دراسة تنبؤيه للعوامل المسهمة في التلکؤ الأکاديمي لدى طلاب الجامعة A Predictive Study of the Factors Contributing to Academic Procrastination among Undergraduate Students

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 مدرس علم النفس التعليمي کلية التربية بالقاهرة، جامعة الأزهروأستاذ علم النفس التربوي المساعد، جامعة القصيم

2 دکتوراه علم النفس التربوي کلية التربية بنات بالقاهرة- جامعة الأزهر

المستخلص

التعليمية، وکذلک تحديد علاقة التلکؤ الأکاديمي بکل من الطموح الأکاديمي، والعزو السببي الأکاديمي، وجودة الحياة الأکاديمية، وتحديد إمکانية التنبؤ بالتلکؤ الأکاديمي بمعلومية کل من الطموح الأکاديمي، والعزو السببي الأکاديمي، وجودة الحياة الأکاديمية، واستخدمت الدراسة المنهج الارتباطي. وتم تطبيق مقاييس التلکؤ الأکاديمي والطموح الأکاديمي والعزو السببي الأکاديمي وجودة الحياة الأکاديمية على المشارکين. وتکون مجتمع الدراسة من جميع طلاب وطالبات کلية التربية (بنين وبنات)، جامعة الأزهر خلال العام الجامعي 2019/2020. وتکونت عينة الدراسة من (266) طالباً وطالبة؛(135 ذکراً  و131 أنثى). ِأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى التلکؤ الأکاديمي لدى الطلاب والطالبات متوسط، ولم تظهر النتائج فروقاً دالة إحصائياً بين الطلاب والطالبات في مستوى التلکؤ الأکاديمي، ولم تظهر وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المشارکين في التلکؤ الأکاديمي تُعزى الى المستوى التعليمي. بينما أظهرت النتائج وجود علاقة سالبة بين التلکؤ الأکاديمي وکل من الطموح الأکاديمي وجودة الحياة الأکاديمية؛ کما وُجدت علاقة موجبة بين التلکؤ الأکاديمي والعزو السببي الأکاديمي لدى أفراد العينة الکلية للدراسة. وأشارت النتائج إلى إمکانية التنبؤ بالتلکؤ الأکاديمي بمعلومية کل من الطموح الأکاديمي، والعزو السببي الأکاديمي، وجودة الحياة الأکاديمية لدى أفراد العينة الکلية للدراسة. وأشارت النتائج إلى وجود علاقة سالبة بين التلکؤ الأکاديمي والطموح الأکاديمي لدى عينة الذکور؛ ووجود علاقة موجبة بين التلکؤ الأکاديمي والعزو السببي الأکاديمي لدى عينة الذکور؛ ولم تظهر النتائج وجود علاقة بين التلکؤ الأکاديمي وجودة الحياة الأکاديمية لدى عينة الذکور. کما أشارت النتائج إلى إمکانية التنبؤ بالتلکؤ الأکاديمي بمعلومية الطموح الأکاديمي والعزو السببي الأکاديمي لدى عينة الذکور. کما أشارت النتائج إلى وجود علاقة سالبة بين التلکؤ الأکاديمي وکل من الطموح الأکاديمي وجودة الحياة الأکاديمية لدى عينة الإناث؛ ووجود علاقة موجبة بين التلکؤ الأکاديمي والعزو السببي الأکاديمي لدى عينة الإناث. وأظهرت النتائج إمکانية التنبؤ بالتلکؤ الأکاديمي بمعلومية کل من الطموح الأکاديمي، والعزو السببي الأکاديمي، وجودة الحياة الأکاديمية لدى عينة الإناث.
