فاعلية تدريس العلوم باستخدام استراتيجية (PDEODE) في تنمية مهارات التفکير التأملي لدى طلاب الصف السادس الإبتدائي بمنطقة تبوک Effectiveness of Teaching Science using (PDEODE) Strategy in Developing Some of the Reflective Thinking Skills of Six grade Elementary Students in Tabuk City

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد جامعة تبوک، تبوک، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية تدريس العلوم باستخدام إستراتيجية (PDEODE) في تنمية مهارات التفکير التأملي لدى طلاب الصف السادس الإبتدائي بمنطقة تبوک، ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحث المنهج شبه التجريبي، وتم إعداد أدوات البحث وضبطها والتأکد من صدقها وثباتها، حيث تم التطبيق على عينة من طلاب الصف السادس الإبتدائي بلغت (44) طالبًا، تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما ضابطة (21) طالبًا، والأخرى تجريبية (23) طالبًا، وکشفت النتائج وجود فروق ذات دالالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة  في التطبيق البعدي لمقياس التفکير التأملي في مادة العلوم على جميع أبعاده (التأمل والملاحظة- تحديد التصورات الخطأ- الاستنتاجات- تقديم التفسيرات- وضع الحلول المقترحة)، وذلک لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء تلک النتائج قدمت الدراسة عددًا من التوصيات والمقترحات.
The aim of the current research is to reveal the effectiveness of science education using the strategy (PDEODE) in developing reflective thinking for sixth-grade primary students in Tabuk region. To achieve the research goals, the researcher followed the semi -experimental approach. The research tools were prepared, tested, as will as getting sure of their validty and stability. A sample of 44 students was applied among the pupils of Al-Forsan Elementary School in Al-Madinah Al-Munawwarah. They were divided into two groups, one of which, the control group consisted of (21) students, and the other, the experimental group, consisted of (23) students.The results showed that there was a statistically significant difference at  the level of 0.05 between the average scores of the students of the experimental group and the control group in the post-application of the reflective thinking scale in science in all its dimensions (Reflection and observation - identifying wrong perceptions - conclusions - providing explanations - developing proposed solutions) for the benefit of the experimental group. In the light of these findings, the study made a number of recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

ابن منظور، جمال الدین(2003). لسان العرب، ج7، کتاب الناشر : دار الحکمة للطباعة و النشر.
أبو هدیب، رشا؛ حامد، عبد الله (2018). "أثر برنامج تعلیمی قائم على إستراتیجیة التعلیم التبادلی فی تنمیة مهارات التفکیر التأملی لدى طلبة الصف الثالث الأساسی فی مادة اللغة العربیة فی الأردن واتجاهاتهم نحوها. " مجلة العلوم التربویة والنفسیة: المرکز القومی للبحوث غزة مج2، ع18: 31 -50.
آل کاسی، عبد الله؛ القحطانی، أحمد (2018). فاعلیة تدریس العلوم باستخدام إستراتیجیة (Pdeode) فی التحصیل وتنمیة مهارات ماوراء لامعرفة لدى طلاب الصف الأول المتوسط بمنطقة عسیر. Journal of Educational Sciences, 30(2), 159–182.
برکات، زیاد (2005). العلاقة بین التفکیر التأملی والتحصیل لی عینة من الطلاب الجامعیین وطلاب الثانویة العامة فی ضوء بعض المتغیرات الدیمغرافیة. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 6 (4)، 98-126.
البعلی، إبراهیم (2006). وحدة مقترحة فی الفیزیاء قائمة على الاستقصاء لتنمیة بعض مهارات التفکیر التأملی والاتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الأول الثانوی، دراسات فی المناهج وطرق التدریس، العدد (11)، فبرایر، 15- 50
خریسات، محمد (2005). أثر برنامج تدریبی على التفکیر التأملی لحل المشکلات فی الاستعداد للتفکیر التأملی. رسالة دکتوراه غیر منشورة، جامعة الیرموک، الأردن.
