دور شيوخ المعاهد الأزهرية في تفعيل أهداف التنمية المستدامة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر. The role of Al-Azhar Institutes Sheikhs in activating sustainable development goals (SDG's) From the point of view of the faculty members of the Faculty of Education Boys in Cairo Al-Azhar University

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

تخصص الإدارة والتخطيط والدراسات المقارنة، کلية التربية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى: تعرف الإطار المفاهيمي لأهداف التنمية المستدامة، وتعرف دور شيوخ المعاهد الأزهرية في تفعيل أهداف التنمية المستدامة في مجالات (القيادة والإشراف المؤسسي ـ التعليم والتعلم ـ التنمية المهنية ـ المشارکة المجتمعية ـ ضمان الجودة والاعتماد)، وتحديد درجة (توافر– أهمية) أدوار شيوخ المعاهد الأزهرية في تفعيل أهداف التنمية المستدامة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات (الرتبة – المنصب الإداري – التخصص)، وتقديم مجموعة من التوصيات لتفعيل دور شيوخ المعاهد الأزهرية في تفعيل أهداف التنمية المستدامة. ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي لکونه المنهج المناسب لأهداف الدراسة، تمهيدًا لتقديم مجموعة من التوصيات لتفعيل دور شيوخ المعاهد الأزهرية في تحقيق أهداف التنمية المستدامة، کما تم استخدام الاستبانة کأداة لجمع البيانات وتتم تطبيق أداة الدراسة على عينة مقدارها (126) عضواً من أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر. وتوصلت الدراسة على عدة نتائج أهمها: أن کافة أهداف التنمية المستدامة على درجة کبيرة من الأهمية حيث اوضح أفراد عينة الدراسة أن الأهمية تتراوح بين 72.5 وبين 75.2%، کما يوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05)، بين استجابات أفراد العينة على محاور الدراسة إجمالاً تبعاً لمتغير الرتبة في کافة محاور الدراسة وکلها لصالح فئة أستاذ، کما يوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05)، بين استجابات أفراد العينة على محاور الدراسة إجمالاً تبعاً لمتغير التخصص بالنسبة لإجمالي أهدف التنمية المستدامة لصالح فئة تربوي، کذلک يوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05)، بين استجابات أفراد العينة على محاور الدراسة إجمالاً تبعاً لمتغير المنصب الإداري بالنسبة لإجمالي أهدف التنمية المستدامة لصالح فئة يشغل منصبا إداريا.
The present study aimed to: Identify the conceptual framework of the Sustainable Development Goals, and identify the role of the elders of the Azhar institutes in the activation of the Sustainable Development Goals in the areas of (leadership and institutional supervision - teaching and learning - professional development - community participation - quality assurance and accreditation), and determine the degree (availability - importance) The roles of the elders of Al-Azhar institutes in activating the objectives of sustainable development from the point of view of the faculty members of the Faculty of Education, Boys in Cairo, Al-Azhar University, and to reveal the statistically significant differences between the responses of the sample of the study attributed to variables (rank - position) For management - specialization), and provide a set of recommendations to activate the role of the elders of Al-Azhar institutes in activating the goals of sustainable development .To achieve this goal, the study used the descriptive approach as the appropriate approach to the objectives of the study, in preparation for making a set of recommendations to activate the role of the sheikh of Al-Azhar institutes in achieving the SDGs. The questionnaire was used as a data collection tool. Teaching at the Faculty of Education for Boys in Cairo, Al-Azhar University.The study found several results, the most important of which are: All the SDGs are of great importance, where the sample of the study showed that the importance ranges between 72.5 and 75.2%, and there are statistically significant differences at the level of significance (0.05), between the responses of the respondents There are statistical differences at the level of significance (0.05) between the responses of the respondents on the study axes in total according to the specialization variable for the total sustainable development goals for the benefit of an educational category. Also, there are statistically significant differences when touching Wei indication (0,05), among respondents responses to the study axes overall variable depending on the administrative office for the total objectives of sustainable development in favor of holding an administrative category.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية

أبوحجر، أشرف شوقی صدیق (2015): دور مدیری مدارس التعلیم الأساسی فی نشر ثقافة الجودة الشاملة بمدارسهم- دراسة میدانیة بمحافظة المنوفیة، ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة مدینة السادات.