[The study aimed to determine the extent to which there was a difference in academic procrastination due to students' gender or academic level. The study investigated the relations of academic procrastination with academic aspiration, academic causative attribution, and quality of academic life, as well as the predictability of academic procrastination through academic aspiration, academic causative attribution, and quality of academic life. The study utilized the correlation method. Participants responded to the questionnaires of academic procrastination, academic aspiration, academic causative attribution, and quality of academic life. Population of the study included all of the male and female undergraduate students enrolled in the College of Education, Al-Azhar University (males and females) during the academic year 2019/2020. Sample of the study consisted of (266) students (135 males and 131 females). Findings of the study revealed a moderate level of academic procrastination among both male and female students. Findings revealed no statistically significant differences between male and female students in academic procrastination, and no statistically significant differences between participants in academic procrastination due to academic level. Results found a negative correlation between academic procrastination and both academic aspiration and quality of academic life, while there was a positive correlation between academic procrastination and academic causative attribution in the total sample of the study. Results indicated the predictability of academic procrastination through academic aspiration, academic causative attribution, and quality of academic life in the total sample. Results indicated a negative correlation between academic procrastination and academic aspiration in the male sample. A positive correlation was found between academic procrastination and academic causative attribution in the male sample, whereas no significant correlation was found between academic procrastination and quality of academic life in the male sample. Results indicated the predictability of academic procrastination through academic aspiration and academic causative attribution in the male sample. Findings revealed a negative correlation between academic procrastination and both academic aspiration and quality of academic life, while there was a positive correlation between academic procrastination and academic causative attribution in the female sample. Results indicated the predictability of academic procrastination through academic aspiration, academic causative attribution, and quality of academic life in the female sample.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

أبو ندى، خالد محمود (2004). التفکیر الإبداعی وعلاقته بکل من العزو السببی ومستوى الطموح لدى تلامیذ الصفین الخامس والسادس الابتدائیین، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة.
الدیب، محمد، وأحمد، نبیل (2016). بـعـض الـمـتـغــیــرات النفسیة الـمـسـهـمـة فی التلکؤ الأکادیمی لدى طلاب کلیة التربیة. مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، 62(2)، 1-109
الربیع، فیصل، وشواشرة، عمر، وحجازی، تغرید (2014). التسویف الأکادیمی وعلاقته بأسالیب التفکیر لدى الطلبة الجامعیین فی الأردن. مجلة المنارة، 20(1/ب)، 199-235
الزعبی، أحمد (2017). التسویف الأکادیمی وعلاقته بکل من فاعلیة الذات الأکادیمیة وقلق المستقبل لدى عینة من طلبة جامعة دمشق. مجلة جامعة دمشق، 33(1)، 441-484
الزهرانی، زینب (2014). مستوى الطموح الأکادیمی وعلاقته بتقدیر الذات لدى الطالبات المتفوقات تحصیلیاً بجامعة الباحة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الباحة، المملکة العربیة السعودیة.
الزهرانی، سعید (2012). الرضا عن العمل الإرشادی وعلاقته بمستوى الطموح لدى المرشدین الطلابیین بمحافظة جدة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الملک عبد العزیز
السید، وائل (2019). جودة الحیاة الجامعیة کعامل وسیط بین الاغتراب النفسی وتقدیر الذات لدى طلاب جامعة الملک سعود. المجلة الدولیة للدراسات التربویة والنفسیة، 5(2)، 144-160
الشمرانی، سماح (2019). توکید الذات وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلبة المرحلة المتوسطة بمحافظة القنفذة، المجلة التربویة، کلیة التربیة، جامعة سوهاج، 61، 413-461
العبیدی، عفراء (2013). التلکؤ الأکادیمی وعلاقته بجودة الحیاة المدرکة عند طلبة الجامعة. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 35(1)، 149- 172
العتیبی، لفا (2014). تصمیم مقیاس جودة الحیاة الأکادیمیة لطلاب الجامعة. مجلة القراءة والمعرفة –مصر، 148. 241-280.
العنزی، عبد الله (2016). أسالیب التفکیر ومستوى الطموح الأکادیمی ودورهما فی التنبؤ بالتسویف الأکادیمی لدى طلاب الجامعة. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة، 5(8)، 96-134
المرازیق، عماد (2010). مستوى الطموح وفاعلیة الذات والذکاء الانفعالی کمنبئات بالتوافق الاجتماعی لدى طلبة جامعة جرش الأهلیة. رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الیرموک.