زیتون، حسن (2003). التعلم والتدریس من منظور النظریة البنائیة : من منظور النظریة البنائیة، عالم الکتب.
الخطیب، محمد (2012). أثر إستراتیجیة تدریسیة (PDEODE) قائمة على المنحى البنائی فی التفکیر الریاضی واستیعاب المفاهیم الریاضیة والاحتفاظ بها لدى طلاب الصف العاشر الأساسی. دراسات العلوم التربویة الأردن، 39 (1)، 241-257.
السلامات، محمد (2012). فاعلیة استخدام إستراتیجیة (PDEODE) لطلبة المرحلة الأساسیة العلیا فی تحصیلهم للمفاهیم الفیزیائیة وتفکیرهم العلمی. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانیة)، 26 (9)، 2041-2064.
سلیمان، سناء(2011). التفکیر أساسیاته وأنواعه تعلیمه وتنمیة مهاراته. عالم الکتب.
شحاتة، حسن؛ النجار، زینب(2003). معجم المصطلحات التربویة والنفسیة. الدار المصریة اللبنانیة.
شما، محمود؛ هانی، عبدالله (2019). "أثر برنامج تدریبی مقترح لمعلمی التربیة الإسلامیة قائم على الأسالیب التربویة فی القرآن الکریم والسنة النبویة فی تحسین التفکیر التأملی لدیهم. " دراسات - العلوم التربویة: الجامعة الأردنیة - عمادة البحث العلمی مج46, ع1: 1 - 15.
عبد الحمید، صفاء (2017): ما هو التفکیر التأملی وماهی مهاراته وخصائصه، Retrieved from: https://www. new-educ. com  
طلبة، محمد (2018). "فاعلیة استخدام إستراتیجیة PDEODE فی تدریس الریاضیات فی تنمیة الکفاءة الریاضیة لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. " مجلة تربویات الریاضیات: الجمعیة المصریة لتربویات الریاضیات مج21, ع5: 67 - 116.
طلبه، عبد العزیز (2011): أثر تصمیم إستراتیجیة للتعلم الالکترونی قائمة على التولیف بین أسالیب التعلم النشط عبر الویب ومهارات التنظیم الذاتی للتعلم على کل من التحصیل وإستراتیجیات التعلم الالکترونی المنظم ذاتیًا وتنمیة مهارات التفکیر التأملی، مجلة کلیة التربیة، جامعة المنصورة، العدد (75)، الجزء (2)، ینایر، 248-316.
طنوس، انتصار (2011). أثر إستراتجیة تدریسیة (PDEODE) قائمة على المنحى البنائی فی فهم واحتفاظ المفاهیم العلمیة واکتساب العملیات العلمیة لدى طلبة المرحلة الأساسیة فی ضوء موقع الضبط لدیهم. رسالة دکتوراه، کلیة العلوم التربویة، عمان، الجامعة الأردنیة.
العبد الکریم، راشد (2004). الممارسة التأملیة أسلوب النمو المهنی. ورقة عمل مقدمة للقاء رؤساء أقسام أشراف التربیة الإسلامیة، جدة، شوال.
عبدالعال، هبة (2017). "برنامج قائم على دراسة الدرس لتنمیة مهارات التفکیر التأملی وفاعلیة الذات لدى الطلاب المعلمین شعبة ریاضیات بکلیة التربیة. " مجلة تربویات الریاضیات: الجمعیة المصریة لتربویات الریاضیات مج20, ع10: 156 - 189.
عبدالهادی، نبیل؛ مصطفى، نادیة (2001). التفکیر عند الأطفال، الطبعة الأولى دار صفاء للنشر والتوزیع.
علام، عباس (2012). فعالیة نموذج التعلم البنائی الاجتماعی لتدریس الدراسات الاجتماعیة فی تنمیة مهارات التفکیر التأملی وحل المشکلة لدى تلامیذ المرحلة الإبتدائیة. مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة– مصر، 43، 93 – 131.
