تحسين ممارسة القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر لأبعاد إدارة المواهب "رؤية مقترحة" Improving Al-Azhar University Academic Leaders Practices for Talent Management Dimensions "Suggested Perspective"

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

کلية التربية، جامعة الأزهر بالقاهرة

المستخلص

استهدف البحث تقديم رؤية مقترحة لتحسين ممارسة القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر لأبعاد إدارة المواهب، وذلک من خلال تحديد الممارسات التطبيقية لأبعاد إدارة المواهب في الأدبيات الإدارية، ثم رصد وتحليل واقع ممارسة القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر لأبعاد إدارة المواهب من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، وکذلک الکشف عن مقترحات خبراء الإدارة لتحسين ممارسة القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر لأبعاد إدارة المواهب. واستخدم البحث المنهج الوصفي، والاستبانة کأداة رئيسة للوقوف على درجة ممارسة القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر لأبعاد إدارة المواهب (تحديد المواهب، واستقطاب اﻟﻣواﻫب، وﺗﻧﻣﻳﺔ اﻟﻣواﻫب، واﻻﺣﺗﻔﺎظ باﻟﻣواﻫب)، وطبقت الاستبانة على عينة بلغت (325) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس ببعض کليات الجامعة، کما استخدم البحث المقابلة الشخصية غير المقننة مع عدد (15) من خبراء الإدارة بکليتي التربية والتجارة جامعة الأزهر، بهدف الکشف عن مقترحاتهم لتحسين ممارسة القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر لأبعاد إدارة المواهب. وتوصل البحث إلى أن القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر تمارس أبعاد إدارة المواهب بدرجة (قليلة جدا) في البعد الأول (تحديد المواهب)، والبعد الثالث (الحفاظ على المواهب)، والبعد الرابع (تنمية المواهب)، وبدرجة (قليلة) في البعد الثاني (استقطاب المواهب)، حيث حصلت  جميع العبارات الدالة على ممارسات القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر لأبعاد إدارة المواهب على درجة تحقق تتراوح بين (قليلة)، و (قليلة جدا) باستثناء عبارة وحيدة وهي (المحافظة على سمعة الجامعة ومکانتها بما يدعم جذب الموهوبين) والتي حصلت على درجة تحقق (متوسطة)، ولم تتحقق أيًا من ممارسات أبعاد إدارة المواهب بدرجة (کبيرة) أو (کبيرة جدا). وانتهي البحث بتقديم رؤية مقترحة لتحسين ممارسة القيادات الأکاديمية لأبعاد إدارة المواهب بما شملته هذه الرؤية من أبعاد (البعد التخطيطي - البعد التنظيمي الهيکلي - البعد التدريبي التنموي - البعد التحفيزي التقويمي - البعد التشريعي القانوني).
The research aimed at providing a suggested Perspective to improve the practices of dimensions of talent management among academic leaders at Al-Azhar University. This has been done through: identifying the applied practices of talent management dimensions in administrative literature (A Literature Review), investigating and analyzing the reality of these practices among Al-Azhar University academic leaders according to the study sample (faculty staff) opinions, and revealing management experts' proposals to improve the academic leaders’ practices for the dimensions of talent management.  The Descriptive Research Approach was applied to the study, the questionnaire was adapted to explore the degree of academic leaders’ practices of talent management dimensions at Al-Azhar University, which are (talents identification- talent acquisition – talent growth and development - talent Retention). Data were collected through the questionnaire, which applied to a sample of (325) staff members, and unstructured interviews with (15) management experts at Faculty of Education and Faculty of Commerce in order to reveal their proposals to improve the academic leaders’ practices of talent management dimensions at Al-Azhar University. The research findings showed that the degree of academic leaders’ practices of the first dimension (Talent Identification), the third dimension (Talent Retention), and the fourth dimension (Talent Growth and Development) are (Rarely), while the degree of academic leaders’ practices of the second dimension (Talent Acquisition) is (Nearly). In addition, the findings showed that the degree of all the statements of the academic leaders’ practices for the talent management dimensions ranged from (Rarely) to (Nearly). However, a statement (preserving the reputation and standing of the university to support attracting talents) got (intermediate) degree. While none of the talent management practices showed (large) or (very large) degree. The research resulted in providing a suggested Perspective for improving the academic leaders’ practices of the talent management dimensions. The framework of this suggested Perspective consists of dimensions such as (planning dimension - structural organizational dimension - developmental training dimension - motivational evaluating dimension - and legislative dimension).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    المراجع العربية:
السید، إبراهیم أحمد (2012). دور المناخ التنظیمی فی نشر ثقافة الجودة لدى أعضاء هیئة التدریس بکلیات جامعة الأزهر بالدقهلیة، مجلةکلیةالتربیة،مج 23(89)، کلیة التربیة جامعة بنها.