المومنی، فاطمة (2015). قدرة مستوى الطموح بالتنبؤ بالضغوط النفسیة فی ضوء بعض المتغیرات لدى أسر طلبة الثانویة العامة فی مدینة إربد. مجلة جامعة القدس المفتوحة للبحوث الإنسانیة والاجتماعیة، 37، 149-176
النواجحة، زهیر، وبرکة، رمضان (2018). القلق الوجودی والتسویف الأکادیمی لدى طلبة جامعة الأزهر بغزة. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانیة والاجتماعیة، 15(2)، 262-292
برکات، زیاد (2008). علاقة مفهوم الذات بمستوى الطموح لدى طلبة جامعة القدس المفتوحة فی ضوء بعض المتغیرات. المجلة الفلسطینیة للتربیة المفتوحة عن بعد، 1(2)، 219-255
جبر، حسین (2012). المناخ الدراسی وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلبة کلیة الفنون الجمیلة فی جامعة بابل، مجلة مرکز بابل للدراسات الحضاریة والتاریخیة، 2(2)، 184- 211
حبیب، سالی (2016). فعالیة برنامج تدریبی لتحسین جودة الحیاة الأکادیمیة لدى الطالبات الموهوبات. مجلة التربیة الخاصة، جامعة الزقازیق، 16، 219-263
حمادنة، همام (2018). مستوى رضا الطلاب غیر السعودیین فی جامعة الملک سعود عن جودة الحیاة الجامعیة. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، 11(35)، 64-84
خزعلی، قاسم، ومومنی، عبد اللطیف (2017). أثر مستوى الطموح الأکادیمى ونوع البرنامج الدراسی فی التصورات المستقبلیة لدى طالبات کلیة إربد الجامعیة بالأردن. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، جامعة البحرین، 18(1)، 548- 517.
دخول، منعم (2014) العزو السببی وعلاقته بتوجه الهدف نحو التعلم والدرجة لدى التلامیذ ذوي صعوبات القراءة. دراسة میدانیة على عینة من تلامیذ الصف الرابع فی محافظة اللازقیة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة تشرین، سوریا.
سالم، سری (2017). جودة الحیاة الأکادیمیة وعلاقتها بالتسویف الأکادیمی لدى طلاب قسم التربیة الخاصة بجامعة الملک سعود. مجلة کلیة التربیة، جامعة الخرطوم، 9(10)، 1-54
صبیره، فؤاد (2018). مستوى الطموح الأکادیمی لدى طلبة الجامعة فی ضوء بعض المتغیرات. دراسة میدانیة فی کلیة التربیة بجامعة تشرین. مجلة جامعة تشرین للبحوث والدراسات العلمیة_ سلسلة الآداب والعلوم الإنسانیة، 40(4)، 31 – 42.
عبد الهادی، دالیا (2015). الفروق بین مرتفعی ومنخفضی التلکؤ الأکادیمی فی التعلم ذاتی لتنظیم والتحکم الذاتی لدى طلاب التربیة الخاصة بجامعة الطائف. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة، 4(6)، 203- 239
عبود، محمد (2016). العلاقة بین ضغوط الحیاة والتسویف الأکادیمی لدى طلبة جامعة عجلون الوطنیة فی الأردن. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانیة)، 30(3)، 641-662
علی، حسام الدین (2013). فاعلیة برنامج تدریب قائم على مهارات التفکیر فی تنمیة أسالیب التفکیر وتحسین جودة الحیاة الأکادیمیة لدى طلاب الجامعة. مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، 154 (2)، 625-672
کرماش، حوراء، والبزون، طارق (2018). الإخفاق المعرفی وعلاقته بالطموح الأکادیمی لدى طلبة الصف الخامس الإعدادی. مجلة لارک للفلسفة واللسانیات والعلوم الاجتماعیة، 31(1)، 390-417
منصور، جعفر (2017). مستوى الطموح وعلاقته باتخاذ القرار لدى عینة من طلبة السنة الأولى فی جامعة دمشق. مجلة جامعة البعث، 39 (7)، 135-  163.
