مستوى الذکاء الاجتماعي لدى قادة مدارس محافظة العقيق من وجهة نظر المعلمين. the level of social intelligence among the leaders of the schools of the province of Al-Aqiq from teacher point of view

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

1 مساعد مدير عام التعليم لشؤون تعليم البنين/ الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الباحة/ المملکة العربية السعودية

2 جامعة الباحة / کلية التربية/ قسم الإدارة والتخطيط التربوي

المستخلص

       هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى الذکاء الاجتماعي لدى قادة مدارس محافظة العقيق من وجهة نظر المعلمين، وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي، وتم استخدام الاستبانة لجمع البيانات. وتکون مجتمع الدراسة من(630) معلماً، وعينة الدراسة من (315) معلماً. وقد اظهرت النتائج أن مستوى الذکاء الاجتماعي لقادة المدارس جاء عالياً، وبمتوسط حسابي (3.54)، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة0.05 α تبعا لمتغيري المؤهل العلمي، والمرحلة التعليمية، في حين ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.05 α ) تبعا لمتغير سنوات الخبرة لصالح الفئة (10) سنوات فأکثر، ولمتغير الدورات التدريبية لصالح فئة 5 دورات فأکثر. وفي ضوء النتائج توصي الدراسة بتنمية مهارة قادة المدارس في حل المشکلات الاجتماعية بصورة أفضل.
 
The study aimed to identify the level of social intelligence among the leaders of the schools of the province of Al-Aqiq from teacher point of view. The researcher used the descriptive approach, and the questionnaire to collect data. The study population consists of (630) teachers, and the sample of the study was (315) teachers. The results showed that the level of social intelligence of school leaders was high with mean of (3.54). The mean of domain of social solidarity were (3.67), social information processing (3.56), social skills (3.50) and finally social problem solving (3.46). The results showed that there were no statistically significant differences at the( α ≤ 0.05) level due to the variables of the qualification& the educational level,While there were statistically differences significant at the level (α 0.05 )due to the variable of experience in favor of category (10) years and more, and the variable of  training courses for the category of 5 course and more,In the light of the results, the study recommends that school leaders develop better skills in solving social problems.
 
 
 
 
The study aimed to identify the level of social intelligence among the leaders of the schools of the province of Al-Aqiq from teacher point of view. The researcher used the descriptive approach, and the questionnaire to collect data. The study population consists of (630) teachers, and the sample of the study was (315) teachers. The results showed that the level of social intelligence of school leaders was high with mean of (3.54). The mean of domain of social solidarity were (3.67), social information processing (3.56), social skills (3.50) and finally social problem solving (3.46). The results showed that there were no statistically significant differences at the( α ≤ 0.05) level due to the variables of the qualification& the educational level,While there were statistically differences significant at the level (α 0.05 )due to the variable of experience in favor of category (10) years and more, and the variable of  training courses for the category of 5 course and more,In the light of the results, the study recommends that school leaders develop better skills in solving social problems.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. 1)    المراجع العربية

    إدارة تعلیم الباحة (1440). شؤون المعلمین. الباحة.

    أحمد، مدثر سلیم (2003) .الوضع الراهن بحوث الذکاء ,الإسکندریة: المکتب الجامعی الحدیث.

    ابو فروة، رغدة خالد (2017). الذکاء الاجتماعی لدى مدیری المدارس الاساسیة الخاصة فی محافظة العاصمة عمان وعلاقته بدرجة ممارستهم للعدالة التنظیمیة من وجهة نظر المعلمین. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الشرق الاوسط ، عمان، الأردن.

    جابر، عبد الحمید جابر ( 2003). الذکاءات المتعددة والفهم .عمان: دار الفکر العربی.

    جاسم، غدیر عبدالله (2012). مستویات الذکاء الاجتماعی لمدیرات المدارس الثانویة فی الکویت وأثرها على الضغوط التنظیمیة للمعلمات. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.

    الجراح، عبد الناصر ذیاب، وعاصلة، وائل محمد (2016). الذکاء الاجتماعی واستراتیجیات ادارة النزاع لدى الطلبة العادیین وذوی السلوک المشکل فی المرحلة الثانویة. دراسات العلوم التربویة  الجامعة الاردنیة، 43(5)، 1915- .1935

    الراشد، علی(1988). الجامعة والتدریس الجامعی. جدة: دار الشروق.

    حسین، سلامة، عبد العظیم ، حسین، طه عبد العظیم (2006). الذکاء الوجدانی للقیادة التربویة . الاسکندریة: دار الوفاء لدینا الطباعة والنشر.

    الصاحب، منتهى مطرش .(2011) أنماطالشخصیة وفق نظریةالإنیکرام والقیم والذکاءالاجتماعی. عمان:دار صفاء للنشر والتوزیع.

    الداهری، صالح ،  سفیان،  نبیل (1998 ). الذکاء الاجتماعی والقیم الاجتماعیة وعلاقتهما بالتوافق

    العسود، خلیل محمد  (2009) .الذکاءالاجتماعی وعلاقته بالتفکیرالناقد وبعض المتغیرات لدى طلبةالجامعة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، الجامعة الإسلامیة، غزة.

    العجوری، احمد حسن (2013). الذکاء الاجتماعی وعلاقته بجودة الحیاة لدى المعلمین والمعلمات بمحافظة شمال غزة. ( رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الأزهر، غزة.

