الاحتياجات التدريبية لأمناء وأمينات المکتبات في مجال خدمة المستفيدين ذوي الإعاقات بمنطقة مکة المکرمة Training Needs of Male and Female Librarians in Handicapped Customer Service at Mecca Zone

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

تخصص الإدارة التربوية والتخطيط، کلية التربية، جامعة أم القرى، مکة المکرمة، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدفت الدراسة الکشف عن الاحتياجات التدريبية لأمناء وأمينات المکتبات في مجال خدمة المستفيدين ذوي الإعاقات بمنطقة مکة المکرمة وذلک في الجوانب التالية (التربوي – خدمات المعلومات – التقني)، التعرف على إذا ما کان هناک فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تقدير الاحتياجات التدريبية لأمناء وأمينات المکتبات في مجال خدمة المستفيدين ذوي الإعاقات تعزى إلى متغيرات (الجنس و المؤهل العلمي و التخصص وسنوات الخبرة والحصول على دورات تدريبية في مجال التعامل مع المعوقين)، و تم استخدام المنهج الوصفي المسحي،  وتکون مجتمع الدراسة من جميع أمناء وأمينات مکتبات مراکز رعاية المعوقين التابعة لوزارة الشؤون الاجتماعية،  ومکتبات معاهد المعوقين والمدارس التي تضم برامج التربية الخاصة التابعتان لوزارة التربية والتعليم،  بمنطقة مکة المکرمة، والبالغ عددهم ثلاثة وخمسون أمين وأمينة مکتبة،  وکانت الاستبانة أداةً لجمع البيانات المتعلقة بالدراسة، وتم تحليلها عبر الطرق الإحصائية المتبعة، وکان من أبرز نتائج الدراسة:أن مستوى الاحتياجات التدريبية التربوية لأمناء وأمينات المکتبات في مجال خدمة المستفيدين ذوي الإعاقات بمنطقة مکة المکرمة کان بدرجة عالية، أن مستوى الاحتياجات التدريبية المتعلقة بخدمات المعلومات لأمناء وأمينات المکتبات في مجال خدمة المستفيدين ذوي الإعاقات بمنطقة مکة المکرمة کان بدرجة عالية، أن مستوى الاحتياجات التدريبية المتعلقة بالتقنية لأمناء وأمينات المکتباتفي مجال خدمة المستفيدين ذوي الإعاقات بمنطقة مکة المکرمة کان بدرجة عالية جداً.
The aims of the study:Discovering the demanded training needs for the libraries` keepers in the field of serving the disabled users in Makkah according to these aspects (educational - information services – technical( Recognizing if there are statistical  differences in defining the training needs necessary for the libraries` keepers  in the field of serving the disabled users  which are related to  (gender  - qualifications  - field of study  - years of experience  - training courses in the field of dealing with the disabled ). Methodology:The surveying descriptive method،  has been use and the category of the study consists of  all of the libraries` keepers،  the disabled care centers  related to the ministry of the social affairs،  the libraries of the disabled colleges and the schools which include the programs of the special education related to the ministry of education in ‎ Makkah  with their numbers  (153 ) keepers. Moreover،  the researcher adopts the questionnaire as a tool to gather information related to the study،  and then analyzing it according to the followed statistical methods.  Results: The results show that the level of the educational training needs for the libraries` keepers in the field of serving the disabled in Makkah was very high. The results show that the level of the training needs in the aspect of the information services for the libraries` keepers in the field of serving the disabled in Makkah was very high. The results show that the level of technical training needs for the libraries` keepers in the field of serving the disabled in Makkah was very high.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية:
- إبراهیم ،خالد حسین (2006م). تقدیر الاحتیاجات التدریبیة لأمناء المکتبات العامة المصریة: دراسة تحلیلیة للطرق التقلیدیة وإمکانیة تطبیق طرق حدیثة. مجلة العربیة 3000. سنة 6. ع(4). ص11-48.
-أخرس، نائل محمد (2005م). مدخل إلى التربیة الخاصة. الریاض. مکتبة الرشد.
- آل درعان،علی بن محمد ؛ أحمد صلاح الدین أبو الحسن (2008م). الإدارة والإشراف فی میدان التربیة الخاصة بالمملکة العربیة السعودیة. جدة :خوارزم العلمیة.