میرة، وفاء (2012) مقیاس مستوى الطموح للمراهقین. دراسة تقنینیة على عینة من المراهقین فی مدینة جدة بالمملکة العربیة السعودیة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، 27(2)، 191 -209

1)              المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
Abu Nada, Khaled Mahmoud (2004). Creative thinking and its relationship to both the causal attribution and the level of ambition of the fifth and sixth grades of elementary students, (Unpublished Master's thesis). College of Education, Islamic University.
Al-Deeb, Muhammad & Ahmad, Nabil. (2016).  Some of the contributing psychological variables in the academic procrastination among students of the Faculty of Education. Journal of Faculty of Education, Tanta University, 62 (2), 1-109.
Al-Rabee, Faysal., Shawasha, Omar & Hijazi, Taghrid. (2014). Academic procrastination and its relation to ways of thinking among university students in Jordan. Almanarah Journal, 20 (1 / b), 199-235.
Al-Zaabi, Ahmad (2017). Academic procrastination and its relation to academic self-efficacy and future anxiety among a sample of Damascus University students. Damascus University Journal, 33 (1), 441-484.
Alzahrani, Zainab. (2014). The level of academic ambition and its relation to self-esteem among students with outstanding achievement at Al-Baha University. (Unpublished Master’s thesis), Al-Baha University, Saudi Arabia.
Alzahrani, Saeed. (2012). Satisfaction with the counseling work and its relationship the ambition level of student counsellors in Jeddah Governorate, (Unpublished Master’s thesis), King Abdul Aziz University.
Al-Sayed, Wael. (2019). Quality of university life as a mediating factor between psychological alienation and self-esteem among King Saud University students. International Journal of Educational Psychological Studies (EPS), 5 (2), 144-160.
Al-Shamrani, Samah. (2019). Self-affirmation and its relation to the ambition level among middle school students in Al-Qunfuzah Governorate. The Educational Journal, Faculty of Education, Suhag University, 61, 413-461.
Al-Obaidi, Ghafra. (2013). Academic procrastination and its relation to the perceived quality of life of the university students. Association of Arab Educators, Arab Studies in Education and Psychology, (35), 167- 172.
Al-Otaibi, Lafa. (2014). Designing a scale of academic life quality for university students. Journal of Reading and Knowledge, 148, (4), 241-280.
Al-Anzi, Ahmad Abdullah (2016). Methods of thinking and the level of academic ambition and its role in predicting the academic procrastination of university students. International Journal of Educational Psychological Studies (EPS), 5 (8), 96-134.
Al-Mrazeeq, Imad. (2010). The level of ambition, self-efficacy and emotional intelligence as predictors of social harmony among Jerash National University students. (Unpublished PhD Diss.), Faculty of Education, Yarmouk University.
Al-Momani, Fatima. (2015). The ability of the ambition level to predict psychological pressures according to some variables among families of high school students in the city of Irbid. Al-Quds Open University Journal for Human and Social Research, 37, 149-176.
Al-Nawajha, Zahir & Baraka, Ramadan. Existential anxiety and academic procrastination among students of Al-Azhar University in Gaza. University of Sharjah Journal of Human and Social Sciences, 15 (2), 262-292.
Barakat, Ziad (2008). The relationship between self-concept and the ambition level among students of Al-Quds Open University according to some variables. Palestinian Journal of Open and Distance Education, 1 (2), 219-255.
Gabr, Hussein. (2012). The academic environment and its relation to the ambition level among Faculty of Fine Arts students at the University of Babylon. Journal of the Babylon Center for Civil and Historical Studies, 2 (2), 184-211.
Habib, Sally. (2016). The effectiveness of a training program to improve the quality of academic life for gifted female students. Zagazig University, Journal of Special Education, 16, 219-263.
Hammadnah, Hammam. (2018). The level of satisfaction of non-Saudi students at King Saud University with the quality of university life. The Arab Journal for Quality Assurance of University Education, 11 (35), 64-84.
Khazali, Qasim & Momani, Abdul-Latif. (2017).  The effect of the level of academic ambition and the type of study program on the future perceptions of female students at Irbid University Faculty in Jordan. University of Bahrain, Journal of Educational and Psychological Sciences, 14 (1), 517- 548.
