مدى تطبيق معلمي اللغة العربية للتعلم الإتقاني في المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک من وجهة نظر الطلاب وسبل تنميته The Status-quo of Applying Mastery Learning among the Middle Stage Students by the Arabic Language Teachers in Tabuk from the Viewpoints of the Students and Methods of Development

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية والآداب، جامعة تبوک، تبوک، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدف البحث تعرف مدى تطبيق معلمي اللغة العربية للتعلم الإتقاني في المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک من وجهة نظر الطلاب وسبل تنميته، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وتم الاعتماد على استبانتين إحداهما کانت لتعرف مدى تطبيق معلمي اللغة العربية للتعلم الإتقاني في المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک من وجهة نظر الطلاب، وتکونت من (30) عبارة، وکانت الثانية عن السبل المقترحة لتنمية مستوى تطبيق معلمي اللغة العربية للتعلم الإتقاني في المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک من وجهة نظر الخبراء، وتکونت من (22) عبارة، وتم تطبيق الاستبانة على الأولى على عينة من طلاب المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک بلغت (600) طالب، بينما تم تطبيق الاستبانة الثانية على عينة من الخبراء بلغت (101) عضو وعضوة هيئة تدريس تخصص مناهج وطرق تدريس، وأسفرت النتائج عن أن مستوى تطبيق المعلمين للتعلم الإتقاني تراوح ما بين ضعيف إلى متوسط، وعدم وجود فروق في استجابات الطلاب تعزى لمتغير المدرسة بينما وجدت فروق تعزى لمتغير المستوى الدراسي لصالح المستوى الثالث، کما أشارت النتائج إلى أن موافقة عينة الخبراء على السبل المقترحة لتنمية مستوى تطبيق المعلمين للتعلم الإتقاني تراوحت ما بين متوسطة إلى مرتفعة وکانت في الإجمالي مرتفعة، ولم توجد فروق في استجابات الخبراء تعزى لمتغيري النوع ولتخصص الدقيق، بينما وجدت فروق تعزى لمتغير الدرجة العلمية لصالح الأستاذ مقارنة بالأستاذ المشارک والأستاذ المساعد.
The main aim of the current research was to identify the extent to which the teachers of the Arabic language apply mastery learning among the intermediate stage students in Tabuk from the viewpoints of the students and mastery learning usage development. The researcher made use of the descriptive method as two questionnaires were developed; the first was to identify to what extent the Arabic language teachers apply mastery learning in the middle stage in Tabuk and it consisted of (30) words and the second one tackled the proposed ways to develop the level of application of mastery learning in the middle stage in the city of Tabuk from the viewpoints of the experts, and it consisted of (22) items. The first questionnaire was administered to a sample of students who enrolled in the middle stage in Tabuk city totaling 600 students. The second questionnaire was administered to a group of experts totaling 101 faculty staff members (males and females) specialized in curriculum and instruction. The results of the study showed that the level of applying mastery learning ranged from weak to average among teachers. Furthermore, there were no statistically significant differences that may be attributed to the school level. There were statistically significant differences that may be attributed to the school level in favor of the third level. The results also showed that the expert sample agreed to the proposed methods for developing the level of teachers' application of mastery learning ranged from average to high and were generally high. There were no differences in the responses of the experts that may be attributed to the gender or specialization. However, there were differences that may be attributed to the academic degree in favor of the professors compared to the associate and the assistant professors.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)           المراجع العربية

أبو جاموس، عبد الکریم محمود. (2007). تصور مقترح لإعداد معلم اللغة العربیة فی ضوء تحدیات القرن الحادی والعشرین، دراسات فی المناهج وطرق التدریس، العدد 121، فبرایر، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس.
أبو کشک، رغد فائق محمود. (2013). الاحتیاجات المهنیة لمعلمی العلوم الجدد فی المرحلة الأساسیة فی مدارس محافظة نابلس فی فلسطین من وجهات نظرهم، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الدراسات العلیا، جامعة النجاح الوطنیة.
