واقع تطبيق معايير الاعتماد البرامجي بأقسام کلية التربية بجامعة أم القرى والصعوبات التي تواجهه من وجهة نظر القيادات الإدارية وأعضاء هيئة التدريس The Status-quo of Applying the Programs Accreditation Criteria at the Departments of Faculty of Education at Umm Al-Qura University and the Difficulties Encountered from the Viewpoints of Administrative Leaders and Faculty Staff Mem

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

درجة الماجستير في الإدارة التربوية والتخطيط – کلية التربية - جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة تعرف واقع تطبيق معايير الاعتماد البرامجي بأقسام کلية التربية بجامعة أم القرى والصعوبات التي تواجهه من وجهة نظر القيادات الإدارية وأعضاء هيئة التدريس، واستخدمت المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي، واعتمدت على الاستبانة في جمع البيانات، وتکوَّنَ مُجتمَع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس والقيادات الأکاديمية في کلية التربية بجامعة أم القرى للعام الدراسي 1433/1434هـ، والبالغ عددهم (302) عضواً وقيادياً، وتکونت عينة الدراسة من (150) عضواً من أعضاء هيئة التدريس والقيادات الأکاديمية في کلية التربية بجامعة أم القرى للعام الدراسي 1433/1434هـ، وأشارت النتائج إلى أن درجة توفر معيار رسالة القسم وأهدافه من معايير تطبيق الاعتماد البرامجي بأقسام کلية التربية بجامعة أم القرى من وجهة نظر القيادات الإدارية وأعضاء هيئة التدريس کانت متوسطة، کما أشارت النتائج إلى أن العبارات التي تمثل درجة الصعوبات التي تواجه تطبيق الاعتماد البرامجي في کلية التربية بجامعة أم القرى من وجهة نظر القيادات الإدارية وأعضاء هيئة التدريس کانت عالية، وقد کانت جميع العبارات التي تعبر عن الصعوبات التي تتناول تطبيق الاعتماد البرامجي في کلية التربية بجامعة أم القرى درجتها عالية.
The purpose of the current study was to identify the status-quo of applying the program accreditation criteria at the Faculty of Education departments at Umm Al-Qura University and the difficulties encountered from the viewpoints of the administrative leaders and the faculty staff members. The descriptive method was adopted making use of the survey technique and the study utilized a questionnaire for collecting the target data. The study population were all the faculty staff members and the academic leaders at the Faculty of Education, Umm Al-Qura University during the academic year 1433/1434 A.H. totaling (302). The study participants were (150) faculty staff members and academic leaders at the Faculty of Education, Umm Al-Qura University during the academic year 1433/1434 A.H. The results of the study indicated that the availability of the mission and aims criteria of the department as essential criteria for applying the program accreditation at the departments of the Faculty of Education, Umm Al Qura University from the viewpoints of the administrative leaders and the faculty staff members was average. The results of the study also indicated that the items representing the degree of difficulties facing the application of the program accreditation at the Faculty of Education, Umm Al-Qura University from the viewpoints of administrative leaders and the faculty staff members showed that such difficulties were considerable. Finally, all the responses reflecting the degree of difficulties facing the application of the program accreditation at the Faculty of Education, Umm Al-Qura University were high.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  • المراجع العربية:

    أبو دقة، سناء؛ عرفة، لبیب (2007م). الاعتماد وضمان الجودة لبرامج إعداد المعلم تجارب عربیة وعالمیة، ورقة عمل مقدمة لورشة عمل العلاقة التکاملیة بین التعلیم العالی والتعلیم الأساسی: برامج تدریب وإعداد المعلمین، غزة: فلسطین، الجامعة الإسلامیة.

    البدری، أمیمة (2008م). " تطویر أداء کلیات التربیة للبنات بالمملکة فی ضوء معاییر الاعتماد الأکادیمی: دراسة تطبیقیة على کلیات التربیة للبنات بجامعة جازان"، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، قسم الإدارة التربویة والتخطیط، جامعة أم القرى.