Dokhoul, Monem. (2014). Causal Attribution and its Relation to Goal Orientation towards Learning and Degree for Pupils with Reading Difficulties: A Field Study on a Sample of Fourth-Grade Students in the Governorate of Lazkiye, (Unpublished Master’s thesis), Faculty of Education, University of Tishreen, Syria.
Salem, Serrei (2017). Quality of academic life and its relation to academic procrastination among students of the Department of Special Education at King Saud University. University of Khartoum, Journal of the Faculty of Education, 9 (10), 1-54.
Subaira, Fouad. (2018). The level of academic ambition of university students based on some variables: A field study in the Faculty of Education, Tishreen University. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Arts and Humanities Series, 40 (4), 31-42.
Abdul Hadi, Dalia. (2015). The differences between high and low academic procrastination in self-regulation and self-control among students of special education at Taif University. International Interdisciplinary Journal of Education, 4 (6), 203- 239.
Abboud, Muhammad. (2016). The relationship between life pressures and academic procrastination among students of Ajloun National University in Jordan. An-Najah University, Humanities Journal, 30 (3), 641-662.
Ali, Hussam Al-din. (2013). The effectiveness of a training program based on thinking skills in developing thinking styles and improving the quality of academic life among university students. Al- Azhar Journal of Education, 154 (2), 625-672.
Karmash, Hawra &Al-Bazoun, Tariq (2018). Cognitive failure and its relation to academic ambition among fifth-grade middle school students. Larck Journal of Philosophy, Linguistics and the Social Sciences, 31 (1), 390-417.
Mansour, Jaafar. (2017). The ambition level and its relation to decision-making among a sample of first-year students at Damascus University. Baath University Journal, 39 (7), -135- 163.
Meera, Wafa. (2012). Measuring the ambition level of adolescents: A technical study on a sample of adolescents in Jeddah city, Kingdom of Saudi Arabia. Association of Arab Educators, Arab Studies in Education and Psychology, 27 (2), 191-209.

2)              المراجع الأجنبية:

Ali, M. (2018). Study of educational aspiration and academic achievement of senior secondary school students in relation to gender and area. ZENITH International Journal of Multidisciplinary Research, 8(4), 34-38. ‏
Asikhia, O. (2010). Academic procrastination in mathematics. Causes, dangers and implications of counselling for effective learning. International Education Studies, 3(3), 205-210.
Babadoğan, C. (2010). The impact of academic procrastination behaviors of the students in the certificate program in English language teaching on their learning modalities and academic achievements. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3263-3269.
Balkis, M., & Erdinç, D. (2017). Gender differences in the relationship between academic procrastination, satisfaction with academic life and academic performance. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), 105-125. ‏
Binder, K. (2000). The effects of an academic procrastination treatment on student procrastination and subjective well-being. Unpublished Master's thesis, Carleton University. ‏
Cardona, L. (2014). Conceptualization quality of college life. A doctoral dissertation, University of North Texas
Chai, A. (2014). Web-enhanced procrastination?‏ How online lecture recordings affect binge study and academic achievement.  Discussion Papers in Economics economics, 2014-04. 1-26
Cheng, S., & Zhang, L. (2017). Thinking styles and quality of university life among deaf or hard of hearing and hearing students. American Annals of the Deaf, 162(1), 8-23. ‏
Collins, K. ; Onwuegbuzie, A. ; & Jiao, Q. (2008). Reading ability as a predictor of academic procrastination among African American graduate students. Reading Psychology, 29(6), 493-507
Cowley, K., Meehan, M., Wilson, R., & Wilson, N. (2003). Academic aspirations and expectations. Perceptions of rural seventh graders and their parents. ‏ Eric, ED 475 913
Das, A. (2016). Relationship between academic procrastination and academic achievement of school students. International Journal of Scientific Research, 5(11), 704-706
Deemer, E. ; Smith, J. ; Carroll, A. ; & Carpenter, J. (2014). Academic procrastination in STEM. Interactive effects of stereotype threat and achievement goals. The Career Development Quarterly, 62(2), 143-155