أحاندو، سیسی. (2014). احتیاجات النمو المهنی المستدام لمعلمی المرحلة الثانویة بالمدارس العربیة فی بورکینا فاسو. رسالة ماجستیر غیر منشورة. کلیة التربیة. جامعة الملک سعود.
أحمد، سناء محمد حسن. (2014). فاعلیة استخدام أنشطة الذکاءات المتعددة على تنمیة مهارات القراءة الناقدة والکتابة الإبداعیة والدافع للإنجاز لدى تلامیذ الصف السادس الابتدائی، المجلة التربویة، العدد الثلاثون، یولیو.
آدم، میرفت محمد کمال محمد. (2008). "أثر استخدام استراتیجیات التفکیر المتشعب فی تنمیة القدرة على حل )المشکلات الریاضیة والاتجاه نحو الریاضیات لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة مختلفی المستویات التحصیلیة"، الجمعیة المصریة لتربویات الریاضیات، مجلة تربویات الریاضیات، المجلد (١١)، ینایر127-155
آل سویدان, عبد العزیز. (1436). معوقات التنمیة المهنیة لمعلمی المرحلة المتوسطة فی ضوء متطلبات مجتمع المعرفة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الملک سعود, الریاض, المملکة العربیة السعودیة.
الأنصاری، ناصر، والأنصاری، محمود ناصر. (2002). العروبة فی مقابل العولمة عناصر لنظریة جدیدة.  سلسلة الأعمال الفکریة لمکتبة الأسرة. القاهرة: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
البهواشی، السید عبد العزیز. (2006). المدرسة الفاعلة: مفهومها، إدارتها، آلیات تحسینها. القاهرة. عالم الکتب.
البوشی، محمد. (2015). واقع التنمیة المهنیة لمعلم المرحلة الابتدائیة من وجهة نظر المعلمین بمحافظة العلا فی ضوء توجهات مشروع المعلم الجدید. رسالة ماجستیر غیر منشورة. کلیة التربیة. جامعة الملک سعود.
الحارثی، محمد. (1430هـ). تصور مقترح لتفعیل التنمیة المهنیة الذاتیة لمعلمی الصفوف الأولیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة. کلیة التربیة. جامعة الملک سعود.
حرحش، صفوت توفیق هنداوی. (2016). برنامج تدریبی مقترح قائم على استراتیجیات التفکیر المتشعب لتنمیة مهارات التدریس الإبداعی لدى معلمی اللغة العربیة فی المرحلة الإعدادیة وأثره على تنمیة مهارات الکتابة الإبداعیة لدى طلابهم، مجلة التربیة، کلیة التربیة، جامعة الأزهر.
حسن، سناء محمد. (2011). برنامج تدریبی مقترح وأثره فی تنمیة بعض مهارات التدریس الإبداعی فی مجال اللغة العربیة لدى طالبات کلیة التربیة جامعة أم القرى واتجاهاتهن نحوه، دراسات فی المناهج وطرق التدریس، عدد (169) ص 108-142
حسین، عبد الله. (2006). تشخیص مظاهر الضعف فی مهارة تعرف الکلمة لدى تلامیذ الصف الثالث الابتدائی وبناء برنامج لعلاج الضعف منها، رسالة دکتوراه غیر منشورة، الریاض، جامعة الملک سعود.
حمادنة، أدیب. (2006). مدى امتلاک معلمی اللغة العربیة ومعلماتها الکفایات التعلیمیة اللازمة لتدریس النصوص الأدبیة بالمرحلة الثانویة ومدى ممارستها لها فی محافظة المفرق، مجلة المنارة، المجلد 13، العدد1.
خلف، علی محمد، ومصلح، حسین حبیب، وعبد الرحمن، عمر حمدی. (2013). تأثیر استخدام أنموذج بلوم للتعلم الإتقانی فی تطویر التعلم والاحتفاظ ببعض المهارات الأساسیة بکرة الید، مجلة علوم التربیة الریاضیة، العدد الثالث، المجلد السادس.