-البدوی، حمدی عبد العلیم (2009م). دلیلک إلى التصنیف العلمی للمکتبات. ط1. القاهرة . مؤسسة طیبة للطبع والنشر.
- توفیق ،عبد الرحمن (2002م). العملیة التدریبیة. ط2. القاهرة . مرکز الخبرات المهنیة للإدارة (بمیک).
- توفیق ،عبد الرحمن (2006م). تحدید الاحتیاجات التدریبیة. القاهرة. مرکز الخبرات المهنیة للإدارة (بمیک).
- توفیق ،عبد الرحمن (د.ت). التدریب: الأصول والمبادئ العلمیة. موسوعة التدریب والتنمیة البشریة. ج1. القاهرة. مرکز الخبرات المهنیة للإدارة(بمیک).
- جامعة الملک سعود. توصیف مقرر دراسی بعنوان خدمات المعلومات للفئات الخاصة.
-الجوالدة، فؤاد عید (2012م). الإعاقة السمعیة. عمان. دار الثقافة للنشر والتوزیع.
-حجازی (2010م). التدریب فی القرن الحادی والعشرین. الإسکندریة. دار التعلیم الجامعی.
-حسین ، عایدة فاروق (2010م). الوسائل السمعیة فی التربیة الخاصة. ط1. الریاض.دار النشر الدولی.
-خبراء مرکز الخبرات المهنیة للإدارة (بمیک) (2004م). إعداد المادة العلمیة. إشراف: عبد الرحمن توفیق. ط3. القاهرة:مرکز الخبرات المهنیة للإدارة (بمیک).
-الخطیب، جمال (2005م). استخدامات التکنولوجیا فی التربیة الخاصة. ط1. عمان. دار وائل للنشر.
-خلف، فلیح حسن (2007م). اقتصاد المعرفة. اربد.عالم الکتب الحدیث.
- رایت، کیت ؛ دیفی ، جودیت (1984م). الخدمات المکتبیة للمعاقین سمعیاً؛ (نبیل غازی: مترجم). رسالة المکتبة. 19 (4).
- رایت، کیت ؛ دیفی ، جودیت (1997م). خدمات المکتبات والمعلومات للمعاقین؛ (أحمد علی تمراز:مترجم). الریاض: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
- رمضان، السید (1990م). إسهامات الخدمة الاجتماعیة فی رعایة الفئات الخاصة. الأسکندریة. المکتب الجامعی الحدیث.
- الروسان، فاروق (2001م). سیکولوجیة الأطفال غیر العادیین: مقدمة فی التربیة الخاصة. ط5. عمان. دار الفکر للنشر.
- الزبیدی، سالم أحمد (1997م). تصمیم البرامج التدریبیة. عمان. المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة.
- زکروف، د. س. (1982م). "مکتبات المکفوفین فی الاتحاد السوفیتی". (کمال محمود شاهین:مترجم). مجلة الیونسکو للمعلومات والمکتبات والأرشیف. سنة 12. ع(46).
- السالم،سالم محمد (2000م). خدمات المعلومات المتاحة للمعوقین بصریا فی المملکة العربیة السعودیة: دراسة نظریة وتطبیقیة. الریاض.مرکز الأمیر سلمان لأبحاث الإعاقة.
- السالم، سالم محمد (1423هـ). تطور حرکة المکتبات والمعلومات فی المملکة العربیة السعودیة فی عهد خادم الحرمین الملک فهد بن عبد العزیز آل سعود. الریاض. جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
- السکارنة، بلال خلف (2009م). التدریب الإداری. عمان. دار وائل للنشر.
- سلامه ،عبد الحافظ محمد (1997م). خدمات المعلومات وتنمیة المقتنیات المکتبیة. ط1. عمان. دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
- سلیم، صلاح فؤاد (2005م). المکتبة المدرسیة. ط1. عمان. مکتبة المجتمع العربی.
- سلیمان، صبحی أحمد محمد (2006م). مقرر مقترح فی تکنولوجیا التعلیم للفئات الخاصة للطلاب شعبة تکنولوجیا التعلیم بکلیات التربیة النوعیة (رسالة دکتوراه غير منشورة ) . جامعة المنوفیة.