    بدیر، المتولی إسماعیل (2004م). " رؤیة مستقبلیة لکلیات التربیة فی ضوء إطار مرجعی للاعتماد الأکادیمی"، رسالة دکتوراه غیر منشورة، المنصورة: کلیة التربیة بالمنصورة.

    البلطان، سارا عمر جاسر (2011م). "تصور مقترح لتطبیق الجودة والاعتماد الأکادیمی بکلیات التربیة بالجامعات الناشئة فی المملکة العربیة السعودیة"، مجلة القرءاة والمعرفة، العدد (114)، الجزء (2)، القاهرة:  جامعة عین شمس، کلیة التربیة، ص ص 43- 73.

    الجبر، حصة بنت عبد الرحمن (2008م). " التقویم والاعتماد الأکادیمی وإدارة وتحسین الجودة: تجربة مرکز الدراسات الجامعیة للبنات بجامعة الملک سعود "، ورقة عمل مقدمة الى المؤتمر العربی الثانی الجامعات العربیة: تحدیات وطموح، مراکش: المملکة المغربیة، ص ص 1-24.

    حامد، دینا علی (2007م). الاعتماد المهنی للمعلم فی ضوء خبرات بعض الدول المتقدمة-دراسة تطبیقیة. الاسکندریة: دار الجامعة الجدیدة.

    حسن، رشاد محمد (2008م). "تصور مقترح لتطبیق نظام الجودة الشاملة بکلیات التربیة فی مصر"، مجلة دراسات تربویة واجتماعیة، المجلد (14)، العدد (2)، القاهرة: جامعة حلوان، کلیة التربیة، ص ص 587-634.

    ربیع، محمد أحمد (2006م). "متطلبات الترخیص والاعتماد للجامعات الأردن أنموذجا"، ورقة عمل مقدمة لمؤتمر جودة الجامعات ومتطلبات الترخیص والاعتماد، الإمارات العربیة المتحدة: الشارقة.

    الربیعی، سعید حمد (2008م). التعلیم العالی فی عصر المعرفة:التغیرات والتحدیات وآفاق المستقبل، عمان: دار الشروق.

    الرشید، محمد الأحمد (1986م). "ملف التقویم الذاتی"، مجلة رسالة الخلیج العربی، السنة السابعة، ـ المجلد (20)، العدد(20)، الریاض: مکتب التربیة العربی لدول الخلیج.

    الزکری، محمد إبراهیم (2006م). "تجربة الجامعة العربیة المفتوحة فی ضمان الجودة والاعتماد الأکادیمی"، ورقة عمل مقدمة للمؤتمر العربی الول لجودة الجامعات ومتطلبات الترخیص والاعتماد، الإمارات العربیة المتحدة: الشارقة.

    الزیادات، محمد عواد (2007م). "دراسة تحلیلیة لتجارب بعض الجامعات العربیة والعالمیة فی تحقیق الجودة والاعتماد الأکادیمی"، ورقة عمل مقدمة للملتقى العربی الثانی، الجامعة والمجتمع، المملکة المغربیة: الرباط.

    العبادی، محمد عیسى (2006م). "التعلیم العالی ما بین التطور ومتطلبات الاعتماد والجودة التجربة الأردنیة"، ورقة عمل مقدمة للمؤتمر العربی الول لجودة الجامعات ومتطلبات الترخیص والاعتماد، الإمارات العربیة المتحدة: الشارقة.

    العبد الکریم، راشد بن حسین (1430هـ). "واقع التعلیم فی المملکة العربیة السعودیة-رؤیة خاصة"، ورقة عمل مقدمة لورشة عمل إصلاح التعلیم فی الدول العربیة:المملکة العربیة السعودیة أنموذجاً.