خلیفة، خلیفة عبد السمیع. (2012). التنمیة المهنیة للمعلم العربی: (مفهومها، وأهدافها، وأسسها ومبادئها، وأسالیبها). ورقة مقدمة فی المؤتمر العلمی السادس، التنمیة المهنیة المستدیمة للمعلم العربی، الفترة من 23-24 أبریل، کلیة التربیة، فرع الفیوم، جامعة القاهرة.
خیون، یعرب. (2002). التعلم الحرکی بین المبدأ والتطبیق، بغداد، مکتب الصخرة للطباعة.
الدخیل، إبراهیم بن عبد الله بن محمد. (2019): تقویم تدریس معلمی اللغة العربیة لمهارات القراءة الإبداعیة فی المرحلة الثانویة فی ضوء الکفایات اللازمة لتدریسها، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة القصیم.
راضی، عماد طعمة. (2013). تأثیر استخدام أسلوبی التعلم الإتقانی والتعاونی فی تعلم بعض المهارات الهجومیة المرکبة بکرة السلة على عینة من طلاب المرحلة الأولى بقسم التربیة الریاضیة فی کلیة التربیة الأساسیة / الجامعة المستنصریة، مجلة کلیة التربیة الأساسیة، العدد السادس والخمسون.
ریفرز، ولجا. (2005). مبادئ التعلیم التفاعلی، ترجمة عواد أبو زینة، المجلة الثقافیة، العدد 63، عمان: الجامعة الأردنیة، الأردن، ص ص 120 – 147.
سلام، علی عبد العظیم. (2007). التقییم الذاتی لطلاب السنة الرابعة فی قسم اللغة العربیة بکلیات التربیة فی ضوء معاییر أداء المعلم المبتدئ،  مجلة دراسات فی المناهج وطرق التدریس، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس،  العدد 121 فبرایر.
السیّد، رضا. (2007). الاحتیاجات التدریبیة بین النظریة والتطبیق، وأسالیب إعداد الخطة التدریبیة. القاهرة. الشرکة العربیة المتحدة.
الشریف، محمد بن سعید. (2005). مشکلات تدریس القراءة فی الصفوف الأولیة حسب رأی المعلمین والمعلمات، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود.
الطائی، رفقة مؤید سعید. (2012). استخدام أسلوب التعلم ألإتقانی والتبادلی وأثرهما فی الطلاقة النفسیة وتعلم عدد من المهارات الأساسیة ودقة الانجاز بکرة القدم للصالات للطالبات، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة الریاضیة، جامعة الموصل.
طراد، حیدر عبد الرضا. (2012). أثر برنامج (کوستا وکالیک) فی تنمیة التفکیر الإبداعی باستخدام عادات العقل لدى طلبة المرحلة الثالثة فی کلیة التربیة الریاضیة بحث منشور،مجلة علوم التربیة الراضیة ،العدد الأول، المجلد الخامس، جامعة بغداد.
الطّروانة، تحسین أحمد. (20-22/6/1432هـ). تحدید الاحتیاجات التدریبیة کأساس لعملیة التخطیط للتدریب فی الأجهزة الأمنیة. ندوة الأسالیب الحدیثة فی التخطیط والتدریب على الصعیدین (النظری والعملی) فی الأجهزة الأمنیة. الریاض. کلیة الدراسات العلیا. جامعة الأمیر نایف للعلوم الأمنیة.
طعیمة، رشدى أحمد.(1999). المعلم کفایاته، إعداده، تدریبه، القاهرة، دار الفکر العربی.
الطیب، بدوی أحمد. (2012). فاعلیةبرنامجمقترحفیتنمیةمهاراتتدریسالتفکیرالإبداعیوالناقدلمعلمیاللغةالعربیةوأثرهعلىالکتابةالإبداعیةلدىتلامیذهم، مجلةالقراءةوالمعرفة، عدد (127) ص 112-188.
