فاعلية بعض أدوات الويب2 في تنمية مهارات البحث الجغرافي والإدراک المکاني في الجغرافيا لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي الأزهري Effectiveness of some weep2 Tools Development Geographical Research Skills and Spatial Perception in Geography in among Students of preparatory First Grade of Al Azhari.

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الجغرافيا المساعد بکلية التربية بنين بأسيوط , جامعة الأزهر

المستخلص

هدفت الدراسة الي معرفة مدي فاعلية بعض أدوات الويب2 في تنمية مهارات البحث الجغرافي والإدراک المکاني في الجغرافيا لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي الأزهري. غت عينة البحث 64 أربع وستون تلميذاً بمعهد صدفا الاعدادي الأزهري, تم تقسيمهم الي مجموعتين هما المجموعة التجريبية ودرست المقرر الدراسي باستخدام بعض أدوات الويب2, والمجموعة الضابطة ودرست المقرر بالأسلوب التقليدي. وتمثلت ادوات الدراسة في اختبار مهارات البحث الجغرافي, وبطاقة ملاحظة الاداء العملي لمهارات البحث الجغرافي, واختبار الادراک المکاني.وقد اشارت نتائج الدراسة الي فاعلية أدوات الويب2 في تنمية مهارات البحث الجغرافي والإدراک المکاني في الجغرافيا لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي الأزهري. وأوصت الدراسة باستخدام أدوات الويب2 في مناهج الدراسات الاجتماعية خاصة الجغرافيا بالمراحل التعليمية المختلفة , وتدريب معلمي الجغرافيا علي استخدام أدوات الويب2 في اعداد مناهج الجغرافيا وتدريبهم علي استخدامها في التدريس.
The Current Study aimed at Probing the Effectiveness of some weep tools in developing Geography search skills and spatial perception in social studies in students of first grade pupils of al Azhar preparatory grade. The Study Sample 64 students at Siddfa preparatory institute were divided into two groups  first group experimental  group had studied the course by using some weep tools and the second group had studied the course by using the traditional method. Study tools were represents in Geography search skills Test and observing the practical performances in Geography research skills and  perception spatial Test. The Results of the Study Indicated the Effectiveness of the weep2 tools in improving Geography search skills and spatial perception in Geography in students of first grade pupils of al azhari preparatory grade. The Study Recommended the use weep2 tools or weep elements in curricula Geography especially, in different stages of education and training geography teachers in using of weep tools or weep elements in preparation of social studies curricula and using in teaching.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

 
أحمد صادق عبد المجید (2011). أثر برنامج قائم علی استخدام أدوات الجیل الثانی للویب web 2, 0 فی تدریس الریاضیات علی تنمیة أنماط الکتابة الالکترونیة وتعدیل للتفضیلات المعرفیة لدی طلاب شعبة التعلیم الابتدائی بکلیة التربیة، مجلة کلیة التربیة، جامعة المنصورة, ع76, ج2, 246-330.
الباشا مسعد مصطفی عوض (2018). "فاعلیة الخرائط الالکترونیة عبر الویب فی تدریس الجغرافیا علی تنمیة بعض المهارات الجغرافیة والذکاءات المتعددة لدی طلاب المرحلة الثانویة", رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة جامعة طنطا.
أمانی محمد طه مصطفی (2016). تقویم استخدام معلمی الدراسات الاجتماعیة لبعض جدارات الویب2 بالمرحلة الاعدادیة وفقاً للمعاییر التربویة والفنیة, دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس, رابطة التربویین العرب, ع80, 229-262.
امل ابراهیم حمادة (2014). أثر تصمیم بیئة للتعلم الالکترونی التشارکی قائمة علی بعض أدوات الویب 2 وفقاً لمبادئ النظریة التواصلیة علی تنمیة مهارات إدارة المعرفة الشخصیة لدی طلاب الحاسب الالی, دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس, رابطة التربویین العرب, العدد56, 81-148.
ایة مصطفی شحاتة (2019). "فاعلیة برنامج قائم علی التعلم الالکترونی فی تدریس الجغرافیا لتنمیة بعض مهارات البحث الجغرافی لدی تلامیذ الصف الثانی الاعدادی" رسالة ماجستیر غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة أسیوط.