العمرانی، عبد الکریم؛ الکروی، حیدر (2014). "فاعلیة التدریس بإستراتیجیة (PDEODE) فی اکتساب المفاهیم الفیزیائیة لدى طلاب الصف الثانی المتوسط. " مجلة مرکز دراسات الکوفة: جامعة الکوفة -مرکز دراسات الکوفة مج9، ع34: 382 - 401.
الفلاح، فخری (2014). "أثر استخدام إستراتیجیة PDEODE القائمة على مبادئ النظریة البنائیة فی تحصیل طلبة المرحلة الأساسیة الأردنیة فی الکیمیاء وفى تحسین مهارات التفکیر التأملی والمهارات الأدائیة لدیهم"، رسالة دکتوراه، جامعة العلوم الإسلامیة العالمیة، الأردن.
اللحیة، الحسن(2006). الکفایات فی علوم التربیة، بناء کفایة، أفریقیا الشرق، 1426هـ/ 2006م.
المحتسب، سمیة (2008). "فاعلیة نموذج تنبأ -لاحظ -فسر فی تنمیة المفاهیم الفیزیائیة والمهارات الأدائیة لدى طلبة جامعة الإسراء الخاصة. " المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة: جامعة الیرموک -عمادة البحث العلمی مج 4، ع 2: 79 -87.
محرم، نفین؛ عبد السلام، مصطفى؛ إیهاب، أحمد (2017). "فعالیة إستراتیجیة PDEODE البنائیة فی تصویب التصورات الخطأ فی الفیزیاء لدى طلاب المرحلة الثانویة. " مجلة کلیة التربیة: جامعة بورسعید -کلیة التربیة ع22 (2017): 1009 -1026.
الناقة، محمود (2006). معاییر جودة الأصالة والمعاصرة للعناصر التربویة (طرق التدریس). ورقة مقدمة إلى ندوة مناهج التعلیم العام "نحو رؤیة مستقبلیة لمسار التعلیم العالم فی العالم الإسلامی ومجتمعات الأقلیات المسلمة". الهیئة الإسلامیة العالمیة للتعلیم ورابطة العالم الإسلامی بالتعاون مع وزارة التعلیم العام ووزارة الإرشاد والأوقاف وبعض الجامعات السودانیة، السودان، ربیع الأول، 4-31.
النجدی، أحمد؛ سعودی، منى؛ راشد، على (2005). اتجاهات حدیثة فی تعلیم وتعلم العلوم فی ضوء المعاییر العالمیة وتنمیة التفکیر والنظریة البنائیة. دار الفکر العربی.

1)              المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
 
Ibn Manzur, Jamal Al-Din (2003). Lisan Al Arab, part7, The Publisher's Book: Dar Al-Hikma Printing and Publishing.
Abu Hadeeb, Rasha & Hamed, Abdullah (2018). The impact of an educational program based on the reciprocal education strategy on developing the reflective thinking skills of third-grade students in the Arabic language subject in Jordan and their attitudes towards it. The National Center for Research in Gaza, Journal of Educational and Psychological Sciences, 2 (18), 31-50.
Al Kassi, Abdullah & Al-Qahtani, Ahmad (2018). The effectiveness of teaching science using the strategy (Pdeode) in achieving and developing meta cognitive skills among middle-class students in Asir region. Journal of Educational Sciences, 30 (2), 159--182.
Barakat, Ziyad (2005). The relationship between reflective thinking and achievement for a sample of undergraduate and high school students in light of some demographic variables. Journal of Educational and Psychological Sciences, 6 (4), 98-126.
Al-Baali, Abraham (2006). A proposed investigative-based physics unit to develop some reflective thinking skills and orientation towards subject matter among first-grade secondary students. Egyptian Association for Curriculum and Teaching, Studies in curricula and teaching methods, (11), February 15-50.
Khuraisat, Muhammad (2005). The effect of a training program on reflective thinking to solve problems in preparing for contemplative thinking. (Unpublished PhD Diss.), Yarmouk University, Jordan.