- السلیمی، نهلة محمد (2003م). واقع تقنیات المعلومات فی المکتبات ومراکز المعلومات الموجهة لذوی الاحتیاجات الخاصة فی مدینة الریاض (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
- شریف،محمد عبد الجواد (2004م). المکتبات المدرسیة فی مدارس ذوی الاحتیاجات الخاصة ومدارس الفصل الواحد. کفر الشیخ. دار العلم والإیمان للنشر والتوزیع.
- الشیخ،تاج السر عبدالله (2008م). المعوقون. الریاض.مکتبة الرشد.
- الصیرفی،محمد عبد الفتاح (2009م). التدریب الإداری: الاحتیاجات التدریبیة وتصمیم البرامج التدریبیة. عمان. دار المناهج للنشر والتوزیع.
- طعانی، حسن أحمد (2002م). التدریب: مفهومه. فعالیته. بناء البرامج التدریبیة و تقویمها. عمان. دار الشروق للنشر و التوزیع.
- طعانی، حسن أحمد (2007م). التدریب الإداری المعاصر. ط1. عمان. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
- عبد الحمید، کمال (2003م). التدریس لذوی الاحتیاجات الخاصة. القاهرة. عالم الکتب.
- عبد الحمید، محمد (2005م). أسالیب البحث العلمی، القاهرة . عالم الکتب.
- عبد العظیم ، أحمد توفیق (2001م). استخدام التکنولوجیا الحدیثة فی المکتبات والمعلومات للمکفوفین. المؤتمر العربی الثانی عشر للاتحاد العربی للمکتبات والمعلومات ، بعنوان: المکتبات العربیة فی مطلع الألفیة الثالثة: بنى وتقنیات وکفاءات متطورة. مج 1. الشارقة. جامعة الشارقة.
- عبد المطلب،أحمد محمود ؛ حمدی السید عبد اللاه،عواطف محمد (2004م). الخدمات المکتبیة فی مدارس المعوقین بصریاً ومدارس المعوقین سمعیاً: دراسة تقویمیة. مجلة التربیة. کلیة التربیة سوهاج. ع20.
- عبد الهادی، محمد فتحی (2003م). البحث ومناهجه فی علم المکتبات والمعلومات. القاهرة. الدار المصریة اللبنانیة.
-عبد المعطی، حسن مصطفى ؛ أبو قلة،السید عبد الحمید (2007م). مدخل إلى التربیة الخاصة. ط1. القاهرة . مکتبة زهراء الشرق.
- عبیدات،ذوقان (٢٠٠7م). البحث العلمی مفهومه وأدواته وأسالیبه.عمان. دارالفکر.
- العرینی، محسن السید (1994م). التنمیة المهنیة للعاملین فی المکتبات ومراکز المعلومات. ط1. القاهرة. الدار المصریة اللبنانیة.
- العزاوی، نجم (٢٠٠٦م). التدریب الإداری.عمان. دار الیازوری العلمیة للنشر والتوزیع.
- العلی،أحمد عبد الله (2006م ). المکتبة العامة فی خدمة المجتمع. القاهرة. دار الکتاب الحدیث.
- العلی،أحمد عبد الله، زین عبد الهادی (2002م). المکتبة المدرسیة: قضایا تربویة وتکنولوجیة. مصر. ایبیس. کوم للنشر والتوزیع.
-علیان، ربحی مصطفى (2002م). إدارة وتنظیم المکتبات ومراکز مصادر التعلم. ط1. عمان. دار صفاء للنشر والتوزیع.  
-علیان، ربحی مصطفى (2010م). خدمات المعلومات. ط1. عمان. دار صفاء للنشر والتوزیع.
-علیان، ربحی مصطفى؛ النجداوی ، أمین (2001م). مقدمة فی علم المکتبات والمعلومات. ط2. عمان. دار الفکر للطباعة والنشر.
-علیان، ربحی مصطفى؛ المومنی ، حسن أحمد. (2006م). المکتبات والمعلومات والبحث العلمی. ط1. إربد. عالم الکتب الحدیثة.
-علیوی، محمد؛ المالکی، مجبل (2007م). المکتبات النوعیة: الوطنیة الجامعیة المتخصصة العامة المدرسیة. عمان . الوراق للنشر والتوزیع.
-عودة، أحمد سلیمان (2002). القیاس والتقویم فی العملیة التدریسیة. ط2. الأردن . دار الأمل.