    عبد الله، فیصل الملا (2006م). "الاعتماد الأکادیمی فی التعلیم الجامعی: مفهومه، أهدافه، أسسه، منظماته"، مجلة کلیة التربیة: جامعة البحرین، ص ص 96-104.

    عبد المعطی، أحمد حسنین (2008م). الجودة والاعتماد بالتعلیم، الطبعة الأولى، أسیوط: دار السحاب للنشر والتوزیع.

    العتیبی، منیر مطنی؛ وغالب، محمد سعید (1996م). " معاییر مقترحة للاعتماد الأکادیمی والمهنی لبرامج إعداد المعلمین فی الجامعات العربیة"، رسالة الخلیج العربی، العدد(58)، السنة السادسة عشر، الریاض: مکتب التربیة العربی لدول الخلیج.

    العریمی؛ حلیس (2005م). "تقدیر درجة تطبیق معاییر الاعتماد الأکادیمی لکلیات التربیة فی سلطنة عمان کما یتصورها القادة الإداریون والأکادیمیون"، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، قسم الإدارة وأصول التربیة، جامعة الیرموک.

    عودة، أحمد سلیمان (2002): القیاس والتقویم فی العملیة التدریسیة، ط2، الأردن:  دار الأمل.

    عون، وفاء (1430هـ). "دراسة تقیمیه لمدى تطبیق معاییر NCATE فی کلیة التربیة للبنات بجامعة الملک سعود"، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود.

    فاضل، مهاء بنت قاسم بن أحمد (1432هـ): " إدارة الاقسام الأکادیمیة فی ضوء معاییر الجودة الشاملة والاعتماد بجامعتی أم القرى والملک عبد العزیز: دراسة میدانیة على شطر الطالبات"، رسالة ماجستیر غیر منشورة، قسم الإدارة التربویة، کلیة التربیة والتخطیط، جامعة أم القرى.

    قادی، منال بنت عمار علی (1428هـ). "مدى توافق برنامج الإعداد التربوی مع معاییر الجودة الشاملة وأهم صعوبات التطبیق فی کلیة التربیة بجامعة أم القرى من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس "، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة أم القرى، مکة المکرمة.

    القرنی، صالح بن علی یعن الله (1432هـ). " متطلبات الاعتماد الأکادیمی لبرامج الدراسات العلیا فی الإدارة التربویة بالجامعات السعودیة: تصور مقترح"، رسالة دکتوراة غیر منشورة، کلیة التربیة: قسم الإدارة التربویة والتخطیط، جامعة أم القرى.

    قلیوبی، أمانی بنت محمد (1432هـ): " مدى قیام عضوات هیئة التدریس فی جامعة  أم القرى بمهامهن التربویة فی ضوء معاییر الجودة الشاملة: دراسة میدانیة من وجهة نظر العضوات والطالبات"، رسالة دکتوراة غیر منشورة، قسم الأصول الإسلامیة للتربیة، کلیة التربیة: جامعة أم القرى.

    لیلی، ستیف (2007م). "نحو معاییر مهنیة لاعتماد مؤسسات إعداد المعلمین نموذج نکاتی(NCATE)"، ورقة عمل نشرت ضمن اعمال اللقاء السنوی الرابع عشر للجمعیة السعودیة للعلوم التربویة والنفسیة (جستن)، ترجمة صالح النصار، ص ص 741-749.

    المعیقل، إبراهیم بن عبد العزیز (2012م). " تجربة کلیةالتربیة بجامعةالملک سعود فی إعداد وتأهیل المعلم وفق معاییروإجراءات وشروط الهیئة الوطنیةالأمریکیة للاعتمادالأکادیمی  (NCATE)"، ورقة عمل مقدمة الى المنتدى والمعرض الدولی للتعلیم المعلم والتحول إلى مجتمع المعرفة، الریاض، ص ص40-53.