حسین محمد احمد عبد الباسط (2008). تأثیر الخبرات البیئیة فی تنمیة الادراک المکانی للمعالم الجغرافیة لدی تلامیذ المرحلة العمریة6-12, مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة, کلیة التربیة جامعة عین شمس, العدد15,31-82.
خالد عبد اللطیف عمران (2012). فاعلیة استخدام المدونات التعلیمیة فی تدریس الجغرافیا علی التحصیل المعرفی وتنمیة مهارات البحث الجغرافی لدی طلاب الصف الاول الثانوی, المجلة التربویة, کلیة التربیة, جامعة سوهاج, ع31, 353  – 425.
خمیس محمد خمیس (2015). وحدة مقترحة فی تدریس الجغرافیا قائمة علی الخرائط الالکترونیة وأثرها فی تنمیة أبعاد الادراک المکانی لدی تلامیذ المرحلة الابتدائیة, مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة, ع72, 183 – 227.
ذیاب بن مقبل هارب الشراری (2014). أثر استخدام برمجیات الوسائط المتعددة الکمبیوتریة فی تدریس الجغرافیا علی تنمیة التحصیل والدبلوماسیة التربویة لطلاب الصف الثانی الثانوی بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة العلوم التربویة, مج 22, ع 3, 335-368.
رغد عبدالهادی جواد الشمری (2018). تطبیقات الویب2 واستثمارها فی التعلیم المدرسی. الیوتیوب نموذجاً, الجمعیة العراقیة لتکنولوجیا المعلومات, مج8, ع4, ص 26- 65.
سعد اسماعیل سعد الزفتاوی (2019). "فاعلیة برنامج قائم علی التعلم المدمج  فی تنمیة الوعی بأبعاد التنمیة المستدامة والمهارات الحیاتیة فی الجغرافیا لدی طلاب المرحلة الثانویة", رسالة دکتوراه غیر منشورة, کلیة التربیة بالقاهرة جامعة الازهر.
سهام یحی خلیل ابو حمادة (2017). فاعلیة برنامج اثرائی فی الجغرافیا قائم علی النظریة التواصلیة باستخدام ادوات الجیل السابع للویب فی تنمیة بعض مهارات البحث الجغرافی لدی طالبات الصف التاسع, مجلة البحث العلمی, العدد الثامن, ص 592.
شیماء علی عبد الهادی, احمد ابراهیم شلبی, فهیمة عبد العزیز سلیمان(2011). فاعلیة استراتیجیات ما وراء المعرفة فی تدریس الجغرافیا فی تنمیة مهارات البحث الجغرافی لدی تلامیذ الصف الثانی الاعدادی, الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة, ع35, 62-85.
شیماء أحمد أحمد عبد الرحمن (2016). اثر التفاعل بین أدوات الویب 2, 0  والدعم التعلیمی علی الاداء المهاری والتحصیل المعرفی المرتبط به لدی طلاب تکنولوجیا التعلیم, مجلة التربیة, کلیة التربیة جامعة الازهر, ج3,  ع 171, 574-628.
فاطمة أحمد الحطاب (2015). "منهج مقترح قائم علی التقنیات الجغرافیة الحدیثة لتنمیة مهارات البحث الجغرافی والتفکیر البصری لدی طلاب المرحلة الثانویة", رسالة دکتوراه غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة طنطا.
کامل دسوقی الحصری (2016). أثر التدریس باستخدام الخرائط الالکترونیة على التحصیل وتنمیة بعض مهارات التفکیر الجغرافی, مجلة العلوم التربویة, جامعة طیبة السعودیة, ع 1,31-42.
 (2014). تأثیر استخدام بیئة تعلم الکترونیة قائمة علی تطبیقات الویب2, 0  فی تنمیة الجوانب المعرفیة وبعض مهارات توظیفها لدی طلاب شعبة الدراسات الاجتماعیة بکلیة التربیة, مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة, کلیة التربیة جامعة عین شمس, ع56, 14-40.