- الفایز،  فایزة  ؛ عبد الله ، فایز (2010م). مراکز مصادر التعلم والتکنولوجیا المساعدة للأطفال ذوی الإعاقة السمعیة. ط1. القاهرة. دار الفکر العربی.
- الفرا، فاروق حمدی (1983م). "اتجاه الکفاءات والدور المستقبلی للمعلم فی الوطن العربی". رسالة الخلیج العربی. سنة 5. ع (14).
- فرج، حنان (2006م). "الإسهامات المکتبیة فی تربیة الأطفال ذوی الاحتیاجات الخاصة: دراسة حالة". مجلة المکتبات والمعلومات العربیة. سنة 26. عدد 3.
- القریوتی،یوسف؛ السرطاوی ، عبد العزیز؛ الصمادی، جمیل (2001م). المدخل إلى التربیة الخاصة. ط2. دبی. دار القلم للنشر والتوزیع.
- قشقری،سارة عبد الرحیم (1989م). تخطیط خدمات المکتبات للمکفوفین فی المملکة العربیة السعودیة (رسالة ماجستیر غیر منشورة) . جامعة الملک عبد العزیز.
-القمش، مصطفى نوری (2000م). الإعاقة السمعیة واضطرابات النطق والکلام. عمان. دار الفکر للنشر والتوزیع.
-القمش ، مصطفى نوری؛ المعایطه ، خلیل عبد الرحمن (2007م). سیکولوجیة الأطفال ذوی الاحتیاجات الخاصة: مقدمة فی التربیة الخاصة. عمان . دار المسیرة للنشر والتوزیع.
- لبان ،هند محمد علی (1988م). الخدمات المکتبیة للمعاقین مع الترکیز على واقعها والتخطیط لتطویرها فی المملکة العربیة السعودیة (رسالة ماجستیر غیر منشورة) . جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
-محمد عبده، فاطمة الزهراء (2006م). برمجیات المعاقین بصریا واستخدامها فی المکتبات. Cybrarians journal.ع (9). http://www.journal.cybrarians.info/index.php?option=com_content&view=article&id=371:2009-07-15-10-04-10&catid=161:2009-05-20-10-01-08&Itemid=70
- محمد، هانی  (2009م). المکتبات المدرسیة الشاملة أو مراکز مصادر التعلم: مرشد علمی. ط1. کفر الشیخ . العلم والإیمان للنشر والتوزیع.
- المغربی ، شویخة سعد (2008م). "الاحتیاجات التدریبیة لأمینات المکتبات الأکادیمیة بمؤسسات التعلیم العالی فی عصر تقنیة المعلومات" (رسالة ماجستیر غیر منشورة) .جامعة أم القرى.
- منسی، محمد عبد الحلیم (د.ت) . التقویم التربوی ومبادئ الإحصاء. الإسکندریة. مرکز الإسکندریة للکتاب.
- الموسى، ناصر(2008م). "مصطلحات فی التربیة الخاصة بین التوضیح والتصحیح". مجلة عالمی . (ع1). ص26-27. www.msa.gov.ae/MSA/AR/.../AalamiMagazine/AalamiMagazine.pdf
- الموسى، ناصر (2008م). مسیرة التربیة الخاصة فی المملکة العربیة السعودیة من العزل إلى الدمج. دبی. دار القلم للنشر والتوزیع.
- النابودة ،حسن محمد؛ زغل ، محمد فاتح (2001م). علوم المکتبات: فهرسة- تصنیف- توثیق. العین. مرکز زاید للتراث والتاریخ.
- النوایسة، فاطمة عبد الرحیم (2011م). ذوو الاحتیاجات الخاصة: التعریف بهم وإرشادهم. عمان . دار المناهج للنشر والتوزیع.
- الناتوت، هلال (2002م). المکتبة المدرسیة المطورة. ط1. بیروت . دار النهضة العربیة.
- وزارة الشؤون الاجتماعیة. الإدارة العامة لرعایة المعوقین وتأهیلهم. http://mosa.gov.sa/portal/modules/smartsection/item.php?itemid=24
- یاغی، محمد عبد الفتاح (1988م). "أهمیة تحدید الاحتیاجات التدریبیة فی فعالیة البرامج التدریبیة". المجلة العربیة للتدریب. 2( 4).
