of the elementary school in the Kingdom of Saudi Arabia. Unpublished Master Thesis, College of Education, Imam Muhammad bin Saud Islamic University.

    -      Sheldan, V. (2013). The role of the Faculties of Education in Palestinian universities in enhancing intellectual security for its students and means of activating it. The Islamic University Journal for Educational and Psychological Studies, 21, 35-38.

    -      Al-Saadi, W. (2016). Evaluating learning activities in the beautiful language course in view of the reading comprehension skills needed for sixth grade students. Unpublished Master thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.

    -      Al-Dhaba, I, N. (2014). Analyzing the training and activities of Arabic language books for the lower basic stage in view of the skills of metacognitive thinking and a proposed visualization to enrich them. Unpublished Master thesis, Faculty of Education, Islamic University.

    -      Al-Tarif, Gh, Ab (2014). The Kingdom's efforts to reduce the extremism of Saudi youth. Journal of Security Research, 57. pp. 19-30.

    -      Taaima, R (2008). Content analysis in the humanities. Al fekr Al Araby for publishing.

    -      Abdul Rahim, M,S, R (2017). The effectiveness of teaching a proposed educational unit in social studies in view of the current events approach to the development of national belonging and the concepts of intellectual security among middle school students. Unpublished Master thesis, Faculty of Education, Sohag University.

    -      Abdul Wahid, I. (2017). A Proposed Perspective for the role of kindergarten colleges in achieving the intellectual security of their students. Master Thesis, Kindergarten College, Department of Educational Sciences, Al-Minna University.

    -      Al assaf, S, H (2010). An introduction to research in behavioral sciences.(4th ed).Abikan Library.

    -      Atwa, M, A (2009). Teaching Social Studies, Theory and Practice - A Contemporary View. Al-Sahab for publishing.

    -      Al Aqeel, S, A (2011). The role of cultural mobility in social change and the protection of intellectual security. Journal of Qualitative Education Research. Mansoura University, Egypt. 21, 119-120.

    -      Omran, Kh, Ab,M (2017). Addiction of social media and its impact on the values ​​of tolerance and acceptance of others among students of the Faculty of Education, Sohag University, from their point of view. The Fourth Scientific Conference of the Egyptian Society for Social Studies “Tolerance and Acceptance of Others”, during the period (3-4 October 2017), Faculty of Education, Ain Shams University. Pp. 543--585.

    -      Al-Ghamdi, A.(2009). Values ​​of citizenship among secondary school students in Mecca and its relationship to intellectual security from an Islamic educational perspective (field study). Unpublished Master thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.

    -      Fathallah, M. (2006). Evaluating the technology curriculum and developing thinking in view of quality standards in public education in the Arab Republic of Egypt. Arab Gulf message. No. 104. Year 28. pp. 233-234.

    -      Fahjan, N. (2012). The role of the school administration in enhancing intellectual security for high school students in Gaza governorates and ways to activate it. Unpublished Master thesis, Faculty of Education, Islamic University.

    -      Al-Faridi, M. (2016). Requirements for achieving the dimensions of intellectual security for high school students from the point of view of teachers and educational supervisors. Unpublished Master thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.

    -      Al-Fawzan, Kh, I, A (2015). Evaluating learning activities in the beautiful language course in view of the life skills needed for sixth grade students. Unpublished Master thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.

    -      Al-Qahtani, N. (2010). The role of the national education teacher in enhancing intellectual security among secondary school students in Najran region from the point of view of supervisors and teachers. Unpublished Master thesis, College of Police Sciences, Naif Arab University for Security Sciences.

    -      Al-Luhaq, A.(2005). Intellectual security: what it is and its controls, intellectual security and the Kingdom of Saudi Arabia's care for it. Naif Arab University for Security Sciences.

    -      Mohamed, A.(2013). The university’s role in enhancing educational intellectual security for its students, "field study." The Educational Journal. Faculty of Education, Sohag University, 33, 87-130.

    -      Al-Hamash, M, Sh, M. (2009). A strategy for enhancing intellectual security. The First National Conference on Intellectual Security (concepts and challenges) in the period from 22-25 Jumada al-Awwal. Prince Nayef bin Abdul Aziz college for Intellectual Security Studies.

    -      Arabic language curriculum document. (2006). Educational Development Center. General Administration of Saudi Curricula, Ministry of Education.

    3)            المراجع الأجنبية:

    -      Coll .M. (2004). Intellectual safety and epistemological position in the college classroom. PH.D dissertation, Comell University.

    -      Jamie .B, Jonathan. B. (2010). From suspects to citizens: preventing violent extremism in a big Society. Demos.

    -      Midgley, J. (2003). Social development: The intellectual heritage. Journal of International Development: The Journal of the Development Studies Association15(7), 831-844.

    -      The Trustees of Princeton University. (2003). Campus security report 2003 safety and security. Princeton University.

    -      Ushe, U. M. (2015). Religious Conflicts and Education in Nigeria: Implications for National Security. Journal of education and practice6(2), 117-129.