بيئة تعلم إلکترونية تکيفية قائمة على نموذج التلمذة المعرفية لطلاب تقنيات التعليم ذوي التبسيط والتعقيد المعرفي وأثرها على تنمية مهارات إنتاج المحتوى الرقمي وعمق المعرفة. An Adaptive E-Learning Environment based on the Cognitive Apprenticeship Model for Educational Technology Students with Simplicity and Cognitive Complexity and its Effect on Development o

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية جامعة طنطا

المستخلص

استهدف البحث الحالي استقصاء أثر بيئة تعلم إلکترونية تکيفية قائمة على نموذج التلمذة المعرفية بأساليبه الستة وفقًا للأسلوب المعرفي (التبسيط مقابل التعقيد المعرفي) على تنمية مهارات إنتاج المحتوى الرقمي وعمق المعرفة لدى طلاب تقنيات التعليم. استخدم البحث المنهج شبه التجريبي والتصميم العاملي (2 x 2). طُبق البحث على عينة قوامها (32) طالبًا من طلاب تقنيات التعليم بمعهد الدراسات العليا التربوية - جامعة الملک عبد العزيز من خلال مقرر "التعليم المبرمج" في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1437/1438ه، تم تقسيمهم وفقًا للأسلوب المعرفي باستخدام مقياس أسلوب التعقيد المعرفي، ثم توزيعهم عشوائيًا على مجموعات البحث الأربعة. تمثلت أدوات البحث في بطاقة ملاحظة الأداء المهاري، واختبار عمق المعرفة.تم رصد النتائج وتحليلها إحصائيًا باستخدام "اختبار ولکوکسون Wilcoxon Test" لتحديد دلالة الفروق بين مجموعتي البحث الرئيستين في التطبيق القبلي والبعدي لأدوات البحث، و"اختبار مان وتني Mann-Whitney Test" لتحديد دلالة الفروق بين کل مجموعتين فرعيتين من نفس ذات الأسلوب المعرفي في التطبيق البعدي، بالإضافة إلى تحديد حجم الأثر، وأسفرت نتائج البحث عن أن تطبيق نموذج التلمذة المعرفية من خلال بيئة التعلم الإلکترونية التکيفية زاد من قدرتها وفاعليتها في تنمية مهارات إنتاج المحتوى الرقمي وعمق المعرفة مقارنة ببيئة التعلم الإلکترونية التکيفية بدون نموذج التلمذة معرفية. وفي ضوء نتائج البحث قدم الباحث توصيات ومقترحات من شأنها تحسين بيئات التعلم الإلکترونية التکيفية وزيادة فاعليتها.
The current research aimed to investigate the effect of an adaptive e-learning environment based on the cognitive apprenticeship model with its six methods according to the cognitive style (cognitive simplicity vs cognitive complexity) on developing digital content production skills and depth of knowledge of educational technology students. The research used the semi-experimental design (2 x 2). The research was applied to a sample of (32) students from educational technology students at the Institute of Educational Graduate Studies - King Abdulaziz University through the course "Programmed Instruction" in the first semester of the academic year 1437/1438. The students were divided according to the students' cognitive style by using the simplicity vs cognitive complexity scale, then randomly distributed among the four research groups. The research tools were anobservation card fo measuring the rate of skills performance and a depth of knowledge test. The results were monitored and statistically analyzed using the “Wilcoxon Test” to determine the significance of differences between the two main research groups in the pre and post application of the research tools, and the “Mann-Whitney Test” to determine the significance of the differences between each two subgroups of the same cognitive style in post application, in addition the effect size was determined. The results showed that using of the cognitive apprenticeship model through an adaptive e-learning environment increased its capabilities and effectiveness in developing digital content production skills and depth of knowledge compared to the adaptive e-learning environment without the cognitive apprenticeship model. In light of the results, the researchers presented a set of recommendations and suggestions that would improve the adaptive e-learning environments and increase their effectiveness.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    المراجع العربية :
- إبراهیم، جمال حسن السید (2015). استخدام التلمذة المعرفیة فى تدریس الجغرافیا لتنمیة مهارات ما وراء المعرفة والاستدلال العلمى لدى تلامیذ المرحلة الإبتدائیة. مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، (70)، 42-90.
- أبو العز، أحمد محمد بدر الدین، ومحمد، آمال ربیع کامل، والدسوقی، محمد إبراهیم (2017). أثر اختلاف نمط تقدیم المهارة بالفصول الافتراضیة على تنمیة مهارات إنتاج المحتوى الإلکترونی لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم. مجلة جامعة الفیوم للعلوم التربویة والنفسیة، کلیة التربیة، جامعة الفیوم، (7) 2، 1-54.
- أبو خطوة، السید عبد المولى (2011). معاییر ضمان الجودة فی تصـمیم المقـررات الإلکترونیـة وإنتاجها. المؤتمر الدولی الثانی للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد، المرکـز الوطنی للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد، الریاض، 21-23 فبرایر.