کرامی محمد بدوى عزب (2009). "فعالیة استخدام مدخل التدریس الخلیط في تدریس الدراسات الاجتماعیة على التحصیل وتنمیة مهارات البحث الجغرافی والاتجاه نحو تکنولوجیا المعلومات لدى تلامیذ الحلقة الإعدادیة", رسالة دکتوراه؛ کلیة التربیة؛ جامعة سوهاج.
مروة حسین اسماعیل (2016). فاعلیة استخدام التعلم المعکوس فی الجغرافیا لتنمیة مهارات البحث الجغرافی لدی طلاب المرحلة الثانویة, مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة, ع75, 173-218.
محمد بخیت السید (2013). "فاعلیة برنامج مقترح قائم علی أدوات الجیل الثانی للتعلم الإلکترونی فی تدریس الدراسات الاجتماعیة علی التحصیل المعرفی وتنمیة الوعی بمواجهة الکوارث البشریة والتفکیر المستقبلی لدی تلامیذ الحلقة الإعدادیة", رسالة دکتوراه غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة سوهاج.
محمد سید أحمد عبده (2018). فاعلیة برنامج معزز بأدوات الویب 2 فی تنمیة مهارات القرن الحادی والعشرین لدی الطلاب معلمی الریاضیات بکلیة التربیة, مجلة تربویات الریاضیات, الجمعیة المصریة لتربویات الریاضیات, مج21, ع6, ص 214-269.
منصور عبد المنعم، حسین محمد عبد الباسط (2006). تدریس الدراسات الاجتماعیة واستخدام التکنولوجیا المتقدمة, القاهرة, مکتبة الانجلو المصریة.
نشوی محمد عبد الجواد أمین (2018). "فاعلیة حقیبة الکترونیة لتدریس الجغرافیا وفق نموذج کورت فی اکتساب المفاهیم ومهارات اتخاذ القرار لتلامیذ الصف الخامس الابتدائی", رسالة ماجستیر غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة المنیا.
هیثم عاطف حسن (2017). "فاعلیة استخدام بعض أدوات الجیل الثانی للویب فی تدریس الدراسات الاجتماعیة علی التحصیل الجغرافی وقیم المواطنة لدی تلامیذ المرحلة الاعدادیة", رسالة دکتوراه غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة سوهاج.

1)              المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
Abdul- Majed, Ahmad Sadeq. (2011). The impact of a program based on using second generation web 2.0 tools in teaching mathematics on the development of electronic writing patterns and a modification of the cognitive preferences of students of the elementary education division at the Faculty of Education. Journal of the Faculty of Education, Mansoura University, (76), part 2 , 246-330.
Awad, Al-Basha Musaad Mostafa. (2018). The effectiveness of electronic maps via the web in teaching geography on the development of some geographical skills and multiple intelligences of high school students. (Unpublished Master's thesis), Faculty of Education, Tanta University.
Mostafa, Amani Muhammad Taha (2016). Evaluating the use of social studies teachers of some Web 2 competencies in the preparatory stage according to the educational and technical standards. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (80), 229-262.
Hamadah, Ibrahim (2014). The effect of designing a participatory e-learning environment based on some Web 2 tools in accordance with the principles of communicative theory on the development of personal knowledge management skills for computer students. Arab studies in education and psychology, Arab Educators Association, (56), 81-148.
Shehata, Aya Mustafa (2019). The effectiveness of an e-learning-based program in teaching geography to develop some geographic research skills for second-grade middle school students. (Unpublished Master's thesis), Faculty of Education, Assiut University.
Abdul- Baset, Hussein Muhammad. (2008). The impact of environmental experiences on developing the spatial perception of geographical features among students of the age group 6-12. The Journal of the Educational Association for Social Studies, Faculty of Education, Ain Shams University, (15), 31-82.
Omran, Khaled Abdul Latif (2012). The effectiveness of using educational blogs in teaching geography on the cognitive achievement and development of geographical research skills among first-grade students. The Educational Journal, Faculty of Education, Sohag University, (31), 353-425.
Khamis, Khamis Muhammad.(2015). A proposed unit in the teaching of geography based on electronic maps and its impact on the development of spatial dimensions of primary school students. The Journal of the Educational Association for Social Studies, (72), 183-77.
