أثر القصة في تنمية القيم لد تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في دول الکويت. The Effect of the Story on the Development of Values of the Fifth Grade Primary students in the State of Kuwait

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

دکتورا تخصص الفلسفة في التربية(أصول التربية) کلي الدراسات العليا للتربية- جامعة القاهرة- وزار التربية والتعليم- الکويت

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن أثر القصة في تنمية القيم لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في دولة الکويت، وذلک من خلال تطبيق المنهج التجريبي على صفين من صفوف الخامس الابتدائي، بمدرسة عبدالعزيز الرشيد في منطقة الفروانية التعليمية، بالفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2017- 2018م. مستخدمة الباحثة الأسلوب القصصي على العينة التجريبية، وقد توصلت الدراسة إلى فاعلية استخدام الأسلوب القصصي في تنمية القيم لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في دولة الکويت، وبناء عليه تم تقديم التوصيات والمقترحات التالية:توظيف قصص تعليمية تهدف إلى تنمية بعض القيم الأخلاقية داخل کل درس من دروس الوحدات، والإفادة من برنامج تنمية القيم الأخلاقية لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي، وضرورة الترکيز على الجانب الوجداني أثناء تعلم القيم التربوية والذي يعد حجر الأساس في تعلم القيم، وتهيئة الجو المناسب داخل الفصل الدراسي استعدادًا لتقبل القيم وممارستها، وتوفير بعض المواقف التعليمية المناسبة من واقع حياة التلاميذ داخل الفصل الدراسي مما يجعل ممارسة القيم تتم بشکل واقعي.
This study aimed to discover the effect of the story on the development of values ​​between fifth-grade primary students in the State of Kuwait, by applying the experimental curriculum to two of the fifth primary grades, at Abdulaziz Al-Rashid School in Al-Farwaniyah Educational area, in the second semester of the academic year 2017-2018. The researcher used the narrative method on the experimental sample. The study found the effectiveness of using the narrative method in developing the values ​​of the fifth elementary grade students in the State of Kuwait, and accordingly the following recommendations and proposals were presented: Employ educational stories aimed at developing some moral values ​​within each A lesson from the unit’s lessons, taking advantage of the program to develop moral values ​​for fifth-grade primary students, and the need to focus on the emotional side while learning educational values, which is the cornerstone of learning values, creating an appropriate atmosphere within the classroom in preparation for accepting and practicing values, providing some appropriate educational situations from The reality of students' lives in the classroom, which makes the practice of values ​​takes place in a realistic manner.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1.             المراجع العربية

    أبو شعیرة، خالد محمد وغباری، ثائر أحمد (2011). مفاهیم أساسیة فی التربیة وعلم النفس والاجتماع. مکتبة المجتمع العربی للنشر والتوزیع.

    البدری، سمیرة موسى (2005). مصطلحات تربویة ونفسیة. دار الثقافة للنشر والتوزیع.

    برکات، فاتن سلیم (2010). مدى توافر القیم فی عینة من قصص الأطفال فی سوریة. مجلة جامعة دمشق، 26(3)، 193- 234.

    بقاعی، إیمان (2003). قصص الأطفال (ماهیتها، اختیارها، کیف نرویها). دار الفکر اللبنانی.

    حسن، محمد صدیق (1993). الطفل بین التربیة والتثقیف. اللجنة الوطنیة القطریة للتربیة والثقافة والعلوم، 105، 40- 53.

    حلاوة، محمد السید (2003). الأدب القصصی للطفل (منظور اجتماعی ونفسی). جامعة الإسکندریة. کلیة ریاض الأطفال. المکتب الجامعی الحدیث.

    الزحیلی، وهبة (1996). منهج التربیة فی القرآن والسنة. دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزیع.

    السید عبد الحکیم، نجلاء (2001). أثر شخصیات القصة فی تنمیة القیم الأخلاقیة لدى طفل الروضة من خلال برنامج مقترح (رسالة ماجستیر غير منشورة). جامعة القاهرة.

    صوالحة، محمد (2003). دراسة تحلیلیة لواقع القیم فی عینة من قصص الأطفال. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس، 1(4)، 157- 186.

    عبد الحمید، شاکر (1997). قصة الطفل العربی. بحوث وقراءات فی قصص جائزة الشیخة فاطمة بنت هزاع بن زاید آل نهیان لقصة الطفل العربی. الدورة الثانیة.

    عبد الله، محمد حسن (2001). قصص الأطفال ومسرحهم. دار أنباء للطباعة والنشر والتوزیع.

    عبود، عبد الغنی (1990). الأیدیولوجیا والتربیة - مدخل لدراسة التربیة المقارنة (ط 4). دار الفکر العربی.

    العسلی، باسمة بساّم (2004). قصص الأطفال ودورها التربوی. دار العلم للملایین.

    علام، صلاح الدین محمود (2002). القیاس والتقویم التربوی والنفسی: أساسیاته وتطبیقاته وتوجهاته المعاصرة. دار الفکر العربی.

    فراج، محمود عبده أحمد (11-12 یولیو، 2012). الاتجاهات الحدیثة فی التربیة القیمیة بین الشرق الإسلامی والغرب. المؤتمر العلمی الثانی عشر، دار ضیافة عین شمس، القاهرة، مجلة القراءة والمعرفة، 2، 127- 198.

    قرانیا، محمد (2010). تجلیات قصة الأطفال (التجربة السوریة ) دراسة تطبیقیة. منشورات الکتاب العرب.

    قورة، علی عبد السمیع وأبو لبن، وجیه المرسی (2013). الاستراتیجیات الحدیثة لتعلیم وتعلم اللغة. مطبعة شیماء.