أحمد، أحمد إبراهیم (1997): خصائصالإدارةالمدرسیةالناجحة، الاسکندریة، دار المطبوعات، ط2، ص ص 233ــــ 234.
أحمد، ضرار الماحی العبید (2008): نشأة وتطور مفهوم التنمیة المستدامة، مجلة التنویر، مرکز التنویر المعرفی، ع (5)، أبریل، ص ص 6-21.
الأمم المتحدة، الجمعیة العامیة (2015) تحویل عالمنا: خطة التنمیة المستدامة لعام 2030، قرار اتخذته الجمعیة العامة فی 25 أیلول/سبتمبر 2015، الدورة السبعون.
بدوی، باسم زغلول الشحات (2011): تطویر الأداء الإداری بالمعاهد الأزهریة فی ضوء معاییر الجودة والاعتماد للمؤسسات التعلیمة, ماجستیر غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة دمیاط.
 
بن نایف، محسن (2007): استراتیجیة نظام الجودة فی التعلیم، مکتبة الملک فهد الوطنیة، الریاض.
البنا، هالة مصباح (2013): الإدارة المدرسیة المعاصرة، دار صفاء للنشر والتوزیع، عمان.
البوهی، فاروق شوقی (2011): التخطیط التربوی، دار الوفاء للطباعة والنشر، الإسکندریة.
جابر، جابر عبد الحمید وکاظم، أحمد خیری (1996): مناهج البحث فی التربیة وعلم النفس، دار النهضة العربیة، القاهرة.
حسن، محمد صدیق محمد (2009): التعلیم والتنمیة المستدامة، مجلة التربیة، اللجنة الوطنیة القطریة للتربیة والثقافة والعلوم، س 38، ع (168)، مارس، ص ص 74-90.
خلیل، نبیل سعد (2009): المدرسة الحدیثة فی ضوء الفکر الإداری المعاصر، القاهرة، دار الفجر، ص 381.
الراشد، یوسف (2012): التنمیة المهنیة المستدامة للعاملین فی مؤسسات المجتمع الأهلی السعودی بالمنطقة الشرقیة فی ضوء احتیاجاتهم المهنیة تصور مقترح، مجلة رابطة التربیة الحدیثة، مج 5، ع (16)، دیسمبر، ص ص 281-360.
راشی، طارق (2011): "الاستخدام المتکامل للمواصفات العالمیة (الأیزو) فی المؤسسة الاقتصادیة لتحقیق التنمیة المستدامة"، ماجستیر غیر منشورة، جامعة فرحات عباس، الجزائر، ص ص 25 – 26.
الرشیدی، حسین مجبل هدبا والعازمی، فیصل مدعث غلاب (2016): تقییم الممارسات القیادیة لدى مدیری المدارس بدولة الکویت فی ضوء مبادئ القیادة المستدامة، مجلة البحث العلمی فی التربیة، ع 17، ص ص 495- 534.
الزعبی، علی زاید وآخران (2009): التنمیة المستدامة: المفهوم والمکونات ومؤشرات القیاس، حولیات آداب عین شمس، جامعة عین شمس، کلیة التربیة، مج 37، سبتمبر، ص ص 229ــــ 270.
السید، محمد إبراهیم عبده (2017): التنمیة المهنیة لمعلمی المعاهد الأزهریة فی ضوء الاتجاهات الحدیثة، العلوم التربویة، کلیة الدراسات العلیا للتربیة، جامعة القاهرة، مج 25، ع (2)، إبریل، ص ص 292-362.
السیسی، جمال أحمد و عشیبه، فتحی درویش (2011): ثقافة الجودة الشاملة بمدارس التعلیم العام على ضوء تطبیق نظام ضمان جودة التعلیم والاعتماد، مجلة مستقبل التربیة العربیة، مج 18، ع (69)، مارس، ص ص 9-136.
الشبول، منذر قاسم (2015): دور مدیر المدرسة فی تعزیز مفاهیم التنمیة المستدامة لدى معلمی المرحلتین الأساسیة والثانویة الحکومیة فی محافظة إربد، جرش للبحوث والدراسات، مج 16، ع (1)، إبریل، ص ص 767-788.
الطاهر، رشیدة السید أحمد (2010): التنمیة المهنیة للمعلمین فی ضوء الاتجاهات العالمیة: تحدیات وطموحات، دار الجامعة الجدیدة، الإسکندریة.