El-Hassan, K. (2011). Quality of college life (QCL). Validation of a measure of student well-being in the Middle East. The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 8(1), 12-22. ‏
Filippo, D., & Lee, C. (2004). Reflections on quality of life as a college concern to facilitate success of students who are deaf. TCT Education of Disabilities, 3(1), 11-22 ‏
Gargari, R., Sabouri, H., & Norzad, F. (2011). Academic procrastination. The relationship between causal attribution styles and behavioural postponement. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioural Sciences, 5(2), 76-82
Gendron, A. (2011). Active procrastination, self-regulated learning and academic achievement in university undergraduates. Unpublished Master's thesis, ‏ University of Victoria
Genet, H. (2016). Causal attribution of students to their academic
achievement. International Journal of Science and Research, 5(3), 2226-2229
Gil-Hernández, C., & Gracia, P. (2018). Adolescents’ educational aspirations and ethnic background. The case of students of African and Latin American migrant origins in Spain. Demographic Research, 38, 577-618. ‏
Gohil, E. (2014). Procrastination and self-esteem–a gender based study. Global Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 3, 91-95. ‏
Gupta, S., & Bashir, L. (2017). Educational aspiration of secondary school students. Influence of school environment and parental encouragement. International Journal of Applied Business and Economic Research, 15 (21), 495-507. ‏
Henry, E., Nyaga, V., & Oundo, M. (2014). Effects of examination oriented teaching on academic aspiration among secondary school students in Imenti South District, Kenya. International Journal for Innovation Education and Research, 2(5), 58-66. ‏
Islak, R. (2011). Academic procrastination in relation to gender among gifted and talented college students. Unpublished Master's thesis, University of Houston
Jadidi, F., Mohammadkhani, S., &Tajrishi, K. (2011). Perfectionism and academic procrastination. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 534-537. ‏
Jiao, Q. ; DaRos-Voseles, D., Collins, K., & Onwuegbuzie, A. (2011). Academic procrastination on the performance of graduate-level cooperative groups in research methods courses. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 11(1), 119-138
Kagan, M. (2009). Determining the variables which explain the behavior of academic procrastination in university students. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, (Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi), 42(2), 113
Kandemir, M. (2014). Reasons of academic procrastination. Self-regulation, academic self-efficacy, life satisfaction and demographics variables. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 188-193.
Kármen, D., Kinga, S., Edit, M., Susana, F., Kinga, K., & Réka, J. (2015). Associations between academic performance, academic attitudes, and procrastination in a sample of undergraduate students attending different educational forms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 187, 45-49. ‏
Khan, M., Arif, H., Noor, S., & Muneer, S. (2014). Academic procrastination among male and female university and college students. FWU Journal of Social Sciences, 8(2), 65. ‏
Khattab, N. (2014). How and when do educational aspirations, expectations and achievement align?. Sociological Research Online, 19(4), 1-13. ‏
Kiliç, T., Bayköse, N., & Kaplan, K. (2018). Comparing the life quality of the students in the Faculty of Sports Sciences and the Faculty of Education. Journal of Education and Training Studies, 6(8), 116-122. ‏
Koinis, C. (2009). Self-esteem level, self-esteem stability, and procrastination. Predictors of academic achievement in first year medical students. Doctoral dissertation, Fielding Graduate University. ‏
Kurtovic, A., Vrdoljak, G., & Idzanovic, A. (2019). Predicting procrastination. The Role of academic achievement, self-efficacy and perfectionism. International Journal of Educational Psychology, 8(1), 1-26. ‏
Laanan, F. (2003). Degree aspirations of two-year college students. Community College Journal of Research & Practice, 27(6), 495-518. ‏
Lei, C., (2009). On the causal attribution of academic achievement
in college students. Asian Social Science, 5 (8), 87-96