أمين، أحمد عبد الحمید (2016). أثر تفعیل إدارة المواهب فی تحقیق التمیز التنظیمی: دراسة تطبیقیة على القیادات الإداریة من أعضاء هیئة التدریس فی جامعة المنصورة، مجلةالتجارةوالتمویل،ع 2، کلیة التجارة، جامعة طنطا.
حسنین، أسماء سید (2018). النشر العلمی بجامعة الأزهر وتأثیره على ترتیب الجامعة فی التصنیفات العالمیة للجامعات، المجلةالدولیةلعلومالمکتباتوالمعلومات، الجمعیة المصریة للمکتبات والمعلومات والأرشیف.
أشرف السعید محمد (2009). أدوار رؤساء الأقسام الأکادیمیة لتطبیق مدخل إدارة المعرفة بالجامعات المصریة، المؤتمرالدولیالسابعللتعلیمفیمطلعالألفیةالثالثةالجودة-الإتاحةالتعلیممدىالحیاة، فی الفترة من 15-16 یولیو، جامعة القاهرة.
عبد الحافظ، ثروت عبد الحمید (2003). دینامیاتعملیةصناعةالقراربمجالسالأقساموالکلیاتفیبعضکلیاتجامعةالأزهردراسةمیدانیة. رسالة دکتوراه غیر منشوره، کلیة التربیة جامعة الأزهر.
جامعة الأزهر(2010). الخطةالاستراتیجیةلجامعةالأزهر 2011-2016م.
ـــــــــــ (2012): الادارة العامة للتنظیم والإدارة، إدارة التنظیم والإدارة، قراررئیسالجامعةرقم (141) بشأنمکوناتالهیکلالتنظیمیلجامعةالأزهر، المادة (1، 2).
ـــــــــــ (2016). النشرةالإحصائیةالسنویةالإجمالیة 2015م/ 2016م، إدارة المعلومات والإحصاء -مرکز المعلومات والتوثیق ودعم اتخاذ القرار.
ــــــــــــــــــــ (2018). الخطةالاستراتیجیةلجامعةالأزهر (ینایر 2018-دیسمبر 2022).
المنیع، الجوهرة عبد الرحمن (2016). معاییر اختیار أعضاء هیئة التدریس فی الجامعات السعودیة: دراسة مقارنة مع بعض الجامعات الأمریکیة، مجلةالتربیة. 169(2)، کلیة التربیة جامعة الأزهر.
خدیجة عامر عثمان (2018). التجارب العالمیة فی اختیار أعضاء هیئة التدریس، مجلةالقراءةوالمعرفة. 204، الجمعیة المصریة للقراءة والمعرفة، کلیة التربیة جامعة عین شمس.
سرمد حمزة الشمری، آلاء عبد الکریم غالب (2015). متطلبات إدارة المواهب وأثرها فی الالتزام التنظیمی وجودة الخدمات: دراسة تطبیقیة فی رئاسة جامعة بغداد، مجلةالمنصور، (23).