    کاویانی، لیلى (2014). تقویم مشروع تأصیل القیم التربویة فی مدارس التعلیم العام بدولة الکویت. مجلة العلوم التربویة، ینایر 2015، 1(2)، 1- 16.

    کیوان، عبد العاطی (2003). القیم الإنسانیة فی أدب الأطفال. مکتبة النهضة المصریة.

    محمد، صفاء أحمد (2007). فاعلیة المدخل القصصی فی تنمیة القیم الأخلاقیة والتفکیر الناقد لطفل الروضة. حولیة کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة، 7، 96- 195.

    المرکز العربی للبحوث التربویة لدول الخلیج (2010). تطویر مستوى التألیف والإبداع فی أدب الطفل- دراسة استطلاعیة حول: واقع تألیف کتب الأطفال بمراحل التعلیم العام فی الدول الأعضاء بمکتب التربیة العربی لدول الخلیج (رؤیة تحلیلیة).

    نجیب، أحمد (1994). أدب الأطفال (ط 2). دار الفکر العربی.

    نجیب، أحمد (2000). القصة فی أدب الأطفال. دار الحدائق للطباعة والنشر والتوزیع.

    هیئة الأبحاث والترجمة بدار الراتب الجامعیة (1997). القاموس العربی الشامل. دار الراتب الجامعیة.

    الوائلی، سعاد عبد الکریم (2004). طرائق تدریس الأدب والبلاغة والتعبیر بین التنظیر والتطبیق. دار الشروق للنشر والتوزیع.

                المراجع العربية مترجمة

    Translation of the Arabic References

    Abu Shaira, K. M., & Ghobari, T. A. (2011). Basic concepts in education, psychology and sociology. Arab Community Library for Publishing & Distribution.

    Al-Badri, S. M. (2005). Educational and psychological terminology. Dar Al Thaqafa for Publishing & Distribution.

    Barakat, F. S. (2010). The extent of the availability of values in a sample of Children stories in Syria. Damascus University Journal, 26(3), 193- 234.

    Bekai, I. (2003). Children stories (what they are? how to choose them? how to tell them?). Dar Al Fikr Al Lubnani‎.

    Hassan, M. S. (1993). Child between education and culturing. Qatar National Commission for Education, Culture and Science, 105, 40- 53.

    Halawa, M. A. (2003). Children fiction (a social and psychological perspective). Alexandria University. Faculty of Kindergarten. Modern University Centre.

    Al-Zouhili, W. (1996). Education method in Qur’an and Sunnah. Dar El Marefah for Printing, Publishing and Distribution.

    Al-Sayed, N. A. (2001). Story Characters Effect on Developing Some Moral Values in Kindergarten Children through a Suggested Programme (Unpublished Master Thesis). Cairo University.

    Sawalha, M. (2003). An analytical study of the values in a sample of children stories. Association of Arab Universities, Journal for Education and Psychology, 1(4), 157- 186.

    Abd El-Hamid, S. (1997). The story of Arab child. Researches and readings in the stories of Sheikha Fatima Bint Hazza Bin Zayed Al Nahyan Award for the story of the Arab child. 2nd Session.

    Abdullah, M. H. (2001). The stories and theater of children.  Dar Anbaa for Printing, Publishing & Distribution.

    Abboud, A. (1990). Ideology and education - An Introduction to the study of comparative education (4th ed.). Dar El Fikr El Arabi.

    Al-Asaly, B. B. (2004). Children stories and the educational role thereof. Dar El Ilm Lilmalayin.

    Allam, S. M. (2002). Educational and psychological measurement and evaluation: Its foundations, applications and contemporary trends. Dar El Fikr El Arabi.

    Farraj, M. A. (July 11-12, 2012). Recent trends in value education between the Islamic East and the West. The 12th Scientific Conference, Dar Al Diafa Ain Shams, Cairo, Journal of Reading and Knowledge, 2, 127-198.

    Qarania, M. (2010). Manifestations of children story (Syrian experience) an apllied study. Arab Writers Publications.

    Qurah, A. A., & Abu Laban, W. A. (2013). Modern strategies for language teaching and learning. Shaima Press.

    Kawiani, L. (2014). Evaluation of the project for instilling educational values in public schools of Kuwait Journal of Educational Sciences, January 2015, 1(2), 1- 16.

    Kiwan, A. (2003). Human values in children literature. Egyptian Renaissance Library.

    Muhammad, S. A. (2007). The effectiveness of the story approach in the development of moral values and critical thinking of kindergarten child. Annual of Ain Shams University, Faculty of Girls for Arts, Science and Education, 7, 96- 195.

    Arab Center for Educational Research of Gulf States (2010). Development of the level of authorship and creativity in children literature - a survey study on: The reality of writing children books in public education stages in the member states of Arab Bureau of Education for the Gulf States (analytical vision).

    Najeeb, A. (1994). children literature (2nd ed.). Dar El Fikr El Arabi.

    Najeeb, A. (2000). The story in children literature. Dar Al Hadaek for Printing, Publishing & Distribution.

    Research and Translation Agency: Dar El Rateb (1997). Comprehensive Arabic Dictionary. Dar El Rateb.

    Al-Waeli, S. A. (2004). Teaching methods of literature, rhetoric and composition between theory and practice. Dar El Shorouk for Publishing & Distribution.

                المراجع الأجنبية:

    Derscheid, L. E. (1997). Use of Moral Stories to Assess Relations between Preschoolers' Moral Judgment and Reasoning and False Beliefs.‏ A paper presented at annual meeting of American education research association, Chicago, U.S.A.

    Fields, M. V., & DeGayner, B. (2000). Read my story. Childhood Education76(3), 130-135.‏

    Fontaine, R., & Jacques, S. (2000). Effect of Moral Education on the Social and School Behaviors of Difficult Children. Journal of Psychologie Francaise, 45(3), 269-276.