عامر، طارق. (2011). النمو والتنمیة المهنیة للمعلم التدریب أثناء الخدمة. ط1. القاهرة. مؤسسة طیبة للنشر والتوزیع.
عبد الرازق، أحمد محمد. (2010). فاعلیة برنامج إلکترونی عن بعد لتنمیة أداء معلمی العلوم واتجاهاتهم نحوه فی الجمهوریة الیمنیة فی ضوء احتیاجاتهم المهنیة، رسالة دکتوراه، معهد الدراسات التربویة، جامعة القاهرة.
عبد السمیع، الجمیل محمد.(2001). دور المعلم کأحد عناصر المنظومة التعلیمیة فى ضوء تقریر اللجنة الدولیة للتربیة للقرن الحادى والعشرین (رؤیة مستقبلیة)، الهیئة المصریة العامة للکتاب، مجلـة علـم النفس، العدد ( 59 )،               ص ص58 - 70.
العبود، إبراهیم بن صالح. (2010). تقویم أداء معلمی اللغة العربیة فی تدریس مهارات القراءة الإبداعیة للمرحلة المتوسطة فی ضوء مدخل التدریس الإبداعی، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة طیبة.
القحفة،  أحمد عبد الله أحمد. (2013). فاعلیة برنامج التربیة العملیة التدریبی فی تنمیة مهارات التدریس الإبداعی لدى الطلبة المعلمین بکلیة التربیة جامعة إب. مجلة کلیة التربیة بأسیوط، مصر مجلد( 29) ،عدد2، ص89-161.
قدمی، منال. (2015). تصور مقترح لتطویر منظومة التنمیة المهنیة المستدامة لمدیری المدارس فی ضوء متطلبات مجتمع المعرفة. مجلة جرش للبحوث والدراسات-الأردن، 16 (1)، 575-595.
قناوی، شاکر عبد العظیم محمد، صلاح، سمیر یونس. (2001). الأدوار اللغویة المستقبلیة لمعلم اللغة العربیة مدی إدراکه وممارسته لها فی ضوء بعض المتغیرات، القاهرة: الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، العدد السبعون، مایو.
ماشی، أنور عبد القادر، ومرهج، أحمد هادی. (2012). تأثیر التعلم الإتقانی فی تعلیم مهارتی الإرسال والدفاع عن الملعب فی الکرة الطائرة، مجلة الریاضة المعاصرة المجلد الحادی عشر العدد السابع عشر لسنة 2012م
المحلاوی، نجلاء أحمد عبد القادر. (2006). برنامج إعداد معلم اللغة العربیة فی کلیات التربیة "دراسة تقویمیة تطویریة"، رسالة دکتوراه، جامعة الإسکندریة، کلیة التربیة.
محمود، عبد الرازق. (2012). برنامج قائم على معاییر التدریس الحقیقی لتنمیة مهارات معلمی اللغة العربیة الإبداعیة وعادات العقل المنتج لدى تلامیذهم، مجلة کلیة التربیة بأسیوط، مجلد (28)، عدد(1)، ص 517- 611
مدبولی، محمد. (2002). التنمیة المهنیة للمعلمین (الاتجاهات المعاصرة -المداخل –الاستراتیجیة). الإمارات العربیة المتحدة. دار الکتاب الجامعی.
المرکز الوطنی للقیاس والتقویم فی التعلیم العالی. (1436هـ). ’’ قیاس‘‘: لو کان تطویر التعلیم یشترى بالمال لاشتریناه. http://www.qiyas.sa/InformationCenter/QiyasMagazine/Pages/default.aspx )). أسترد فی 30/10/2016م.
المرکز الوطنی للقیاس والتقویم فی التعلیم العالی. (1437هـ). 12 معیاراً بُنیت علیها اختبارات المعلمین والمعلمات. http://www.qiyas.sa/InformationCenter/QiyasMagazine/Pages/default.aspx ) ). أسترد فی 30/10/2016م.