- أحمد، حنان إسماعیل محمد (2015). نمطان لعرض المحتوى التکیفی القائم على النص الممتد والمعتم ببیئة تعلم إلکترونی وفقًا لأسلوب التفکیر التحلیلی والکلی وأثرهما على تنمیة بعض مهارات البرمجة والتنظیم الذاتی. مجلة تکنولوجیا التعلیم: سلسلة دراسات وبحوث، الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 25(3)، 99-237.
- إسماعیل، سارة محمد أمین، والجمل، أمیرة محمد المعتصم، وخمیس، محمد عطیة (2016). فاعلیة استخدام الخبیر البشرى فى نموذج التلمذة المعرفیة عبر الویب على بعض مهارات البرمجة والتفکیر التأملی لدى طالبات تکنولوجیا التعلیم والمعلومات. مجلة البحث العلمی فی التربیة، کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة، جامعة عین شمس،1(17)، 65-86.
- الباز، مروة محمد محمد (2018). فعالیة برنامج تدریبى فى تعلیم STEM لتنمیة عمق المعرفة والممارسات التدریسیة والتفکیر التصمیمى لدى معلمى العلوم أثناء الخدمة. مجلة کلیة التربیة، جامعة أسیوط، 34(12)، 1-54.
- البیطار، حمدی محمد محمد (2014). فاعلیة استراتیجیة تدریسیة مقترحة فی ضوء طرق التلمذة المعرفیة لتدریس مقرر تکنولوجیا المیاه والصرف الصحی فی تنمیة التحصیل الدراسی ومهارات التفکیر الناقد لدى طلاب الصف الأول الثانوی الصناعی. مجلة کلیة التربیة، جامعة السویس، 7(2)، 159-223.
- الحلفاوی، ولید سالم محمد، وزکی، مروة زکی توفیق (2015). فاعلیة نموذج للدعم التکیفی النقال وفقًا للأسالیب المعرفیة فی تنمیة التحصیل المعرفی والدافعیة للإنجاز والتفکیر الإبداعی لدى طلاب الدراسات العلیا التربویة بجامعة الملک عبد العزیز. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، (48)، ص41-92.
- الدسوقی، محمد إبراهیم، وجرجس، مینا ودیع، والجبرتی، یاسر سید، وعبدالحمید، محمد زیدان (2018). الدعم التکیفی کمتغیر تصمیمی فی بیئات التعلم الإلکترونی وأثره على تنمیة مهارات البرمجة لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم. مجلة کلیة التربیة، کلیة التربیة، جامعة المنوفیة، 33، ص46-80.
- الزاهری، السعید (2013). المواصفات الفنیة والتربویة لتصمیم المحتوى التعلیمی للطلاب المعاقین سمعیًا فی التعلم الإلکترونی. المؤتمر الدولی الثالث للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد، الریاض، 1-34.
- السلامات، محمد خیر محمود (2018). أثر استخدام التلمذة المعرفیة فی تدریس الفیزیاء علی التحصیل وتنمیة مهارات الإدراک الفوقى لدى طلاب المرحلة الثانویة. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس، کلیة التربیة، جامعة دمشق، 16(2)، 133-162.
- السید، محمد حمدی أحمد (2016). نمطا عرض الصور الرقمیة واقعیة - مجردة داخل الکتاب الإلکترونی التعلیمی والأسلوب المعرفی التبسیط فی مقابل التعقید وأثره على الحمل المعرفی وسهولة التشغیل والاستخدام لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم. مجلة تکنولوجیا التعلیم: سلسلة دراسات وبحوث، الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 26(1)، 163-220.
- الصعیدى، محمد الشناوى أمین، والشرقاوی، جمال مصطفی عبدالرحمن، وأحمد، رشا أحمد إبراهیم (2015). أثر تصمیم نظام خبیر تعلیمى على تنمیة مهارات إنتاج المقررات الإلکترونیة لدى طلاب الدراسات العلیا بکلیة التربیة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، (64)، 205-239.
- الطاهر، أمل السید (2017). تصمیم المحتوى الإلکترونی. القاهرة. دار جوانا للنشر والتوزیع.
- العجیلی، رضا طعمه، واللامی، صلاح خلیفة (2018). أثر استراتیجیة التلمذة المعرفیة فی تحصیل مادة التاریخ العربی الاسلامی وحب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثانی متوسط. مجلة کلیة التربیة الأساسیة للعلوم التربویة والإنسانیة، جامعة بابل، (38)، 1072-1105.
- العربی، زینب محمد (2012). أثر التفاعل بین نمط أداة الإبحار (النقاط الساخنة فی مقابل التکبیر الرقمی) لمصورات الکتاب الإلکترونی والأسلوب المعرفی (التبسیط فی مقابل التعقید المعرفی) فی تنمیة مهارات التفکیر البصری لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم. دراسات فی المناهج وطرق التدریس، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، (189)، 15-54.