    علام، أمل (2012). الذکاء الاجتماعی فن من فنون السحر الحلال.استرجع بتاریخ 20/10/2018 من الرابط

     https://www.masress.com/albedaya/5176

    عثمان، احمد عبد الرحمن، وﺣﺴﻦ، عزت عبد الحمید (2003) . الذکاء الاجتماعی وعلاقته بکل من  الدافعیة للتعلم والخجل والشجاعة والتحصیل الدراسی لدى طلاب وطالبات کلیة التربیة   بجامعة  الزقازیق . مجلة کلیة الزقازیق، (44)، 67- 78

    غباری، ثائر، أبو شعیرة،  خالد (2010) القدرات العقلیة بین الذکاء والإبداع. عمان:  مکتبة المجتمع العربی للنشر والتوزیع.

    الکاید، راکان عیسى(2008). درجة الذکاء الاجتماعی لدى مدیری المدارس الثانویة فی             الأردن وعلاقتها بکل من الانضباط المدرسی لدى الطلبة وتفاعل المدرة مع المجتمع المحلی. ( رسالة ماجستیر غیر منشورة)،جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا، عمان، الأردن.

    مصطفى، أسامه فاروق(1998). الذکاء الاجتماعی وعلاقته بالقیم الأخلاقیة لدى طلبة الجامعة. ( رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة عین شمس. مصر..

    محمد، سهام اورناصر(2013). الذکاء والابداع لطلاب ذوی الاعاقة البصریة بجامعة النیلین. (رسالة ماجستیر غیر منشورة )، جامعة النیلین.

    ملحم، سامی محمد (2017). مناهج البحث فی التربیة وعلم النفس.(ط9).عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع

     

     

    2)    المراجع العربية المترجمة

    1. Translation of the Arabic References

     

    Al-Baha Education Adiministration  (1440). Teacher Affairs. Patio.

    Ahmed, M.S. (2003), The Current Situation in Intelligence Research, Alexandria: The Modern University Office.

    Abu Farwa, R. Kh. (2017). The social intelligence of the principals of private primary schools in the governorate of the capital, Amman, and its relationship to the degree of their practice of organizational justice from the teachers' point of view. (Unpublished Master Thesis), Middle East University, Amman, Jordan.

    Jaber, A. J. (2003) Multiple Intelligences and Understanding, Amman: The Arab Thought House.

    Jassim, Gh. A. (2012). The levels of social intelligence of high school principals in Kuwait and their impact on the organizational pressures of female teachers. (Unpublished Master's Thesis), Middle East University, Amman, Jordan.

    Al-Jarrah, A D., & Asla, W. M. (2016). Social intelligence and conflict management strategies among ordinary students and those with problem behavior in the secondary stage. Educational Sciences Studies, University of Jordan, 43 (5), 1915-1935

    Al-Rashed, Ali (1988). University and university teaching. Jeddah: Dar Al Shorouk.

    Hussein, S., A, & Taha A. (2006). Emotional intelligence for educational leadership. Alexandria: Dar Al-Wafa we have printing and publishing.

    Al-Saheb, M. M.. (2011) Personality Styles and Theory of Enekram, Values, and Social Intelligence. Amman: Safaa House for Publishing and Distribution.

    Al-Daheri, S., & Sufyan, N. (1998). Social intelligence and social values and their relationship by consensus

    Al-Assoud, Kh. M. (2009): Social Intelligence, Relation to Critical Thinking, and Some Variables for University Students. (Unpublished Master's Thesis), Islamic University, Gaza.

    Al-Ajouri, A. H. (2013). Social intelligence and its relationship to the quality of life of male and female teachers in North Gaza Governorate. (Unpublished Master's thesis), Al-Azhar University, Gaza.

    Allam, A. (2012). Social intelligence is an art of halal magic. Retrieved on 10/20/2018 from the link

     https://www.masress.com/albedaya/5176

    Othman, A. A., & Hassan, I. A. (2003). Social intelligence and its relationship to both motivation to learn, shyness, courage and academic achievement among students of the Faculty of Education at the University of Zagazig. Zagazig Faculty Journal, (44), 67-78

    Ghobari, T. A., Kh. (2010) Intellectual Capabilities between Intelligence and Creativity. Amman: Arab Society Library for Publishing and Distribution.

    Al-Kayed, R. I. (2008). The degree of social intelligence of high school principals in Jordan and its relationship to both school discipline among students and the principal's interaction with the local community. (Unpublished Master's thesis), Amman Arab University for Graduate Studies, Amman, Jordan.

    Mustafa, O. F. (1998). Social intelligence and its relationship to moral values among university students. (Unpublished Master's thesis), Ain Shams University. Egypt..

    Muhammad, S. O. (2013). Intelligence and creativity for students with visual impairments at the University of El-Nilin. (Unpublished Master's thesis), Nilin University.

    Melhem, S. M. (2017). Research Methods in Education and Psychology. (9 ed.) Amman: Al Masirah House for Publishing and Distribution

     

     

    English refrences

    Goleman, D. (2006). Social Intelligence: The New Science of Social     Relationships, New York: Hutchinson.

     

    Kobe, L,. Palmon, R & Rikers, J.(2001). Self – reported Leadership experiences in relation to Inventoried Social and Emotional Intelligence, Current Psychology: Developmental Learning Personality. Social, 20(2), 154-163.

     

    Liff, S.(2003). Social and Emotional Intelligence: ApplicationsforDevelopmental Education, Journal of Developmental Education, 26(3), 28-34.

    Law, K. Wong, C. Huang, G. Li, X. (2008).The effects of emotional intelligence on job performance and life satisfaction for research and development scientist In China, Asia Pacific Journal of Management, 25(1).51-69

     

    Lovejoy, M.(2008). Indiana school superintendent and the relationship between gender and levels of social intelligence, (unpublished doctoral dissertation), Indiana state university, Terre Haute, united state

    Mayer, J & Salovey, P. (1993).The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence, 17(6), 433-442.

    Thorndike, E.(1920). A constant error in Psychological ratings. Journal of Applied Psychology, (4) 25-29.