المعیلى، أحمد عبد الله إبراهیم. (2001). تقویم برنامج الإعداد المهنی لمعلمی العلوم بکلیات المعلمین فی المملکة العربیة السعودیة، الریاض، رسالة دکتوراه، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
مناصرة، یوسف عثمان.(2005). الاتجاهات التربویة لدى المشرفین التربویین فی الأردن فی مجال تعلیم القراءة کما تعکسها تقاریرهم الإشرافیة، مجلة القراءة والمعرفة، 43.
المؤتمر الثانی لعلم اللغة. (2004). البیان الختامی والتوصیات، اللغة العربیة فی التعلیم العام، کلیة دار العلوم، 17/18 فبرایر.

2)           المراجع العربية مترجمة

Translaton of the Arabic References
Abu Jamous, A. (2007). A Proposed Concept for Preparing the Arabic Language Teacher according to the Challenges of the Twenty-first Century, Studies in Curricula and Teaching Methods, Issue 121, February, The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods.
Abu Kashk, R.. (2013). The Professional Needs of New Science Teachers in the Basic Stage in Nablus Governorate Schools in Palestine from their perspectives, unpublished Master's Thesis, College of Higher Studies, An-Najah National University.
Ando, S. (2014). Needs of sustainable professional growth for secondary school teachers in Arab schools in Burkina Faso. Unpublished Master's thesis. College of Education. King Saud University.
Ahmed, S. (2014). The effectiveness of using activities of multiple intelligences on the development of critical reading skills, creative writing, and achievement drive among sixth-grade pupils, The Educational Journal, Issue Thirty, July.
Adam, M. (2008). “The effect of using divergent thinking strategies on developing the ability to solve mathematical problems and the attitude towards mathematics among elementary school students at different levels of achievement”, The Egyptian Society for Mathematics Education, Journal of Mathematics Education, Vol. 127-155, January
Al Sweidan, A. (1436). Obstacles to the professional development of middle school teachers according to the requirements of the knowledge society (unpublished master's thesis). King Saud University, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Ansari, N. & Al-Ansari, M. (2002). Arabism versus globalization, elements of a new theory. Intellectual Business Series for the Family Library. Cairo: Egyptian General Book Authority.
Al-Buhawashi, A. (2006). An effective school: its concept, management, and mechanisms of its improvement. Cairo. Alam Al- Kutub..
Al-Bushi, M. (2015). The reality of the professional development of the primary school teacher from the teachers ’point of view in Al-Ula based on the trends of the new teacher project. Unpublished Master's thesis. College of Education. King Saud University.
Al-Harithi, M. (1430). A proposed scenario to activate the self-professional development of primary teachers. Unpublished Master's thesis. College of Education. King Saud University.
Harhash, S. (2016). A proposed training program based on divergent thinking strategies to develop the creative teaching skills of Arabic language teachers in the preparatory stage and its effect on developing the creative writing skills of their students, Journal of Education, College of Education, Al-Azhar University.
Hassan, S. (2011). A proposed training program and its impact on the development of some creative teaching skills in the field of Arabic language among the students of the Faculty of Education at Umm Al-Qura University and their attitudes towards it, Studies in the Curricula and Teaching Methods, No. (169) pp. 108-142
Hussein, A. (2006). Diagnosing weaknesses in the word recognition skill of third-grade students and building a program for treating weakness from them, unpublished PhD thesis, Riyadh, King Saud University.
Hamada, A. (2006). The extent to which Arabic language teachers possess the educational competencies necessary to teach literary texts at the secondary stage and the extent of their practice in the governorate of Mafraq, Al-Manara Magazine, Volume 13, Issue 1
Khalaf, A.; Musleh, H. & Abdel Rahman, O. (2013). The Effect of Using Bloom's Model of Mastery Learning in the Development of Learning and Retaining Some Basic Handball Skills, Journal of Mathematical Education Sciences, Issue Three, Volume VI.