- العطار، أحمد سعید؛ وعصر، أحمد مصطفى کامل، وخمیس، محمد عطیة (2017). فاعلیة نظام تعلم إلکترونی تکیفی قائم على أسلوب التعلم والتفضیلات التعلیمیة على تنمیة مهارات البرمجة لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم. مجلة البحث العلمی فی التربیة، کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة، جامعة عین شمس، 6(18)، 349-408.
- العمودی، هالة سعید أحمد (2009). فاعلیة الخرائط العقلیة لتدریس الکیمیاء فی تنمیة التفکیر الناقد واستیعاب المفاهیم لدى طالبات المرحلة الثانویة ذوات الأسالیب المعرفیة المختلفة (التعقید، التبسیط المعرفی ) بالمملکة العربیة السعودیة. دراسات عربیة في التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، 3(3)، 107-154.
- الغامدی، خلود عبدالله خضر (2018). برنامج لتحسین مهارات تصمیم المحتوى الالکترونى من خلال نمط التفاعل فى الفصول الافتراضیة لدى معلمات الحاسب وتقنیة المعلومات فى منطقة الباحة. المجلة الدولیة للآداب والعلوم الانسانیة والاجتماعیة، المؤسسة العربیة للبحث العلمی والتنمیة البشریة، (4)، 260-327.
- الفیل، حلمی محمد حلمی (2018). برنامج مقترح لتوظیف أنموذج التعلم القائم على السیناریو SBL  وتأثیره التدریس و تنمیة مستویات عمق المعرفة وخفض التجول العقلی لدى طلاب کلیة التربیة النوعیة جامعة الإسکندریة. مجلة کلیة التربیة، جامعة المنوفیة، 33(2)، 2-66.
- المشهدانی، عباس ناجی عبدالأمیر؛ والشمری، إخلاص صباح عبدالأمیر(2017). أثر استخدام استراتیجیة التلمذة المعرفیة فی تحصیل مادة الریاضیات لدى طالبات الصف الأول المتوسط وتفکیرهن الجانبی. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانیات والاجتماع، کلیة الإمارات للعلوم التربویة، (14)، 70-96.                                                                                        
- الملاح، تامر المغاورى (2017). التعلم التکیفى - بیئات التعلم التکیفیة. القاهرة. دار السحاب للنشر والتوزیع.
- النجار، محمد السید (2017). أثر التفاعل بین استراتیجیات التدریب التعاونی ونمط تقدیم محتوى التدریب الإلکترونی فی تنمیة مهارات إنتاج المقررات الإلکترونیة لدى معلمی الحلقة الإعدادیة. تکنولوجیا التربیة- دراسات وبحوث، الجمعیة العربیة لتکنولوجیا التربیة، (32)، 93-163.
- الهلول، إسماعیل عید اسماعیل (2008). دراسة بعض الحاجات النفسیة وعلاقتها بأسلوب التبسیط - التعقید المعرفی لدى المعلم الفلسطینی. حولیة کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة - القسم التربوی، کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة، جامعة عین شمس، (9)، 98-142.
- أمین، عبدالرحیم عباس (2014). برنامج قائم على التلمذة المعرفیة لتنمیة مهارات القراءة الناقدة لدى طلاب شعبة اللغة العربیة. مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، (55)، 116-190.
- بنو أحمد، فادی عبدالرحیم عودة، ومحمود، حسین بشیر، والفقی، ممدوح سالم محمد (2015). إنتاج وإدرة محتوى إلکترونی لمادة العلوم بالمرحلة الثانویة بالأردن وأثره على دافعیتهم نحو التعلم الإلکترونی. مجلة القراءة والمعرفة، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، (167)، 199-216.
- حامد، محمد عبد المقصود (2013). المواصفات الفنیة والتربویة لتصمیم المحتوى التعلیمی للطلاب المعاقین سمعیًا فی التعلم الإلکترونی. المؤتمر الدولی الثالث للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد، الریاض، 4-7 فبرایر.
- حسن، شیماء محمد علی (2018). استراتیجیة مقترحة فى ضوء نظریة فیجوتسکى لتنمیة عمق المعرفة الریاضیة ومسؤولیة تعلم الریاضیات لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. مجلة تربویات الریاضیات، الجمعیة المصریة لتربویات الریاضیات، 21(10)، 126-177.
- خلیفة،زینب محمد حسن (2016). أثرالتفاعل بین توقیت تقدیم التوجیه والأسلوب المعرفی فی بیئةالتعلم المعکوس على تنمیة مهارات إنتاج المقررات الإلکترونیة لدى أعضاءالهیئة التدریسیة المعاونة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب ، (77)، 67-138.