    المغربی، محمد محمد عباس (2009م). "الاعتماد الأکادیمی لمؤسسات إعداد المعلمین کوسیلة لضمان الجودة فی مؤسسات التعلیم العام"، المنتدى الثانی للمعلم (رؤیة جدیدة نحو تطویر الذات)، کلیة التربیة الأساسیة، الکویت.http://www.paaet.edu.kw/old/teacher/

    المقاطی، ضحى راقی (2011م). "متطلبات الاعتماد الأکادیمی فی کلیة التربیة بجامعة الباحة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس"، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، قسم الإدارة التربویة والتخطیط، جامعة أم القرى.

    منسی، محمد عبد الحلیم (د.ت): التقویم التربوی ومبادئ الإحصاء، الإسکندریة، مرکز الإسکندریة للکتاب.

    الموسوی، نعمان (2003م). " تقریر عن سیرورة الاعتماد الأکادیمی فی کلیة التربیة"، مجلة العلوم التربویة والنفسیة، کلیة التربیة: جامعة البحرین، المجلد(4)، العدد(1)، ص ص 235-249.

                    

    النجار، عبد الوهاب محمد (2011م). " تطویر متطلبات الاعتماد الأکادیمی کوسیلة لضمان جودة التعلیم العالی: تطبیق على مؤسسات إعداد المعلمین"، المؤتمر العربی الدولی الأول لضمان جودة التعلیم العالی، الأردن، جامعة الزرقاء، الفترة 10-12/5/2011م.

    الهلالی، الشربینی (2010م). الجودة والاعتماد فی مؤسسات التعلیم العالی، المنصورة، جامعة المنصورة.

    وثیقة معاییر ضمان الجودة والاعتماد لبرامج التعلیم العالی، 2009م http://www.ncaaa.org.sa/standardfront.aspx

    وثیقة معاییر ضمان الجودة والاعتماد لبرامج التعلیم العالی، 2011م، ص ص 11-51، موقع الهیئة الوطنیة للتقویم والاعتماد http://www.naqaae.eg/about-naqaae/naqaae-establish.html

    1)    المراجع العربية المترجمة

    Translation of the Arabic References

    Abu Daqqa, S.& Arafa, L (2007). Accreditation and Quality Assurance for Teacher Preparation Programs Arab and International Experiences, a working paper submitted to the Workshop on the Integrative Relationship between Higher Education and Basic Education: Teacher Training and Preparation Programs, Gaza: Palestine, Islamic University.

    Al-Badri, O (2008)Improving the Performance of Girls’ Education Facultys in the Kingdom in the Based on Academic Accreditation Standards: An Applied Study on Girls’s Education Faculties at Jazan University ”, unpublished Master's thesis, Faculty of Education, Department of Educational Administration and Planning, Umm Al-Qura University.

    Badeer, A. I. (2004)  A future vision for facultys of education based on a frame of reference for academic accreditation”, unpublished PhD thesis, Al Mansoura: Faculty of Education in Mansoura.

    Al-Baltan, S. O. J (2011)A Proposed Concept for the Application of Quality and Academic Accreditation in the Faculties of Education in Emerging Universities in the Kingdom of Saudi Arabia”, Reading and Knowledge Journal, Issue (114), Part (2), Cairo: Ain Shams University, Faculty of Education, pp. 43-73.

    Al-Jabr, H . A (2008) Academic assement  and accreditation, quality management and improvement: the experience of the University Studies Center for Girls at King Saud University,” a working paper submitted to the Second Arab Conference on Arab Universities: Challenges and Ambitions, Marrakesh: The Kingdom of Morocco, pp. 1-24.

    Hamed, D. A (2007). Professional accreditation for teachers based on the experiences of some developed countries - an applied study. Alexandria: The New University House.

    Hassan, R. M (2008) A Proposed Concept for Implementing the Total Quality System in Faculties of Education in Egypt”, Journal of Educational and Social Studies, Volume (14), Issue (2), Cairo: Helwan University, Faculty of Education, pp. 587-634.