Zeitoun, Hassan (2003). Learning and Teaching from A Constructivist Theory Perspective: From A Constructivist Theory Perspective. Alam AL Kotob.
Al-Khatib, Muhammad (2012). The effect of an instructional strategy (PDEODE) based on the constructivist approach on mathematical thinking and the assimilation and retention of mathematical concepts among the tenth grade students. Deanship of Academic Research, University of Jordan, Dirasat: Educational Sciences, 39 (1), 241-257.
Alsalamat, Muhammad (2012). The effectiveness of using the strategy of (PDEODE) for students of the primary stage in their achievement of physical concepts and scientific thinking. An-Najah University, Humanities Journal, 26 (9), 2041-2064.
Solaiman, Sanaa (2011). Thinking, its basics, types, education and skills development. Alam AL Kotob.
Shehata, Hassan & Al-Najjar, Zainab (2003). Glossary of educational and psychological terms. Al Dar Al Masriah Al Lubnaniah.
Shama, Mahmoud & Hani, Abdullah (2019). The impact of a proposed training program for Islamic education teachers based on educational methods in the Holy Qur’an and the Sunnah on improving their contemplative thinking. Dirasat: Educational Sciences, University of Jordan, Deanship of Academic Research, 46 (1), 1-15.
Abdul- Hamid, Safaa (2017). What is reflective thinking, its skills and characteristics, Retrieved from: https://www.new-educ.com  
Tolba, Muhammad (2018). The Effectiveness of Using the PDEODE Strategy in Teaching Mathematics in the Development of Mathematical Competence of Middle School Students. Egyptian Association of Mathematics Education, Journal of Mathematics Education, 21 (5), 116- 67.
Tolba, Abdul- Aziz (2011). The impact of designing an e-learning strategy based on the synthesis of active learning methods via the web and self-organizing skills for learning on both achievement and self-organized e-learning strategies and the development of educational thinking skills. Mansoura University, Faculty of Education Journal, 75 Part (2), January, 248-316.
Tanous, Intissar (2011). The effect of an instructional strategy (PDEODE) based on the structural approach in understanding and preserving scientific concepts and acquiring scientific processes for basic stage students in light of their location of control. (PhD Diss.), School of Educational Sciences, University of Jordan.
Abdul-Karim, Rashed (2004). Reflective practice is a professional growth method. A working paper presented to a meeting of the heads of the Islamic Education Supervision departments, Jeddah, Shawwal.
Abdel-Aal, Heba (2017). A lesson-based study program to develop reflective thinking skills and self-efficacy among student teachers, Mathematics Division, Faculty of Education. The Egyptian Association of Mathematics Education, Journal of Mathematics Education, 20 (10), 189- 156.
Abdul--Hadi, Nabil & Mustafa, Nadia (2001). Thinking in Children. Dar Safaa for Publishing and Distribution.
Allam, Abbas (2012). The effectiveness of the constructive social learning model for teaching social studies in developing the skills of reflective thinking and problem solving among elementary school students. Journal of the Educational Association for Social Studies - Egypt, 43, 93 - 131.
Al-Omrani, Abdel-Karim & Al-Karroui, Haydar (2014). The Effectiveness of Teaching with the (PDEODE) Strategy in Acquiring Physical Concepts among Second Intermediate Students. University of Kufa - Center for Kufa Studies, Journal of the Center for Kufa Studies, 9 (34),  382-401.
Al-Fallah, Fakhry (2014). The effect of using the PDEODE strategy based on the principles of constructive theory on the achievement of the Jordanian basic stage students in chemistry and in improving their reflective thinking and performance skills, (PhD Diss.), International Islamic Sciences University, Jordan.
AlLehia, Al Hassan (2006). Competencies in Educational Sciences, Building Competence. East Africa, 1426 AH / 2006AD.
Al-Mohtaseb, Somaya (2008). The effectiveness of a predictive model - note - explanation in the development of physical concepts and performance skills for students of Al-Isra private university. Yarmouk University, Deanship of Scientific Research, Jordan Journal of Educational Sciences, 4 (2), 79-87.