- یونس، أحمد السعید؛ عبد الحمید ، مصری (1991م). رعایة الطفل المعوق طبیاً ونفسیاً واجتماعیاً. القاهرة . دار الفکر العربي
2-  المراجع العربية مترجمة
Translation of the Arabic References
traditional methods and the feasibility of applying modern methods. Al-Arabia Magazine 3000. Year 6. P (4). Pp. 11-48.
Akhras, Nael Muhammad (2005). Introduction to special education. Riyadh. Al-Rushd Library.
- The Daraan family, Ali bin Muhammad; Ahmed Salah Al-Din Abu Al-Hassan (2008 AD). Management and supervision in the field of education for the Kingdom of Saudi Arabia. Jeddah: Khwarazm Scientific.
Al-Bedoui, Hamdy Abdel-Alim (2009). A guide to the scientific classification of libraries. I 1. Cairo . Good Foundation for Printing and Publishing.
Tawfiq, Abd al-Rahman (2002). The training process. I 2. Cairo . Management Professional Experience Center (PMIC
Tawfiq, A. (2006). Identify training needs. Cairo. Management Professional Experience Center (PMIC).
Tawfiq, A. (d.). Training: scientific principles and principles. Encyclopedia of Training and Human Development. C 1. Cairo. Management Professional Experience Center (PMIC).
King Saud University. Description of a course entitled Information Services for Special Groups.
http://colleges.ksu.edu.sa/Arabic%20Colleges/Arts/DLIS/CourseDescriptions/lvls5n6/380_LIBR.pdf
- Al-Jawaldeh, Fouad Eid (2012). Hearing impairment. Amman. House of Culture for publication and distribution.
Hegazy (2010). Training in the twenty-first century. Alexandria. University Education House.
- Hussein, Ayeda Farouk (2010). Audio aids in special education. I 1. Riyadh, International Publishing House.
- Experts of the Professional Management Expertise Center (PMIC) (2004 AD). Preparing the scientific material. Supervised by: Abdul Rahman Tawfiq. I 3. Cairo: Management Professional Experience Center (PMIC).
Al-Khatib, J. (2005 AD). Uses of technology in special education. I 1. Amman. Wael Publishing House.
Khalaf, F. H. (2007). Knowledge economy. Irbid, the world of modern books.
- Wright, Kate; Davy, Judith (1984). Office services for the hearing impaired; (Nabil Ghazi: translator). Library message. 19 (4
- Wright, Kate; Davy, Judith (1997). Library and information services for the disabled; (Ahmed Ali Temraz :). Riyadh: Imam Muhammad bin Saud Islamic University.
Ramadan, A. (1990). Contributions of social service to caring for special groups. Alexandria. Modern university office.
Al-Rousan, F. (2001). The Psychology of Abnormal Children: An Introduction to Special Education. I 5. Amman. Dar Al Fikr Publishing.
Al-Zubaidi, S. A. (1997). Designing training programs. Amman. Arab Organization for Administrative Development.
- Zakrouf, Dr. s. (1982 AD). "Blind Libraries in the Soviet Union." (Kamal Mahmoud Shaheen: translator). UNESCO Journal of Information, Libraries and Archives. Year 12. AR (46
Al-Salem, S. M. (2000 AD). Information services available for the visually impaired in the Kingdom of Saudi Arabia: a theoretical and practical study. Riyadh, Prince Salman Center for Disability Research.
Al-Salem, S.M. (1423 AH). The development of the library and information movement in the Kingdom of Saudi Arabia during the reign of the Custodian of the Two Holy Mosques King Fahd bin Abdul Aziz Al Saud. Riyadh. Imam Muhammad bin Saud Islamic University.
Sakarneh, B. K. (2009 AD). Administrative training. Amman. Wael Publishing House.
Salamah, A. M. (1997 AD). Information services and office acquisitions development. I 1. Amman. Dar Al-Fikr for printing, publishing and distribution.
Salim, S. F. (2005). School library. I 1. Amman. Arab Community Library.
Sulaiman, S. A.M. (2006). A proposed course in education technology for special groups of students, Division of Education Technology, Faculties of Specific Education (unpublished PhD thesis). Menoufia University.
Al-Sulaimi, N. M. (2003). The reality of information technologies in libraries and information centers aimed at people with special needs in the city of Riyadh (unpublished master's thesis). Imam Muhammad bin Saud Islamic University.