سعد علی العنزی وآخرون (2011). أنظمة عمل الأداء العالی کمنهج لتعزیز استراتیجیة إدارة المواهب فی المنظمات، مجلةکلیةالإارةوالاقتصاد، جامعةبغداد 89.
السید السید البحیری (2015). استراتیجیة مقترحة للتوسع فی التعلیم الجامعی الأزهری فی ضوء صیغ التعلیم الجامعی الحدیثة والمتغیرات المحلیة والعالمیة، مجلةدراساتالعلومالتربویةبالأردن، 42(3).
السید سلامة الخمیسی (2017). التنمیة المهنیة للقیادات الأکادیمیة: مدخل لإدارة التغییر بالتعلیم الجامعی المصری، دراساتعربیةفیالتربیةوعلمالنفس، رابطة التربویین العرب.
صالح الجراح، جمال أبو دولة (2015). أثر تطبیق استراتیجیات إدارة المواهب فی تعزیز الانتماء التنظیمی لدى أعضاء هیئة التدریس فی الجامعات الأردنیة الرسمیة، المجلةالأردنیةفیإدارةالأعمال 11(2).
طاهر، طاهر محمد (2010). هجرة العقول العربیة وواقع التعلیم العالی وسوق العمل، المؤتمرالعربیحولالتعلیمالعالیوسوقالعمل، فی الفترة 13/ 4/ 2010، کلیة الأداب، جامعة 7 أکتوبر، مصراته، لیبیا.
الزهیری، طلال ناظم (2018). مؤشرات قیاس جودة الإنتاجیة العلمیة للعلماء والباحثین: دراسة تقییمیة، المجلةالعراقیةلتکنولوجیاالمعلومات، مج 8، ع 3، الجمعیة العراقیة لتکنولوجیا المعلومات، العراق.
الطیب محمد إبراهیم (2013). تصورمقترحلتطویرجامعةالأزهرفیضوءمدخلالتخطیطالاستراتیجی، رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة جامعة الأزهر.
العدل ، عادل محمد (2017). فلسفة التدریب وتطویر الکفایات التدریسیة والتنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس، دراساتعربیةفیالتربیةوعلمالنفس، رابطة التربویین العرب، القاهرة.
عباس علی (2012). إدارة المواهب فی الشرق الأوسط، مجلةثروات، ع (14). الإمارات العربیة المتحدة.
الحویطی، عواد حماد (2017). معوقات الإنتاجیة العلمیة لأعضاء هیئة التدریس بجامعة تبوک : دراسة میدانیة، مجلةالتربیة، 174(2)، کلیة التربیة، جامعة الأزهر.
الفرجانی، فاطمة على (2014). إدارة المواهب فی المنظمات المعاصرة: مدخل نظری، المجلةالعلمیةللاقتصادوالتجارة، (2)، کلیة التجارة جامعة عین شمس.
لوری دبنکورت ولوری هاورد (2009). المعلمالفعالفیالتربیة، ترجمة: محمد إسماعیل یونس، دار الفکر للنشر والتوزیع.
مایکل أرمسترونج (2008). الإدارةالاستراتیجیةللمواردالبشریة، ترجمة: إیناس الوکیل،  مجموعة النیل العربیة.
رضوان ،محمود عبد الفتاح (2012). إدارةالمواهبفیالمنظمة، المجموعة العربیة للتدریب والنشر.
مرفت ناصف، أمل زناتی (2008). إدارة المواهب مدخل لتفعیل الانتماء التنظیمی لأعضاء هیئات التدریس بالجامعات المصریة، دراساتفیالتعلیمالجامعی، 19.
مروة العسال وعایدة خطاب (2016). استراتیجیة إدارة المواهب لتعزیز میزة تنافسیة للمنظمة، المجلةالعلمیةللاقتصادوالتجارة،ع 1، کلیة التجارة جامعة عین شمس.
إبراهیم، مصطفى محمد (2017). التنمیة المهنیة عبر الشبکة لأعضاء هیئة التدریس بجامعة الملک خالد: عمادة التعلیم الالکترونی نموذج إجرائی وقصة نجاح، دراساتعربیةفیالتربیةوعلمالنفس، رابطة التربویین العرب، القاهرة.