عاشور، محمد علی (2003): الدور المستقبلی لمدیر المدرسة کقائد تربوی فی مدرسة المجتمع، دراسات مستقبلیة، س 6، ع (7)، مرکز دراسات المستقبل، جامعة أسیوط، ص ص 9 - 59.
العامودی، لبنى خلدون یاسین (2017): فاعلیة دور القیادة التعلیمیة لدى مدیری مدارس محافظة المفرق، ماجستیر غیر منشورة، جامعة آل البیت، کلیة العلوم التربویة، 2017م.
عبد الرحمن، مروان أحمد (2015): متطلبات تطبیق ادارة الجودة الشاملة بالمعاهد الازهریة العامة والنموذجیة، دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة, جامعة الازهر.
عتریس، محمد عید (2010): تفعیل دور مدیر المدرسة فی تحقیق التنمیة المهنیة للمعلمین بالتعلیم قبل الجامعی فی ضوء مدخل المدرسة کمجتمع تعلم، مجلة التربیة، الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة، ع 29،                   ص ص 11 – 152.
عثمان، علان محمد ودبوس، محمد طالب وتیم، حسن محمد(2012): دور مدیری المدارس الحکومیة الثانویة فی التنمیة المهنیة للمعلمین فی شمال الضفة الغربیة، دراسات، مج 39،ع(1)، ص ص 1-16.
عجاس، سهام (2018): المسؤولیة الاجتماعیة للمؤسسة کمدخل أساسی لتجسید التنمیة المستدامة إزاء العاملین: دراسة تحلیلیة سوسیولوجیة، مجلة روافد، مج 2، ع(2)، دیسمبر، ص ص 31-61.
عیاصرة، أحمد(2005): التنمیة المهنیة المستدامة للمعلمین، رسالة المعلم، مج 43، ع 3-4، ص ص 28-39.
الفهمی، مرزوق بن مطر (2012): درجة إسهام مدیری المدارس فی تنمیة الوعی بثقافة الجودة فی مدارس التعلیم العام من وجهة نظر مدیری المدارس بمحافظة اللیث، ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
محمد، نجاة عبدالوالی (2012): " التنمیة المستدامة وأهمیتها فی الوطن العربی"، المجلة العلمیة للاقتصاد والتجارة، کلیة التجارة، جامعة عین شمس، القاهرة، ع (1)، مج (1) ، ینایر، ص ص 184 - 185.
محمد، نهال ابراهیم (2015): المشکلات الاداریة بالمعاهد الثانویة الأزهریة وأسالیب معالجتها فی ضوء بعض المداخل الاداریة الحدیثة, ماجستیر غیر منشورة, معهد البحوث والدراسات العربیة, جامعة الدول العربیة, القاهرة.
مدکور، علی أحمد (2009): "دور القطاع الخاص فی تعزیز اقتصادیات التعلیم العالی"، مجلة العلوم التربویة، عدد خاص عن المؤتمر الدولی السابع التعلیم فی مطلع الألفیة الثالثة- الجودة – الإتاحة – التعلم مدى الحیاة، مج 18، فی الفترة من 15-16 یولیو، ص ص 89-109.
مرزوق، فاروق جعفر عبد الحکیم (2017): البحث التربوی وعلاقته بالتنمیة المستدامة: دراسة حالة على جامعة القاهرة، العلوم التربویة، جامعة القاهرة، کلیة الدراسات العلیا للتربیة، مج 25، ع (3)، ص ص 48-149.
المرساوی، فوزیة (2015): المعالجة التربویة لموضوع التنمیة المستدامة من خلال المناهج التعلیمیة والکتب المدرسیة نموذج السنة الأولى من سلک البکالوریا علوم لمادة الجغرافیا، المجلة التربویة المتخصصة، مج 4، ع (1)، جامعة الإمارات، کلیة التربیة، ص ص 1 – 13.
مرسی، محمد منیر (2001): الإدارة المدرسیة الحدیثة، القاهرة، عالم الکتب.
المطلق، نایف بن سعود بن سالم (2014): دور مشرفی الإدارة المدرسیة فی التنمیة المهنیة المستدامة لمدیری مدارس التعلیم العام بمدینة حائل، ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى، المملکة العربیة السعودیة.