    Rabi`, M.A (2006 )Licensing and Accreditation Requirements for Universities in Jordan as a Model", a working paper submitted to the Conference on Universities Quality and Licensing and Accreditation Requirements, United Arab Emirates: Sharjah.

    Al-Rabie ', S. H. (2008.( Higher Education in the time of Knowledge: Changes, Challenges and Future Prospects, Amman: Dar Al-Shorouk.

    Al-Rashid, M. A (1986 ) Self-Assessment File”, Journal of the Arab Gulf Resala, Year Seven, Volume (20), Issue (20), Riyadh: Arab Education Office for the Gulf States.

    Al-Zakri, M. I (2006) The Experience of the Arab Open University in Quality Assurance and Academic Accreditation", a working paper presented to the First Arab Conference on Universities Quality and Licensing and Accreditation Requirements, United Arab Emirates: Sharjah.

    Ziyadat, M. A. (2007)An Analytical Study of the Experiences of Some Arab and International Universities in Achieving Quality and Academic Accreditation”, a working paper presented to the Second Arab Forum, The University and Society, Morocco: Rabat.

    Al-Abbadi, M. I (2006) Higher Education Between Development, Accreditation Requirements, and Quality The Jordanian Experience”, a working paper submitted to the First Arab Conference on University Quality, Licensing and Accreditation Requirements, United Arab Emirates: Sharjah.

    Abdul-Karim, R. H. (1430) AH “The Status of Education in the Kingdom of Saudi Arabia - A Special Vision”, a working paper presented to the Education Reform Workshop in the Arab Countries: The Kingdom of Saudi Arabia as a model.

    Abdullah, F. A. (2006) AD :Academic Accreditation in University Education: Its Concept, Objectives, Foundations, and Organizations”, Journal of the Faculty of Education: University of Bahrain, pp. 104-104.

    Abdul Muti, A. H (2008). Quality and Accreditation in Education, First Edition, Assyut: Dar As-Sahab for Publishing and Distribution.

    Al-Otaibi, M. M& Ghalib, M. S. (1996(:Suggested Standards for Academic and Professional Accreditation for Teacher Preparation Programs in Arab Universities”, Gulf RESALA, No. (58), Sixteenth Year, Riyadh: Arab Education Office for the Gulf States.

    Al-Arami; H (2005):Estimating the degree of application of the academic accreditation standards for facultys of education in the Sultanate of Oman as envisioned by administrative and academic leaders”, unpublished Master's thesis, Faculty of Education, Department of Administration and Fundamentals of Education, Yarmouk University.

    Odeh, A. S (2002): Measurement and Evaluation in the Teaching Process, 2nd Edition, Jordan: Dar Al-Amal.

    Aoun, W. (1430) AH:. An evaluation study of the extent of application of standards NCATE In the Faculty of Education for Girls, King Saud University, Faculty of Education, King Saud University.

    Fadel, M. Q. A. (1432 AH): “Administration of academic departments in based on comprehensive quality standards and accreditation at Umm Al-Qura University and King Abdul-Aziz University: a field study on the female section”, unpublished master's thesis, Department of Educational Administration, Faculty of Education and Planning, Umm University Villages.

    Kady, M. A. A. (1428):The extent to which the educational preparation program conforms the comprehensive quality standards and the most important difficulties of application in the Faculty of Education at Umm Al-Qura University from the point of view of the faculty members”, unpublished master's thesis, Umm Al-Qura University, Makkah.

    Al-Qorni, S. A. (1432) :Academic Accreditation Requirements for Postgraduate Programs in Educational Administration in Saudi Universities: A Proposed Concept”, unpublished PhD thesis, Faculty of Education: Department of Educational Administration and Planning, Umm Al-Qura University.

    Quloubi, A. M. (1432 AH): “The extent to which the members of the teaching staff at Umm Al-Qura University carry out their educational tasks in the based on comprehensive quality standards: a field study from the members’ and students ’point of view”, unpublished PhD thesis, Department of Islamic Foundations of Education, Faculty of Education: University Umm al-Qura.