- خلیل، حنان حسن علی (2018). أثر اختلاف أنماط تقدیم التغذیة الراجعة ( إعلامیة – تصحیحیة  -تفسیریة) فی نظام لإدارة التعلم التکیفی على تنمیة مهارات إنتاج الأنشطة الإلکترونیة لدى طلاب کلیة التربیة. تکنولوجیا التربیة – دراسات وبحوث، الجمعیة العربیة لتکنولوجیا التربیة، (37)، 215-274.
- خمیس، محمد عطیة (2003). عملیات تکنولوجیا التعلیم. القاهرة. دار الکلمة.
- خمیس، محمد عطیة (2015). مصادر التعلم الإلکترونی: الأفراد والوسائط. القاهرة. دار السحاب.
- خمیس، محمد عطیة (2018). بیئات التعلم الالکترونى (الجزء الأول). القاهرة. دار السحاب للطباعة والنشر والتوزیع.
- راشد، علی محی الدین، وأحمد، منى إبراهیم، وعرفه، منى عبد الوهاب (2018). فاعلیة برنامج إثرائی قائم على نظریة التلمذة المعرفیة فی تنمیة الوعی بقضایا البیئة المعاصرة والاتجاه الدراسی لطالبات الشعبة التربویة کلیة الاقتصاد المنزلی. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، (103)، 219-274.
- رمود، ربیع عبد العظیم، وعبد الحمید، وائل رمضان (2014). العلاقة بین نمط الإبحار التکیفى (إظهار / إخفاء الروابط) ببیئة التعلم الإلکترونى المتنقل وأسلوب التعلم (حسى - حدسى) وأثرها فى تنمیة التفکیر الإبتکارى. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، (56)، 53-114. 
- رمود، ربیع عبدالعظیم، ویونس، سید شعبان عبدالعلیم (2016). نموذج مقترح للعرض التکیفی لمحتوى الوسائط الفائقة وأثره فی تنمیة مهارات التصویر الفوتوغرافی الرقمی لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم وفقاً لأسلوب تعلمهم.مجلة تکنولوجیا التعلیم: سلسلة دراسات وبحوث، الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 26(2)، 3-59.
-شلبی، سوسن إبراهیم أبو العلا، ومراد، نهى محمود أحمد (2017). أثر التفاعل بین نمط المناقشة الإلکترونیة وحجم مجموعات التفاعل بها بالمنصات التعلیمیة فی تنمیة مهارات إنتاج المحتوى الإلکترونی وتحدید الذات والإندماج الدراسی لدى طلاب الدراسات العلیا. تکنولوجیا التربیة - دراسات وبحوث، الجمعیة العربیة لتکنولوجیا التربیة، (33)، 459-544.
- شیمى، نادر سعید (2010). أثر اختلاف نمط الفصول الافتراضیة القائمة على مجتمعات الممارسة على التحصیل وتنمیة بعض مهارات تصمیم المحتوى الإلکترونى والاتجاه نحوها لدى منسقی التصمیم التعلیمى بمراکز إنتاج المقرارات الإلکترونیة. مجلة تکنولوجیا التعلیم: سلسلة دراسات وبحوث، الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 20(3)، 3-48.
-عبد الحمید، هویدا سعید (2017). تصمیم بیئة تعلم إلکترونیة تکیفیة وفقًا لنموذج کولب Kolb لأسالیب التعلم وأثرها فی تنمیة مهارات حل المشکلات وإنتاج حقیبة معلوماتیة لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم. تکنولوجیا التربیة – دراسات وبحوث، الجمعیة العربیة لتکنولوجیا التربیة، (33)، 79-129.
-عبد العاطی، حسن الباتع محمد (2011). مشارکات الطلاب فی منتدیات المناقشة عبر الإنترنت وتصوراتهم بشأن استخدامها فی دعم دراسة مقرر تکنولوجیا التعلیم والمعلومات. مجلة تکنولوجیا التعلیم: سلسلة دراسات وبحوث، الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 21(4)، 163-214.
-عبد العزیز، حمدی أحمد، والهندال، هدى سعود عبدالعزیز(2015). تصمیم التشارک الإلکترونی فی ضوء أسالیب التلمذة المعرفیة وأثره على إنتاج المشروعات الإبداعیة وتحسین المعتقدات التربویة نحو الإبداع. مجلة التربیة الخاصة، کلیة علوم الإعاقة والتأهیل، جامعة الزقازیق، (10).
-عبد الله، عاطف محمد سعید (2010). أثر استخدام استراتیجیتی التدریس التبادلی والتلمذة المعرفیة فی تدریس التاریخ على التحصیل و تنمیة مهارات التفکیر التاریخی لدى طلاب الصف الأول الثانوی. مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، (30) .
