درجة ممارسة قائدات مدارس محافظة قلوة للقيادة الأخلاقية وعلاقتها بالرضا الوظيفي للمعلمات من وجهة نظرهن The Degree of Qalwa Governorate Schools Leaders Practicing of Moral Leadership and its Relationship to Job Satisfaction of Female Teachers from their Viewpoints

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

1 سکرتيرة ومديرة مکتب الوکيلة ومساعدة منسقة التوجيه والإرشاد بکلية العلوم والآداب بقلوة / جامعة الباحة

2 الأستاذ بقسم الإدارة والتخطيط التربوي– کليَّة التربية/ جامعة الباحة

المستخلص

هدف  البحث إلى الکشف عن درجة ممارسة قائدات المدارس الحکوميَّة بمحافظة قلوة للقيادة الأخلاقيَّة، من وجهة نظر المعلِّمات، والتعرُّف على مستوى الرضا الوظيفي للمعلِّمات بمحافظة قلوة، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائيَّة بين متوسِّطات تقديرات مفردات عينة البحث لدرجة ممارسة قائدات المدارس الحکوميَّة بمحافظة قلوة للقيادة الأخلاقيَّة، تبعًا لمتغيرات: (المرحلة التعليميَّة، المؤهِّل العلمي، عدد سنوات الخبرة)، اتّبع البحث المنهج الوصفي، وتمَّ اختيار عينة البحث بالطريقة الطبقيَّة العشوائيَّة، تألفت من (253) معلِّمة من معلِّمات المدارس الحکوميَّة بمراحلها الثلاث بمحافظة قلوة للعامِ الدراسي 1439- 1440هـ، ولتحقيق أهداف البحث تمَّ تطبيق استبانة ، وکشفت نتائج البحث عن أن بُعْد (القيم التنظيميَّة) احتلَّ المرتبة الأولى من بين أبعاد القيادة الأخلاقيَّة، لدى قائدات المدارس الحکوميَّة بمحافظة قلوة، من حيث درجة الممارسة بمتوسِّط حسابي قدره (4.43)، تلاه بُعْد (السمات الشخصيَّة والإنسانيَّة) بمتوسِّط حسابي قدره (4.42)، أما بُعْد (العلاقات الإنسانيَّة) فجاء بالمرتبة الثالثة بمتوسِّط حسابي قدره (4.41)، وبلغ المتوسِّط الحسابي العام لدرجة ممارسة قائدات المدارس الحکوميَّة بمحافظة قلوة للقيادة الأخلاقيَّة، من وجهة نظر المعلِّمات (4.42)، وهو متوسِّط يُشير إلى درجة ممارسة (عالية جدًّا) لأبعاد القيادة الأخلاقيَّة، وأن تقديرات مفردات عينة البحث لمستوى الرضا الوظيفي لدى المعلِّمات بمحافظة قلوة جاءت بدرجة (عالية جدًّا)، حيث بلغ المتوسِّط الحسابي العام لمستوى الرضا الوظيفي لدى المعلِّمات (4.39)، وهو متوسِّط يُشير إلى مستوى رضا وظيفي (عالي جدًّا) لدى المعلِّمات بمحافظة قلوة، وکشفت نتائج البحث عن وجود علاقة ارتباطيَّة طرديَّة (موجبة) ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة (0.05α) بين درجة ممارسة قائدات المدارس الحکوميَّة بمحافظة قلوة للقيادة الأخلاقيَّة، ومستوى الرضا الوظيفي للمعلِّمات.