العبادی، هاشم فوزی (2011). إدارة الموهبة فی منظمات الأعمال: رؤى وبرامج مقترحة، مجلةالغریللعلومالإقتصادیةوالإداریة،7 (20)، العراق.
 
 
2-    المرجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Al-Sayed, I. A. (2012). The role of the organizational climate in spreading the culture of quality among the faculty members of the Faculties of Al-Azhar University in Dakahlia, Journal of the Faculty of Education. 23 (89), Faculty of Education, Benha University.
Ameen, A. A. (2016). Effect of talent management on achieving organizational excellence: An applied study on administrative leaderships of faculty members at Mansoura University, Journal of Commerce and Finance. 2, Faculty of Commerce, Tanta University.
Hassanin, A. S. (2018). Academic publishing at Al-Azhar University and its impact on the university’s ranking in the international rankings of universities, International Journal of Library and Information Sciences, the Egyptian Association for Libraries, Information and Archives.
Muhammad, A. A. (2009). The Roles of Academic Department Heads for Applying Knowledge Management Approach in Egyptian Universities, The Seventh International Conference on Education at the Beginning of the Third Millennium - Quality - Access - Lifelong Education, in the period from July 15-16, Cairo University.
Abdel-Hafez, T. A. (2003). Dynamics of the decision-making process in the councils of departments and faculties in some faculties of Al-Azhar University - field study. Unpublished PhD thesis, Faculty of Education, Al-Azhar University.
Al-Azhar University (2010). Al-Azhar University strategic plan 2011-2016.
ـــــــــــ (2012). General Administration of Organization and Administration, Presidential Decision No. (141) on the components of the organizational structure of Al-Azhar University, Article (1, 2).
ـــــــــــ (2016). Annual Summary Statistics 2015/2016, Information and Statistics Department - Information, Documentation and Decision Support Center.
ـــــــــــ (2018). Al-Azhar University strategic plan (January 2018 - December 2022).
Al Manea, A. A. (2016). Criteria for selecting faculty members in Saudi universities: A comparative study with some American universities, Journal of Education.169 (2), Faculty of Education, Al-Azhar University.
Othman, K. A.  (2018). Global experiences in choosing faculty members, Reading and Knowledge Journal.204, Egyptian Society for Reading and Knowledge, Faculty of Education, Ain Shams University.
Al-Shammari, S. H. , &  Ghalib,  A. A. (2015). Talent management requirements and its impact on organizational commitment and service quality: An Applied Study in the Presidency of Baghdad University, Al-Mansour Journal, (23).
Al-Enezi, S. A., et al (2011). High performance work systems as a method for strengthening the talent management strategy in organizations, Journal of the College of Administration and Economics, University of Baghdad, 89.
al-Bahiri , S. S. (2015). A proposed strategy to expand Al-Azhari university education based on modern university education formats, and local and global changes, Journal of Educational Sciences Studies in Jordan, 42(3). University of Jordan.
al-Khamisi, A. S. (2017). Professional development for academic leaders: An approach for Managing Change in Egyptian University Education, Arab Studies in Education and Psychology, Association of Arab Educators.
Al-Jarrah, S. , & Abu Dawla, G.  (2015). The Impact of Applying Talent Management Strategies in Enhancing the Organizational Affiliation of Faculty Members in Official Jordanian Universities, The Jordanian Journal of Business Administration, 11(2).
Taher, M. T. (2010). Arab brain drain and the reality of higher education and the labor market, the Arab Conference on Higher Education and the Labor Market, 4/13/2010, College of Arts, University of October 7, Misurata, Libya.
Al-Zohiri, T. N.  (2018). Indicators to measure the quality of the scientific productivity of scientists and researchers: An evaluation study, Iraqi Journal of Information Technology, 8(3), Iraqi Information Technology Association, Iraq.