-عزام، محمود رمضان (2018). فعالیة استخدام استراتیجیة عظم السمک فی تدریس البیولوجی لطلاب الصف الثانی الثانوی فی تنمیة عمق المعرفة البیولوجیة ومهارات التفکیر البصری. المجلة المصریة للتربیة العلمیة، الجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، 21(9).
-عزمی، نبیل جاد، والمحمدى، مروة محمد (2017). بیئات التعلم التکیفیة. القاهرة. دار الفکر العربی.
-عزمی، نبیل جاد، والمحمدى، مروة محمد، وفخری، أحمد محمود، ومبارز، منال عبدالعال (2017). تصمیم بیئة تعلم إلکترونیة تکیفیة وفقًا لأسالیب التعلم وأثرها فی تنمیة مهارات البرمجة لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. مجلة العلوم التربویة، کلیة الدراسات العلیا للتربیة، جامعة القاهرة، 25(1).
-عمر، عاصم محمد إبراهیم (2017). أثر تدریس العلوم باستخدام وحدات التعلم الرقمیة فی تنمیة مستویات عمق المعرفة العلمیة والثقة بالقدرة على تعلم العلوم لدى طلاب الصف الثانی المتوسط. المجلة التربویة، مجلس النشر العلمی، جامعة الکویت ، 32(125).
-قاعود، نشأت مهدی السید (2017). أثر تفاعل أسلوب (التبسیط – التعقید) المعرفی مع استراتیجیة السقالات التعلیمیة على التفکیر التفاعلی لدى عینة من طالبات الصف الأول الثانوی. مجلة الإرشاد النفسی، مرکز الإرشاد النفسی. جامعة عین شمس. (50) .
-مبارز، منال عبد العال وفخری أحمد محمود (2013). التعلیم الإلکترونی (مفهومه- بیئاته – مقرراته – إدارته – تقویمه – تطبیقاته المتقدمة). الریاض . دار الزهراء.
-مبارز،منال عبدالعال وربیع،حنان محمد (2016). تطویربیئة تعلم منتشرة تکیفیة وفقًا لأسالیب معالجة المعلومات لتنمیة مهارات الدعایة والإعلان والدافع المعرفی لدى طلاب المرحلة الثانویة التجاریة. مجلة تکنولوجیا التعلیم: سلسلة دراسات وبحوث، الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 26(2)، 3-92.
-مبارز، منال عبد العال ؛ والعقباوى، بسمة عبد المحسن؛ والفقی، ممدوح سالم (2016). أثر مقرر إلکترونى مقترح فى تقنیات التعلیم عن بعد 1 على التحصیل المعرفى لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم ذوى أسلوب (التبسیط / التعقید) المعرفى. تکنولوجیا التربیة – دراسات وبحوث. الجمعیة العربیة لتکنولوجیا التربیة ،(26).
-منصور، رشدی فام (1997). حجم التأثیر: الوجه المکمل للدلالة الإحصائیة. المجلة المصریة للدراسات النفسی،7(16).
-یارکندی، آسیا بنت حامد بن محمد (2010). أثر برنامج تعلیمی مقترح باستخدام استراتیجیات التعلم النشط والتدریب المباشر فی تنمیة القدرة على توظیف نموذج التلمذة المعرفیة فی التدریس لدى الطالبة المعلمة. مجلة کلیة التربیة بالمنصورة، کلیة التربیة، جامعة المنصورة، 2(74).
-یاسین، منى أحمد شمندی؛ وسعید، أحمد محمد نوبی؛ وخمیس، محمد عطیة (2018). بیئة تدریب إلکترونی تکیفی عن بعد قائم على مستوى المعرفة السابقة وأثره على تنمیة الکفایات الأدائیة لفنیی مصادر التعلم بمدارس مملکة البحرین. مجلة البحث العلمی فی التربیة، کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة ، جامعة عین شمس، 8 (19).
2-    المراجع العربية مترجمة :
 
- Ibrahim, Jamal Hassan Al-Sayed (2015). The use of cognitive apprenticeships in the teaching of geography to develop the skills of metacognition and scientific inference among primary school students. The Journal of the Educational Association for Social Studies, The Educational Association for Social Studies, (70), 42-90.
- Abu al-Ezz, Ahmad Muhammad Badr al-Din, and Muhammad, A.R  K., and D., M. I. (2017). The effect of the difference in the skill presentation pattern in the virtual classroom on the development of the skills of producing electronic content among the students of educational technology. Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, Faculty of Education, Fayoum University, (7), 2, 1-54.
Abu Khotwa, A. A. (2011). Standards for quality assurance in designing and producing e-courses. The Second International Conference on E-learning and Distance Education, The National Center for E-learning and Distance Education, Riyadh, February 21-23.
Ahmad, H.I.M.(2015). Two modes of presenting adaptive content based on extended and dark text in an e-learning environment according to the method of analytical and holistic thinking and their impact on the development of some programming and self-organizing skills. Educational Technology Journal: Studies and Research Series, Egyptian Association for Educational Technology, 25 (3), 99-237.
