فاعلية استخدام الفصول الافتراضية لتنمية المهارات الإشرافية لدى المشرفين التربويين بمديريات التربية والتعليم محافظة الکرک. The Effectiveness of Virtual Classromms in Developing Supervision Skills among the Educational Supervisors in Education Directorates in Al-Kark Governorate

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

دکتوراه، قسم تکنولوجيا التعليم، کلية التربية، جامعة المنصورة، مصر.

المستخلص

هدف هذا البحث الکشف عن استخدام الفصول الافتراضية لتنمية المهارات الإشرافية لدى المشرفين التربويين بمديريات التربية والتعليم محافظة الکرک0 وعرض الباحث مشکلة البحث، وأهميته،  ومنهجيتهُ، وأدواتهُ، وخطواتهُ، کما تم عرض الأسس النظرية للبحث وهي: مکونات الفصول الافتراضية وخصائص ومتطلبات توظيفها وأسباب استخدام الفصول الافتراضية والصعوبات التعليمية للفصول الافتراضية بالإضافة إلى احتياجات الفصول الافتراضية ودور الفصول الافتراضية في تنمية المهارات الإشرافية لدى المشرفين التربويين بمديريات التربية والتعليم محافظة الکرک0 ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبة التجريبي حيث بلغ عدد عينة الدراسة (32) مشرفاً تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من مديريات التربية والتعليم محافظة الکرک. وتم إعداد أدوات البحث وتمثلت في إعداد قائمة بالمهارات الإشرافية المراد تنميتها بالفصول الافتراضية ، وإعداد بطاقة ملاحظة مهارات التقويم المنتج النهائي،  وبعدها تم عمل المعالجة الإحصائية اللازمة لهذا البحث باستخدام البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS.
The aim of this research is to discover the effective use of virtual classes in the distance learning program from the perspective of high school teachers in the Hashemite kingdom of Jordan. The researcher presented the problem of research, importance, methodology, methodology, tools and steps. The theoretical foundations of the research were also presented: the components of the virtual environments, the characteristics and requirements of their employment, the reasons for using the virtual environments and the learning difficulties of the virtual environments in addition to the needs of the virtual environments. In the development of the cognitive needs of students in the basic stage. To achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive and semi-experimental methodology. The sample of the study was 30 teachers randomly selected from the schools of the Directorate of Education of Karak. The experimental group was studied using a program designed for virtual environments.The researcher also prepared the research tools, which consisted of an electronic test to meet the cognitive needs and the cognitive aspects related to the teachers. The research tools were applied before and after the experimental group, and the statistical processing was done using SPSS.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)           المراجع العربية

أکرم العمری(2006)0توجیهات معلمی المدارس الأساسیة فی مدیریة اربد الأولى نحو تنمیة الموارد البشریة لاحتیاجات التعلم الإلکترونی0 مجلة العلوم التربویة والتعلیمیة جامعة البحرین مج 7 0ع2
أحمد المبارک (2004)0أثر التدریس باستخدام الفصول الافتراضیة عبر الشبکة العالمیة الانترنت على تحصیل الطلاب کلیة التربیة فی تقنیات التعلیم بجامعة الملک سعود0 کلیة التربیة- الریاض 0
أحمد ألهنائی، وسعید الکینانی(2006)0المعلم الذی نرید/ رؤیة وزارة التربیة والتعلیم للمعلم العمانی فی ظل تطویر العملیة التعلیمیة 0
أحمد الراضی(2008)0 المعامل الافتراضیة نموذج من نماذج التعلم الإلکترونی 0 ورقة عمل لملتقى التعلم الإلکترونی فی التعلیم العام، الإدارة العامة للتربیة والتعلیم ، الریاض 0
إبراهیم الجندی(2003)0التعلم عن بعد وتقنیاته بالألفیة الثالثة0ط1،الریاض 0
إیمان ابوغربیة(2009)0الإشراف التربوی مفاهیم وواقع وأفاق0عمان دار البدایة0
حسین عوض الله(2006)0إتجاهات حدیثة فی الإشراف التربوی 0عمان – الأردن0
حلمی عمار(2007)فعالیة برنامج مقترح لتنمیة بعض مهارات تکنولوجیا المعلومات لدى طلاب کلیة التربیة.بحث مقدم فی المؤتمر الأول لاستخدام تکنولوجیا المعلومات والأتصالات التعلیم قبل الجامعی.مدینة مبارک للتعلیم بالسادس من أکتوبر.مصر
فاطمة مصطفى رزق (2009). " أثر الفصول الافتراضیة على معتقدات الکفاءة الذاتیة والأداء التدریسی لمعلمی العلوم قبل الخدمة". مجلة القراءة والمعرفة, العدد 90, ص 212-257.
صالح سنقر(2008)0الإشراف التربوی 0دمشق: جامعة دمشق0
عبد العزیز العمد(2007)0لغة التربویین0الریاض0 مکتبة التربیة العربی0
عارف عطاری، صالحة عیسان(2005)الإشراف التربوی،اتجاهات النظریة وتطبیقاتها العملیة.العین . دولة الإمارات العربیة المتحدة.مکتبة الفلاح للتوزیع والنشر.

2)           المراجع العربية مترجمة

Translaton of the Arabic References
Al-Omari, A. (2006). Guiding primary school teachers in the First Irbid District towards developing human resources for the needs of e-learning. Journal of Educational and Instructional Sciences, 7, 2.
Al-Mubarak, A. (2004). The effect of teaching using virtual classes via the world wide web, the  Internet, on achievement of students at College of Education in Teaching Technologies at King Saud University . College of Education - Riyadh
Al-Ahnaei, A. & Al-Kinani, S. (2006). The teacher we want / the vision of Ministry of Education for the Omani teacher according to the development of the educational process.
Al Radi, A. (2008). Hypothetical Labs A model of e-learning models [Paper presentation]. E-Learning Forum in General Education. General Administration of Education, Riyadh.
El Gendy, I. (2003). Distance learning and its technologies in the third millennium.
Abu Gharbia, I. (2009). Educational supervision: concepts, reality and hopes. Dar Al-Bedayah.
Awad Allah, H. (2006). Recent trends in educational supervision.
Ammar, H. (2007). The effectiveness of a proposed program to develop some information technology skills among students of the Faculty of Education [Paper presentation]. The use of information and communication technology for pre-university education. Mubarak City for Education, 6th of October, Egypt.
Rizk, F. (2009). The Effect of Virtual Classes on Self-Efficiency Beliefs and the Instructional Performance among Pre-Service Science Teachers. Reading and Knowledge Journal, 90, 212-257
Sanqur, S. (2008). Educational supervision. Damascus. Damascus University.
Al-Amad, A. (2007). Educators' language. Arab Bureau of Education.
Attari, A. & Eisan, S. (2005). Educational supervision, theoretical trends and their practical applications. Al Falah Bookshop for Distribution and Publishing.
 

3)           المراجع الأجنبية:

Kraus.(2000).Virtual class 11-1-2009. Retrieved from http://English.ttu.edu/kairos/ Abstracts/23.htm.
Wizigfree Online Teaching and Eel earning with Web conferencing.Help.5.3-2009. Retrieved from et:http://authorlive.wizig.com/aliveey/help.htm.
Rich L .L, COWAN ,W.Herring ,W (2009).
Gardens.(2000).Supervision of instruction A development approach Bostion:Allyn and Bacon.
Glanz,j,shuman.v, Sullivan's.(2007)Impact of instraconal supervision and student achievement. [Paper presentation] .The innate meeting of the American.
Body.l.w.(2009) An Experimental study of in structure immediacy lathe wimble virtual class room.