Ibrahim, A. M. (2013). A proposal for developing Al-Azhar University based on the strategic planning approach,  unpublished PhD dissertation, Faculty of Education, Al-Azhar University.
Al-Adl, A. M. (2017). The philosophy of training and developing the teaching competencies and professional development of the faculty members, Arab studies in education and psychology, Arab Educators Association, Cairo.
Ali, A.12). Talent Management in the Middle East, Tharawat Magazine, (14). United Arab Emirates.
Al-Houiti, A. H. (2017). Obstacles to the scientific productivity of faculty members at the University of Tabuk: A field study. Journal of Education, 174( 2).  Faculty of Education, Al-Azhar University.
Al-Furjani, F. A. (2014). Talent management in contemporary organizations: A theoretical approach. The Scientific Journal of Economics and Trade, (2), Faculty of Commerce, Ain Shams University.
Depenchort , L., &  Howard, L. (2009). Effective teacher in education, translated by: Yunus, M. I. ,Dar Al Fikr.
Armstrong, M. (2008). Strategic Human Resources Management, translated by: Alwakeel, I. , Arab Nile Group.
Radwan, M. A. (2012). Talent management in the organization. Arab Group for Training and Publishing
Nassef, M. ,& Zenati, A. (2008). Talent Management: An Introduction to Activating the Organizational Affiliation of Faculty Members in Egyptian Universities, Studies in University Education. 19.
El-Assal, M. , &  Khattab , A. (2016). Talent Management Strategy to Enhance a Competitive Advantage of the Organization, Scientific Journal of Economics and Trade, 1, Faculty of Commerce, Ain Shams University.
Ibrahim, M. M. (2017). Online professional development for faculty members at King Khalid University: Deanship of E-Learning, procedural model and success story, Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, Cairo.
Al-Abadi, H. F. (2011). Talent management in business organizations: Visions and proposed programs, Al-Ghary Journal of Economic and Management Sciences, 7(20), Iraq.
 
3-    المراجع الأجنبية:
Evans, A., & Chun, E. (2012). Creating a Tipping Point: Strategic Human Resources in Higher Education: ASHE Higher Education Report, 38(1). John Wiley & Sons.
Hills, A. (2009). Succession planning–or smart talent management?. Industrial and commercial Training. 41(1).
Bano, S., Khan, A., Rehman, H., and Humayoun, A. (2011). Schematizing Talent Management, A Core Business Issue (Study of the Factors Those Impacts on Talent Management in the Corporate Sector of Islamabad, Pakistan), Far East Journal of Psychology and Business, 2 (1). 4-16.
Beechler, S. & Woodward, I. (2009). The Global War of Talent. Journal of International Management, 15.
Beheshtifar, N. &   Hojat, M. (2012). Effective Talent Management: A Vital Strategy to Organizational Success. International Journal of Academic Research in Business & Social Science, 2(12).
Breakwell, G. M., & Tytherleigh, M. Y. (2010). University leaders and University Performance in the United Kingdom: is it ‘Who’ Leads, or ‘Where’ They Lead that Matters Most? Higher Education, 60(5).
Davies, B., & Davies, B. J. (2010). Talent management in academies. International Journal of Educational Management. . 24(5).
Clarke, R., & Winkler, V. (2006). Change Agenda: Reflections on Talent Management, Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD), London.
Collings, D. G., & Mellahi, K. (2009). Strategic Talent Management: A Review and Research Agenda. Human Resource Management Review, 19(4).
Devine, M., & Powell, M. (2008). Talent Management in the Public Sector. 360The Ashridge Journal, Autumn.
Garg, D., & Rani, K. (2014). Talent management: Empirical research results. International Journal of Management and Commerce Innovations2(1), 289-295.
Ruse, D., & Jansen, K. (2008). Using Human Capital Planning to Predict Future Talent Needs. CUPA-hr Journal59(1), 28-33.
Engelbrecht, P., Forlin, C., Eloff, I., & Swart, E. (2001). Developing a support programme for teachers involved with inclusion in South Africa., International Journal of Special Education. 16(1).