Muharram, Neven., Abdul Salam, Mustafa & Ihab, Ahmed (2017). The effectiveness of the PDEODE constructive strategy in correcting the wrong perceptions in physics among high school students. Port Said University, Journal of the Faculty of Education, 22 (2017), 1009-1026.
Alnaqah, Mahmoud (2006). Standards for the quality of originality and contemporaneity for educational elements (teaching methods). A paper presented to the General Education Curricula Symposium “Towards a Future Vision of the World Education Path in the Islamic World and Muslim Minority Communities”. The International Islamic Education Authority and the Muslim World League in cooperation with the Ministry of Public Education, the Ministry of Guidance and Endowments, and some Sudanese universities, Sudan, Rabi` al-Awal, 4-31.
Najdi, Ahmad., Saudi, Mona & Rashid, Ali (2005). Modern trends in science education and learning based on global standards and the development of thinking and constructivist theory. Dar Elfikr Elarabi.

2)              المراجع الأجنبية:

Agouridas, V., & Race, P. (2007). Enhancing knowledge management in design education through systematic reflection practice. Concurrent Engineering15(1), 63-76.
Amarin, N. Z., & Ghishan, R. I. (2013). Learning with technology from a constructivist point of view. International Journal of Business, Humanities and Technology3(1), 52-57.
Gürol, A. (2011). Determining the reflective thinking skills of pre-service teachers in learning and teaching process.
Bulpitt, H., & Martin, P. J. (2005). Learning about reflection from the student. Active learning in higher education6(3), 207-217.
Coştu, B. (2008). Learning science through the PDEODE teaching strategy: Helping students make sense of everyday situations. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education4(1), 3-9.
Coştu, B., Ayas, A., & Niaz, M. (2010). Promoting conceptual change in first year students’ understanding of evaporation. Chemistry Education Research and Practice11(1), 5-16.
Raber Hedberg, P. (2009). Learning through reflective classroom practice: Applications to educate the reflective manager. Journal of Management Education33(1), 10-36.
Hussain, I. (2012). Use of constructivist approach in higher education: An instructors’ observation. Creative Education3(02), 179.
Kim, Y. (2005). Cultivating reflective thinking: The effects of a reflective thinking tool on learners' learning performance and metacognitive awareness in the context of on-line learning.
Kim, J. S. (2005). The effects of a constructivist teaching approach on student academic achievement, self-concept, and learning strategies. Asia pacific education review6(1), 7-19.
Kolari, S., Viskari, E. L., & Savander-Ranne, C. A. R. I. N. A. (2005). Improving student learning in an environmental engineering program with a research study project. International Journal of Engineering Education21(4), 702.
Lee, S. H. (2005). Design and analysis of reflection-supporting tools in computer supported collaborative learning. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning2(3), 49-56.
Lyons, N. (Ed.). (2010). Handbook of reflection and reflective inquiry: Mapping a way of knowing for professional reflective inquiry. Springer Science & Business Media.
McCarthy, C. L., & Sears, E. (2000). Deweyan Pragmatism and the Quest for True Belief. Educational Theory50(2), 213-27.
Pfeffer, J. (2004). Managers not MBAs: A hard look at the soft practice of managing and management development.
Rohwer, W. ; Ennis, R. & Roos, D. (1974). Understanding Intellectual Development, U. S. A., The Dryden Press.
Savander-Ranne, C., & Kolari, S. (2003). Promoting the conceptual understanding of engineering students through visualisation. Global Journal of Engineering Education7, 189-200.
Seadiamond, . (2010): Reflective Thinking, Wacurricula&Tech. Retrieved from:http://forum. illaftrain. co. uk/.
Thorpe, M. (2000). Encouraging students to reflect as part of the assignment process: Student responses and tutor feedback. Active learning in higher education1(1), 79-92.
Whipp, J. L. (2003). Scaffolding critical reflection in online discussions: Helping prospective teachers think deeply about field experiences in urban schools. Journal of teacher education54(4), 321-333.