Sharif, M. A. (2004). School libraries in schools for people with special needs and one-semester schools. Infidel Sheikh. House of Knowledge and Faith for Publication and Distribution.
- The Sheikh, Taj Al-Sir Abdullah (2008 AD). Persons with disabilities. Riyadh Al-Rushd Library.
Al-Sarafi, M.A. (2009). Administrative Training: Training needs and design of training programs. Amman. Curriculum House for Publishing and Distribution.
Taani, H. A.(2002). Training: its concept. Its effectiveness. Building training programs and evaluating them. Amman. Sunrise House for Publishing and Distribution.
Taani, H. A. (2007). Contemporary management training. I 1. Amman. Al Masirah House for Publishing and Distribution.
Abdel-Hamid, K. (2003). Teaching for people with special needs. Cairo. The world of books.
Abdel-Hamid, M.(2005). Scientific Research Methods, Cairo. The world of books.
Abdel-Azim, A. T. (2001). The use of modern technology in libraries and information for the blind. The Twelfth Arab Conference of the Arab Federation for Libraries and Information, entitled: Arab libraries at the beginning of the third millennium: advanced structures, technologies and competencies. Mug 1. Sharjah. Al Sharekah University.
- Abdul Muttalib, A.M. Hamdy A.A., A M. (2004). Office services in schools for the visually impaired and schools for the hearing impaired: an evaluation study. Education Journal. Sohag College of Education. P 20.
Abdel Hadi, M. F. (2003 AD). Research and methods in library and information science. Cairo. The Egyptian Lebanese House.
- Abdel Muti, H.M ; Abu Gulah, Mr. A.(2007). Introduction to special education. I 1. Cairo . Zahraa Al Sharq Library.
Obaidat, Z.(2007). Scientific Research: Its Concept, Tools and Methods. Oman. House of thought.
Al-Arini, M. A. (1994). Professional development for those working in libraries and information centers. I 1. Cairo. The Egyptian Lebanese House.
Al-Azzawi, N. (2006 AD). Administrative Training. Oman. Al-Yazuri Scientific House for publication and distribution.
Al-Ali, A.A.(2006 AD). Public library in community service. Cairo. Dar al-Kitab al-Hadith.
- Al-Ali, A.A.and Zain A.(2002 AD). The school library: pedagogical and technological issues. Egypt. Aibis. Kom for publication and distribution.
- Alyan, R. M. (2002). Management and organization of libraries and learning resource centers. I 1. Amman. Safaa House for Publishing and Distribution.
- Alyan, R.M.(2010). Information services. I 1. Amman. Safaa House for Publishing and Distribution.
- Alyan, R.M. Al-Najdawi, A. (2001). Introduction to Library and Information Science. I 2. Amman. Dar Al Fikr for Printing and Publishing.
- Alyan, R.M.; Al-Momani, H.A.. (2006 AD). Libraries, information and scientific research. I 1. Irbid. The world of modern books.
- Alawi, M.; Al-Maliki, M.(2007). Qualitative libraries: National university specialized public schools. Amman . Al-Warraq for publication and distribution.
Odeh, A. S. (2002). Measurement and evaluation in the educational process. I 2. Jordan. House of Hope.
alfayz, f.; Abdullah, F. (2010). Learning resource centers and assistive technology for children with hearing disabilities. I 1. Cairo. Arab Thought House.
Al-Farra, F. H. (1983). "The direction of competencies and the future role of teachers in the Arab world." Arab Gulf message. Year 5. AR (14).
Farag, H. (2006 AD). “Office Contributions to Educating Children with Special Needs: A Case Study.” Arab Library and Information Journal. Year 26. Number 3.
- Karouti, Youssef; Al-Sartawy, Abdel-Aziz; Al-Samadi, Jamil (2001). Introduction to special education. I 2. Dubai. Dar Al-Qalam for publication and distribution.
Qashqari, S. A. (1989). Planning library services for the blind in the Kingdom of Saudi Arabia (unpublished master's thesis). King Abdul Aziz University.
- Al-Qamsh, Mustafa Nuri (2000 AD). Hearing impairment and speech and speech disorders. Amman. Dar Al Fikr for publishing and distribution.