The study aimed at revealing the degree of practice of the leaders of the governmental schools in the province of Qalawah for moral leadership from the point of view of the teachers, the level of job satisfaction of the teachers in Qalwa governorate, and the detection of differences of statistical significance between the average of the sample estimates of the sample of the study: (Educational stage, scientific qualification, years of experience). The study  used the descriptive method. The sample of the study was selected by random stratified method consisting of (253) female teachers of governmental schools in the three stages in Qalwa Governorate for the academic year 1439-1440H. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was applied by the researcher. (Organizational values) ranked first among the dimensions of the moral leadership of the leaders of public schools in the province of Qalwa in terms of the degree of practice with an average of (4.43) followed by (human relations) that came in third place with an average of 4.41. The general arithmetic average of the in Qalwa Governorate for moral leadership from the point of view of female teachers (4.42) which is an average that indicates the degree of practice (very high) of the dimensions of moral leadership, and that the estimates of the study sample of the level of job satisfaction among the teachers in the province of Qalwa came to a very high level, (4.39), which indicates a level of job satisfaction (very high) among the teachers in the province of Qalwa.     The results of the study revealed a positive correlation of statistical significance at the level of significance (0.05 α) between the degree of practice of leaders of    Public governmental schools in the  province of Qalawah for moral leadership and the level of job satisfaction of teachers.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية
أبو رحمة، محمد. (2012). ضغوط العمل وعلاقتها بالرضا الوظیفی لدى المشرفین التربویین بمحافظات غزة. (رسالة ماجستیر منشورة)، کلیَّة التربیة، الجامعة الإسلامیَّة، غزة.
أبو عبلة، نور محمد أحمد (2015). القیادة الأخلاقیَّة لدى مدیری المدارس بوکالة الغوث فی محافظة غزة وعلاقتها بالولاء التنظیمی من وجهة نظر المعلِّمین، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیَّة التربیة، جامعة الأزهر، غزة.
أشتیه، أمیَّة عبد الله (2015). درجة تطبیق أسلوب الإدارة بالأهداف وعلاقتها بالرضا الوظیفی لدى المعلِّمین فی المدارس الحکومیَّة فی محافظات شمال الضفة العربیَّة من وجهة نظرهم، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیَّة الدِّراسَات العلیا، جامعة النجاح الوطنیَّة، نابلس.
باداوود، عمر محمد، الزهرانی، عبد الله علی (2017). درجة ممارسة قادة مدارس المرحلة الابتدائیَّة فی محافظة جدة للقیادة الأخلاقیَّة من وجهة نظر المعلِّمین. مجلة العلوم التربویَّة والنفسیَّة، 2(2). 38-63
البلادی، صالح (2011). الرضا الوظیفی لمدیری المدارس المتوسِّطة بمدینة مکة المکرمة من وجهة نظرهم، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیَّة التربیة، جامعة أم القرى، المملکة العربیَّة السعودیَّة.
البلیهد، نورة محمد (2014). مستوى الرضا الوظیفی لدى الموظفات فی جامعة الأمیرة نورة بنت عبد الرحمن وعلاقته ببعض المتغیرات الدیموغرافیَّة، المجلة التربویَّة الدولیَّة المتخصِّصة، 3 (10)، 152-153.
الثبیتی، محمد عبد الله والعنزی، خالد عوید (2014). عوامل الرضا الوظیفی لدى معلِّمی محافظة القریات من وجهة نظرهم، المجلة التربویَّة الدولیَّة المتخصِّصة، 3 (6)، 99-118.
 الحبیسة، رضیة (2012 م). القیادة الأخلاقیَّة، دار الحامد للنشر والتوزیع.
حجی، إبراهیم أحمد (2002). الإدارة التعلیمیَّة بین النظریَّة والتطبیق. مکتبة المعارف الحدیثة.
الحریری، رافدة عمر (2008). مهارات القیادة التربویَّة فی اتخاذ القرارات الإداریَّة. دار المناهج للنشر والتوزیع.
الخفاف، إیمان عباس (2013). عادات العقل وعلاقاتها مستوى الأداء المهنی لدى معلِّمات ریاض الأطفال. دار المناشر للنشر والتوزیع.
درارکة، أمجد والمطیری، هدى (2017). دور القیادة الأخلاقیَّة فی تعزیز الثقة التنظیمیَّة لدى مدیرات مدارس المرحلة الابتدائیَّة بمدینة الطائف من وجهة نظر المعلِّمات، المجلة الأردنیَّة فی العلوم التربویَّة 13 (2)، 223-237.
الدلیمی، ناصر(2009). مبادئ الإدارة المدرسیَّة. دار المیسرة للنشر والتوزیع والطباعة.
الدوسری، حسین مرتضى (2013). الأنماط القیادیَّة وعلاقتها بالرضا الوظیفی فی الکلیَّة التقنیَّة بالخرج، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیَّة الدِّراسَات العلیا، جامعة نایف للعلوم الأمنیَّة، المملکة العربیَّة السعودیَّة
 ریو دی جانیرو (1992). القیم، والمؤسسات، والقیادة من أجل مستقبل مستدام. فی سبیل إیجاد إطار لتنمیة القیادة الأخلاقیَّة". وثیقة أعدَّها "إلوی انیللو" من إحدى الندوات التی أقیمت تحت رعایة الجامعة البهائیَّة العالمیَّة فی "المنتدى العالمی عام 1992" الذی أقیم على هامش قمة الأرض، البرازیل.