النور، مأمون أحمد محمد (2012): التنمیة المستدامة، الأمن والحیاة، جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة، مج 31، ع (361)، مایو، ص ص 62-57.
الهنداوی، أحمد عبد الفتاح حمدی (2013): تصور مقترح لنظام المحاسبیة بالمعاهد الأزهریة فی ضوء معاییر الجودة، ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الأزهر، 2013م.
الورثان، عدنان بن أحمد (2008): مشروع الجودة الشاملة خطوة بخطوة،  ط (2)، مکتبة الملک فهد الوطنیة، الریاض.

2) المراجع العربية مترجمة

Translaton of the Arabic References
 
Abu Hajar, A. (2015). The role of primary education school principals in spreading the culture of total quality in their schools - a field study in Menoufia Governorate (Unpublished Master Thesis). Sadat City University.
Ahmed, A. (1997). Characteristics of a Successful School Administration (2nd ed.). Dar Al-Matbuaat.
Ahmad, D. (2008). The emergence and development of the concept of sustainable development. Al-Tanweer Journal, 5, 6-21.
Badawi, B. (2011). Improving the Administrative Performance at Al-Azhar Institutes according to Quality and Accreditation Standards for Educational Institutions (Unpublished Master Thesis). Damietta University
Bin Nayef, M. (2007). A Strategy of Quality System in Education. King Fahd National Library.
Al-Banna, H. (2013). Contemporary School Administration. Dar Safaa for Publishing and Distribution.
Al-Buhi, F. (2011). Educational Planning. Dar Al-Wafa for Printing and Publishing.
Jaber, J. & Kazem, A. (1996). Research Methods in Education and Psychology. Dar Al-Nahda Al-Arabeyyah.
Hassan, M. (2009). Education and Sustainable Development. Journal of Education, 38, 168, 74-90.
Khalil, N. (2009). The Modern School based on Contemporary Administrative Thought. Dar Al-Fajr.
Al-Rashed, Y. (2012). The sustainable professional development of workers in Saudi civil society institutions in the Eastern region according to their professional needs, a proposed conception. Journal of Modern Education Association, 5, (16), 281-360.
Rashi, T. (2011). The Integrated Use of International Standards (ISO) in the Economic Institution to Achieve Sustainable Development. (Unpublished Master Thesis). Farahat Abbas University.
Al-Rashidi, H. & Al-Azmi, F. (2016). An assessment of the leadership practices among school principals in the State of Kuwait based on the principles of sustainable leadership. Journal of Scientific Research in Education, 17, 495-534.
Al-Zoubi, A., et al. (2009). Sustainable Development: The Concept, Components and Indicators of Measurement. Annals of the Arts of Ain Shams. 37, 229-270.
Essayed M. (2017). Professional Development for Teachers of Al-Azhar Institutes according to Modern Trends. Educational Sciences, 25, (2), 292-362.
Al-Sisi, J. & Ashebeh, F. (2011). Total Quality Culture in Public Education Schools according to the Application of the Education Quality Assurance and Accreditation System. The Future of Arab Education Magazine, 18, (69), 9-136.
Al-Shboul, M. (2015). The School Principal's Role in Promoting the Concepts of Sustainable Development among Primary and Secondary Government Teachers in the Governorate of Irbid. Jerash for Research and Studies, 16, (1), 767-788.
Al-Taher, R. (2010). Professional Development of Teachers based on Global Trends: Challenges and Ambitions. Dar Al -Jameah Al-Jadida.
Ashour, M. (2003). The future role of the school principal as an educational leader in the community school. Future studies, 6, (7), 9-59.
Al-Amoudi, L. (2017). The Effectiveness of the Educational Leadership Role for Principals of Mafreq Governorate Schools (Unpublished Master Thesis). Al-Bait University.
Abdel-Rahman, M. (2015). Requirements for the application of total quality management in public and model Al-Azhar institutes (Unpublished Doctoral Dissertation). Al-Azhar University.
Arais, M. (2010). Activating the role of the school principal in achieving the professional development of teachers in pre-university education based on the approach of the school as a learning community. Education Journal, 29, 11-152.
Othman, A.; Dabous, M. & Tim, H. (2012). The role of government secondary school principals in the professional development of teachers in the northern West Bank. Studies, 39, (1), 1-16.