Lin, C., Wu, S., Chen, Y., & Huang, M., (2016). The effects of causal
attribution on academic performance. PEOPLE. International Journal of Social Sciences, 2(1), 738-751
Mandap, C. (2016). Examining the differences in procrastination tendencies among university students. International Journal of Education and Research, 4(4), 431-436. ‏
Motie, H., Heidari, M., & Sadeghi, M. (2013). Predicting academic procrastination during self-regulated learning in Iranian first grade high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 2299-2308
Muliani, R., Imam, H., & Dendiawan, E. (2020). Relationship between stress level and academic procrastination among new nursing students. The Malaysian Journal of Nursing, 11(3), 63-67. ‏
Nguna, S., Kinai, T., & Ndambuki, P. (2019). Gender differences in casual attributions for success and failure in academic achievement among secondary students. International Journal of Education and Research, 7(6), 13-22
Ocal, K. (2016). Predictors of academic procrastination and university life satisfaction among Turkish sport schools students. Educational Research and Reviews, 11(7), 482-490
Onwuegbuzie, A. (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(1), 3-19
 Othman, N., Nordin, F., Nor, N., Endot, Z., Azmi, A., Ismail, I., &Yaakob, A. (2013). Factors influencing students’ academic aspirations in higher institution. A conceptual analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90, 411-420. ‏
Ozer, B. ;  O'Callaghan, J. ;  Bokszczanin, A. ; Ederer, E. ; &Essau, C. (2014). Dynamic interplay of depression, perfectionism and self-regulation on procrastination. British Journal of Guidance & Counseling, 42(3), 309-319
Park, S., & Sperling, R. (2012). Academic procrastinators and their self-regulation. Psychology, 3(01), 12-23. ‏
Paulson, M., Coombs, R. & Richardson, M. (1990). School performance, academic aspirations, and drug use among children and adolescents. Journal of drug education, 20(4), 289-303. ‏
Pedro, E., Leitão, J., & Alves, H. (2016). Does the quality of academic life matter for students’ performance, loyalty and university recommendation?. Applied Research in Quality of Life, 11(1), 293-316. ‏
Quispe-Bendezú, L., Araujo-Castillo, R., García-Tejada, J., García-Tejada, Y., Sprock, A., &Villalba-Condori, K. (2020). Relationship between academic procrastination and attributions of achievement motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(1), 188-205
Rakes, G., Dunn, K., & Rakes, T. (2013). Attribution as a predictor of procrastination in online graduate students. Journal of Interactive Online Learning, 12(3),  103-121. ‏
Reynlods, J. (2015). Factors affecting academic procrastination. Masters Theses & Specialist Projects. Paper 1511
Sabri, Y., Hamdy, I., El-Wasify, M., El-Wasify, M., & Saleh, E. (2016). Causal attributions and executive functions of academic procrastination in Mansoura University students. American Journal of Psychotherapy, 37(2), 70-78. ‏
Sirgy, M., Lee, D., Grzeskowiak, S., Grace, B., Webb, D., El-Hasan, K., .   & Kangal, A. (2010). Quality of college life (QCL) of students. Further validation of a measure of well-being. Social Indicators Research, 99(3), 375-390. ‏
Suárez, G. (2004). Causal attributions for success or failure by passing
and failing students in college algebra. A Doctoral Dissertation, California International University
Swaraswati, Y., Winarno, A., & Goeritno, H. (2017). Academic procrastination of undergraduate students. The role of academic self-efficacy and the big five personality traits. In. 9th International Conference for Science Educators and Teachers (ICSET 2017). Atlantis Press. ‏
Veiga, F., Robu, V., Moura, H., Goulão, F., & Galvão, D. (2014). Students’ engagement in school, academic aspirations, and sex.  Students’ engagement in school. International Perspectives of Psychology and Education, 348-360. ‏
Yang, H & Fan, C. (2017). The perceived effect of quality of life on college learning among Chinese students. Journalism and Mass Communication, 7(6), 334-343
You, J. (2015). Examining the effect of academic procrastination on achievement using  LMS data in e-learning. Journal of Educational Technology & Society, 18(3), 64-74
Zhou, M. ; & Kam, C. (2017). Trait procrastination, self-efficacy and achievement goals. The mediation role of boredom coping strategies. Educational Psychology, 37(7), 854-872.