الزیدان، خالد بن زیدان بن سلیمان(2014). الرضا الوظیفی وعلاقته بفاعلیَّة الذات لدى معلِّمی التربیة الخاصَّة بمراحل التعلیم بمنطقة حائل. (رسالة ماجستیر غیر منشورة) کلیَّة التربیة، جامعة أم القرى.
الشاعر، عماد سید (2017). دور ممارسات القیادة الأخلاقیَّة وعلاقتها بتحقیق الإبداع الإداری فی الجامعات الفلسطینیَّة بقطاع غزة. (رسالة ماجستیر منشورة)، الجامعة الإسلامیَّة.
الشتوی، سلیمان عبد الله إبراهیم (2016). القیادة الأخلاقیَّة لمدیری المدارس الثانویَّة وعلاقتها بالثقة التنظیمیَّة " إستراتیجیَّة مقترحة". (رسالة دکتوراه غبر منشورة)، جامعة الملک سعود، الریاض.
الشرایدة، سالم تیسیر (2010). الرضا الوظیفی أطر نظریَّة وتطبیقات علمیَّة. دار الصفا للطباعة.
الشریفی، عباس عبد مهدی والتنح، منال محمود محمد (2010). درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویَّة الخاصَّة فی دولة الإمارات العربیَّة المتحدة للقیادة التحویلیَّة، من وجهة نظر معلِّمیهم، مجلة علوم إنسانیَّة، 7 (11)، (45)، 138 - 140.
الشهری، عبد الله سعد سعید (2016). دور النمط القیادی لمدیر المدرسة فی مستوى الرضا الوظیفی للمعلِّمین فی مدارس إدارة التربیة والتعلیم بمحافظة النماص، المجلة التربویَّة الدولیَّة، 5 (12)، 1–8.
الصقر، هاله خیران خالد (2018). القیادة الأخلاقیَّة وعلاقتها بالولاء التنظیمی لمنسوبات الإدارة العامَّة للتعلیم فی منطقة تبوک، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة تبوک.
الضویحی، أروى محمد (2013). الرضا الوظیفی لدى الإداریات والإداریین فی جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیَّة، من وجهة نظرهم، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، الریاض.
الطراونة، تحسین (2012). الأخلاق والقیادة، جامعة نایف العربیَّة للعلوم الأمنیَّة، الریاض، السعودیَّة.
الطراونة، هانی خلف خلیل (2013م). "علم المکتبات ومراکز المعلومات. القیادة والمبادئ"، دار یافا العلمیَّة للنشر.
عابدین، محمد عبد القادر (2012). درجة ممارسة المدیرین القیادة الأخلاقیَّة کما یقدِّرها معلِّمو المدارس الحکومیَّة فی محافظة القدس، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث، 28(2).
عامر، طارق عبد الرؤوف (2015م). القیادة التربویَّة ومهارات الاتصال. دار العلوم للنشر.
عایش، أحمد جمیل (2009). إدارة المدرسة نظریاتها وتطبیقاتها التربویَّة. دار المسیرة للنشر والتوزیع والطابعة.
عبد الباقی، صلاح الدین (2004). السلوک الفعال فی المنظَّمات. جامعة القاهرة، الدار الجامعیَّة.
عبود، نجم (2011). أخلاقیات الإدارة فی عالم متغیر، منشورات المنظَّمة العربیَّة.
العتیبی، أحمد. (2013). درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویَّة للقیادة الأخلاقیَّة وعلاقتها بقیمهم التنظیمیَّة، من وجهة نظر المعلِّمین فی دولة الکویت. (رسالة ماجستیر غیر منشورة) کلیَّة العلوم التربویَّة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
العجمی، محمد حسنین (2010). الاتجاهات الحدیثة فی القیادة الإداریَّة والتنمیة البشریَّة. دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
العرایضة، رائدة هانی محمود (2012). مستوى القیادة الأخلاقیَّة لمدیری المدارس الثانویَّة الحکومیَّة فی عمان وعلاقته بمستوى ممارسة سلوک المواطنة التنظیمیَّة من وجهة نظر المعلِّمین، (رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الشرق الأوسط), الأردن.