Ajas, S. (2018). The social responsibility of the institution as a basic approach for embodying sustainable development in relation to the workers: an analytical sociological study. Rawafed Journal, 2, (2), 31-61.
Aaysara, A. (2005). Sustainable Professional Development for Teachers. Teacher Mision, 43, 3-4, pp. 28-39.
Al-Fahmy, M. (2012). The degree of school principals ’contribution to developing awareness of a culture of quality in public education schools from the point of view of school principals in Al-Leith Governorate (Un unpublished Master Thesis). Umm Al-Qura University.
Muhammad, N. (2012). Sustainable development and its importance in the Arab world. The Scientific Journal for Economics and Trade, 1, (1), 184-185.
Muhammad, N. (2015). Administrative problems in Al-Azhar secondary institutes and methods of dealing with them based on some modern administrative approaches (Unpublished Master Thesis). League of Arab States.
Madkour, A. (2009). The Role of the Private Sector in Promoting the Economics of Higher Education. Journal of Educational Sciences, 18, 89-109.
Marzouq, F. (2017). Educational Research and its Relation to Sustainable Development: A Case Study on Cairo University. Educational Sciences, 25, (3), 48-149.
El-Mersawy, F. (2015). Educational treatment of the issue of sustainable development through educational curricula and textbooks. The model of the first year of Bachelor’s degree in science for geography. Specialized Educational Journal, 4, (1), 1-13.
Morsi, M. (2001). Modern School Administration. Alam Alkutub.
Al-Mutlaq, N. (2014). The role of school administration supervisors in the sustainable professional development of principals of public education schools in the city of Hail (Unpublished Master Thesis). Umm Al-Qura University.
Al-Nur, M. (2012). Sustainable Development. Security and Life, 31, (361), 62-57.
Al-Hindawi, A. (2013). A proposed conception of the accounting system in Al-Azhar institutes according to quality standards (Unpublished Master Thesis). Al-Azhar University.
Al-Warthan, A. (2008). The Total Quality Project, step by step (2nd ed.).  King Fahd National Library.
 

1)           المراجع الأجنبية:

Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., & Siraj, S. (2012). Factors affecting the transformational leadership role of principals in implementing ICT in schools. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET11(4), 164-176.‏
Aguirre, B. E. (2002). “Sustainable development” as collective surge. Social Science Quarterly83(1), 101-118.‏
Amatea, E. S., & West-Olatunji, C. A. (2007). Joining the conversation about educating our poorest children: Emerging leadership roles for school counselors in high-poverty schools. Professional School Counseling11(2), 81-89.
Anderson, R. E., & Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical investigation of prevalence and effect. Educational administration quarterly41(1), 49-82.‏
Kadji-Beltran, C., Zachariou, A., & Stevenson, R. B. (2013). Leading sustainable schools: exploring the role of primary school principals. Environmental education research19(3), 303-323.‏
Cooper, C. D. (2017): Instructional Leadership. How Principals Conceptualize Their Roles as School Leaders (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Pennsylvania.
Czapla, M., & Berlińska, A. (2011). Perspectives of Education for Sustainable Development-Understanding and Introducing the Notion in Polish Educational Documents. Discourse and Communication for Sustainable Education2(1), 56-67.‏.‏
Dube, C. (2012). Implementing education for sustainable development: The role of geography in South African secondary schools (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Stellenbosch.
Dueppen, E. J. (2017). Sustainable leadership: A case study examining perceptions of participants in a long-term, district-wide reform (Unpublished Doctoral Dissertation). NorthernArizonaUniversity.
Fech, S. D. (2009). A study of the leadership of high-poverty, high-performing schools through the lens of moral leadership (Unpublished Doctoral Dissertation). Loyola University.
Fergus, A. H., & Rowney, J. I. (2005). Sustainable development: lost meaning and opportunity?. Journal of business ethics60(1), 17-27.‏
Fessehatsion, P. W. (2017). School Principal's Role in Facilitating Change in Teaching-Learning Process: Teachers' Attitude. A Case Study on Five Junior Schools in Asmara, Eritrea. Journal of Education and Practice8(6), 134-142.‏
Hardie, R. (2011). Principals' perceptions of the essential components of sustainable leadership and implications for succession planning at the elementary school level: A mixed methods research study. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Saskatchewan.