Khalifa, K. (2012). The professional development of the Arab teacher: (its concept, objectives, foundations, principles, and methods). Paper presented at the Sixth Scientific Conference, Sustained Professional Development for the Arab Teacher, the period from April 23-24, Faculty of Education, Fayoum Branch, Cairo University.
Khayoun, A. (2002). Kinetic learning between principle and application,  Office of the Rock for Printing.
Al-Dakheel, A. (2019): Evaluation of Arabic Language Teachers' Teaching of Creative Reading Skills in Secondary Stage based on the Competencies Needed for Teaching it, Unpublished Master's Thesis, College of Education, Qassim University.
Rady, I. (2013). The effect of using the technical and cooperative learning methods in learning some offensive skills combined with basketball among a sample of first-stage students in the Department of Sports Education in the College of Basic Education / Al-Mustansiriya University, Journal of the College of Basic Education, Issue 56.
Rivers, W. (2005). Principles of Interactive Learning, translated by Abu Zaina, A., The Culture Magazine, Issue 63, Amman: The University of Jordan, Jordan, pp. 120-147.
Sallam, A. (2007). Self-assessment of fourth-year students in the Department of Arabic Language in Faculties of Education Based on  Beginner Teacher Performance Standards, Journal of Studies in Curricula and Teaching Methods, Egyptian Association for Curricula and Instruction, Issue 121, February.
Essayed, R. (2007). Training needs between theory and application, and methods of preparing the training plan. Cairo. United Arab Company.
Al-Sharif, M. (2005). Problems of Teaching Reading in Primary Grades According to the Opinion of Teachers, Unpublished Master’s Thesis, College of Education, King Saud University.
Al-Tai, R.. (2012). The use of professional and reciprocal learning method and their impact on psychological fluency and learning a number of basic skills and accuracy of soccer ball achievement among female students, unpublished Master's thesis, Faculty of Sports Education, University of Mosul.
Trad, H. (2012). The Effect of the (Costa and Calic) Program on the Development of Creative Thinking Using Habits of Mind among Third Stage Students in the College of Mathematical Education Published research, Journal of Satisfactory Education Sciences, First Issue, Volume Five, University of Baghdad.
Al-Tarawana, T. (20-22 / 6/1432 AH). Determining training needs as a basis for the planning process for training in security services. Symposium on modern methods of planning and training on the two levels (theoretical and practical) in the security services. Riyadh. College of Graduate Studies. Prince Naif University for Security Sciences.
Taaima, R. (1999). The teacher, his competencies, preparation, and training, Cairo, Al-Fikr Al-Arabi
Al-Tayeb, B. (2012). The effectiveness of a proposed program in developing the skills of teaching creative and critical thinking to Arabic language teachers and its effect on the creative writing of their students, Reading and Knowledge Magazine, No. (127), pp. 112-188.
Amer, T. (2011). Teacher professional growth and development. In-service training. Tayba Foundation for Publishing and Distribution
Abdel Razek, A. (2010). The effectiveness of a remote electronic program for developing the performance of science teachers and their attitudes towards it in the Yemeni Republic based on their professional needs, a PhD thesis, Institute of Educational Studies, Cairo University.
Abd al-Sami ', J. (2001). The role of the teacher as one of the elements of the educational system based on the report of the International Committee for Education for the Twenty-first Century (a future vision), the Egyptian General Authority for Writers, Journal of Psychology, No. (59), pp. 58-70.
Aboud, I. (2010). Evaluating the performance of Arabic language teachers in teaching creative reading skills for the middle stage based on the creative teaching approach, an unpublished Master's thesis, Faculty of Education, Taiba University.
Al-Qahfa, A. (2013). The effectiveness of the practical training program in developing the creative teaching skills of pre-service teachers at the Faculty of Education, University of Ibb. Journal of the College of Education in Assiut, Egypt, Vol. (29), No. 2, pp. 89-161.