    Layla, S. (2007): Towards professional standards for the accreditation of teacher preparation institutions, NCATE)"، model (NCATE) ", A working paper published within the works of the fourteenth annual meeting of the Saudi Society for Educational and Psychological Sciences (Justin), translated by Saleh Al-Nassar.

    Al-Mu'ayqil, I. A. (2012): The experience of the Faculty of Education of the University of King Saud in preparing and qualifying teachers according to the standards, procedures and conditions of the American National Authority for Academic Accreditation (  NCATE), "A working paper presented to the International Forum and Exhibition for Teacher Education and Transformation into a Knowledge Society, Riyadh, pp. 40-53.

    Al-Maghribi, M. M. (2009):Academic accreditation for teacher preparation institutions as a means of quality assurance in public education institutions”, The Second Teacher Forum (a new vision towards self-development), Faculty of Basic Education, Kuwait.http://www.paaet.edu.kw/old/teacher/

    Al-Maqati, W. R. (2011):Academic Accreditation Requirements for the Faculty of Education at Al-Baha University from the Viewpoint of the Faculty Members”, unpublished Master's Thesis, Faculty of Education, Department of Educational Administration and Planning, Umm Al-Qura University.

    Mansi, M. A (n.d.): Educational Evaluation and Principles of Statistics, Alexandria, Alexandria Book Center.

    Al-Musawi, N. (2003 ):Report on the Academic Accreditation Process in the Faculty of Education”, Journal of Educational and Psychological Sciences, Faculty of Education: University of Bahrain, Volume (4), Issue (1), pp. 235-249.

                 

    Al-Najjar, A. M. (2011 )The Development of Academic Accreditation Requirements as a Way to Ensure the Quality of Higher Education: Application to Teacher Preparation Institutions”, The First Arab International Conference for Quality Assurance of Higher Education, Jordan, Zarqa University, 10-12 / 5/2011 AD.

    Al-Hilali, A. (2010). Quality and accreditation in institutions of higher education, Mansoura, Mansoura University.

    Document of Quality Assurance and Accreditation Standards for Higher Education Programs, 2009 http://www.ncaaa.org.sa/standardfront.aspx

    Document of Quality Assurance and Accreditation Standards for Higher Education Programs, 2011, pp. 11-51, National Authority for Evaluation and Accreditation website http://www.naqaae.eg/about-naqaae/naqaae-establish.html

     

     

     

    3)المراجع الأجنبية

    : English References :

    Hendricks, Edward D. (2010): Teaching teachers: a study of teacher educators perceptions of the impact of meeting mandated ncate standards, UMI Number: 3390375.

    Sherman, Richard & Deborah Seddon (2010): Challenges for academic accreditation: the UK experience, London WCIV 7EX, UK. 

    Stoulig, Deborah lynn Vaughan (2009): The university of southem Mississippi, teacher education preparation assessment system and the national council for accreditation of teacher education accreditation, A dissertation umi3396130, December. 

    NCATE Handbook (2008); http://ncate.org/documents/handbook. pdf 

    TEAC's Standard of Quality, http://www.teac.org/accreditation/goals-principles/ 

    Teacher Education Accreditation Council, http://www.teac.org/accreditation/goals-/principles

    NCATE handbook (2003) http://www.ncate.org/Standards/NCATEUnitStandards/tabid/123/Default.aspx  

    Third: websites:             

    • ·         Umm Al-Qura University website( http://uqu.edu.sa/ ).
    • ·         Enkate site( http://ncate.org )
    • ·          The website of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation in Egypt ( www.heep2.edu.eg And the www.naqaae.eg , 2012).

    The Faculty of Education website at Umm Al-Qura University: Conceptual Framework Handbook, 2009 http://uqu.edu. sa / ed