العنزی، هانی صالح، عبد العزیز صفوت حسن (2018). القیادة الأخلاقیَّة وعلاقتها بالرضا الوظیفی لدى معلِّمی المرحلة الثانویَّة فی دولة الکویت، من وجهة نظرهم، مقال نشر فی مجلة جیل العلوم الإنسانیة والاجتماعیَّة (44 )، 49 – 58.
العنقری، عبد العزیز بن سلطان (2014). أثر ممارسات القیادة الأخلاقیَّة للمدیرین فی تحقیق التمیز التنظیمی، دراسة تطبیقیَّة على المحافظات التابعة لإمارة مکة المکرمة، المجلة العلمیَّة، کلیَّة التجارة جامعة أسیوط (57)، 225 – 260.
عواد، فتحی أحمد (2013). إدارة الأعمال الحدیثة. دار صفاء لمنشر والتوزیع.
فهمی، محمد شامل (2005م). الإحصاء بلا معاناة. المفاهیم والتطبیقات باستخدام برنامج spss، الریاض. معهد الإدارة العامَّة.
الکبیر، أحمد عبد الله (2016). القیادة الأخلاقیَّة من منظور إسلامی دراسة تطبیقیَّة مقارنة، مکتبة الملک فهد الوطنیَّة.
ماهر، محمد علی (2014). الرضا الوظیفی للعاملین فی المکتبات الجامعیَّة. مکتبة الملک فهد الوطنیَّة.
المهیرات، رأفت إبراهیم یونس (2016). درجة ممارسة القیادة الأخلاقیَّة لدى مدیری المدارس فی محافظة العاصمة عمان من وجهة نظر المشرفین التربویین. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، عمان جامعة الشرق الأوسط.
النوح، مساعد عبد الله حمد (2004م). مبـــــادئ البحــث الــــتربـــــوی. کلیَّة المعلِّمین.
هاوس، بیتر نـورث (2006). القیـادة الإداریَّة. النظریَّة والتطبیـق، ترجمـة، المعیـوف، محمـد بـن معـاذ، معهـد الإدارة العامَّة.
الهزایمة، أحمد (1991). رضا المعلِّمین عن الممارسات الإشرافیَّة فی مدیریَّة التربیة والتعلیم لمحافظة إربد، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، عمان، الجامعة الأردنیَّة.
الهندی، محمد فضل (2013). درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویَّة بمحافظات غزة للقیادة الأخلاقیَّة وعلاقتها بدرجة تمکین معلِّمیهم، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیَّة التربیة, الجامعة الإسلامیَّة، غزة، فلسطین.
یاغی، محمد عبد الفتاح (2001). الأخلاقیات فی الإدارة. مکتبة الیقظة للنشر والتوزیع.
المراجع العربية مترجمة
Translation of the Arabic References
Abu Rahma, Muhammad. (2012). Work stress and its relationship to job satisfaction among educational supervisors in Gaza governorates. (Published Master's thesis), Faculty of Education, Islamic University, Gaza.
Abu Abla, Noor Muhammad Ahmad (2015). Moral leadership of school principals at the UNRWA in Gaza Governorate and its relationship to organizational loyalty from the teachers' viewpoints, (Unpublished Master's thesis), Faculty of Education, Al-Azhar University, Gaza.
Ashteh, Umayya Abdullah (2015). The degree of application of management method by goals and its relationship to job satisfaction among teachers in the public schools in the northern West Bank governorates from their viewpoints (Unpublished Master's thesis), College of Higher Studies, An-Najah National University, Nablus.
Badawood, Omar Muhammad & Al-Zahrani, Abdullah Ali (2017). The practicing degree of the elementary schools leaders in Jeddah governorate of moral leadership from the teachers' viewpoints. Journal of Educational and Psychological Sciences, 2 (2), 38-63.
Al-Biladi, Saleh (2011). Job satisfaction among principals of intermediate schools in Makkah from their viewpoints.(Unpublished Master's thesis), Faculty of Education, Umm Al-Qura University, Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Blayhid, Noura Muhammad (2014). The level of job satisfaction among female employees at Princess Noura Bint Abdul Rahman University and its relationship to some demographic variables, Specialized International Educational Journal, 3 (10), 152-153.