Kull, P., & Brandt, E. (2007). Talent Management: How firms in Sweden find and nurture value adding human resources. Master’s ThesisBusiness Administration, Jönköping.
Ali, F. (2008). How do big European companies present themselves to attract the most talented people. Baltic Business School, Kalmar University, Sweden.
Rabbi, F., Ahad, N., Kousar, T., & Ali, T. (2015). Talent management as a source of competitive advantage. Journal of Asian business strategy5(9), 208.
Kehinde, J. (2012). Talent Management: Effect on Organizational Performance, Journal of Management Research. 4(2).
Kwame, J. (2015). A Coalesced Framework of Talent Management and Employee Performance for Further Research and Practice, International Journal of Productivity and Performance Management. 64(4).
Krishnan, J. (2015). Talent Management Assessment in Higher Education Sector, International Journal of Research in Management & Technology. 5(4).
Moghtadaie, L., & Taji, M. (2016). Study of the performance of faculty members according to talent management approach in higher education. Educational Research and Reviews11(8), 781-790.
Li, L., & Wang, X. (2010). The strategy of talent localization in multinational corporations. International Journal of Business and Management5(12), 216.
Marguerite G. et. al, (2006).  Methods in Educational Research: from theory to practice, John Wiley & Sons, Inc.
Thunnissen, M. (2016). Talent management: For what, how and how well? An empirical exploration of talent management in practice. Employee Relations38(1), 57-72.
Gennaoui, M. & Kretshmer, R. (2010). Teacher As Researchers, Supporting Professional Development, Academic Search Premier. 98(3).
Rudhumbu , N. (2014). Implementation of Talent Management Strategies in Higher Education: Evidence from Botswana, International Journal of Higher Education Management (IJHEM). 1(1).
Rudhumbu, N., & Maphosa, C. (2015). Implementation of talent management strategies in higher education: evidence from Botswana. Journal of Human Ecology49(1-2), 21-32.
Cheese, P. (2010). Talent management for a new era: what we have learned from the recession and what we need to focus on next. Human Resource Management International Digest. 18 (3).
Horváthová, P. (2011). The application of talent management at human resource management in organization. In 3rd International Conference on Information and Financial Engineering, IPEDR (Vol. 12, pp. 50-54).
Tripathi, P., Ranjan, J., & Pandeya, T. (2010). PAKS: A Competency based model for an Academic Institutions. International journal of innovation, management and technology1(2), 214.
Gümüş, S., Apak, S., Gümüş, H. G., & Kurban, Z. (2013). An application in human resources management for meeting differentiation and innovativeness requirements of business: talent management. Procedia-Social and Behavioral Sciences99, 794-808.
Shaemi, A., Allameh, S. M., & Bajgerani, M. A. (2011). Impact of talent management strategies on employees’ emotional intelligence in Isfahan Municipality (Iran). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business3(6), 229-241.
Khilji, S. E., Tarique, I., & Schuler, R. S. (2015). Incorporating the macro view in global talent management. Human Resource Management Review25(3), 236-248.
Tyagi, S., Singh, G., & Agarwal, T. (2017), Talent Management in Education Sector, International Journal on Cybernetics & Informatics (IJCI). 6(1/2).
Sonia, C., & Jayashree, K. (2015). Talent Management in Higher Education Sector, International Journal of Research in Management & Technology (IJRMT), 5 (4).
Riccio, S. J. (2010). Talent management in higher education: Identifying and developing emerging leaders within the administration at private colleges and universities. The University of Nebraska-Lincoln.
Glenn, T. (2012). The state of talent management in C anada's public sector. Canadian Public Administration55(1), 25-51.
Uren, L. (2007). From talent compliance to talent commitment: Moving beyond the hype of talent management to realizing the benefits. Strategic HR Review. 6(3).
Waheed, S., Zaim, A., & Zaim, H. (2013). Talent management in four stages. The USV Annals of Economics and Public Administration12(1 (15)), 130-137.