Qadmy, M. (2015). A proposed scenario for developing a sustainable professional development system among school principals based on requirements of the knowledge society. Jerash Journal for Research and Studies - Jordan, 16 (1), 575-595.
Kenawy, S. & Salah, S. (2001). The future linguistic roles of the Arabic language teacher, the extent of his awareness and practice of it based on some variables, Cairo: The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, Faculty of Education, Ain Shams University, the seventy issue, May.
Mashi, A. & Marhej, A. (2012). The effect of professional learning on teaching the two skills of sending and defending the playground in volleyball, Contemporary Sports Journal, eleventh volume, seventeenth issue of 2012
Mahlawi, N.. (2006). The Program of Preparing the Arabic Language Teacher in the Faculties of Education, “A Developmental Evaluation Study,” Ph.D. thesis, University of Alexandria, College of Education.
Mahmoud, A. (2012). A program based on real teaching standards to develop the creative skills of Arabic language teachers and the habits of productive mind among their students, Journal of the College of Education in Assiut, Volume (28), Issue (1), pp. 517-611
Medbouli, M. (2002). The professional development of teachers (contemporary trends - approaches - strategy). United Arab Emirates. Dar Al-Ketab Al-Game'y
National Center for Measurement and Evaluation in Higher Education. (1436 AH). “Measurement”: If the development of education had been bought with money, we would have bought it. http://www.qiyas.sa/InformationCenter/QiyasMagazine/Pages/default.aspx)). Retrieved on 10/30/2016 AD.
National Center for Measurement and Evaluation in Higher Education. (1437 AH). 12 standards on which teacher tests are built. http://www.qiyas.sa/InformationCenter/QiyasMagazine/Pages/default.aspx)). Retrieved on 10/30/2016 AD.
Al-Meeily, A. (2001). Evaluation of the Professional Preparation Program for Science Teachers in Teachers Colleges in the Kingdom of Saudi Arabia, Riyadh, Ph.D. thesis, Imam Muhammad bin Saud Islamic University.
Manasrah, Y. (2005). The educational trends of educational supervisors in Jordan in the field of reading education as reflected in their supervisory reports, Reading and Knowledge Journal, 43.
The second conference of linguistics. (2004). Final Statement and Recommendations, The Arabic Language in General Education, Dar Al Uloom College, 17/18 February.

3)           المراجع الأجنبية:

Athens, Wendy(2011) Analysis of self-directed mastery learning of honors physics Ed.D.. University of Florida, ProQuest, UMI Dissertations Publishing.
Blackmore، c.lguoted by.(1999). hairson (and others): effect of tow instructional models skill teaching and mastery learning: (human kinetics، on. teach. phy.ed.
Burriss, K. & Burriss, L. (2004). Competency and comfort: Arabic teacher candidates' attitudes toward professional competency. Journal of Research in Childhood Education, 18 (3).
Denese. D and Jackie S.(1990). mastery lerning in public school (volda state university. December.
Denise. Dandjacke.s: (1995). mastry learning in public school، Valdosta state university. December.
DeWeese, Sean Vincent(2013) The effects of mastery learning correctives on academic achievement and student affect Ph.D.. United States – Georgia. DAI-A 74/01(E), Jul 2013
matzier.m. w.(1992). analysis of mastery learning system of instruction for teaching tennis, human kinetics، sport pedagogy, PP.63. 70
Miles, Kent (2010) Mastery Learning and Academic Achievement. ProQuest LLC. Ed.D. Dissertation, Walden University
Mogen, Kelly Sue(2013) Mastery learning instruction versus traditional instructional methods in eighth grade language arts. United States -- North Dakota. MAI 52/01(E), Feb 2014
Rowe, John A.(2010) Does a mastery learning environment promote students' intrinsic motivation for learning?. Ph.D. Capella University, ProQuest, UMI Dissertations Publishing, 2010. 34.