Al-Thubaiti, Muhammad Abdullah & Al-Enzi, Khaled Awaid (2014). Factors of Job Satisfaction among teachers in Qurayyat Governorate from their viewpoints, International Interdisciplinary Journal of Education, 3 (6), 99-118.
 Alhabisah, Radhya (2012). Ethical Leadership. Dar Al-Hamed for Publishing and Distribution.
Haji, Ibrahim Ahmed (2002). Educational Administration between theory and practice. Library of Modern Knowledge.
Al-Hariri, Rafidah Omar (2008). Educational Leadership Skills in Administrative Decision-Making.  Dar Al-Manahej for Publishing and Distribution.
Al-Khafaf, Iman Abbas (2013). The Habits of Mind and its Relations to the Professional Performance among the Kindergarten female Teachers. Dar Al-Manshar Publishing and Distribution.
Dararka, Amjad & Al-Mutairi, Hoda (2017). The role of ethical leadership in enhancing the organizational confidence among primary school principals in Taif city from the female teachers' viewpoints. Jordan Journal of Educational Sciences,13(2), 223-237.
Al-Dulaimi, Nasser (2009). Principles of School Administration. Dar Almaisarah for Publishing, Distribution and Printing.
Al-Dossary, Hussein Murtada (2013). Leadership styles and its relations to job satisfaction in the Technical Faculty in Al-Kharj. (Unpublished Master's thesis). Faculty of Higher Studies, Naif University for Security Sciences, Saudi Arabia.
 Rio de Janeiro (1992). Values, Institutions and Leadership for a Sustainable Future.  Towards a Framework for the Development of Ethical Leadership. A document prepared by 'Iloi Annello' from one of the seminars held under the auspices of the Bahá'í International University in the '1992 World Forum' which was held on the sidelines of the Earth Summit, Brazil.
Al-Zaidan, Khalid bin Zaidan bin Sulaiman (2014). Job satisfaction and its relation to self-efficacy among special education teachers in the stages of education in the region of Hail. (Unpublished Master's thesis). Faculty of Education, Umm Al-Qura University.
Al-Shaer, Imad Sayed (2017). The role of ethical leadership practices and its relation to achieving administrative creativity in Palestinian universities in Gaza Strip. (Published Master's thesis), Islamic University.
Al-Shatwi, Suleiman Abdullah Ibrahim (2016). The ethical leadership for the principals of secondary schools and it relation to the organizational confidence "A suggested strategy". (Unpublished Ph.D Diss). King Saud University, Riyadh.
Al-Sharaida, Salem Taysir (2010). Job Satisfaction: Theoretical Frameworks and Scientific Applications. Dar Al-Safa for Printing.
Al-Sharifi, Abbas Abd Mahdi & Al-Teneh, Manal Mahmoud Muhammad (2010). The degree of the directors of the special secondary schools in the United Arab Emirates for the transformational leadership from the viewpoints of their teachers, Middle East University for Postgraduate Studies, Journal of Human Sciences, 7 (45), 1-21.
Al-Shahri, Abdullah Saad Saeed (2016). The role of the leadership pattern of school principals  in the level of job satisfaction of teachers in the schools of education administration in Al-Namas Governorate, The International Educational Journal, 5 (12), 1-8.
Alsaqr, Hala Khairan Khaled (2018). Ethical leadership and its relation to the organizational loyalty of employees of the public administration of education in Tabuk region. (Unpublished Master's thesis), Tabuk University.
Al-Dowaihi, Arwa Muhammad (2013). Job satisfaction among female and male administrators at Imam Muhammad bin Saud Islamic University from their viewpoints. (Unpublished Master's thesis), Riyadh.
Tarawnah, Tahseen (2012). Ethics and Leadership. Naif Arab University for Security Sciences.
Al-Tarawnah, Hani Khalaf Khalil (2013). Science of Libraries and Information Centers. Leadership and Principles. Dar Yaffa Alelmeya for Publishing.
Abdin, Muhammad Abdul-Qader (2012). The degree of principals practising of ethical leadership as assessed by teachers of general schools in Alquds Governorate, Journal of Al-Quds Open University for Researches, 2 (28).