Hargreaves, A., & Fink, D. (2006). Sustainable leadership. Jossey-Bass.
Hassan, M. (2013). Primary School Principals’ Perceptions of their Role and Experiences within the Protracted Conflict Regions of Somalia (Unpublished Doctoral Dissertation).University of Ottawa.
Herr, C. K. (2015). The Needs of Secondary School Principals for Successful Implementation of the CommonCoreState Standards in High and Low Need and High and Low Achievement Schools (Unpublished Doctoral Dissertation). Dowling College, Oakdale, New York.
Hess, F. M., & Kelly, A. P. (2007). Learning to lead: What gets taught in principal-preparation programs. Teachers College Record109(1), 244-274.‏
Holgaard, J. E., Hadgraft, R., Kolmos, A., & Guerra, A. (2016). Strategies for education for sustainable development–Danish and Australian perspectives. Journal of cleaner production112, 3479-3491.‏
Hughes, L., Norris, C., & Ubben, G. (2011). The principal: Creative leadership for excellence in schools (7th ed.). Pearson Education.
Imperatives, Strategic (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our common future, Accessed Feb 10.
Kanyimba, A. T., Katewa, E. N. M., & Claassen, P. (2015). The Contribution of Education for Sustainable Development to Transformational Leadership among Selected Namibian School Principals. Open Journal of Social Sciences3(03), 186-196.‏
Klosely, K. J. (2009). The Principal's effect on Teachers' Instructional Practices in Urban K-8 School Setting (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Pennsylvania.
Leal Filho, W., Manolas, E., & Pace, P. (2015). The future we want: Key issues on sustainable development in higher education after Rio and the UN decade of education for sustainable development. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16, (1), 112-129.‏
Leithwood, K., & Jantzi, D. (2008). Linking leadership to student learning: The contributions of leader efficacy. Educational administration quarterly44(4), 496-528.‏
Leo, U., & Wickenberg, P. (2013). Professional norms in school leadership: Change efforts in implementation of education for sustainable development. Journal of Educational Change14(4), 403-422.‏
Lynch, J. M. (2012). Responsibilities of today's principal: Implications for principal preparation programs and principal certification policies. Rural Special Education Quarterly31(2), 40-47.‏
Moore D. S. (2010). The Relationship of Principals’ Perceptions of Professional Development Practices and Student Achievement in HighPovertySchools Somalia (Unpublished Doctoral Dissertation).Auburn, Alabama.
Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness . Education and Training Policy Division, Oecd.‏
Nicolas, A. (2015). The role of the principal in successfully shaping school culture: A basic qualitative study (Unpublished Doctoral Dissertation).CapellaUniversity.
OECD. (2001b). Report on Hungary/OECD seminar on Managing Education for Lifelong Learning, 6-7 December 2001, Budapest, pp. 47-48.
Protein, B.(2004), The role that principals play. Educational leadership, 61, (7), 17-
Shah, M.M.(2008). Sustainable development. Encyclopedia of Ecology.
Sharma K. & Pandya  M.(2015). Towards a Green School on Education for Sustainable Development for Elementary Schools. National Council of Educational Research and Training, New Delhi, September.
Soka, J. A. (2011). South DakotaSchool Principals' Preferred Leadership Styles for Leading Change to Face Poverty and Discrimination, study (Unpublished Doctoral Dissertation). University of South Dakota.
Somprach, K., Tang, K. N., & Popoonsak, P. (2017). The relationship between school leadership and professional learning communities in Thai basic education schools. Educational research for policy and practice16(2), 157-175.‏
Szeto, E., & Cheng, A. Y. N. (2018). How do principals practise leadership for social justice in diverse school settings?  A Hong Kong case study. Journal of Educational Administration, 56, (1), pp. 50-68.‏
Tahtalıoglu, H., & Kulac, O. (2019). The Role of Education in Realizing Sustainable Development in Turkey. Agathos10(1), 201-229.‏
Ylimaki, R. M., Jacobson, S. L., & Drysdale, L. (2007). Making a difference in challenging, high-poverty schools: Successful principals in the USA, England, and Australia. School Effectiveness and School Improvement18(4), 361-381.‏
United Nations (1996). Indicators of sustainable development, framework and methodologies. UN commission of sustainable development, August.