Ismail, S.M  A., and Al-Jamal, A.M.A., and Khamis, M.A. (2016). The effectiveness of using the human expert in the cognitive apprenticeship model via the web on some programming skills and reflective thinking among female students of education and information technology. Journal of Scientific Research in Education, Girls' College of Arts, Sciences and Education, Ain Shams University, 1 (17), 65-86.
Al-Baz, M.M. M.2018). The effectiveness of a STEM education training program for the development of in-service science teachers' depth of knowledge, teaching practices and design thinking. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 34 (12), 1-54.
Al-Bitar, H. M.M.(2014). The effectiveness of a proposed teaching strategy according to the cognitive apprenticeship methods for teaching the water and sanitation technology course in developing academic achievement and critical thinking skills among first-grade industrial students. Journal of the Faculty of Education, University of Suez, 7 (2), 159-223.
- Al-Halafawi, W.S. M., and Zaki, M. Z. T. (2015). The effectiveness of a model for mobile adaptive support according to cognitive methods in developing cognitive achievement and the motivation for achievement and creative thinking among students of educational postgraduate studies at King Abdul Aziz University. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (48), pp. 41-92.
El-Desouki, M.I., Gerges, M.W., Al-Jabarti, Y. S., and Abdel-Hamid, M. Z. (2018). Adaptive support as a design change in e-learning environments and its impact on developing programming skills among students of education technology. Journal of the Faculty of Education, Faculty of Education, Menoufia University, 33, pp. 46-80.
Al-Zahiri, A.(2013). Technical and educational specifications for the design of educational content for students with hearing disabilities in e-learning. The Third International Conference on E-learning and Distance Education, Riyadh, 1-34.
Salamat, M.K. M. (2018). The effect of using cognitive apprenticeships in teaching physics on achievement and development of metacognitive skills among secondary school students. Journal of the Union of Arab Universities for Education and Psychology, Faculty of Education, University of Damascus, 16 (2), 133-162.
Al-Sayed, M.H. A.(2016). A pattern of displaying realistic - abstract digital images within the educational e-book and the cognitive style: Simplification versus complexity and its impact on the cognitive load and ease of operation and use of students of educational technology. Educational Technology Journal: Studies and Research Series, Egyptian Association for Educational Technology, 26 (1), 163-220.
- Al-Saidi, M.A. A., and Al-Sharqawi, J.M.A., and Ahmed, R.A. I. (2015). The effect of designing an educational expert system on developing the skills of producing e-courses for postgraduate students at the Faculty of Education. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (64), 205-239.
Al-Taher, A. A.(2017). Designing electronic content. Cairo. Joanna House for Publishing and Distribution.
Al-Ajili, Reda Tohma, and Al-Lami, S.K. (2018). The effect of the cognitive apprenticeship strategy on the achievement of the subject of Arab-Islamic history and curiosity among second-grade intermediate students. Journal of the Faculty of Basic Education for Educational and Human Sciences, University of Babylon, (38), 1072-1105.
Al-Arabi, Z.M. (2012). The effect of the interaction between the style of the navigation tool (hotspots vs. digital zoom) of the e-book pictorials and the cognitive style (simplification versus cognitive complexity) on the development of visual thinking skills among students of learning technology. Studies in Curriculum and Instruction, The Egyptian Association for Curriculum and Instruction, (189), 15-54.
Al-Attar, A.S.; And Asr, A. M. K., and Khamis, M. A  (2017). The effectiveness of an adaptive e-learning system based on learning style and educational preferences on developing programming skills among students of education technology. Journal of Scientific Research in Education, Girls' College of Arts, Sciences and Education, Ain Shams University, 6 (18), 349-408.
- Al-Amoudi, H. S. A. (2009). The effectiveness of mental maps for teaching chemistry in the development of critical thinking and understanding of concepts for high school students with different cognitive styles (complexity, cognitive simplification) in the Kingdom of Saudi Arabia. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, 3 (3), 107-154.
Al-Ghamdi, K. A. K. (2018). A program to improve the design skills of electronic content through the pattern of interaction in the virtual classes of computer and information technology teachers in the Al-Baha region. The International Journal of Arts, Humanities, and Social Sciences, The Arab Foundation for Scientific Research and Human Development, (4), 260-327.
- Al-Feil, H. M. H.(2018). A proposed program for employing the SBL scenario-based learning model and its effect in teaching, developing levels of knowledge depth and reducing mental wandering among students of the Faculty of Quality Education, University of Alexandria. Journal of the Faculty of Education, Menoufia University, 33 (2), 2-66.
Al-Mashhadani, A.  N. A. ; Al-Shammari, I.  S.  A. (2017). The effect of using the cognitive apprenticeship strategy on mathematics achievement among first-grade intermediate students and their lateral thinking. Journal of Arts, Literature, Humanities and Sociology, Emirates College of Educational Sciences, (14), 70-96.