Al-Sharari, Dhiab Muqbel Hareb (2014). The impact of using computer multimedia software in the teaching of geography on the development of educational achievement and diplomacy for second-grade students in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational Sciences, 22 (3), 335-368.
Al-Shammari, Raghd Abdul- Hadi Jawad (2018). Applications of Weib 2 and their exploitation in school education: YouTube as example. Iraqi Society for Information Technology, 8 (4), 26-65.
Al-Zaftawi, Saad Ismail Saad (2019). The effectiveness of program based on the learning curve in awareness developing about  sustainable development and life skills in Geography among the secondary stage students, (Unpublished PhD Diss.). Faculty of Education in Cairo, Al-Azhar University.
Abu Hamada, Seham Yahya (2017). The effectiveness of an enriching program in geography based on the communicative theory by using the tools of the seventh generation of the web in developing some geographic research skills among ninth grade students. Journal of Scientific Research, (8), 592.
Abdul- Hadi, Shaima Ali., Shalaby, Ahmed Ibrahim., Solaiman, Fahima Abdul- Aziz (2011). The Effectiveness of metacognition strategies in teaching geography in developing geographical research skills for second-year intermediate students, The Educational Association for Social Studies, (35), 62-85.
Abdul-Rahman Shaima Ahmad (2016). The effect of the interaction between Web 2.0 tools and educational support on the skills performance and cognitive achievement associated with it among students of education technology. Al-Azhar Journal of Education, 3 (171), 574-628.
Al-Hattab, Fatima Ahmad (2015). A proposed curriculum based on modern geographic techniques for developing the skills of geographical research and visual thinking among secondary school students, (Unpublished PhD Diss.), Faculty of Education, Tanta University.
Al-Hosary, Kamel Desouky (2016). The Impact of teaching using electronic maps on achievement and development of some geographical thinking skills. Taiba Saudi University, Journal of Educational Sciences, 1, 31-42.
 Al-Hosary, Kamel Desouky. (2014). The effect of using an electronic learning environment based on web applications 2.0 in developing the cognitive aspects and some skills of employing them among students of the Social Studies Division at the Faculty of Education. The Journal of the Educational Association for Social Studies, Faculty of Education, Ain Shams University, (56), 14-40. 
Azab, Karami Muhammad (2009). The effectiveness of using the mixed teaching approach in teaching social studies on achievement and developing geographical research skills and attitude  towards information technology among preparatory school students, PhD Diss., Faculty of Education, Sohag University.
Esmael, Marwa Hussein (2016). The effectiveness of using the learning of the human being in geography to develop the skills of geographical research for secondary school students. The Journal of the Educational Society for Social Studies,(75), 173-218.
Al- Sayed, Mohammed Bakhit (2013). The effectiveness of a proposed program based on the tools of the second generation of electronic learning  in teaching Social Studies on knowledge and development awareness about facing human crisis and the future thinking among the preparatory school students, (Unpublished PhD Diss.), Faculty of Soil, University of Sohag.
Abdo, Mohammed Sayed (2018). The effectiveness of a program enhanced by the tools of The 2nd Century in the development of the skills of the 10th century for the students of the university teachers in the kidneys of education. Journal of Mathematics Education, The Egyptian Association of Mathematics Education, 21(6), 214-269.
Abdul- Monem Mansour, Abdul- Basit, Hassan Mohammed (2006). Social Studies Teaching  and using the advanced technology. The Anglo Egyptian Bookshop.
Amin, Nashwa Muhammad (2018). The Effectiveness of an Electronic Session for Teaching Geography According to the Corte Model in Acquiring Concepts and Decision-Making Skills for Fifth-Grade Students, Unpublished Master's Thesis, Faculty of Education, Minia University.
Hassan, Haitham Atef (2017). The effectiveness of using some second generation web tools in teaching social studies on geographical achievement and citizenship values of middle school students, (Unpublished PhD Diss.), Faculty of Education, Sohag University.