Amer, Tarek Abdul-Raouf (2015). Educational Leadership and Communication Skills. Dar Al-Uloom for Publishing.
Ayesh, Ahmad Jamil (2009). School Administration, Its Educational Theories and Applications. Dar Almasirah for Publishing, Distribution and Printing.
Abdul-Baqi, Salah El-Din (2004). Effective Behaviour in Organizations. Aldar Algameeyah.
Abboud, Najm (2011). Management Ethics in a Changing World. Arab Organization Publications.
Al-Otaibi. Ahmad. (2013). The degree of high school principals practicing moral leadership and its relationship to their organizational values. from the teachers' pointview  in the State of Kuwait. (Unpublished Master's Thesis). Faculty of Educational Sciences. Middle East University.
Al-Ajami. Muhammad Hasanin (2010). Recent Trends in Administrative Leadership and Human Development. Dar Almasirah for Publishing, Distribution and Printing.
Al-Arraydah. Raedah Hani Mahmoud (2012). The level of ethical leadership of public high school principals in Amman and its relation to the level of organizational citizenship behavior practice from the teachers' viewpoints. (Unpublished Master's thesis). Middle East University. 
Al-Anzi, Tahani Saleh& Abdul Aziz Safwat Hassan (2018). Ethical leadership and its relation to job satisfaction among secondary school teachers in the State of Kuwait from their viewpoints.Generation of Human and Social Sciences Journal, (44), 49-58.
Al-Anqari. Abdul Aziz bin Sultan (2014). The Impact of ethical leadership practices for managers in achieving organizational excellence. An applied study on the Governorates of the Emirate of Makkah. The Scientific Journal. Faculty of Commerce. Assiut University (57). 225-260.
Awad, Fathi Ahmad (2013). Modern Business Administration. Dar Al-Manshar for Publishing and Distribution.
Fahmy, Muhammad Shamil (2005). Statistics Without Suffering. Concepts and Applications Using SPSS Program. Institute of Public Administration.
Al-Kabeer, Ahmad Abdullah (2016). Ethical Leadership from an Islamic Perspective. An Empirical Comparative Study. King Fahd National Library.
Maher, Muhammad Ali (2014). Job satisfaction for workers in university libraries. King Fahd National Library.
Al Mahirat, Raafat Ibrahim Younes (2016). The degree of ethical leadership practice among school principals in the governorate of Amman Capital from the viewpoints of educational supervisors. (Unpublished Master Thesis). Amman, Middle East University.
Al-Noah, Musaed Abdullah Hamad (2004). Principles of Educational Research. Faculty of Teachers.
House, Peter North (2006). Administrative Leadership. Theory and Application. Translated by Al-Mayouf. Muhammad bin Muaz. Institute of Public Administration.
Al-Hazaimeh, Ahmad (1991). Teachers’ Satisfaction on supervisory practices in the Directorate of Education for Irbid Governorate. (Unpublished Master’s thesis). Amman. University of Jordan.
Al-Hindi, Muhammad Fadl (2013). The degree of high school principals' practice in Gaza governorates for moral leadership and its relation to the degree of empowerment of their teachers. (Unpublished Master’s thesis). Faculty of Education. Islamic University. Gaza. Palestine.
Yagi, Muhammad Abdul-Fattah (2001). Ethics in Management. Al-Yaqazah Library for Publishing and Distribution.
المراجع الأجنبية:
Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational behavior and human decision processes, 97(2), 117-134. ‏.
Brewer, C. (2010). Servant leadership: A review of literature. Online Journal for Workforce Education and Development, 4(2), 3. ‏.
Davies, B., Ellison, L., & Bowring-Carr, C. (2005). School Leadership in the 21st Century: Developing A Strategic Approach. Psychology Press. ‏.
Easley, J. (2008). Moral school building leadership: Investigating a praxis for alternative route teacher retention. Journal of Educational Administration.
Fulmer, R. M. (2004). The challenge of ethical leadership. Organizational Dynamics, 33(3), 307-317. ‏
Perlman, D. H. (1992). Our Ethical Responsibilities. AGB Reports, 34(5), 25-29. ‏
Ryans, E. O. N. (2009). A Quantitative Analysis of the Impact of Public School Principals' Perceptions and Attitudes as They Relate to Job Satisfaction. ProQuest LLC. East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.789.