Al-Mallah, T. E.(2017). Adaptive Learning - Adaptive Learning Environments. Cairo. Dar Al-Sahab for publishing and distribution.
Al-Najjar, M.A.2017). The effect of the interaction between cooperative training strategies and the pattern of providing e-training content on developing the skills of producing e-courses for middle school teachers. Educational Technology - Studies and Research, The Arab Association for Education Technology, (32), 93-163.
- Al-Halloul, I., E. I.(2008). Study some psychological needs and their relationship to the method of simplification - the cognitive complexity of the Palestinian teacher. Yearbook of the Girls' College of Arts, Sciences and Education - Educational Department, College of Girls of Arts, Sciences and Education, Ain Shams University, (9), 98-142.
- Amin, A.A. (2014). A cognitive apprenticeship-based program to develop critical reading skills among students of the Arabic Language Division. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, (55), 116-190
Banu Ahmed, F.A. O , Mahmoud, H.B., and Al-Fiqi, M.S  M.2015). Production and management of electronic content for science in the secondary stage in Jordan and its impact on their motivation towards e-learning. Journal of Reading and Knowledge, Faculty of Education, Ain Shams University, (167), 199-216.
Hamed, M.A.2013). Technical and educational specifications for the design of educational content for students with hearing disabilities in e-learning. The Third International Conference on E-learning and Distance Education, Riyadh, 4-7 February.
Hassan, S.M.A. (2018). A proposed strategy according to Vygotsky's theory for developing the depth of mathematical knowledge and responsibility for learning mathematics among middle school students. Journal of Mathematics Education, Egyptian Association for Mathematics Education, 21 (10), 126-177.
Khalifa, Z.M.H.(2016). The effect of the interaction between the timing of providing guidance and the cognitive style in the flipped learning environment on the development of the skills of producing electronic courses for the members of the assisting faculty. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (77), 67-138.
Khalil, H.H. A.2018). The effect of different patterns of providing feedback (informational - corrective - explanatory) in an adaptive learning management system on developing the skills of producing electronic activities among College of Education students. Educational Technology - Studies and Research, The Arab Association for Educational Technology, (37), 215-274.
Khamis, M.A 2003). Education Technology Operations. Cairo. House of the word.
- Khamis, M.A (2015). E-learning resources: individuals and media. Cairo. House of clouds.
Khamis, M. A.(2018). E-learning environments (Part One). Cairo. Dar Al-Sahab for printing, publishing and distribution.
- Rashid, A.M , Ahmed, M  I , and Arafa, M.A.(2018). The effectiveness of an enrichment program based on the cognitive apprenticeship theory in developing awareness of contemporary environmental issues and the academic direction of students of the educational division of the Faculty of Home Economics. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (103), 219-274.
- Ramoud, R. A , and Abdel-Hamid, Wael R  (2014). The relationship between the adaptive navigation pattern (showing / hiding links) with the mobile e-learning environment and the learning style (sensory - intuitive) and its impact on the development of innovative thinking. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (56), 53-114.
Ramoud, R.A., and Younes, S.S. A. (2016). A proposed model for the adaptive display of hypermedia content and its impact on the development of digital photographic skills of education technology students according to their learning style. Journal of Education Technology: Studies and Research Series, The Egyptian Association for Educational Technology, 26 (2), 3-59.
- Shalaby, S. Ibrahim A., and Murad, Noha M. A  (2017). The effect of the interaction between the pattern of electronic discussion and the size of the interaction groups in the educational platforms in developing the skills of electronic content production, self-identification and academic integration of postgraduate students. Educational Technology - Studies and Research, The Arab Association for Educational Technology, (33), 459-544.
Shaymi, N.S (2010). The impact of the different style of virtual classrooms based on communities of practice on the achievement and development of some electronic content design skills and the trend towards them among the educational design coordinators in the e-course production centers. Education Technology Journal: Studies and Research Series, Egyptian Association for Educational Technology, 20 (3), 3-48.
- Abdel Hamid, H S. (2017). Designing an adaptive electronic learning environment according to the Kolb model of learning methods and their impact on developing problem-solving skills and producing an information package for students of learning technology. Educational Technology - Studies and Research, The Arab Association for Educational Technology, (33), 79-129.
Abd al-Ati, H.A.M.2011). Students' participation in online discussion forums and their perceptions regarding its use in support of the study of an information and educational technology course. Educational Technology Journal: Studies and Research Series, Egyptian Association for Educational Technology, 21 (4), 163-214.
- Abdel Aziz, H. A , and Al-Hindal, H. S.A. (2015). Designing electronic participation according to the cognitive apprenticeship methods and its impact on the production of creative projects and improving educational beliefs towards creativity. Journal of Special Education, Faculty of Disability and Rehabilitation Sciences, Zagazig University, (10).