2)              المراجع الأجنبية:

Király, A., & Abonyi, J. (2015). Redesign of the supply of mobile mechanics based on a novel genetic optimization algorithm using Google Maps API. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 38, 122-130. ‏
Cavus, N., & Kanbul, S. (2010). Designation of Web 2. 0 tools expected by the students on technology-based learning environment, Procedia Social and Behavioral Sciences, V 2, N5, PP 5824–5829.
Chun, C. W. (2012). The multimodalities of globalization: Teaching a YouTube video in an EAP classroom. Research in the Teaching of English, 145-170. ‏
Coutinho, C. P., & Bottentuit Jr, J. B. (2010). From web to web 2. 0 and e-learning 2. 0. In Handbook of research on practices and outcomes in e-learning: Issues and trends (pp. 19-37). IGI Global. ‏
Degirmenci, Y. (2018). Use of Geographic Information Systems (GIS) in Geography Lessons According to Teachers' Opinion. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 10(3), 186-196. ‏
Donert, K. (2015). Digital earth–digital world: strategies for geospatial technologies in twenty-first century education. In Geospatial Technologies and Geography Education in a Changing World (pp. 195-204). Springer, Tokyo. ‏
Gardner, J. (2008). Blogs, wikis and official statistics: New perspectives on the use of Web 2. 0 by statistical offices. Statistical Journal of the IAOS, 25(3, 4), 81-92. ‏
Goldstein, T. (2007). Educating world teachers for cosmopolitan classrooms and schools. Asia Pacific Journal of Education, 27(2), 131-155. ‏
Grote, B. (2012). Using Web 2. 0 in Teaching and Research: Insights From Trainings and User-Driven Research. Proceedings of the 11th European Confernece on e-Learning: ECEL, 197. ‏
Ishikawa, T., & Montello, D. R. (2006). Spatial knowledge acquisition from direct experience in the environment: Individual differences in the development of metric knowledge and the integration of separately learned places. Cognitive psychology, 52(2), 93-129. ‏
Jarvis, C. H., Dickie, J., & Brown, G. (2013). Going mobile: Perspectives on aligning learning and teaching in geography. Journal of Geography in Higher Education, 37(1), 76-91. ‏
Eison, J. (2010). Using active learning instructional strategies to create excitement and enhance learning. Jurnal Pendidikantentang Strategi Pembelajaran Aktif (Active Learning) Books, 2(1), 1-10. ‏
Jo, I., & Hong, J. E. (2018). Geography education, spatial thinking, and geospatial technologies: Introduction to the special issue. International Journal of Geospatial and Environmental Research, 5(3), 1. ‏
Ilovan, O. R., Buzila, S. R., Dulama, M. E., & Buzila, L. (2018). Study on the Features of Geography/Sciences Interactive Multimedia Learning Activities (IMLA) in a Digital Textbook. Romanian Review of Geographical Education, 7(1), 20-30. ‏
Rich, D. C., Pitman, A. J., & Gosper, M. V. (2000). Integrated IT-based geography teaching and learning: A Macquarie University case study. Journal of Geography in Higher Education, 24(1), 109-115. ‏
Russell III, W. B. (Ed.). (2012). Contemporary social studies: An essential reader. IAP Information, Publishing, Inc
ŞANLI, C., Sezer, A., & Pinar, A. (2016). Perceptions of Geography Teachers to Integrating Technology to Teaching and their practices. Review of International Geographical Education Online, 6(3), 234-252. ‏
Gecit, Y., & Seyihoglu, A. (2011). Examination of the studies, which were made on issues of computer-aided geography teaching in Turkey. Marmara Geographical Review, (23), 327-351. ‏
Spires, H., Wiebe, E., Young, C., Hollebrands, K., & Lee, J. (2012). Towards a new learning ecology: Professional development for teachers in 1: 1 learning environments. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 12(2), 232-254. ‏
Fikret, T. U. N. A. (2012). Current situation and analysis of geography teachers active learning knowledge and usage in Turkey. Educational Research and Reviews, 7(18), 393-400. ‏
Wright, V. H., & Wilson, E. K. (2009). Using Technology in the Social Studies Classroom: The Journey of Two Teachers. Journal of Social Studies Research, 33(2). ‏

Usluel, Y. K., & Mazman, S. G. (2009). Adoption of Web 2. 0 tools in distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 818-823.