- Qamish, Mustafa Nuri; Al-Maaytah, Khalil Abd al-Rahman (2007). The Psychology of Children with Special Needs: An Introduction to Special Education. Amman . Al Masirah House for Publishing and Distribution.
Laban, H.M. A. (1988 AD). Office services for the handicapped, focusing on their reality and planning to develop them in the Kingdom of Saudi Arabia (unpublished master's thesis). Imam Muhammad bin Saud Islamic University.
- Muhammad Abdo, Fatima Al-Zahraa (2006 AD). Software for the visually impaired and its use in libraries. Cybrarians Journal. P (9). http://www.journal.cybrarians.info/index.php?option=com_content&view=article&id=371:2009-07-15-10-04-10&catid=161:2009-05-20-10-01-08&Itemid= 70
Muhammad, H.(2009). Comprehensive school libraries or learning resource centers: a scientific advisor. I 1. Infidel Sheikh. Science and faith for publication and distribution.
- Al-Maghrabi, Sheikh Saad (2008 AD). “Training Needs of Academic Librarians in Higher Education Institutions in the Age of Information Technology” (Unpublished Master's Thesis), Umm Al-Qura University.
Mansi, M. A. (d.). Educational evaluation and statistical principles. Alexandria. Alexandria Book Center.
Al-Mousa, N.(2008). Terms in Special Education between Explanation and Correction. World magazine. (P. 1). Pp. 26-27. www.msa.gov.ae/MSA/EN/.../AalamiMagazine/AalamiMagazine.pdf
Al-Mousa, N.(2008). The march of special education in the Kingdom of Saudi Arabia from isolation to integration. Dubai. Dar Al-Qalam for publication and distribution..
- Al Naboodah, Hassan Muhammad; Zaghal, Muhammad Fatih (2001 AD). Library Science: Indexing - Classification - Documentation. The eye. Zayed Center for Heritage and History.
Al-Nawaisa, F.A. (2011). People with special needs: introducing and guiding them. Amman . Curriculum House for Publishing and Distribution.
Natout, H. (2002). Improved school library. I 1. Beirut. Arab Renaissance House.
Ministry of Social Affairs. General Administration for the Care and Rehabilitation of the Disabled. http://mosa.gov.sa/portal/modules/smartsection/item.php?itemid=24
Yagi, M. A. (1988 AD). “The importance of identifying training needs in the effectiveness of training programs.” The Arab Journal of Training. 2 (4).
- Yunus, Ahmed Al-Saeed; Abdel Hamid, Egyptian (1991). Taking care of the physically, psychologically and socially handicapped child. Cairo . Arab Thought House.
3- المراجع الأجنبية :
Canter. L, Voytecki ; K.. Zambone. A. & Jones. J (2011). "School Librarians. The Forgotten Partners". Teaching Exceptional Children. Vol.43. No.3.
-Deines-Jones. Courtney, connie van fleet (1996). Preparing Staff To ServePatrons With Disabilities. New York: Neal-Schuman Publishers. INC. http://www.infotoday.com/it2003/presentations/Rubin.pdf
Irvall. Birgitta., Gyda Skat Nielsen (2005). Access to libraries for personswith disabilities- check list. The Hague. IFLA Headquarters. (IFLA professional reports: 89).
-Massis. Bruce Edward. (1996). Serving Print Disabled Library Patrons. Jefferson: McFarland & Company. Inc.. Publishers.
-Mulliken. A. & Atkins. A (2009). "Academic Library Services for Userswith Developmental Disabilities". Copyright Taylor & Francis Group. LLC
-Murray. J. (2000). "The Training needs of School Library Staff For Service Delivery To Disabled Students". school libraries world wide. 6 (2)
-Murray. J (2000). " How School Librarians Can Contribute to the Personal Growth of Students with Disabilities". Orana: Journal of School andChildren's Librarianship. 36 (2) p5-11
-Rubin , Rhea Joyce (2002). Serving People with Disabilities. ALA Preconference.http://WWW.ala.org/ala//aboutala/offices/olos/outreachresource/docs/people_with_disabilities.pdf
-Rubin,Rhea Joyce (2003). Usability and Disabilities.
-Scott.Wendy , Ann Archer (1996). The Accessible Canadian Library II: A resource tool for libraries serving persons with disabilities. Ottawa: National Library of Canada