Abdullah, A.M. S. (2010). The effect of using the strategies of reciprocal teaching and cognitive apprenticeship in teaching history on achievement and development of historical thinking skills among first-grade secondary school students. The Journal of the Educational Association for Social Studies, The Educational Association for Social Studies, (30).
Azzam, M. R.(2018). The effectiveness of using the fishbone strategy in teaching biology to second-grade students in developing the depth of biological knowledge and skills of visual thinking. The Egyptian Journal of Scientific Education, the Egyptian Association for Scientific Education, 21 (9).
- Azmi, N. Gad, and Al-Muhammadi, M. M. (2017). Adaptive learning environments. Cairo. Arab Thought House.
Azmi, N.Gad, Al-Muhammadi, M.M. Fakhry, A. M.and Mubariz, M.A.(2017). Design an adaptive electronic learning environment according to the learning methods and their impact on developing programming skills of middle school 25 (1).students. Journal of Educational Sciences, Faculty of Postgraduate Education, Cairo University,
- Umar, A. M.I.2017). The effect of teaching science using digital learning units in developing the levels of depth of scientific knowledge and confidence in the ability to learn science among students of the second intermediate grade. The Educational Journal, Scientific Publishing Council, University of Kuwait, 32 (125).
Kaoud, N. M.A.2017). The effect of the interaction of the cognitive method (simplification - complexity) with the educational scaffolding strategy on the interactive thinking of a sample of the first year secondary school students. Journal of Psychological Counseling, Center for Psychological Counseling. Ain Shams University. (50).
- Mubariz, M.Abdel-Al and Fakhry A. M. (2013). E-learning (its concept - its environments - its decisions - its administration - its evaluation - its advanced applications). Riyadh. Zahraa House.
- Mubariz, M.A. and Rabie, H.M. (2016). The development of a diffuse, adaptive learning environment according to the methods of information processing to develop the skills of advertising, advertising and cognitive motivation among students of the commercial secondary stage. Education Technology Journal: Studies and Research Series, Egyptian Association for Educational Technology, 26 (2), 3-92.
Mubariz, M. A.; Al-Aqbawi, B.A.; Al-Fiqi, M.S.(2016). The effect of a proposed e-course on distance education techniques 1 on the cognitive achievement of educational technology students with a (simplification / complexity) cognitive style. Educational Technology - studies and research. Arab Association for Educational Technology, (26).
-Mansour, Rashdi Fam (1997). Effect size: the aspect that complements the statistical significance. Egyptian Journal of Psychological Studies, 7 (16).
- Yarkandy, A.bint H. bin M.(2010). The effect of a proposed educational program using active learning and direct training strategies on developing the ability to employ the cognitive apprenticeship model in teaching the student teacher. Journal of the Faculty of Education in Mansoura, Faculty of Education, Mansoura University, 2 (74).
Yassin, M. A. S.; Saeed, A.M.Nobi; And Khamis, M. A.(2018). An adaptive, remote electronic training environment based on the level of previous knowledge and its impact on the development of performance competencies for technicians of learning resources in the schools of the Kingdom of Bahrain. Journal of Scientific Research in Education, Girls' College of Arts, Sciences and Education, Ain Shams University, 8 (19).
3-    المراجع الأجنبية:
-Abdelaziz, H. A (2013). STEPP: A grounded model to assure the quality of instructional activities in e-Learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE), 14(3), 56-77.
-Albert, D. & Steiner, C (2011). Reflections on the Evaluation of Adaptive Learning Technologies. IEEE International Conference on Technology for Education (T4E), p295–296.
-Baer, E (2016). Leading for educational equity in a context of accountability: instructional technology methods and depth of knowledge. International Journal of Learning Technology . 11(2).
-Esichaikul, V., Lamnoi, S., & Bechter, C (2016). Student modelling in adaptive e-learning systems. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal (KM&EL). 3(3).
-Kuo, F. R., Hwang, G. J., Chen, S. C., & Chen, S. Y (2012). A cognitive apprenticeship approach to facilitating Web-based collaborative problem solving. Educational Technology & Society, 15 (4).
-Lee, C (2012). Scaffolding systemic and creative thinking: A hybrid learning sciences-decision support approach. E-Journal of Business Education & Scholarship of Teaching, 5(1).
-Matar, N (2014). Multi-adaptive learning objects repository structure towards unified e-learning. International Arab Journal of e-Technology, 3(3).
-Skinner, G (2016). Using learning styles as a basis for creating adaptive open learning environments: an evaluation. International Journal of Learning Technology. 11(3).
-Surjono, H. D (2014). The evaluation of a moodle based adaptive e-learning system. (IJIET) International Journal of Information and Education Technology. 4(1).
-Zhang, M., Xin, Z., & Lin, C (2012). Measures of Cognitive Complexity and Its Development in Chinese Adolescents. Journal of Constructivist Psychology. 25 (2).